Posts

Showing posts from 2006

Langit permulaan

Image
Akhirnya aku telah melihat langit permulaan
Ingin menikmatinya?
Marilah berdoa bersamaku
Alhamdulillah
Kawan saya menyogok karya-karya L.M Montgomery, rasionalnya supaya saya dapat melihat melalui kanta yang lain. Bila dia mengatakan Montgomery adalah "she" mata saya jadi bulat dan teruja untuk menekuni. Terus terbayang Anne dari Green Gable yang berambut merah dan kekasihnya yang kacak yang ah, saya telah lupa namanya. Ironi, saya menguliti Panrita. Bukan apa, saya kasihan pada Panrita yang kesunyian setelah lama saya merampasnya (secara sopan tentunya) dari kediaman tetapnya di rak buku Perpustakaan Al Bukhari. Tapi sebenarnya saya telah membacanya selang hari dan tertunda-tunda masa. Fenomena biasa sahaja, bila memilih karya Sasterawan Negara (SN) sebagai bahan bacaan, sebagai marhaen yang masih belum dapat menyeluruhi keindahan bahasa dan keindahan karya SN. Ada satu perkara yang saya telah sentuh dalam enti "Beri makan pada...." (http://wadikita.blogspot.com/2006_04_01_archive.html) mengenai bagaimana manusia memberi respon apabila satu-satu elemen mengalami kek…

Tahun Baru

Tahun cuma relatif pada manusia yang terikat dengannya, sedang setiap masa adalah kehidupan bagi mereka yang menghargai, yang menilai, yang hidup. Azam akan relatif pada orang yang membuatnya, sedang menggapai impian tidak terikat dengan ruang, dimensi dan masa. Dimana-mana anda hanya ada akal, tenaga, usaha dan rasa. Berusahalah, dengan hidup, dengan rasa, dengan gembira. SELAMAT TAHUN BARU MASIHI. GAMBATE!

Bukan Kucing Kami

Image
Ia bukan kucing kami. Adikku selalu mengingatkan aku tentang itu. Tapi, Putih akan datang waktu aku paling sedih. Bukan sebelum ini Putih tidak pernah datang, cuma dalam keadaanku kesayuan Putih akan luar biasa manja denganku. Sebelum ini sebelah mata pun Putih tidak mahu mendekat. Kawan baik Putih itu dialah, adikku yang punyai aura kucing sejak kecil. Aku suka sangat tidak, membenci pun tidak. Tapi agak-agak aku sudah jatuh kasih pada Putih.Kucing yang ini. Putih akan berdiri dihadapan tingkap luar sambil mengiaw sekali dua. Ia sangat tahu bahawa Ia mustahil dikecewakan. Kemudian pintu akan dibuka lebar-lebar memberikan Putih peluang menjelajah keseluruh rumah. Tapi Putih sangat baik, sangat pelik juga. Kalau kami menyediakan makanan di dalam pinggan, atau memberinya dari tapak tangan, Putih akan mencicip dan menghidu sekejap sebelum pergi menjelajah lagi. Dalam hal ini aku selalu memanggilnya mengong. Geram. Marah sebab makanan tidak berusik. Putih ni betul kucing ke jelmaan kucing…

Batal wuduk

Image
A1: Batal tak wuduk kalau minum sebelum solat A2: Batal... A1: (Tercengang, sebab dia dah terminum segelas air) A2: Batal, kalau sambil minum tu terkentut. A1&A3&A4: A2, when will you grow up? A2: What have I done wrong?

P, L & J

Image
(gambar tidak ada kena mengena dengan dialog) Perantis jurutera sivil (P), pensyarah kejuruteraan sivil (L), jurutera sivil (J)
P: Banjir-banjir ni nak salahkan siapa? L: Mungkin jurutera tidak pernah menyangka hujan selebat ini. Boleh jadi kita kena periksa semula sistem perparitan dan pembentungan dan tengok kaedah rekabentuknya. J: Macamana, kalau hujan yang turun 2,3 hari sama isipadunya dengan hujan 3,4 bulan. P: Jadi, bolehlah disimpulkan sebagai bencana alam?
L: Patutnya kita memang boleh meramalkan bentuk hujan selama 100 tahun. Rekabentuknya seharus begitu.
J: Macamana? Kalau diramal selama 100 tahun pun, dari segi budgetnya tidak akan ada kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan sanggup keluarkan belanja.
P: Jadi....
L: Bila alam menunjukkan kemampuannya...
J: Tengoklah kerosakkan yang dilakukan mengatasi kebijakan manusia...

Kongsi gambar cantik & Dialog boring

Image
A: Arghhhhhh! Mana nak cari ide?
B: Dah 2 kali pergi Carrefour tak jumpa ke?
A: Ye la tu, lain kali pergi kedai runcit Kak Bi mintalah berkat 2 kilo. (Aduh! Kepala sakit).

dewasa ini

Image
Dan air mata
terlalu murah
untuk menjadi
dewasa

Failure!

Image
When will the term failure effect your feeling? When the least that we expect them. To include, when you're thinking about nothing will actually stop your way, you have all the superior support that you need, the superb record, all the effort that you have done for years, the reputation that show that you are the one. How will you feel? Like sh--, like you're the stupidiest person on earth that ever exist, ashamed at the maximum level, disgraced to your family, colleague, to your cow (in Mulan) all the person that put all the trust on your shoulder, to yourself. How will you react? Face the person that have all the unconfident feeling towards your, confront him face to face and ask, what should I do to make it right. Face the person that put the trust on you, say I'm sorry for dissapointing and thank you for giving me the oppurtunity. What is your immeadiate respon? I want to become Sasterawan Negara!!!! (poyo) What will you do next? Wake up and pray until dawn, contemplate w…

Mimpi & Intuisi

Image
Dalam seminggu lebih yang telah lalu, kawan saya bermimpi. Kami bertiga hampir lemas ditenggelami air laut, kerana kami telah menggunakan laluan pesisir pantai untuk ke pasar malam. Kawan yang memandu kereta (bukan pemilik kereta-pemilik kereta ialah kawan yang mengalami mimpi ini), berdegil untuk mengikuti laluan yang dikatakan pintas dan ramai orang lain melaluinya. Air pasang. Kami betul-betul di gigi air. Dari jauh ombak yang sedang menggulung untuk menelan. Di atas ombak yang bersedia untuk mengganas, kelihatan barge yang dibuat dari tayar yang sedia menghempap kami mati. Kata yang empunya kereta pada saya, selamatkah kita ini. Kata saya (menurut mimpinya) berdoa sahajalah. Moga kita selamat. Ombak menelan, nasib baik barge terhempas ke arah lain. Kami terkapai-kapai mengambil nafas. Akhirnya ombak surut. Kereta selamat. Kami selamat.

Sehari sebelum majlis anugerah, saya keluar makan dengan rakan. Kata saya, seolah-olah saya akan mengambil hadiah esok pagi meski untuk pertandingan…

What the director saids about 'Baba Aziz'

Image
Nacer Khemir
Unbounded Desert Baba Aziz (2005), a Sufi crosses a vast expanse stretching from the Atlantic shores of the Maghreb all the way into Iran. Baba Aziz, Khemir says, was his way of combining both perspectives, Arab and Western. Driven by the desire to relocate his religious heritage in an increasingly hostile world, the film is an attempt to, as it were, "wipe the mud of the face" of Islam: "Suppose you were walking with your father on the street and he fell and got mud on his face. What do you do then? You help him up and wipe the mud off his face." More generally he described his approach as a tip-of-the-iceberg mode of narration: "Narrative, for me, is transcendent. It becomes transcendent through abstraction. It's a kind of Islamic thought, too. When I point to something, I am indicating 10 times that thing, but nine out of 10 parts of the whole remain invisible. A kind of Islamic thought, as I said, and a way of confirming the cultural densit…

Filem CINTA

Image
Kami ke KL untuk ber 'CINTA'. Untuk filem Melayu pertama yang ditonton di skrin lebar, ia merupakan langkah yang berbaloi. Mengharapkan keluar dari kepompong filem Melayu, jika tidak dikatakan sangat berjaya, CINTA jelas memberikan impak yang signifikan. Baik dari sudut sinematografi, naskah, pelakon-pelakon, pilihan runut bunyi dan pengarah, untuk sekian banyak penonton, CINTA sangat menyegarkan. Filem ini bercerita mengenai Kuala Lumpur dengan naratif cerita, plot, latar yang sangat dekat dengan warga kota, malah diwujudkan dalam skrin dengan bergaya dan amat cantik. Secara tidak langsung, sebahagian warna hidup penghuninya di bawa bersama dalam keanehan-keanehan cinta dari Khabir Bhatia. Saya memberikan kredit yang banyak pada Pengarah, kerana sangat rajin mencari shot yang menarik dalam gerak kamera yang seakan hidup. Barangkali ramai yang bersetuju dengan saya bahawa kekuatan sebenar terletak di bahu Rahim Razali dan Fatimah Abu Bakar. Pujian tentunya pada pelakon bakat h…

saya mahu

Image
saya akan bahagia
jika sekali
saya boleh jadi
seperti Midori




......surat ini

Image
saya mahu menulis surat
tapi kehilangan kata
hati separuh
semangat hilang
dalam dingin gerimis di jendela
sejernih takung di mata
bahagiakah dikurniakan sayap
walau jiwa beku
kehilangan kasih
jalan apakah ini
dapatkah diungkapkan makna
dalam sejuta gemerlapan sirna
mahukah engkau
mengiringiku dengan doa?

Asia is Great!

Image
Meet Nakamura from Celtic, and Edwin Van Der Sar (goalkeeper), from the famous Red Devil Manchester United. I hated Edwin when he actually from Fulham. At one time, Arsenal was the Immortal. It was than in English Premier League, Arsenal met Fulham. The match between Arsenal and Fulham seem endless. When Arsenal's striker have found their way in the penalty box, Edwin will eventually make The Gunners attempt, futile. Think this, the starter at that time of course, Henry, Berkamp and Ljungberg. But Edwin always find way to fail them. And De Sar now in the Red Devil, which make me hate him even more. Now, the unfamous Asia Player, Nakamura has defeated De Sar at the prestige European game. How he defetead De Sar, two times in a year? A beautiful long curve free kick aim at the impossible corner to be reach by De Sar, outside the penalty box. Isn't Asia great huh?
saya punya banyak benda hendak dibuat saya tak pasti - mampu? saya banyak cita-cita yang hendak dikejar saya menyoal - tercapai? saya punya banyak mimpi-mimpi indah saya ragu-ragu - realiti? yang penting saya bahagia meski dalam sibuk saya tahu saya masih Hidup!

Abu-Thar Al-Ghaffary

Image
His name was Jundub Ben junadah from the tribe of Ghaffar. He was a companion of the Holy Prophet (s.a.w.w) who has said, “There is no man on this earth more truthful than Abu-Dhar.”Abu-Thar never worshipped idols in his life. When he heard news of the Prophet (s.a.w.w) Abu-Thar came to Makkah to meet him. He waited in the mosque the whole day until Imam Ali (a.s) passed by and seeing that he was a stranger in Makkah took him to his house. When Imam Ali (a.s) found out the purpose of Abu-Thar’s journey, he personally took him to see the Prophet (s.a.w.w.).Abu-Thar spoke with him and paid his allegiance to Islam. The first thing he did after becoming a Muslim was to go to the Holy Mosque and shout out “There is no god but Allah, and Muhammad is His Messenger!”When the Mushrikeen heard him, they beat him until Abbas the Prophet (s.a.w.w)’s uncle saved him. He kept coming back and did this for 3 days!The Prophet (s.a.w.w) then told him to go back home and preach Islam there. His brother…

Cheating Faith

Whenever a renovation undertaking upstairs, especially when they drill, do not be at the same position downstairs, it might kill you! (Brengset!!*%^&*#&$) (Thinking: who is the real idiot? mmmm) (The idiot: the one who are too slow doing the renovation at the most important place in the earth, without concern to the public safety, and when we point to the mistake, they are to idiot to understand!) Astaghfirullah.......

Ketupat Ayah

“Aisar tau buat ketupat?”
Seketika itu juga ruang pejabat berubah. Di suatu sudut antara ruang tamu dan dinding menuju dapur, Ayah yang berkopiah sedang menyukat beras tiga perempat perlu dimasukkan ke dalam kelongsong hijau yang telah di anyam sejak 5 hari yang lalu. Jarang Ayah yang sudah miskin rambut di tengah-tengah kepala itu berkopiah di dalam rumah. Kalau nampak pun, tandanya hendak ke masjid. Tapi ketupat ini untuk Aidilfitri, jangan pula ada rambut, tidak berselera orang makan. Beras itu sebelumnya Ayah telah cuci bersih-bersih. Yakin Ayah bulat, sebab pada air penghabisan Ayah telah merangkumkan dengan selawat atas Rasulullah dengan selawat yang sempurna. Kemudiannya Ayah memindahkan pada penapis untuk menyaring air agar beras tidak terlalu basah. Agak-agak sudah sesuai, Ayah akan mengumpulkan semuanya di sudut itu bersama seratus kelongsong hijau yang dianyam berbentuk ketupat sate. Semuanya Ayah buat sendiri, kerana Mak sibuk di dapur menyediakan lauk untuk Aidilfitri.
Pagi…

…dan musim semi juga meninggal pergi

Image
Hati yang tersayat tidak mampu menghalang. Air mata berjuntaian jatuh tidak putus dan sedu sedan juga tidak berbekas. Dia melangkah bersahaja, meski masih ramai memaut-maut keras dan berpekik keharuan, “Jangan pergi, jangan pergi”.
Bukan seperti musim semi yang lain, ini yang paling istimewa.
Sepanjang masa ia menghangatkan, memberi nyaman, rasa selesa dan lapang dada.
Beburung berlagu merdu irama yang tidak dapat disimfoni.
Dan tidak menghidu melainkan wangian rindu dan keinsafan.
Segera sahaja bisa terbuai keasyikan maha dalam, hingga memberi satu petalian tanpa nama, tidak punya definisi.
Asyik! Sungguh.
Ia musim yang mengjungkir balik kenangan yang tinggal. Di waktu cuaca membeku. Sejuk melampau. Pada waktu daun-daun gugur kering, kesat dan tidak bernyawa berputar jelas dihadapan mata.
Maka sinar yang menyinggah terasa sangat bererti, sangat dinanti, tepat masanya. Maka harapan memetik bunga-bunga segar, mekar, paling indah harus bergantung pada semi ini. Ya! Semi yang ini.
“Mungkinkah ia …

Subuh ini

Image
Wajah yang dimuliakan Pada subuh ini Bergerak melangkah Mendekati syahadah Syahid, Ramadhan, Al Qadar Menunggu dengan sabar Sysss........ Amir Al Mukmeenin di dalam kamar gering diperbaringan

DIA

Image
DIA tanpa ruang, tanpa sempadan tanpa tempat, tanpa waktu tanpa indera, tanpa dimensi tanpa sebab, tanpa alasan p tapi DIA setulus semulus sekudus semurni sejernih kasih dan cinta p kerana DIA segala wujud berimbang bertujuan ditunjuki jalan p aku tenggelam dalam lautan mabuk cinta padaNya

Bilakah 'Intellectual Substances' Akan Menjadi Pakaian?

Image
'Intelektual yang ulama
Ulama yang intelektual'

Mengapa masing-masing masih lagi memakai pakaian yang terpisah-pisah?

Engineering Does Matter!

Geotechnical Assessment in Local Construction Development?

The government has announced to adapt geotechnical assessment in all construction projects either in highland or lowland. Where constraint has been given in highland area with angle of repose of more than 30o and height more than 300m previously, the new policy will be looking into wider area even in lowland. Geotechnical assessment in not similar with the environment impact assessment, it will be concentrate on the sustainability of the soil to retain loading, others, the subsurface condition, the existing of groundwater level, the bearing capacity, the collapsible and compressible properties, the rate of settlement and many more. Well, after all, we are talking most of the time about to design the foundation system here. Even to many technical person, is rather late, but as wise man said, better late than never. When dealing with the last frontier of loading to be imposed on-the foundation, the consideration of safety might b…

Panduan Berdoa

Image
Dipetik dari buku ‘Kaifiyat Mempertajam Mata Hati Dalam Mengenal Allah” – Syaikh Ibnu ‘Athaillah Al – Sukandari.

Dari Imam Al-Ghazali – beberapa adab yang mesti dipatuhi dan dilaksanakan oleh orang yang sedang berdoa:
1. Dilakukan pada saat-saat yang mulia, seperti hari ‘Arafah, bulan Ramadhan, hari Jumaat, antara dua khutbah solat Jumaat, antara azan dan iqamah dan sebagainya.
2. Dilakukan dengan penuh khidmat
3. Menghadap ke kiblat dan menadahkan kedua-dua belah tangan.
4. Merendahkan suara, sekadar dapat didengar oleh telinga sendiri.
5. Menggunakan bahasa yang sederhana atau lebih diutamakan menggunakan doa-doa yang berasal daripada Rasulullah saw, para sahabat dan tabiin.
6. Khusyuk dan merendahkan diri.
7. Meyakini bahawa doanya akan dikabulkan dan tidak merasa kecewa atau berputus asa apabila doanya belum dikabulkan.
8. Mengulang-ulangi doanya dengan penuh keyakinan.
9. Memulai doanya dengan menyebut nama Allah, memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi Muhammad saw, serta diakhiri dengan…

Bulan Ramadhan bulan Cinta

Cinta Allah pada hamba:
Dikurniakan Al-Qadar pada salah satu di malam-malam Ramadhan
Lebih baik dari 1000 bulan

Cinta Nabi pada umat:
Rasul sebagai penyampai khabar gembira (glad tidings) dan pemberi amaran.
Menerima wahyu pertama, menyingkap makna ciptaan.

Cinta umat pada Nabi?
Moga secebis ingatan, di bulan Ramadhan bekal subur jiwa

Pantun Cinta Muhammad

Bakul di isi limau purut
Dalam balang ikan gelama
Jalan tuan hamba kan turut
Bersama berjuang daulat agama

Kasih tuan kasih hamba
Kasih kita perlu dibela
Berkalang tanah tidak mengapa
Biar langit menyaksi segala

Menatang dulang paku berkarat,
Bawa tempayan selalu melulu,
Kasih hamba tidak bersyarat,
Moga redha di sisi selalu.

(It's been a very long time, before I managed to write 'pantun' again, except for some occasion when my MC friend need my help to make a few line).
p/s: kengkawan, sila baca ikut intonasi pantun yea, baru ada feel.

Rindu Ramadhan

Anginnya perlahan menyapu pipi, perlahan-lahan hati, jiwa, rasa lentur dengan keegoan. Tidakkah kau dengar panggilannya, tidakkah kau menghidu bau harumannya, tidakkah kau lihat langit dan awan gemawan mengapung-apung melebarkan sayap dan tangan luas tanpa selindung. Dan jatuh tanpa disedari lagi air mata kerinduan, pada yang hak, yang memberi makna, makanya kita berdiri di pintu rahmat dan keampunan ini lagi. Tidak mungkin ia datang saja-saja, tanpa mengetuk pintu kenangan dengan menghimpit yang menyesakkan dada dan rindu. Rindu,rindu padamu. Kita tidak mengulang lagi, sejarah di laluan Mubarak dengan segala-dengan segala. Malam-malam menjengah bulan Lailatul Qadar disirami air dari langit yang gembira menyambut, sehingga membasah pipi air dari langit rindu. Pejamlah mata, dengar bisikan hati, kiriman keikhlasan dari kejauhan ini.

Pelampung, Bot dan Helikopter

Kesempatan menyertai diskusi ilmiah satu masa dahulu, antara wakil gereja (tidak ingat gereja mana) bersama sekumpulan Muslim yang berminat telah meninggalkan beberapa kesan penting dan pengajaran berhikmah sesuai dijadikan pedoman masa mendatang (Eika mungkin dapat agak buat kat mana). Topik diskusi berkisar mengenai sejarah Bible, mengenai Bible itu sendiri dan beberapa perkara menyentuh doktrin Kristianisasi cukup akademik. Tempat diskusi tersebut memberi ruang kepada rombongan gereja terdiri dari 6-7 orang, selebihnya orang-orang Islam berlainan latar dan bangsa cukup mengujakan. Tidak terhad kepada warga Malaysia terdiri dari kaum Cina dan India, majlis dikongsi dengan bangsa-bangsa lain, seperti berada di persidangan antarabangsa. Bagi blok muslim, mereka kelihatan tidak sabar-sabar untuk menunggu sesi soal jawab, lebih-lebih lagi MENJ ada di sana. Tidak berniat untuk memanjangkan mengenai diskusi, satu pengajaran yang saya rasakan penting yang dikutip dari moderator diskusi ters…

Marilah Mencari Makna!

Kawan seangkatan dan mereka yang ingin berfikir, ya! sudah sampai masanya kita mencari makna. Kita sudah berada di ambang yang mana hitam dan putih itu sudah makin tidak jelas kerana kononnya toleransi kita pada tuntutan zaman, maka alternatifnya kita melihat warna kelabu itu di mana-mana. Kita telah lalui zaman yang mencorak dan membentuk peribadi diri, sekurang-kurangnya masih kelihatan garis pemisah hak dan batil, walau tidak begitu jelas. Tapi perhatikanlah generasi muda, anak-anak dan penyambung legasi, mereka tidak seharusnya melalui hari-hari menjadi dewasa mereka dengan keadaan lebih buruk dari yang pernah kita lalui. Itu tidak adil bagi mereka dan bermakna kita telah melepaskan amanah dan tanggungjawab yang amat besar itu. Tidak rasa bersalahkah kita!
Kawan-kawan,
Inilah zamannya anak-anak kita merasa apabila mereka diancam bahaya seperti datangnya raksasa yang akan memusnahkan dunia, mereka yakin akan adanya Ultraman yang mempunyai lampu di dada akan segera datang dan membela …

Alif dan Alya

Image
anda berdua selalu mengingatkan ku pada Tuhan juga ayah di dalam perkuburan

The Conqueror

Image
Seharusnya tahuselamanya dihati dalam dendangan lagu dodoian dalam hujan

Al Qaim

Image
Al Qaim, jangan menangis seperti namamu, bangunlah sendiri..... bunga agama dan bangsa harus tahu jalan keluar dengan kesungguhan, kecintaan pada jalan jihad di jalanNya

Cinta Muhammad

Image
Anak-anak wahsyi di tengah nama mereka yang tertinggi hari ini senyuman hari esok berilah kegembiraan dengan jihadmu di jalan Tuhan

it's always hard....

Image
Image
if i'm vanilla flavor, i like him to be lime, the taste might contrast, but it's definitely sensation and truely balance each other :)

Point of View

Image

hujan

Image
hujan.....seperti hati saya sehingga tidak mahu lagi bersuara
Image
saya lebih pandai menyayangi mu dengan cara sendiri

Golf & Coffee

When things in your life seem almost too much to handle, when 24 hours in a day are not enough, remember the mayonnaise jar………..and the coffee.

