Sunday, December 31, 2006

Langit permulaan

Akhirnya aku telah melihat langit permulaan
Ingin menikmatinya?
Marilah berdoa bersamaku

Alhamdulillah

Saturday, December 30, 2006

Kawan saya menyogok karya-karya L.M Montgomery, rasionalnya supaya saya dapat melihat melalui kanta yang lain. Bila dia mengatakan Montgomery adalah "she" mata saya jadi bulat dan teruja untuk menekuni. Terus terbayang Anne dari Green Gable yang berambut merah dan kekasihnya yang kacak yang ah, saya telah lupa namanya. Ironi, saya menguliti Panrita. Bukan apa, saya kasihan pada Panrita yang kesunyian setelah lama saya merampasnya (secara sopan tentunya) dari kediaman tetapnya di rak buku Perpustakaan Al Bukhari. Tapi sebenarnya saya telah membacanya selang hari dan tertunda-tunda masa. Fenomena biasa sahaja, bila memilih karya Sasterawan Negara (SN) sebagai bahan bacaan, sebagai marhaen yang masih belum dapat menyeluruhi keindahan bahasa dan keindahan karya SN.
Ada satu perkara yang saya telah sentuh dalam enti "Beri makan pada...." (http://wadikita.blogspot.com/2006_04_01_archive.html) mengenai bagaimana manusia memberi respon apabila satu-satu elemen mengalami kekurangan dari segi esensinya. Rupanya apa yang saya perkatakan cuma separuh masak. Mencantikkannya, khazanahnya, ada di dalam Panrita. Yang saya sebutkan elemen, Pak Arenawati (Panrita) menamakannya Raja. Pak Arenawati menggariskan 7 Raja. 5 Raja untuk tahap pertama. 1 Raja untuk tahap kedua. 1 Raja lagi dalam tahap kedua (Raja dalam Raja).
5 Raja tahap pertama: Mata, Telinga, Hidung, Lidah, Kulit Peraba (antena sebagai penyampai maklumat ke tahap kedua)
1 Raja tahap kedua: Akal (otak) yang menerima maklumat dari antena.
1 Raja dalam Raja tahap kedua: Kalbu / Nurani
Jadi rahsianya telah terbongkar. Namun, untuk menyimpulkannya dalam bahasa mudah, masih lagi tidak saya ketemui jalan keluarnya.
Hendak sahaja mengesyorkan Panrita sebagai teks wajib bagi mereka yang mahu belajar menjadi manusia, tapi, sebagaimana karya-karya SN yang lain, bacalah jika anda benar-benar telah bersedia.
Jika berkesempatan berjumpa Pak Arenawati 4 mata di alam lahut, saya akan terus terang yang saya juga tidak berjujur membaca Panrita, juga yang terdahulu Sandera. Pantas sahaja saya melangkah baris ayat dalam novelnya yang panjang untuk mengetahui cerita akhirnya.
Membaca Panrita, seperti kembara. Lama kelamaan aksara di atas kertas hilang, dan tidak tahu bila waktunya kita mula membaca diri. Seperti Omba, Tamara, Witri mereka selalu merindui Panrita Tua. Saya mengimpikan menemui manusia ajaib yang berperibadi sewanggi setanggi syurga, seperti Panrita Tua, supaya hari-hari dihidangkan ilmu dan hikmah, kemudian berpapasan berjumpa sosok agung seperti Hamzah Fansuri, moga nantinya saya menjadi manusia berpaksi dan mengenal makrifat, dengan haqqul yakin. Entah bila, saya juga telah merindui Panrita Tua.
(hari ini, Saddam Hussien pulang ke kampung halaman yang telah dijanjikan, kesudahannya tragis di tali gantung. Jika mengikuti Al Jazeera, dalam visual yang terang, Saddam diiringi beberapa orang algojo yang sedia tersarung muka, yang nampak cuma mata dan mulut. Saddam berpakaian kemas, wajahnya juga kemas, dalam banyak masa dia kelihatan tenang walau gelojak jiwanya seakan menembusi kanta televisyen. Dia kemudiaannya diikat dengan tali gantung, tanpa diselindungkan mukanya.
Saya pernah bermimpi, mimpi di tali gantung. Meski dalam mimpi, ianya sangat menggerunkan. Meski dalam mimpi, saya juga tidak mahu mengulangi. Tiba-tiba, saya terfikir, mungkinkah dapat Saddam dikurniai ikhsan berjumpa Panrita Tua?
Wallahu a'lam. Inna lillahi wa inna ilaihi rajioon).
Esok Eid Adha. Esok Eid Korban. Moga-moga dikurniakan semangat pengorbanan Ismail dan Ibrahim dalam jiwa selamanya. Selamat Eid Adha.

Friday, December 29, 2006

Tahun Baru

Tahun cuma relatif pada manusia yang terikat dengannya, sedang setiap masa adalah kehidupan bagi mereka yang menghargai, yang menilai, yang hidup.
Azam akan relatif pada orang yang membuatnya, sedang menggapai impian tidak terikat dengan ruang, dimensi dan masa.
Dimana-mana anda hanya ada akal, tenaga, usaha dan rasa.
Berusahalah, dengan hidup, dengan rasa, dengan gembira.
SELAMAT TAHUN BARU MASIHI.
GAMBATE!

Monday, December 25, 2006

Bukan Kucing Kami

Ia bukan kucing kami. Adikku selalu mengingatkan aku tentang itu. Tapi, Putih akan datang waktu aku paling sedih. Bukan sebelum ini Putih tidak pernah datang, cuma dalam keadaanku kesayuan Putih akan luar biasa manja denganku. Sebelum ini sebelah mata pun Putih tidak mahu mendekat. Kawan baik Putih itu dialah, adikku yang punyai aura kucing sejak kecil. Aku suka sangat tidak, membenci pun tidak. Tapi agak-agak aku sudah jatuh kasih pada Putih. Kucing yang ini. Putih akan berdiri dihadapan tingkap luar sambil mengiaw sekali dua. Ia sangat tahu bahawa Ia mustahil dikecewakan. Kemudian pintu akan dibuka lebar-lebar memberikan Putih peluang menjelajah keseluruh rumah. Tapi Putih sangat baik, sangat pelik juga. Kalau kami menyediakan makanan di dalam pinggan, atau memberinya dari tapak tangan, Putih akan mencicip dan menghidu sekejap sebelum pergi menjelajah lagi. Dalam hal ini aku selalu memanggilnya mengong. Geram. Marah sebab makanan tidak berusik. Putih ni betul kucing ke jelmaan kucing. Aku jarang nampak Putih makan di rumah. Malam-malam yang mengusik kalbu yang rindu, Putih selalu ingin berkongsi katil denganku. Memang demam rasanya kucing ini. Biasanya Putih akan memilih adikku daripada aku. Tapi bila masa-masa aku pula mengong, haiwan kurniaan Tuhan inilah yang selalu meneman. Sama-sama mengong agaknya. Baguslah boleh jadi kawan baik. Aku tak pernah bercakap dengan kucing. Tapi kawanku selalu. Kadang-kadang Atuk kawanku yang sudah susut deria penglihatannya menjadi hairan sehingga bertanya, kawanku bercakap dengan siapa. Adikku juga selalu marah, biasalah cakap dengan kucing. Hairan aku. Tapi bila si mengong Putih ini tidak mahu turun dari katil, aku akan mengusapnya manja sambil bercakap-cakap dalam hati. Putih pula akan memandangku tepat ke mata, hingga turun ke hati. Aik, Ia faham ke? Putih ini selalu membuatku rasa asing di hadapan orang lain. Tapi bila bersendirian, aku rasa Ia yang paling memahami. Kalau Ia tidak ada, kadang-kadang aku juga rasa rindu.
Aku tidak ingat siapa, tapi ada yang beritahu kucing tidak sesuai di bela di rumah. Mungkin ibadat kita akan cacat jika najis yang di bawa oleh haiwan ini tidak diselenggara dengan sebaiknya.

Aku memandang Putih. Bagaimana jika ada orang menghalang aku mengusapnya? Bagaimana jika ada orang menghalangku dari memeluk dan menciumnya dangan kasih? Kalau aku hanya ada seorang kawan sahaja, Putih, bolehkah mereka yang menghalang faham kesunyiaan yang akan ditinggalkan oleh Putih ini. Aku rasa mereka tidak akan faham, sebab mereka tidak pernah mengenal Putih.

Miaw.

(gambar kucing putih tiada dalam simpanan. Gambar di atas hanyalah cameo kucing orang lain, pinjam kejap. Atuk kawan saya sedang sakit dihospital sekarang. Moga Atuk cepat sembuh)

Batal wuduk


A1: Batal tak wuduk kalau minum sebelum solat
A2: Batal...
A1: (Tercengang, sebab dia dah terminum segelas air)
A2: Batal, kalau sambil minum tu terkentut.
A1&A3&A4: A2, when will you grow up?
A2: What have I done wrong?

Sunday, December 24, 2006

P, L & J

(gambar tidak ada kena mengena dengan dialog)
Perantis jurutera sivil (P), pensyarah kejuruteraan sivil (L), jurutera sivil (J)
P: Banjir-banjir ni nak salahkan siapa?
L: Mungkin jurutera tidak pernah menyangka hujan selebat ini. Boleh jadi kita kena periksa semula sistem perparitan dan pembentungan dan tengok kaedah rekabentuknya.
J: Macamana, kalau hujan yang turun 2,3 hari sama isipadunya dengan hujan 3,4 bulan.
P: Jadi, bolehlah disimpulkan sebagai bencana alam?
L: Patutnya kita memang boleh meramalkan bentuk hujan selama 100 tahun. Rekabentuknya seharus begitu.
J: Macamana? Kalau diramal selama 100 tahun pun, dari segi budgetnya tidak akan ada kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan sanggup keluarkan belanja.
P: Jadi....
L: Bila alam menunjukkan kemampuannya...
J: Tengoklah kerosakkan yang dilakukan mengatasi kebijakan manusia...

Friday, December 22, 2006

Kongsi gambar cantik & Dialog boring



A: Arghhhhhh! Mana nak cari ide?
B: Dah 2 kali pergi Carrefour tak jumpa ke?
A: Ye la tu, lain kali pergi kedai runcit Kak Bi mintalah berkat 2 kilo. (Aduh! Kepala sakit).

Tuesday, December 19, 2006

Monday, December 18, 2006

Failure!

When will the term failure effect your feeling? When the least that we expect them. To include, when you're thinking about nothing will actually stop your way, you have all the superior support that you need, the superb record, all the effort that you have done for years, the reputation that show that you are the one.
How will you feel? Like sh--, like you're the stupidiest person on earth that ever exist, ashamed at the maximum level, disgraced to your family, colleague, to your cow (in Mulan) all the person that put all the trust on your shoulder, to yourself.
How will you react? Face the person that have all the unconfident feeling towards your, confront him face to face and ask, what should I do to make it right. Face the person that put the trust on you, say I'm sorry for dissapointing and thank you for giving me the oppurtunity.
What is your immeadiate respon? I want to become Sasterawan Negara!!!! (poyo)
What will you do next? Wake up and pray until dawn, contemplate what you have done wrong, counter all the low esteem feeling, jump back, and this time make sure higher until they amazed.
To whom will you find comfort? To your brother that say, "Why we fall..... the rest please watch Batman Begin" (bagus punya adik).
What should I do? (despite all?) Laugh at the highest volume and say "THANK GOD, ALHAMDULILLAH", at last my 1 month misery have ended dramatically (to be consider as one of the miraculous idea to put in who knows, cerpen, cerpan, novel, or simply a poem)
What will you see? Of course, my smiling face :) after all I'm not the only one, and this time I know what are the expectation, after all my first sentence to comfort my friend "Don't worry, after all, this is only Dunia, Dunia, may Allah guide us to hereafter towards this wordly live".
(I'll be on holiday until Wednesday, I will finish my 3 volume anime DVD (Japanese), I've on my hand, Panrita, Hujan Pagi, Kelapa Nan Sebatang, all the movie clips in my bro computer, and I've been connected by streamyx, I've hold my friend's two month baby, I've my spectacles (done yesterday) so I can see clearly now, I've few things on my mind right now, I plan to completed them all, InsyaAllah).

Friday, December 15, 2006

Mimpi & Intuisi

Dalam seminggu lebih yang telah lalu, kawan saya bermimpi. Kami bertiga hampir lemas ditenggelami air laut, kerana kami telah menggunakan laluan pesisir pantai untuk ke pasar malam. Kawan yang memandu kereta (bukan pemilik kereta-pemilik kereta ialah kawan yang mengalami mimpi ini), berdegil untuk mengikuti laluan yang dikatakan pintas dan ramai orang lain melaluinya. Air pasang. Kami betul-betul di gigi air. Dari jauh ombak yang sedang menggulung untuk menelan. Di atas ombak yang bersedia untuk mengganas, kelihatan barge yang dibuat dari tayar yang sedia menghempap kami mati. Kata yang empunya kereta pada saya, selamatkah kita ini. Kata saya (menurut mimpinya) berdoa sahajalah. Moga kita selamat. Ombak menelan, nasib baik barge terhempas ke arah lain. Kami terkapai-kapai mengambil nafas. Akhirnya ombak surut. Kereta selamat. Kami selamat.


Sehari sebelum majlis anugerah, saya keluar makan dengan rakan. Kata saya, seolah-olah saya akan mengambil hadiah esok pagi meski untuk pertandingan yang disertai harapannya sangatlah tipis. Saingan saya kawan yang bermimpi tadi. Satu peluang lain adalah cabutan bertuah. Terasa sahaja akan bertuah. Rakan berpesan, jangan berharap sangat, nanti kecewa. Saya kata, baik saya bersedia, supaya bila menang nanti saya tidak terperanjat sangat. Harap-harap tidak tersadung kaki di atas pentas yang gilang gemilang. Kalau kalah, tidak mengapa, sebab begitulah adat pertandingan.

Kami ke tandas dua kali. Strategi untuk lari dari majlis. Kali pertama, kami teragak-agak untuk lari. Kali kedua saya bertekad untuk terus lari. Kawan saya (kawan yang memandu dalam mimpi) pula beria-ria untuk menyertai majlis. Dewan telah hampir penuh. Semua tempat duduk belakang dipenuhi orang. Tempat duduk yang kosong adalah paling hadapan. Tempat duduk untuk ketua-ketua. Tanpa malu kami duduk tanpa jawatan khas. Seronok mendengar ceramah, tanpa sedar kami mengikuti sampai ke akhir majlis keraian tersebut. Untuk cabutan bertuah, saya memilih nombor James Bond. 007. Rupanya James Bond tidak bertuah tahun ini (kalah dari segi kutipan tiket dengan filem Happy Feet). Saya hampa. Untuk kategori pertandingan saya kalah juga.

Kata orang mimpi air, mimpi rezeki. Sudah tentu rezeki pada yang empunya mimpi. Kawan saya yang bermimpi telah menang dalam kategori pertandingan. Tapi dia tidak ada kerana menyertai kursus. Sebagai ganti nama saya telah dipanggil untuk mengambil hadiah (sebagai wakil). 1 piala pusingan (yang besar), 1 plak, 1 sijil dan 1 surat penyertaan.

Kami telah lupa tentang mimpi. Saya juga telah lupa tentang intuisi. Mimpi air mimpi rezeki. Mimpi dan intuisi, benarkah ia boleh berlaku selalu?

p/s: kawan saya takut air sebenarnya, baru saya tahu, hehehe......watlu?



Sunday, December 10, 2006

What the director saids about 'Baba Aziz'

Nacer Khemir

Unbounded Desert
Baba Aziz (2005), a Sufi crosses a vast expanse stretching from the Atlantic shores of the Maghreb all the way into Iran. Baba Aziz, Khemir says, was his way of combining both perspectives, Arab and Western. Driven by the desire to relocate his religious heritage in an increasingly hostile world, the film is an attempt to, as it were, "wipe the mud of the face" of Islam: "Suppose you were walking with your father on the street and he fell and got mud on his face. What do you do then? You help him up and wipe the mud off his face." More generally he described his approach as a tip-of-the-iceberg mode of narration: "Narrative, for me, is transcendent. It becomes transcendent through abstraction. It's a kind of Islamic thought, too. When I point to something, I am indicating 10 times that thing, but nine out of 10 parts of the whole remain invisible. A kind of Islamic thought, as I said, and a way of confirming the cultural density my viewpoint..."
I said: After reviewing CINTA I was accidently watched Baba Aziz premier in Kirana (Astro channel). It was Iranian movie which I'm not expecting any surprising element (I used to watch Iranian film for a while). Typical Iranian face, desert as most of its scenary, but beyond my will, I was stunned in front of the television for hours (even though I was rushing to settle a lot of important works-what a magnetic influenced in Iranian cinema, gosh!). For a few minutes contempleted what was actually the director want to tell the audience, with all the simple dialogue and once in a while songs, I learned that this is a story about a sufi journey with his grandchild. Narrated in strange stories, with a lot of accidental roles, with original songs (which in not intentionally added to help the story mood-as been practised by the Hollywood's film maker), Baba Aziz sure has captured my mind, heart and even soul. I always frustrated by the Iranian movies as they were never ever strictly bounded to the common practice (with clean story line), dramatic and the finishing event. But amazingly I was there, without realising that I ever blinked my eyes even once. As the dry heart need to be fertilized, the film sure make me drowned in vast trancendent knowledge of a journey - a true journey. It will be exaggerated to call this film a total success, but it sure does bring something. My friend didn't agree some scenes in the movie, but I believe that the director still a human with teasing character and decide to describe intentionally in strange narration. I succeed to control my tears at the silver screen watching CINTA, but to this, I'm a total looser. I couldn't watched the end of the story, as my duty kept calling me. But the few minutes in the car to the office, I'm sure Baba Aziz will be there for a long while in my mind-it will for sure! (God, give me another chance to actually watch this movie)

Friday, December 08, 2006

Filem CINTA


Kami ke KL untuk ber 'CINTA'. Untuk filem Melayu pertama yang ditonton di skrin lebar, ia merupakan langkah yang berbaloi. Mengharapkan keluar dari kepompong filem Melayu, jika tidak dikatakan sangat berjaya, CINTA jelas memberikan impak yang signifikan. Baik dari sudut sinematografi, naskah, pelakon-pelakon, pilihan runut bunyi dan pengarah, untuk sekian banyak penonton, CINTA sangat menyegarkan. Filem ini bercerita mengenai Kuala Lumpur dengan naratif cerita, plot, latar yang sangat dekat dengan warga kota, malah diwujudkan dalam skrin dengan bergaya dan amat cantik. Secara tidak langsung, sebahagian warna hidup penghuninya di bawa bersama dalam keanehan-keanehan cinta dari Khabir Bhatia. Saya memberikan kredit yang banyak pada Pengarah, kerana sangat rajin mencari shot yang menarik dalam gerak kamera yang seakan hidup. Barangkali ramai yang bersetuju dengan saya bahawa kekuatan sebenar terletak di bahu Rahim Razali dan Fatimah Abu Bakar. Pujian tentunya pada pelakon bakat hebat ini, skrip yang puitis dan kuat. Menceritakan cinta dari mata pelbagai lapis usia dan hubungan pasti membawa perasaan terbuai bersama kisah-kisah ini. Ikuti sahaja Rashidi Ishak, Que Haidar, Nanu Baharuddin, Pierra Andre, Sharifah Amani juga Nasrizal Ngasri dan cerita-cerita mereka. Tidak mahu mengulas lebih panjang mengenai filem ini, kerana ianya lebih enak di advancer sendiri.
Terima kasih kerana mengiringi filem CINTA dengan VCD soundtrack. Kami dapat mengenal bakat hebat muzik Shannon yang memenangi anugerah penyanyi baru di AIM 2005.
Saya memilih Kak Bi, disebalik segala kekurangan dan ketidaksempurnaan Cikgu Elias, tanpa mengharapkan apa-apa balasan, mampukah anda cinta demi CINTA? Saya? Mungkin..............
Tontonilah, dan ber 'CINTA' seadanya. Sudah tonton? Mari kita nyanyikan Bila Engkau Jauh bersama-sama. :)
p/s: saya memiskinkan emosi menonton untuk kelihatan gagah di kiri dan kanan kawan-kawan saya yang tersumbat hidung menahan sedu dan air mata. Sudahnya, saya berjaya. Tapi akhirnya tidak dapat menafikan bahawa jika ini filem Melayu, barangkali saya tidak kisah menonton lagi di pawagam untuk kali kedua.

Tuesday, December 05, 2006

saya mahu

















saya akan bahagia
jika sekali
saya boleh jadi
seperti Midori




Friday, December 01, 2006

......surat ini

saya mahu menulis surat
tapi kehilangan kata
hati separuh
semangat hilang
dalam dingin gerimis di jendela
sejernih takung di mata
bahagiakah dikurniakan sayap
walau jiwa beku
kehilangan kasih
jalan apakah ini
dapatkah diungkapkan makna
dalam sejuta gemerlapan sirna
mahukah engkau
mengiringiku dengan doa?

Tuesday, November 28, 2006

Asia is Great!


Meet Nakamura from Celtic, and Edwin Van Der Sar (goalkeeper), from the famous Red Devil Manchester United. I hated Edwin when he actually from Fulham. At one time, Arsenal was the Immortal. It was than in English Premier League, Arsenal met Fulham. The match between Arsenal and Fulham seem endless. When Arsenal's striker have found their way in the penalty box, Edwin will eventually make The Gunners attempt, futile.
Think this, the starter at that time of course, Henry, Berkamp and Ljungberg. But Edwin always find way to fail them. And De Sar now in the Red Devil, which make me hate him even more. Now, the unfamous Asia Player, Nakamura has defeated De Sar at the prestige European game. How he defetead De Sar, two times in a year? A beautiful long curve free kick aim at the impossible corner to be reach by De Sar, outside the penalty box. Isn't Asia great huh?

Monday, November 20, 2006

saya punya banyak benda hendak dibuat
saya tak pasti - mampu?
saya banyak cita-cita yang hendak dikejar
saya menyoal - tercapai?
saya punya banyak mimpi-mimpi indah
saya ragu-ragu - realiti?
yang penting
saya bahagia
meski dalam sibuk
saya tahu
saya masih
Hidup!

Wednesday, November 15, 2006

Abu-Thar Al-Ghaffary

His name was Jundub Ben junadah from the tribe of Ghaffar. He was a companion of the Holy Prophet (s.a.w.w) who has said, “There is no man on this earth more truthful than Abu-Dhar.”Abu-Thar never worshipped idols in his life. When he heard news of the Prophet (s.a.w.w) Abu-Thar came to Makkah to meet him. He waited in the mosque the whole day until Imam Ali (a.s) passed by and seeing that he was a stranger in Makkah took him to his house. When Imam Ali (a.s) found out the purpose of Abu-Thar’s journey, he personally took him to see the Prophet (s.a.w.w.).Abu-Thar spoke with him and paid his allegiance to Islam. The first thing he did after becoming a Muslim was to go to the Holy Mosque and shout out “There is no god but Allah, and Muhammad is His Messenger!”When the Mushrikeen heard him, they beat him until Abbas the Prophet (s.a.w.w)’s uncle saved him. He kept coming back and did this for 3 days!The Prophet (s.a.w.w) then told him to go back home and preach Islam there. His brother and mother were the first to accept his message. Soon half the tribe followed their example and the other half accepted Islam after Hejra. He endured a lot of hardship. He was exiled by the 3rd caliph, Uthman, to Damascus. In Damascus he saw the evil of Mu’awiyyah and he spoke against him in public. Finally Mua’wiyyah got tired of him and asked Uthman to send him somewhere else.He was then exiled to a place in the desert called Rabadha and no one was allowed to even bid him farewell! The only people who met him before he left were Imams Ali, Hassan and Hussain (a.s) and Aqil.Abu-Thar was a man who spent his days fasting and worshipping Allah (S.W T). Imam Al-Sadiq (a.s) says, “Abu-Thar wept from fear of Allah until he was almost blind. The people told him to pray for his eyes to get cured but he replied, `I am busy with more important things’. When asked twhat these were, he said, `fear of Hell and joy of Heaven.”This great man died alone in exile with no one by his side as the Prophet (s.a.w.w) had predicted when he said, “O’ Abu-Thar, you shall live alone and die alone and be resurrected alone.”

Tuesday, November 07, 2006

Cheating Faith

Whenever a renovation undertaking upstairs, especially when they drill, do not be at the same position downstairs, it might kill you! (Brengset!!*%^&*#&$)
(Thinking: who is the real idiot? mmmm)
(The idiot: the one who are too slow doing the renovation at the most important place in the earth, without concern to the public safety, and when we point to the mistake, they are to idiot to understand!)
Astaghfirullah.......

Wednesday, November 01, 2006

Ketupat Ayah

“Aisar tau buat ketupat?”
Seketika itu juga ruang pejabat berubah. Di suatu sudut antara ruang tamu dan dinding menuju dapur, Ayah yang berkopiah sedang menyukat beras tiga perempat perlu dimasukkan ke dalam kelongsong hijau yang telah di anyam sejak 5 hari yang lalu. Jarang Ayah yang sudah miskin rambut di tengah-tengah kepala itu berkopiah di dalam rumah. Kalau nampak pun, tandanya hendak ke masjid. Tapi ketupat ini untuk Aidilfitri, jangan pula ada rambut, tidak berselera orang makan. Beras itu sebelumnya Ayah telah cuci bersih-bersih. Yakin Ayah bulat, sebab pada air penghabisan Ayah telah merangkumkan dengan selawat atas Rasulullah dengan selawat yang sempurna. Kemudiannya Ayah memindahkan pada penapis untuk menyaring air agar beras tidak terlalu basah. Agak-agak sudah sesuai, Ayah akan mengumpulkan semuanya di sudut itu bersama seratus kelongsong hijau yang dianyam berbentuk ketupat sate. Semuanya Ayah buat sendiri, kerana Mak sibuk di dapur menyediakan lauk untuk Aidilfitri.
Pagi Ayah pulang dari pasar hari itu terlalu menggembirakan hati. Seikat daun kelapa berwarna hijau muda yang segar, pelepah yang lebar, daun yang panjang, melihatnya sahaja hati jadi riang. Hari raya sudah dekat. Ayah berjanji memberi RM30 untuk puasa 30 hari penuh tanpa ponteng-ponteng. Kemudian Ayah akan meletakkan dalam baldi di bilik mandi untuk menjamin kesegaran. Ditempatkan di kawasan yang tidak akan terpercik air jika orang lain menggunakan bilik mandi itu. Kemudian, dalam masa-masa tidak sibuk, Ayah akan beransur-ansur mengambil segenggam segenggam daun kelapa. Kadang-kadang di buat di dalam bilik. Kadang-kadang sambil menonton televisyen. Ayah sangat suka menonton tayangan cerita bersiri Cina waktu petang, dan minat Ayah itu terus jadi dekat dengan anaknya yang sorang ini. Tidak yang lain.
Petang itu, saya meminta Ayah mengajari saya menganyam ketupat. Ayah yang tidak selalu kedengaran suara itu, memberi saya sehelai daun ketupat hijau muda yang segar. Daun sudah bertukar tangan. Ayah mengambil daun yang baru. Mula-mula Ayah ambil pisau lipat yang kecil. Dibuatnya satu garisan sedikit bersebelahan dengan lidi daun kelapa. Koyakkan yang sedikit membolehkan lidi dan daun terpisah sekata. Sehingga ke hujung daun, dan akhirnya menjadikannya sepasang. Saya menurut Ayah. Satu daun di letak di tapak tangan kanan. Satu daun diletak di tapak tangan kiri. Kemudian Ayah membalut tangan dengan daun tiga kali pusingan. Kiri dan kanan. Anak yang baik ini pun menurutlah. Ayah menunjukkan satu gerakan tidak terlalu pantas untuk membentuk rangka pertama ketupat dengan terbentuk empat petak. Terkial-kial saya menurut. Salah, Ayah ulangi lagi semula, juga tanpa suara. Dua beranak duduk sebelah menyebelah. Dua beranak kelahiran bulan Julai. Tanpa suara. Beberapa jam kemudian, siaplah ketupat saya yang pertama.
Sejak hari itu saya akan selalu membututi Ayah. Ayah mengambil daun kelapa segenggam dari bilik mandi. Saya juga mengambil segengam dengan tapak tangan yang jauh lebih kecil dari Ayah. Saya akan menunggu giliran menggunakan pisau lipat yang hanya satu itu. Dan Ayah akan mempercepatkan menggunakan pisau untuk saya menggunakannya pula. Ayah tengok televisyen cerita bersiri Cina sambil menganyam ketupat sate. Saya menonton juga tapi lebih banyak mata tertumpu ke kelongsong hijau. Saya masih belum mahir. Ayah sudah ada 10 biji kelongsong, saya baru menyiapkan satu setengah. Kami berdua jadi suka pada anyaman, kelongsong hijau, daun kelapa yang segar, pisau lipat yang kecil. Sedang abang-abang berkeliaran keluar masuk entah apa kerja mereka. Seikat daun kelapa dalam bilik mandi menyusut begitu cepat. Tahun-tahun berikut Ayah tidak membeli daun 5 hari sebelum raya, tapi 3 hari sebelum. Ayah tahu dia sudah ada pembantu yang begitu kemaruk menganyam daun kelapa.
Tahun kemudian-kemudian, Ayah mengajar pula membuat ketupat bawang. Saya sangat suka! Ketupat bawang lebih cantik. Ia seperti loceng, bawahnya melebar, atasnya lebih runcing. Nasi yang terbentuk akan lebih padat dan banyak. Tapi warna hijau muda segar daun kelapa lebih cantik dengan kelongsong ketupat bawang. Lebih cantik bila Ayah kumpulkan sepuluh kelongsong bersama kemudian menyimpulkan dengan ekor daun yang panjang. Kemudian Ayah sangkut di birai besi air pancut di bilik air kemudian membasahkan semuanya dengan air. Gelembung air terbentuk di atas kelongsong hijau muda yang segar, sangat cantik. Tahun itu kami beraya dengan ketupat berbentuk bawang. Saya tidak berapa suka bila ketupat masak, kerana daunnya menjadi coklat dan kering. Tapi bila bergantungan di penyidai dapur, saya tahu esok pasti raya. Tidak cantik pun tidak mengapa, kerana esok saya akan dapat RM30!
Tahun berikutnya kami ada dua ketupat. Bentuk bawang dan sate. Bila mana saya terlalu suka dengan ketupat bawang, Ayah akan membuat ketupat sate. Mungkin untuk mengisi beras ke ketupat sate lebih mudah, sedang saya tidak dibenarkan untuk mengisi beras bersama-sama Ayah yang berkopiah di sudut itu. Tangan saya yang kecil ini mungkin dikuatiri tidak begitu bersih. Saya juga belum tahu tiga perempat beras itu bagaimana. Tapi tetap, kelongsong hijau menjadi ketupat berwarna coklat memberi warna dalam Aidilfitri saya. Tapi saya sekarang cuma dapat melihat hijau daun pokok, bukan hijau daun kelapa di atas petak segiempat tepat di buat dari campuran simen dan batu, bernisan 2 di kiri dan kanan. Juga warna coklat dari daun pokok puding.
“Aisar, Aisar tahu buat ketupat?”
“Saya dah lupa Kak Maz”, dengan mata yang berkaca-kaca.
Asal Sulaiman

Friday, October 20, 2006

…dan musim semi juga meninggal pergi

Hati yang tersayat tidak mampu menghalang. Air mata berjuntaian jatuh tidak putus dan sedu sedan juga tidak berbekas. Dia melangkah bersahaja, meski masih ramai memaut-maut keras dan berpekik keharuan, “Jangan pergi, jangan pergi”.
Bukan seperti musim semi yang lain, ini yang paling istimewa.
Sepanjang masa ia menghangatkan, memberi nyaman, rasa selesa dan lapang dada.
Beburung berlagu merdu irama yang tidak dapat disimfoni.
Dan tidak menghidu melainkan wangian rindu dan keinsafan.
Segera sahaja bisa terbuai keasyikan maha dalam, hingga memberi satu petalian tanpa nama, tidak punya definisi.
Asyik! Sungguh.
Ia musim yang mengjungkir balik kenangan yang tinggal. Di waktu cuaca membeku. Sejuk melampau. Pada waktu daun-daun gugur kering, kesat dan tidak bernyawa berputar jelas dihadapan mata.
Maka sinar yang menyinggah terasa sangat bererti, sangat dinanti, tepat masanya. Maka harapan memetik bunga-bunga segar, mekar, paling indah harus bergantung pada semi ini. Ya! Semi yang ini.
“Mungkinkah ia yang terakhir, lantas kehilangan memedih di hulu hati, berakar pada tempat paling seni?”
“Semi, oh semi. Tidak kau mengerti harapan yang dicurahkan. Masih belum puas aku merenggut rahsia bersama, engkau sudah mahu melambai”.
Semi harus pergi. Pasti. Itu sunnahnya alam. Tawakal pada segala benih yang ditanam semusim ini bakal menjelma keindahan alam yang memukau itu.
“Jika kau begitu mencintai putaran musim panas, engkau perlu selalu membajai dan menyiram. Jangan putus asa! Ia bukan tempat orang tidak mengenal raja’.
Benih-benih di bulan keramat, keramat juga sifatnya, asal sahaja kau tidak lupa, jangan lupa dan berpaut”.
“Kalau kau tahu sebesar mana kecintaan ini, kau patut tahu aku perlu di bawa pergi. Sekali. Bersama-sama. Tapi jika bukan suratan, rintihku jangan lupakan. Moga lewat sekali lagi, kau bisa mengenalku yang semakin dewasa”.
Alangkah bagusnya aku di bawa pergi bersama.
Tapi depan menjanji sejuta hikmah yang tersingkap.
Jika telah belajar mencintai semi, cintailah dia setulusnya.
Ia pergi dengan janji, akan muncul kembali.
Cuma jodoh pertemuan tetap di tangan Pangeran.
“Semi, aku tidak punya puisi cinta
Tapi engkau tentu telah lama mengerti
Tanpa kata, engkau mengerti”.
Sehingga bertemu kembali, aku menunggu dengan sabar.

Thursday, October 12, 2006

Subuh ini


Wajah yang dimuliakan
Pada subuh ini
Bergerak melangkah
Mendekati syahadah
Syahid, Ramadhan, Al Qadar
Menunggu dengan sabar
Sysss........
Amir Al Mukmeenin
di dalam kamar
gering diperbaringan

Tuesday, October 10, 2006

DIA


DIA
tanpa ruang, tanpa sempadan
tanpa tempat, tanpa waktu
tanpa indera, tanpa dimensi
tanpa sebab, tanpa alasan
p
tapi DIA
setulus
semulus
sekudus
semurni
sejernih
kasih dan cinta
p
kerana DIA
segala wujud
berimbang
bertujuan
ditunjuki jalan
p
aku tenggelam
dalam lautan
mabuk cinta padaNya

Monday, October 09, 2006

Bilakah 'Intellectual Substances' Akan Menjadi Pakaian?



'Intelektual yang ulama
Ulama yang intelektual'

Mengapa masing-masing masih lagi memakai pakaian yang terpisah-pisah?

Friday, October 06, 2006

Engineering Does Matter!

Geotechnical Assessment in Local Construction Development?

The government has announced to adapt geotechnical assessment in all construction projects either in highland or lowland. Where constraint has been given in highland area with angle of repose of more than 30o and height more than 300m previously, the new policy will be looking into wider area even in lowland. Geotechnical assessment in not similar with the environment impact assessment, it will be concentrate on the sustainability of the soil to retain loading, others, the subsurface condition, the existing of groundwater level, the bearing capacity, the collapsible and compressible properties, the rate of settlement and many more. Well, after all, we are talking most of the time about to design the foundation system here. Even to many technical person, is rather late, but as wise man said, better late than never. When dealing with the last frontier of loading to be imposed on-the foundation, the consideration of safety might be two or even three times of the ultimate load. Consider as conventional, but it will give a great relief to the design office and engineers.
The technical aspect above can be related to our life as a muslim. If we consider prayer as the column (pillar) of religion, the foundation definitely is Syahadatain. Required daily prayers are five times a day and night. Which mean we required to articulate Syahadatain at least 9 times for a complete set. The factor of safety to remain our foundation in a good shape at least 1.8 approximate 2 (9 divide by 5). That can be adopted as minimum value in construction works. But of course, if the engineers wanted to sleep well at night, they will suggest more than that perhaps 2 or 3 or even 4 at a time. That implies in technical and practical in construction practiced. Therefore, it will too reflect in our daily life to maintain our foundation in a good shape and will not collapse even a very worst twister attack. But bear in minds, to increase the factor of safety, we rather can repeat Syahadatain with or without pray, which mean it still flexible and will not give extra burden to us, right (Quran2:45)? In simple words to widen the area of the foundation, it never meant to have more column (pillar), but having more pillar means that we can built greater building and very safe too. But what will happen if we do not achieve the minimum value of safety (1.8 - 2.0)? In retaining wall design, it is for sure cannot sustain the overturning effect, which in short, it will collapse in capsizing action or definitely upside down!
As the government has suggested to asses on the last frontier recently, Lord God have reminds us 1400 years ago. Do we reflect then?

Wednesday, October 04, 2006

Panduan Berdoa

Dipetik dari buku ‘Kaifiyat Mempertajam Mata Hati Dalam Mengenal Allah” – Syaikh Ibnu ‘Athaillah Al – Sukandari.

Dari Imam Al-Ghazali – beberapa adab yang mesti dipatuhi dan dilaksanakan oleh orang yang sedang berdoa:
1. Dilakukan pada saat-saat yang mulia, seperti hari ‘Arafah, bulan Ramadhan, hari Jumaat, antara dua k
hutbah solat Jumaat, antara azan dan iqamah dan sebagainya.
2. Dilakukan dengan penuh khidmat
3. Menghadap ke kiblat dan menadahkan kedua-dua belah tangan.
4. Merendahkan suara, sekadar dapat didengar oleh telinga sendiri.
5. Menggunakan bahasa yang sederhana atau lebih diutamakan menggunakan doa-doa yang berasal
daripada Rasulullah saw, para sahabat dan tabiin.
6. Khusyuk dan merendahkan diri.
7. Meyakini bahawa doanya akan dikabulkan dan tidak merasa kecewa atau berputus asa apabila doanya b
elum dikabulkan.
8.
Mengulang-ulangi doanya dengan penuh keyakinan.
9. Memulai doanya dengan menyebut nama Allah, memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi Muhammad
saw, serta diakhiri dengan bacaan hamdalah atau kalimah yang memuji Allah.
10. Melaksanakan adab batin, yakni:
i. Bertaubat sebelum berdoa.
ii. Menghadapkan diri sepenuhnya kepada Allah.
iii. Makan dan minum serta berpakaian dari barang yang halal.
iv. Tidak meminta perkara-perkara yang mustahil.
v. Tidak meminta untuk mencelakakan orang lain, kecuali orang yang zalim.

Monday, October 02, 2006

Bulan Ramadhan bulan Cinta

Cinta Allah pada hamba:
Dikurniakan Al-Qadar pada salah satu di malam-malam Ramadhan
Lebih baik dari 1000 bulan

Cinta Nabi pada umat:
Rasul sebagai penyampai khabar gembira (glad tidings) dan pemberi amaran.
Menerima wahyu pertama, menyingkap makna ciptaan.

Cinta umat pada Nabi?
Moga secebis ingatan, di bulan Ramadhan bekal subur jiwa

Pantun Cinta Muhammad

Bakul di isi limau purut
Dalam balang ikan gelama
Jalan tuan hamba kan turut
Bersama berjuang daulat agama

Kasih tuan kasih hamba
Kasih kita perlu dibela
Berkalang tanah tidak mengapa
Biar langit menyaksi segala

Menatang dulang paku berkarat,
Bawa tempayan selalu melulu,
Kasih hamba tidak bersyarat,
Moga redha di sisi selalu.

(It's been a very long time, before I managed to write 'pantun' again, except for some occasion when my MC friend need my help to make a few line).
p/s: kengkawan, sila baca ikut intonasi pantun yea, baru ada feel.

Saturday, September 23, 2006

Rindu Ramadhan

Anginnya perlahan menyapu pipi, perlahan-lahan hati, jiwa, rasa lentur dengan keegoan. Tidakkah kau dengar panggilannya, tidakkah kau menghidu bau harumannya, tidakkah kau lihat langit dan awan gemawan mengapung-apung melebarkan sayap dan tangan luas tanpa selindung. Dan jatuh tanpa disedari lagi air mata kerinduan, pada yang hak, yang memberi makna, makanya kita berdiri di pintu rahmat dan keampunan ini lagi. Tidak mungkin ia datang saja-saja, tanpa mengetuk pintu kenangan dengan menghimpit yang menyesakkan dada dan rindu. Rindu,rindu padamu. Kita tidak mengulang lagi, sejarah di laluan Mubarak dengan segala-dengan segala. Malam-malam menjengah bulan Lailatul Qadar disirami air dari langit yang gembira menyambut, sehingga membasah pipi air dari langit rindu. Pejamlah mata, dengar bisikan hati, kiriman keikhlasan dari kejauhan ini.

Pelampung, Bot dan Helikopter

Kesempatan menyertai diskusi ilmiah satu masa dahulu, antara wakil gereja (tidak ingat gereja mana) bersama sekumpulan Muslim yang berminat telah meninggalkan beberapa kesan penting dan pengajaran berhikmah sesuai dijadikan pedoman masa mendatang (Eika mungkin dapat agak buat kat mana). Topik diskusi berkisar mengenai sejarah Bible, mengenai Bible itu sendiri dan beberapa perkara menyentuh doktrin Kristianisasi cukup akademik. Tempat diskusi tersebut memberi ruang kepada rombongan gereja terdiri dari 6-7 orang, selebihnya orang-orang Islam berlainan latar dan bangsa cukup mengujakan. Tidak terhad kepada warga Malaysia terdiri dari kaum Cina dan India, majlis dikongsi dengan bangsa-bangsa lain, seperti berada di persidangan antarabangsa. Bagi blok muslim, mereka kelihatan tidak sabar-sabar untuk menunggu sesi soal jawab, lebih-lebih lagi MENJ ada di sana.
Tidak berniat untuk memanjangkan mengenai diskusi, satu pengajaran yang saya rasakan penting yang dikutip dari moderator diskusi tersebut masih terngiang-ngiang hingga sekarang. Moderator seorang tokoh, cukup akademik meski beliau seorang Muslim mengendali majlis dengan suasana harmonis tanpa bias kepada mana-mana pihak.
Kata beliau dalam sidang penutup, baik Muslim atan Kristian, masing-masing mengharapkan redha Tuhan dan pertolongan dariNya. Dengan membawa kisah bercerita tentang tsunami (tidak pasti cerita benar atau cuma cerita dengan menggunakan latar bencana yang masih baru ketika itu), beliau mengisahkan mengenai seorang mangsa yang berada di atas bumbung rumah dengan dikelilingi air bah yang makin naik. Si mangsa bersungguh-sungguh berdoa dengan ikhlas dan pengharapan yang penuh agar dia diselamatkan Tuhan. Tidak berapa lama kemudian, dia terlihat mangsa lain menaiki sampan dan mencampakkan pelampung yang diikat ke sampan kepadanya. Berkali-kali yang di dalam sampan menggesa dia mengambil pelampung supaya diselamatkan. Beliau menolak kerana dia percaya dia akan diselamatkan Tuhan. Kali kedua, si mangsa ditemui pihak berwajib dalam bot berenjin melewati bumbung rumah yang semakin hendak tenggelam. Diperintahkan si mangsa untuk melompat masuk ke dalam bot. Sekali lagi dia menolak, dengan alasan yang sama. Dia menunggu pertolongan Tuhan! Kali ketiga, tiba-tiba sebuah helikopter penyelamat sampai dan menurunkan tangga betul-betul di hadapannya. Ketika itu hanya tinggal beberapa inci untuk bumbung tersebut ditenggelami air sepenuhnya. Masih lagi dengan alasan sama, si mangsa menyuruh penyelamat pergi kerana dia yakin dia akan diselamatkan Tuhan. Makin lama, air makin naik, si mangsa tidak punya platform lagi untuk berpaut, dia sedar dia akan dihanyutkan. Seketika sebelum hanyut, dia mengadu "Tuhan, mengapa Kau tidak menyelamatkanku?". Moderator berkomentar, "Tuhan telah memberikan pertolongan dalam cara yang pelbagai, hanya sahaja manusia buta hati untuk melihat bentuk pertolongan Tuhan".
Ini cerita yang saya panjangkan pada rakan-rakan dan sangat bermotivasi untuk diri saya sendiri. Nasihat saya, bila mana anda ternampak pelampung, maka berpaut sahaja kerana kita sendiri tidak tahu samada bot atau helikopter akan melewati. Walaupun kita sendiri tidak tahu samada pelampung tersebut cukup kukuh untuk menyelamatkan (Ija, tak payahlah kita kira Modulus of Elasticity atau Modulus of Rigidity pelampung tu dan kira dia punya tekanan atm), tapi yakinlah itu jalan yang Tuhan berikan. Setelah ada pelampung di tangan, berusaha berenang ke tempat selamat, berdoa dan bertawakallah. Itu bahagian kita, usaha, ikhtiar, doa dan tawakal. Selebihnya barulah apa yang akan terjadi, biarlah ia terjadi. Sekurang-kurangnya kita telah melaksanakan bahagian yang Tuhan peruntukkan untuk kita, di akhir cerita - saya pasti kita tidak akan menyesal. Memang menakutkan, tapi sebagai manusia, kita harus berani bukan? Berani? Cubalah........
Imam Ali (Najh Al Balaghah)
"Sungguh Allah Yang Mahasuci dan Mahatinggi telah membuat ingatan kepada-Nya, cahaya bagi hati yang mendengar pertolongannya walaupun tuli, melihat dengan pertolonganNya walaupun buta, dan menjadi patuh dengan pertolonganNya, walaupun ada pertentangan".
"Dalam semua masa dan waktu, ketika tidak ada Nabi, Allah yang nikmat-nikmatNya tidak ternilai berbisik-bisk dengan para hamba dalam fikiran mereka, dan berbicara dengan mereka yang berakal".
Allahu A'lam.
(p/s: cik wadaah, sudahkah anda berpaut pada pelampung, atau haruskah kita menunggu bot dan helikopter?)

Thursday, September 21, 2006

Marilah Mencari Makna!

Kawan seangkatan dan mereka yang ingin berfikir, ya! sudah sampai masanya kita mencari makna. Kita sudah berada di ambang yang mana hitam dan putih itu sudah makin tidak jelas kerana kononnya toleransi kita pada tuntutan zaman, maka alternatifnya kita melihat warna kelabu itu di mana-mana. Kita telah lalui zaman yang mencorak dan membentuk peribadi diri, sekurang-kurangnya masih kelihatan garis pemisah hak dan batil, walau tidak begitu jelas. Tapi perhatikanlah generasi muda, anak-anak dan penyambung legasi, mereka tidak seharusnya melalui hari-hari menjadi dewasa mereka dengan keadaan lebih buruk dari yang pernah kita lalui. Itu tidak adil bagi mereka dan bermakna kita telah melepaskan amanah dan tanggungjawab yang amat besar itu. Tidak rasa bersalahkah kita!
Kawan-kawan,
Inilah zamannya anak-anak kita merasa apabila mereka diancam bahaya seperti datangnya raksasa yang akan memusnahkan dunia, mereka yakin akan adanya Ultraman yang mempunyai lampu di dada akan segera datang dan membela mereka. Jika tidak, mungkin sekumpulan Power Rangers akan membentuk robot-robot menjadi robot sebesar raksasa guna untuk melenyapkan mereka dari peta bumi. Kalau pun tidak, mungkin Grandsazer, Voltron, Transformer dan pelbagai lagi watak hero yang akan muncul dalam dunia imaginasi. Kalau kita rasa ancaman ini tidak bahaya, sebenarnya tidak, ia sangat bahaya! Kerana mereka tidak diperjelaskan dengan keadaan sebenarnya dunia yang menekan di hari muka. Walau watak-watak raksasa dan hero itu ada benarnya dalam realiti namun mereka diajar secara salah dalam mentafsir. Kerana kerangkanya datang dari tangan-tangan yang mensyirikkan Allah, menyekutuNya dalam keadaan sedar dan bermaksud, maka mereka dibentuk secara halus dalam keadaan kita melihatnya dalam keadaan rela di hadapan mata kita sendiri, Ya! Dengan sangat rela. Berapa banyak alternatif yang telah kita lupakan. Tidak ingatkah kita pada Nabi Dawood, lupakan dengan perlawanan robot-robot tersebut dengan aura kuasa yang bukan-bukan, dengan hanya menggunakan lastik Baginda dapat mengalahkan jeneral musuh. Bagaimana sifat heroic Imam Ali menggantikan Rasulullah di perbaringan malam Hijrah dan bagaimana Imam merobek benteng Khaybar, Usamah yang menjadi jeneral Perang di Sariyah Usamah dan pulang dengan kemenangan, bagaimana pula kisah-kisah ghaib yang mencengangkan tapi tidak kita cerita dengan penuh yakin, beburung Ababil membawa batu-batu menghancurkan tentera bergajah, takhta Ratu Balqis yang di bawa ke istana Suleyman dengan kadar tidak sampai sekelip mata, jin-jin yang berkhidmat di kerajaan Baginda dan binatang-binatang yang boleh berbicara (barangkali Wild Tornberry terilham dari kisah Nabi Suleyman ini). Benar kita telah lupa. Jika kita rasakan terlalu hambar, ceritalah dengan memakaikan wira-wira sebenar dalam Quran ini dengan busana yang hebat-hebat, persenjataan yang canggih-canggih, agar dapat menyaingi wira yang dicipta kafir.
Kawan-kawan,
Kita takut satu hari nanti anak-anak kita membawa salib di dalam beg sekolah semata-mata mereka yakin alat tersebut boleh menakutkan anjing yang mengejar. Juga satu masa kita tidak dapat membeza wanita itu wanita, lelaki itu lelaki. Mungkin juga terjadi perkahwinan sesama jantina, bukan kerana kerelaan, tapi kerana penipuan. Maka yang menjadi mangsa akan berada dalam trauma berpanjangan. Benar, yang ditakuti sebenarnya telah berleluasa dan terbentang di hadapan mata, di mana-mana, direlakan oleh penjaga amanah agama dan akidah rakyat, pemimpin-pemimpin yang di atas kad pengenalan mereka beragama Islam dan tidak pernahkah kita terfikir, jika mereka tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab amanah atas alasan kelemahan di sudut mana sekalipun atau kedayusan, adakah kita akan menempuh jalan yang sama dengan mereka? Astaghfirullah, maka istighfarlah kita sebanyak-banyaknya.
Kawan-kawan,
Saya bukanlah punya authoriti di mana-mana, juga tidak punya kelulusan apa-apa, tapi soalnya kesedaran. Kesedaran yang sedikit, untuk sekurang-kurangnya membuat kita berfikir dan satu hari sebagai kekuatan untuk bergerak. Dan kita tidak mampu lagi untuk menunggu untuk orang lain melakukan sesuatu, kerana kita sebenarnya berperanan, patut berperanan. Berteriak saya di sini dengan kesedaran yang menakutkan jika satu hari berpaling, Nauzubillah, kepadaNyalah saya memohon perlindungan. Carilah makna diri. Makna kehidupan yang dianugerahkan walau kadangkala mungkin kita berfikir bukan kita yang minta. Tolong, betulkanlah pandangan-pandangan yang salah. Kerana tidaklah Tuhan menciptakan dan memberi kehidupan sesuatu dengan sia-sia. Hadir kita bukanlah satu kewujudan yang sia-sia. Kita tidak punya banyak waktu, sekiranya dihitung dengan masa-masa yang dilalui tanpa meninggal jejak, berapa banyak lagi waktu yang tinggal. Kita terlalu banyak berlengah dan berhutang. Dan dengan apa kita akan tunjukkan dihadapanNya, jika esok hari terakhir kita?
Kawan-kawan,
Inilah jalan permulaannya dakwah. Janganlah kita kalah dengan Syeikh Ahmad Yasin yang cacat segala, tidak berindera, tapi Allah memuliakannya dengan di hujani roket dari Apache Yahudi. Jangan kita kalah dengan Syeikh Ahmad Deedat, tanpa pendidikan formal tapi seorang sarjana bible yang hanya boleh menggerakkan mata dihujung hidupnya. Juga janganlah lokek dengan segala punya diri, kerana Syeikh Hasan Nasrullah mendermakan anaknya di jalan Allah, syahid dalam pertempuran. Tidak terlihatkah teman-temanku, bahawa Allah telah mengisyaratkan jalannya, jika hati kita bulat terus pada kepunyaan langit dan bumi, timur dan barat, yang boleh diindera mahupun tidak, Dia telah berjanji untuk memenangkan. Tidakkah anda semua gembira dengan kemenangan pemilik bendera hijau kuning di rantau Timur Tengah sana, dengan memalukan muka-muka Zionis bongkak, dengan kekalahan terhina di abad millennium. Seharusnya kita patut percaya, benar-benar sekarang, kita pasti menang. Telah menang. Hezbollah itu dari segi ketenteraannya hanyalah sekecil anak, tapi imannya, MasyaAllah, diiktiraf kerajaan meninggi ke langit. Ya, mereka telah menjadi sangat besar dengan Iman. Marilah kawan-kawan kita gembira dengan kemenangan ini. Inilah bukti yang nyata, tidak perlu berdalih lagi.
Kawan-kawan,
Secara sedarnya, kita yang kerdil ini barangkali seolah tidak berupaya membuat apa. Memang benar, tapi kerana itulah kita perlu memperkasa iman hingga mendasar ke pembuluh darah dan jiwa, setelah itu Allah pasti menunjukkan jalannya. InsyaAllah, yakinlah. Dengan menyedari melengkapkan dan menjaga kekuatan fizikal agar kita tidak mudah sakit-sakit, menjaga akal kita dengan memberinya makanan ilmu dan latihan penaakulan yang benar, di jalan akidah yang benar, roh yang sentiasa lapar dan disuburkan dengan zikir dan bacaan dari Quran, latihlah diri mencintai jalan seni, kerana baik fizikal, ilmu, roh, ia tidak akan dapat hidup bernyawa dengan nafas yang segar tanpa cinta. Dan cinta itu tentunya, benar, dari Dia.
Kawan-kawan,
Kalau kita mampu, memang revolusi itu perlu. Tapi melihat dengan persenjataan yang ada di tangan kita, ya, kita tidak seperti Hezbollah, tiada siapa menyusun kita lagi. Belum lagi. Tapi teman, ingatlah Pangiran kita itu bermula seorang di gua hira’, kemudian disampaikan pada keluarga terdekat. Bertahun-tahun Pangiran kita itu tetap seorang, maka jalannyalah kita tempoh. Jangan dikira besar kecilnya sumbangan kita, tapi menyumbang aja! Ayuh. Walau dengan mendodoi anak dan anak-anak saudara dengan dodoian memuji Allah, bercerita pada mereka dengan cerita parajurit yang menempuh jalan membela agama, dengan mengajar mereka nasyid-nasyid yang baik untuk hiburan, berbincang sekali-sekala dalam keadaan santai mahupun serius dengan keluarga, kawan-kawan dan sesiapa sahaja, menulis, hiburan alternatif, dengan bersedekah, apa sahaja yang termampu. Apa sahaja yang termampu.
Kawan-kawan,
Raksasa itu adalah gerakan materialisme dan juga sekarang pendokong atheisme, belum lagi dimasuk dengan gerakan pluralisme. Dan segala-galanya kecuali Tauhid pada Allah yang Esa, menyembahNya dengan syariat yang telah ditentukan, berada dalam satu barisan dan kekuatan yang tidak pernah terbayangkan. Kita perlu membentengi diri sendiri seterusnya mereka yang kita sayang jika tidak dapat pada masyarakat. Wiranya pasti datang. Ianya telah dijanjikan. Itu bukan harapan dan janji palsu. Ia benar, yakinlah. Berdoa agar kita dapat menjadi pembantu, walau sekadar pembawa bendera. Betul kawan, kita tidak wajar berlengah lagi, mana yang dapat usahakanlah untuk berperanan. Setiap, pasti diganjari walau hanya sebesar zarah atau lebih kecil dari itu. Kerana Innalillah wa inna ilahi rajiun, dariNya kita datang, kepadaNya kita kembali. Marilah memulakan kembara mencari makna ini, bersama-sama. Mudah-mudahan ada jejak yang kita tinggalkan. Insyaallah.
Kawan-kawan, ayuhlah! Saya menunggu kalian di hujung jalan sana.

Wednesday, September 20, 2006

Alif dan Alya

anda berdua selalu
mengingatkan ku pada Tuhan
juga ayah
di dalam perkuburan

Thursday, September 07, 2006

The Conqueror


Seharusnya tahu
selamanya dihati
dalam dendangan lagu dodoian
dalam hujan

Al Qaim

Al Qaim, jangan menangis
seperti namamu, bangunlah
sendiri.....
bunga agama dan bangsa
harus tahu jalan keluar
dengan kesungguhan, kecintaan
pada jalan jihad di jalanNya

Cinta Muhammad

Anak-anak wahsyi
di tengah nama mereka yang tertinggi
hari ini senyuman
hari esok berilah kegembiraan
dengan jihadmu di jalan Tuhan

Saturday, August 26, 2006

it's always hard....



if i'm vanilla flavor, i like him to be lime, the taste might contrast, but it's definitely sensation and truely balance each other :)

Wednesday, August 23, 2006


saya lebih pandai menyayangi mu
dengan cara sendiri

Thursday, August 10, 2006

Golf & Coffee

When things in your life seem almost too much to handle, when 24 hours in a day are not enough, remember the mayonnaise jar………..and the coffee.

A professor stood before his Philosophy class and had some items in front of him.

When the class began, wordlessly, he picked up a very large and empty mayonnaise jar and proceeded to fill it with golf balls. He then asked the students if the jar was full.

They agreed that it was.

The professor then picked up a box of pebbles rolled and poured them into the jar. He shook the jar lightly. The pebbles rolled into the open areas between the golf balls. He then asked the students again if the jar was full.

They agreed that it was.

The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar. Of course, the sand filled up everything else. He asked once more if the jar was full.

They students responded with an unanimous “yes”

They professor then produced two cups of coffee from under the table and poured the entire contents into the jar, effectively filling the empty space between the sand.

The students laughed.

“Now,” said the professor, as the laughter subsided, “ I want you to recognize that this jar represents your life”

“The golf balls are important things – your God, family, your children, your health, your friends, and your favourite passions – things that if everything else was lost and only they remained, your life would still be full”

The pebbles are the other things that matter like your job, your house, and your car. The sand is everything else…the small stuff. If you put the sand into the jar first,” he continued, “there is no room for the pebbles or the golf balls”

“The same goes for life. If you spend all your time and energy on the small stuff, you will never have room for the things that are important to you. Pay attention to the things that are critical to your happiness”

“Play with your children”
“Take time to get medical check-ups”
“Take your partner out to dinner”
“Play another 18”
“There will be always be time to clean the house and fix the disposal”
“Take care of the golf balls first, the things that really matter”
“Set your priorities”
“The rest is just sand”

One of the students raised her hand and inquired what the coffee represented. The professor smiled, “I’m glad you asked”

“It just goes to show you that no matter how full your life may seem, there’s always room for a cup of coffee with a friend”

Tuesday, August 01, 2006

Di Bumi Qana yang basah darah

Hari-hariku dihadapan skrin
Dirai dengan warna merah, hilang roh dan nyawa
Hilang ayah, ibu, anak, isteri, suami
Dan semua pertalian

Raikan dengan air mata dan esak tangis
Tidak didengar siapa
Pasti Tuhan, namun nampak aku
Sungguh tidak berdaya

Sebentar tadi Tuhan mengingat
Dengan dentuman kuat dari langit
Seolah-olah hujan peluru dan bom
Dibumi Timur Tengah sana
Tapi masih aku di atas katil
Memohon 10, 20 minit waktu melelap mata
Melepas lelah bekerja

Oh Tuhan, dimana aku dapat mengerti
Lelah mereka yang berjuang, yang kehilangan, yang hilang
Demi sebuah kedaulatan
Kerana keyakinan, demi Tuhan

Betapa Engkau tahu aku
Ingin berada di sana
Suara kemanusiaan ini
Suara persaudaraan
Suara keimanan
Bahkan gembiralah mereka yang terpilih
Untuk menghidu wangian syurga
Menyusur jejak syahd
Yang tidak mati, selama-lamanya

Berapa lama lagi
Ia akan dirai, dihadapan skrin
Dengan menyaksi
Mereka yang dilapah
Darah yang dihalal
Atas congakan
Kapitalis dan pemodal laknat!

~asal sulaiman~
31 Julai 06
Di bumi Qana yang basah darah

Monday, July 24, 2006

We have no doubt in this faith
We have an unhesitating commitment in our resistance
Its guns
Bullets
And the blood of its combantants
Death to ISRAEL!

From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel

From the courage of ad-Duri
The Fighters and Ezzidein
Day by day we will resist the muhtaleen (occupiers)
From the courage of ad-Duri
The Fighters and Ezzidein
Day by day we will resist the muhtaleen (occupiers)

From the stolen land of Quds
We will extract the thief completely
Extract him from our houses
The Zionists will be destroyed
From the stolen land of Quds
We will extract the thief completely
Extract him from our houses
The Zionists will be destroyed

From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel

No one has the right to abandon
One grain of soil from the land of Palestine
Nor has anyone the right to abandon even
One letter from the name Palestine

Day and night we will always resist
With stones we’ll hit them
And with knives
And with words
Day and night we will always resist

From this fire of revolution
We’ll shake the foundations of the thieves
We will never abandon our belief
No matter how strong their weapons
From this fire of revolution
We’ll shake the foundations of the thieves
We will never abandon our belief
No matter how strong their weapons

From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel

Truly Israel is….this absolutely wrong
This corruptor, thief, tyrant, occupier, terrorist and cancer
It will always meet refusal regardless of the conciliation,
Recognitions surrenders

From the death and hatred of the Enemies army
Those who wear the cloths of settlements and the military
From the death and hatred of the enemies army
Those who wear the clothes of settlements and the military

From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel

Death to ISRAEL!


http://www.islamicdigest.net/v61/content/view/685/1/

Saturday, July 22, 2006

Patriotism

You're not patriotic enough if you didn't know that S & Datuk K had announced their relationship.
Duh! It's being air in national TV, Prime Time slot, and more than 15 minutes just to hear Datuk K mumbling and S shy-shy cat.
You're not patriotic enough if you didn't know M & I will break up.
Duh! It's being reported at the front page on the national newspaper and tabloid. It even been a video clip for M new songs.
You're not patriotic enough if you don't know we are going to upgrade sport centre at UK which will cost more than RM400 million.
We are too wealthy and that's why we have special program called BersamaMu, duh!
You're not patriotic enough if you're not participate in SMS poll, "Does S choose the right person?"
Duh! It will only cost you less then RM1.00, so what the heck. Just poll and send your vote.
Finally, you should be proud the deputy Youth Leader go to tour to discuss on Lebanon and Palestinian issues.
Proud to be Malaysian!

Kakak-kakakku

Kakak-kakakku yang cerdik pandai berbicara mengenai Lubnan
K1: Kesian kan mereka di Lebanon
K2: Ya, sampai tak sanggup nak baca berita perang hari-hari
Me: (Do we afford not to care?!?!?)
K1: Kenapa ya jadi begitu?
Me: The Israel justify the war because the Hezbollah has taken 2 Israel army in custody
K1: Bukan 1 orang sahaja ke yang kena tangkap? Bukan sebelum ni pemimpin Lubnan, Muammar Ghadaffi ke?
Me: (Oh kakakku) Muammar Ghadaffi di Libya
K1: Oooo, I get confused because they are at nearby country
Me: The Arab has divide themselve, Arab Saudi cakap Hezbollah yang salah
K1: Sebab mereka support US
Me: Macamana mereka boleh salah, jika mereka mempertahankan negara mereka sendiri
K1&K2: (No comment)
(sepetang yang hambar)

Thursday, July 20, 2006

Salurkan pada yang benar



Wahai Maha Pengasih, jika sahabatku jatuh cinta, benihkan cintanya pada seseorang yang melabuhkan cinta padaMu agar bertambah kekuatannya untuk mencintaiMu. Wahai Maha Penyayang, jika sahabatku jatuh hati, izinkanlah dia menyentuh hati orang yang hatinya tertaut padaMu agar sahabatku tidak terjatuh dalam jurang cinta yang murah. Wahai Maha Pengasih, jika sahabatku rindu, rindukanlah dia pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu. Wahai Maha Penyayang, jika sahabatku rindu, jagalah rindunya padaMu agar dia tidak lalai dari merindui syurgaMu. Amin.

Monday, July 17, 2006

Hot Sunny Day

It's hot sunny day.
For today, from meteorological report, it even make it worst.......
It's confined room, equipped with aircond, but the aircond is not functioned
It's confined room, with no aircond, shared with 25 others
They can bear for almost two hours
Without significant complaint
Because of the knowledge
Because they wanted to understand
It is almost a day dream
To see them, with these quality
Equipped with weapon and strong spirit
Uphold Islam, to help their brother that suffers
But, still they don't understand
One day, might be one day...........insyaAllah

Sunday, July 16, 2006

No need

No need to argue anymore

Signature


I simply love the perfect sound, the voice that praise the Al Mighty, the voices of children when they giggle, the sound of raindrop. I adore brave children fighting with stones and sticks in front of mighty tank. I envy those who are handicap, yet die as matyr, those who achieve the total freedom from this worldly live, those who will drink from the pond of Al Kautsar, those who comprehend the meaning of Makrifat. I rather become an Ayyar then to inherit the wealth of Bill Gates, fight under the flag of Al Mahdi, and strictly uphold the concept of Futuwwah. And admire the person whose in his hand the sword of Dzulfiqzar.

Friday, July 14, 2006

Hari-hari perlu

kita mampu buat apa?
sekurangnya kita
hari-hari
peduli palestina (www.pedulipalestina.blogspot.com)
juga sampaikanlah senjata kita itu - doa!

Thursday, July 13, 2006

Heartache


When people said something bad, when people said at your back, when people pointed finger at your face, when your siblings murdered and get killed, when not allowed to school because of a men with a gun told you not to, when dignity was disgrace at the lowest point, when feel humiliate, when the most precious thing that so sacred become one's teasing point, when can't bear it anymore........the heart feel the most painful feeling............and that is all..........and the action took place, with or without sorry, but of course, with no regret at all!
He listen, and He knows all................

Rethink!


When you have shed tears for Zidane to uphold his dignity and honour of his family, how you react to all the Palestinian fighters and murdered children in the name of Islam, brotherhood, nation and their family then…………….
Yes, we should www.pedulipalestina.blogspot.com

Tuesday, July 11, 2006


"It's a game that we afford to loose", said my heart with joy before the final first kick started in Berlin. Of course the Italian has always been the favourite team to win the World Cup campaign this time 2006. "They (Les Blue) have bring the joy and happiness since the quarter and semi final, and that was enough". The first half of the game, seem the best quality on both teams they could bring, as both teams try hard enough to score a lead for the advantage towards the whole game, and it's take only 7 minutes for Zidane to score the third goal for WC06 through penalti. It's nearly not even a goal, after the ball hit the post hard on the top but suddenly land just behind the goal line. The fan nearly don't believe that Zidane will miss that golden oppurtunity, and after the official stated the confirmation on the goal, the crowd scream with laughter. The formation of 4-5-1 seem too hard for the Frenchmen to get through the Italian defenders lead by Carnavarro. As the last man Gianluigi Buffon had all the reputation he need to be noticed by the Frenchmen. The advantage didn't take long, after Materrazi put quite a good header to beat Fabien Barthez and made an equalizer. The game afterward was enjoy and worth to watch ever, as this defined what great football actually was.
The second half seem France kept the possession in their side, as they never failed to make an effort to move forward to threaten the Italian goal post. The Italian, as they always be, to play safe and the screen always shown that the blue jerseys always seen to conquer their own side with only just a few meaningfull attack towards the Les Blue. It is obviously the Frenchmen try hard and even harder each time they had the ball on their feet. Obviously, all the strength they have had put in the second half and tiredness appeared on their very face. Of course, it still ended with 1-1. The game extended to 30 minutes for extra time and through penalti kicks to determine the winner . Yes, Italian won, and everybody knows.
But this World Cup has more to tell. Sending away Zinadine Zidane with the red card in his last appearance of international football is never seem an option to end the great career. The reason of this, the misbehaviour of Zidane towards Materazzi is even harder to accept and the action is never justify for what ever reason will explained. To watch him there waiting the verdict from the referee, is even frustrating moment ever. When the referee hold the red card high, pointed the other finger out, to watch Zidane hand over the captain badge to Barthez, to watch him walk away pass by the World Cup, to see Domenech give him applause as he walk away the pitch, to watch the great shock on Vierra face standing by the bench, as he Zizou walk away ......and the time pass by slowly, there was really a silence and emptiness in my heart. Tears alone can't describe what actually I felt, and the late night until dawn seem so void and meaningless. As Canavarro rise the Cup up high, I walk slowly to open the door and get all the bottles I need to store the water for the next few days, the dawn air breeze smooth and fresh, the surrounding still dark yet the moon shine so bright which I can always remembered, I filled the bottles full with tap water and kept all the dishes clean, and that's how my World Cup end.......................