SIRI: ASYURA YANG TIDAK DIKENAL 1

1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada 10 Muharam juga telah berlaku:
Nabi Adam bertaubat kepada Allah, Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit, Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan, Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud, Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa, Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara, Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah, Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya, Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam, Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun, Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah, Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar, Hari pertama Allah menciptakan alam, Hari Pertama Allah menurunkan rahmat, Hari pertama Allah menurunkan hujan, Allah menjadikan 'Arasy, Allah menjadikan Luh Mahfuz, Allah menjadikan alam, Allah menjadikan Malaikat Jibril, Nabi Isa diangkat ke langit".


Kata As-Syura yang tidak dikenal, tapi kenapa macam biasa dengar je. Kenal yang biasa, baru dapat membeza yang kurang biasa. As-Syura di belah dunia Islam yang lain (Iraq, Pakistan, Iran), ianya tidak disambut dengan memasak bubur kekacang, dan bertukar-tukar juadah untuk puasa sunat 10 Muharram. Di dunia yang gharabah (asing) itu, mereka memulakan tradisi sambutan di saat hari pertama Muharram menjenguk diri, berlanjutan hingga ke sepuluh Muharram. Dan mereka memulakan Muharram dengan berkabung dan mengucap takziah.


Sejarah As-Syura mana yang tidak dikenal orang? Rentetan senarainya seperti berikut:

1 - Permulaan tahun Hijrah 1428 A.H.

2 - Ketibaan Imam Hussain(a.s.) di Karbala - (61 A.H.)

7 - kehabisan air di khemah Imam Hussain(a.s.) (61 A.H.)

10 - Hari Ashura -Kesyahidan Penghulu Pemuda Syurga Imam Hussain(a.s.), kerabat dan sahabat - (61 A.H.)

13 - Perpindahan Qiblah dari Baitul Maqaddis ke Kaabah - (2 A.H.)

25 – kesyahidan Imam Zain-ul-Abideen(a.s.) – (95 A.H.)



Tinggal dulu rentetan peristiwa, tahukah anda, di beberapa daerah di Indonesia misalnya, hari itu dirayakan dengan membuat bubur merah-putih. Putih mencerminkan Hasan dan merah melambangkan Husein. Seperti dalam sejarah, Saidina Hasan pernah melakukan perdamaian dengan penguasa demi kebaikan umat. Tetapi malangnya, perdamaian itu dikhianati oleh elit-penguasa itu sendiri. Putih adalah lambang perdamaian. Sementara Saidina Husein melihat pengkhianatan itu segera bangkit melawan pemerintah lalu terjadilah peristiwa tragis iaitu Tragedi Karbala. Padang pasir Karbala memerah dengan darah syuhada. Merah adalah lambang kesyahidan. (sumber: Persatuan Ulama Malaysia)


Keberangkatan Husin ke Karbala (Iraq), meski mendapat respon pelbagai mengenai rasional tindakannya, di masa sekarang sudah termenifestasi sebagai satu tindakan untuk melestari agama. Penunjuk yang jelas garis pemisah antara 2 ekstrim, antara hak dan batil. Antara Husin dan Yazid. Supaya umat tidak akan keliru bila dihadapkan di antara 2 pilihan ini.


Tapi sungguh, sebelum mengenal laman web dan aplikasi jalur lebar, cerita matyrdom (kesyahidan) heroik cucuanda Rasulullah adalah cerita yang terpencil. As-Syura hanya dikenal dengan puasa sunat dan sambutan secara besar-besaran membuat bubur sempena mengenang kisah bahtera Nabi Nuh. Tidak kurang dan tidak lebih.


Seperti mana-mana kisah sejarah, umat diberi enlighten (kesedaran) pada perkara-perkara yang terpilih-pilih. Antara pembunuhan Uthman bin Affan r.a dan tragedi Karbala, umat lebih mengenali yang pertama. Jadi ada apa dengan kisah tragik ini? Ia ada segala-galanya dan marilah menyelongkar 'As-Syura yang tidak dikenal', moga-moga aspirasi yang diminta YDP Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, 'Tingkat Daya Intelek: Umat islam mesti mampu beri pendapat, berdaya juang' (Berita Minggu, 21 Januari 2007) dapat kita hayati bersama. InsyaAllah.



Comments

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?