A professor stood before his Philosophy class and had some items in front of him.

When the class began, wordlessly, he picked up a very large and empty mayonnaise jar and proceeded to fill it with golf balls. He then asked the students if the jar was full.

They agreed that it was.

The professor then picked up a box of pebbles rolled and poured them into the jar. He shook the jar lightly. The pebbles rolled into the open areas between the golf balls. He then asked the students again if the jar was full.

They agreed that it was.

The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar. Of course, the sand filled up everything else. He asked once more if the jar was full.

They students responded with an unanimous “yes”

They professor then produced two cups of coffee from under the table and poured the entire contents into the jar, effectivel…

Di Bumi Qana yang basah darah

Hari-hariku dihadapan skrin
Dirai dengan warna merah, hilang roh dan nyawa
Hilang ayah, ibu, anak, isteri, suami
Dan semua pertalian

Raikan dengan air mata dan esak tangis
Tidak didengar siapa
Pasti Tuhan, namun nampak aku
Sungguh tidak berdaya

Sebentar tadi Tuhan mengingat
Dengan dentuman kuat dari langit
Seolah-olah hujan peluru dan bom
Dibumi Timur Tengah sana
Tapi masih aku di atas katil
Memohon 10, 20 minit waktu melelap mata
Melepas lelah bekerja

Oh Tuhan, dimana aku dapat mengerti
Lelah mereka yang berjuang, yang kehilangan, yang hilang
Demi sebuah kedaulatan
Kerana keyakinan, demi Tuhan

Betapa Engkau tahu aku
Ingin berada di sana
Suara kemanusiaan ini
Suara persaudaraan
Suara keimanan
Bahkan gembiralah mereka yang terpilih
Untuk menghidu wangian syurga
Menyusur jejak syahd
Yang tidak mati, selama-lamanya

Berapa lama lagi
Ia akan dirai, dihadapan skrin
Dengan menyaksi
Mereka yang dilapah
Darah yang dihalal
Atas congakan
Kapitalis dan pemodal laknat!

~asal sulaiman~
31 Julai 06
Di bumi Qana yang basah darah
We have no doubt in this faith
We have an unhesitating commitment in our resistance
Its guns
Bullets
And the blood of its combantants
Death to ISRAEL!

From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel

From the courage of ad-Duri
The Fighters and Ezzidein
Day by day we will resist the muhtaleen (occupiers)
From the courage of ad-Duri
The Fighters and Ezzidein
Day by day we will resist the muhtaleen (occupiers)

From the stolen land of Quds
We will extract the thief completely
Extract him from our houses
The Zionists will be destroyed
From the stolen land of Quds
We will extract the thief completely
Extract him from our houses
The Zionists will be destroyed

From the risen blood of Matyrs
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the broken bodies
The cry…….Death, Death, Death to Israel
From the risen b…

Patriotism

You're not patriotic enough if you didn't know that S & Datuk K had announced their relationship. Duh! It's being air in national TV, Prime Time slot, and more than 15 minutes just to hear Datuk K mumbling and S shy-shy cat. You're not patriotic enough if you didn't know M & I will break up. Duh! It's being reported at the front page on the national newspaper and tabloid. It even been a video clip for M new songs. You're not patriotic enough if you don't know we are going to upgrade sport centre at UK which will cost more than RM400 million. We are too wealthy and that's why we have special program called BersamaMu, duh! You're not patriotic enough if you're not participate in SMS poll, "Does S choose the right person?" Duh! It will only cost you less then RM1.00, so what the heck. Just poll and send your vote. Finally, you should be proud the deputy Youth Leader go to tour to discuss on Lebanon and Palestinian issues. Proud to be M…

