Earth Hour: Kita dan Nabi

Kita pelik, bila orang kata kita bereya benar menyambut Earth Hour. Kita hairan orang label kita taksub pada benda yang tiada strategik dari segi penghayatan agama, budaya dan negara.
Aduh, geli kita tau.

Jadi lebih hairan kita, orang kata kita ini lebih hebat gaya berbahasa ala-ala urban dari mereka yang terdidik secara langsung dalam program pembelajaran PPSMI (kawan, kita ini memang berasal dari urban tau). Tapi tegar menentang PPSMI tanpa asbab dan musabab yang kukuh. Pada masa yang sama tidak fasih juga berbahasa Melayu penuh. Bila minta berbahasa Inggeris tunggang langgang juga. Alahai. Salah apa kita?
Dan lagi terkejut kita, kawan kita kata kita suka berkain pink dan merah. Hati kita pink. Jiwa kita merah jambu. Sukma kita warna merah hati. Hanya kerana kita kata, kita tetap menyimpan harapan besar untuk mereka yang suka warna merah akan berubah. Untuk lakukan transformasi besar-besaran, agar mereka akan kembali pada jati diri yang menyebabkan mereka ditaksonomi sebagai seorang Melayu. Kerana mereka seorang Islam. Kerana kita patut diberi peluang untuk berubah. Peluang yang tidak dihadkan sampai kedua, tetapi ketiga, keempat, kelima. Kerana Tuhan, memberi peluang taubat seluas-luasnya selagi kita tidak melakukan dosa tidak terampunkan iaitu syirik kepadaNya.

Biarlah, kita lupa dulu apa yang orang tuduh kita penentang dan tuduh kita sayang benar dengan warna merah.

Tapi kita hendak kongsi, bila kita bereya promosi Earth Hour, itu bukan keputusan taksub. Itu bukan keputusan tanpa penghayatan agama. Kita ikut Nabi sebenarnya.
Opss, nanti dulu. Janganlah kata kita bidaah pula. Kuasa tau. Kita ini orang tahu hukum juga (sikit-sikit).
Sebelum orang kenal Al Gore dan VCD The Inconvenient Truth beliau, sebelum orang kenal Prince Charles, Mikhail Gorbachev, David King, Tim Flannery, D.P Dobhal, Abul Hussam, Karam Singh Walia, aktivis pencinta alam sekitar di seluruh dunia, dengan jargon alam sekitar seperti ekologi, kesedaran alam sekitar (environmental awareness) dan pembangunan mapan (sustainability), lama dulu Nabi kita telah ajarkan semua ini.

Betul, betul, betul. Orang kata Nabi kita dalam bahasa Perancis sebagai Environmentalist Avant La Lattre. The Pioneer of the Environmentalist. Pelopor gerakan cintakan alam sekitar di dunia.
Tidak percaya? Tak percaya, sudey.
Kita ada baca tahu, dari penulis hebat dalam dokumentari beliau dalam jurnal berimpak maksima ‘Benih Sakral’ tentang ini. Kata penulis hebat yang menang anugerah Tokoh Penulis Harapan tahun lalu, dan dijangka akan menjadi Tokoh Penulis tahun depan, seperti ini.
‘Baginda adalah orang pertama yang memperkenalkan konsep holistik untuk penjagaan alam iaitu wujud perkaitan secara mutlak dan saling bergantung antara semua elemen dalam alam semulajadi, termasuk manusia. Jika manusia menganiaya dan memeras hanya satu elemen dari alam semulajadi, dunia akan menerima kesannya secara langsung. Ini telah Allah peringatkan secara mutlak dalam surah 30 ayat 41, ‘telah timbul pebagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)’.
“Rasulullah memperkenalkan konsep hubungan manusia dengan alam dalam tiga kerangka utama, tauhid, khalifah dan amanah”, “Tauhid merujuk kepada Allah sebagai Tuhan Tunggal yang menunjukkan hanya Dia sebagai Pencipta mutlak dan manusia bertanggungjawab untuk semua tindakan. Dalam surah 4 ayat 126, ‘Kepada Allah untuk segala apa yang ada di langit dan di bumi, dan kepunyaan Allah atas segalanya”.
“Dengan makna, Rasulullah menerangkan bahawa setiap penciptaan baik makhluk bernyawa atau sumber alam, mempunyai hak. Melanggari hak adalah satu perbuatan dosa”.
“Dan ciptaan yang dimaksudkan bukan sahaja haiwan, tetapi juga tanah, hutan dan sumber air. Kesemuanya punya hak”.
“Khalifah dan amanah pula adalah bertitik tolak dari kerangka tauhid. Di dalam Quran menyebut manusia sebagai khalifah, vicegerent atau vice-regent, wakil Allah, pemegang amanah kepada penciptaan Allah di muka bumi. Dan kerana itu manusia diberi amaran di dalam surah 6 ayat 38, ‘Tiada satu makhluk pun di atas bumi, bahkan burung biring yang terbang dengan sayapnya, adalah satu bangsa seperti kamu’.

Itu sikit sahaja yang ditulis. Belum masuk lagi tentang apa yang Nabi ajarkan mengenai pemeliharaan dan pemuliharaan. Mengenai hima, mengenai haram. Mengenai adab terhadap binatang dan sebagainya. Tentang alam ciptaan yang berzikir memuji kebesaranNya. Bernafas dan berdendang alunan pujian pada Tuhan. Mengenai Allah sebagai Al Sani. Huh, banyak lagi.
Tidak daya kita hendak menulis satu-satu. Tulisan beliau yang kita baca itu ada 167 muka surat. Tapi kalau ada yang bertanya, tidak pula kita lokek hendak berkongsi.
Kita bukan main-main. Kita serius. Kita banyak sudah buat kerosakan. Bagi kita, bumi kita tidak mungkin dapat diperbaiki lagi. Semalam di tempat kita, sedang kita beri ceramah ada gegar kuat di tingkat 3. Tapi kita tidak sedar sebab kita di tingkat satu. Kata orang yang beri laporan, ada gempa yang berpunca di Bentong pada 3 skala richter. Cerita apa di Malaysia ada gempa? Tapi itulah yang berlaku. Kita tidak main-main. Sudah ada gempa dikesan di Malaysia. Epicenter dari Acheh sudah beralih agaknya masuk ke Semenanjung Malaysia. Minggu lepas, gunung berapi bawah laut pun sudah meletus. Mengepul-kepul asap ditengah lautan. Berbuih air laut. Air laut mendidih! Pernah lihat? Hai, menggigil kita tahu.
Walau orang kata hentah apa-apa tutup lampu. Sejam sahaja pula itu. Tidak rugi apa pun kita tutup segalanya pada 28 Mac selama sejam. Kalau hendak tengok berita di TV, uish, usoh ler. Berita ke yang dema laporkan tu?
Kata orang apa yang boleh buat pun semasa sejam itu. Bumi tidak akan pulih juga. Memang, kita setuju. Tapi ia tetap satu simbol kasih. Kasih pada bumi, yang tidak pernah mengeluh menempatkan kamu dan kita, selama hidup ini. Jika Bumi telah berkhidmat berjuta tahun, tak kan kita, tidak boleh tunjuk rasa kasih, mengurang beban Bumi setahun hanya sekali ini, hanya selama 60 minit.
Kawan, 60 puluh minit, kita boleh bersolawat atas Nabi Muhammad dan keluarganya selang berselang.
Rugi apa kita?

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah