Jurnal KM - 2

Secara ringkasnya KM tu apa?

Macamana ya?


Ada yang bertanya, "kalau saya belajar KM adakah bila saya mengajar adik A,B,C, dia akan cepat dapat dan lancar membaca?"


Pertama: KM bukan kaedah mengajar subjek, membaca, mengira dan sebagainya. Tetapi KM adalah kaedah untuk buat seorang adik itu akan sedar potensi diri + mahu berusaha (kerana selalu didorong dan diberikan persekitaran positif).


Kedua: KM adalah kaedah untuk membuatkan seorang adik itu sedar tentang pilihan-pilihan, dan mendorong mereka memilih yang terbaik untuk dunia dan akhirat yang seiring.


Seperti Ustaz Hasrizal sebutkan, yang utama dalam KM adalah memberikan faham tentang pandangan dunia (alam) yang tepat, positif dan memotivasikan.


Macam konsep yang abstrak kan, tetapi setelah beberapa lama bersama pengamal KM, saya kira KM itu tidaklah abstrak sangat, malah ada ketikanya begitu objektif.


Sebenarnya KM mendorong kita untuk menyediakan environment positif ke arah perjalanan menuju hakikat.


Sebagai contoh, sekiranya kita ada anak yang mahu disuruh solat, kita boleh berkata begini


"Adi, cepat pergi sembahyang, kalau tak sembahyang Ayah rotan. Kalau lambat sangat Allah marah. Allah marah masuk neraka!"


Tapi untuk KM, pilihan ayatnya mungkin seperti ini,


"Adi jom kita sembahyang, supaya kita sama-sama dapat masuk syurga".


Positif.


Dengan maksud, semuanya positif.


Termasuk kata-kata yang digunakan, bahasa tubuh, perbuatan, persekitaran.


Susah?


Tidak dinafikan, memang susah.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang