SIRI: MENCARI MAKNA DIRI 2

(Awaluddin makrifatullah. Kenali dirimu agar kamu mengenal Tuhanmu. Jangan lupa Tuhanmu agar kamu tidak lupa akan dirimu. “Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa akan Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa akan diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik (Al-Hasyr: 19)”

Dari Asal Sulaiman ke Asal Turabiy, satu kembara keniskalaan ego, mencari diri. Dua-dua nama pena. Satu yang telah lama sebati, satu transformasi diri. Bukankah Ramli Sarip pernah berpesan, aku menulis bukan kerana nama? Ada apa dengan nama? Bukankah Nabi Adam dan Malaikat muqarrab ilallah dibezakan kemuliaan hanya kerana kemampuan Adam menamakan benda-benda? Bukankah alter ego Mike Shinoda dari Linkin Park ialah Fort Minor. Alter ego Clark Kent adalah Superman, Bruce Wayne adalah Batman, dan adakah alter ego Asal Sulaiman adalah Asal Turabiy?

Nama mendifinisikan. Difahami melalui isi kartu identitas diri (MyCard), seperti nama diri, nama kedua orang tua, nama tempat kelahiran, nama tempat tinggal, sedar biologi bahawa diri lebih mulia ketimbang beruk yang dikasihi Darwin atau kuda. Tapi semuanya tidak riil, kerana meski identiti atas kartu tidak mungkin berubah, tapi identiti biologi terus berubah sehingga satu waktu yang ditentukan. Siapa Asal Turabiy sewakti berumur 10 tahun, siapa dia ketika berumur 20 tahun dan seterusnya. Dia sendiri tidak dapat memberi jawapan eksplisit. Jadi, apa yang dicari oleh Asal Turabiy ini?

Dia mencari awaluddin. Moga dia berjumpa. Dia juga mengajak anda bersama, menolongi dia. Asal Turabiy bukan alter ego. Asal Turabiy adalah sedar diri. Meletak diri pada asal kejadian. Segumpal tanah, senyawa materi, dari mani dan ovum yang jika dinilai pandangan fizik adalah kejadian ditempat paling kotor lagi hina, tapi kerana Tuhan itu Maha, manusia mampu menjadi lebih mulia dari Malaikat.

Katanya, dia tidak mampu memakai nama Asal Sulaiman lagi. Mungkin sekali sekala. Dia tidak tahu. Itu nama yang sangat istimewa. Yang disandar kepada kemuliaan manusia pilihan Tuhan yang masih terlalu jauh untuk diggapai. Juga kerana Asal Sulaiman sudah mencapai tujuan kenapa ia diciptakan, dan kerana itu suatu masa dahulu Asal Sulaiman pernah berhenti menjadi Asal Sulaiman.

Tapi kenapa tidak nama sendiri? Oh! Itu barulah sebenar-benar keniskalaan ego yang entah bila dia mahu belajar sedar diri!
(p/s: moga-moga nama ini boleh berkekalan dan ingat tanggungjawab)

Comments

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?