Kakak-kakakku

Image
Kakak-kakakku yang cerdik pandai berbicara mengenai Lubnan
K1: Kesian kan mereka di Lebanon
K2: Ya, sampai tak sanggup nak baca berita perang hari-hari
Me: (Do we afford not to care?!?!?)
K1: Kenapa ya jadi begitu?
Me: The Israel justify the war because the Hezbollah has taken 2 Israel army in custody
K1: Bukan 1 orang sahaja ke yang kena tangkap? Bukan sebelum ni pemimpin Lubnan, Muammar Ghadaffi ke?
Me: (Oh kakakku) Muammar Ghadaffi di Libya
K1: Oooo, I get confused because they are at nearby country
Me: The Arab has divide themselve, Arab Saudi cakap Hezbollah yang salah
K1: Sebab mereka support US
Me: Macamana mereka boleh salah, jika mereka mempertahankan negara mereka sendiri
K1&K2: (No comment)
(sepetang yang hambar)

Salurkan pada yang benar

Image
Wahai Maha Pengasih, jika sahabatku jatuh cinta, benihkan cintanya pada seseorang yang melabuhkan cinta padaMu agar bertambah kekuatannya untuk mencintaiMu. Wahai Maha Penyayang, jika sahabatku jatuh hati, izinkanlah dia menyentuh hati orang yang hatinya tertaut padaMu agar sahabatku tidak terjatuh dalam jurang cinta yang murah. Wahai Maha Pengasih, jika sahabatku rindu, rindukanlah dia pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu. Wahai Maha Penyayang, jika sahabatku rindu, jagalah rindunya padaMu agar dia tidak lalai dari merindui syurgaMu. Amin.

Hot Sunny Day

Image
It's hot sunny day.
For today, from meteorological report, it even make it worst.......
It's confined room, equipped with aircond, but the aircond is not functioned
It's confined room, with no aircond, shared with 25 others
They can bear for almost two hours
Without significant complaint
Because of the knowledge
Because they wanted to understand
It is almost a day dream
To see them, with these quality
Equipped with weapon and strong spirit
Uphold Islam, to help their brother that suffers
But, still they don't understand
One day, might be one day...........insyaAllah

No need

Image
No need to argue anymore

Signature

Image
I simply love the perfect sound, the voice that praise the Al Mighty, the voices of children when they giggle, the sound of raindrop. I adore brave children fighting with stones and sticks in front of mighty tank. I envy those who are handicap, yet die as matyr, those who achieve the total freedom from this worldly live, those who will drink from the pond of Al Kautsar, those who comprehend the meaning of Makrifat. I rather become an Ayyar then to inherit the wealth of Bill Gates, fight under the flag of Al Mahdi, and strictly uphold the concept of Futuwwah. And admire the person whose in his hand the sword of Dzulfiqzar.

Hari-hari perlu

Image
kita mampu buat apa?
sekurangnya kita
hari-hari
peduli palestina (www.pedulipalestina.blogspot.com)
juga sampaikanlah senjata kita itu - doa!

Heartache

Image
When people said something bad, when people said at your back, when people pointed finger at your face, when your siblings murdered and get killed, when not allowed to school because of a men with a gun told you not to, when dignity was disgrace at the lowest point, when feel humiliate, when the most precious thing that so sacred become one's teasing point, when can't bear it anymore........the heart feel the most painful feeling............and that is all..........and the action took place, with or without sorry, but of course, with no regret at all!
He listen, and He knows all................

Rethink!

Image
When you have shed tears for Zidane to uphold his dignity and honour of his family, how you react to all the Palestinian fighters and murdered children in the name of Islam, brotherhood, nation and their family then…………….
Yes, we should www.pedulipalestina.blogspot.com
Image
"It's a game that we afford to loose", said my heart with joy before the final first kick started in Berlin. Of course the Italian has always been the favourite team to win the World Cup campaign this time 2006. "They (Les Blue) have bring the joy and happiness since the quarter and semi final, and that was enough". The first half of the game, seem the best quality on both teams they could bring, as both teams try hard enough to score a lead for the advantage towards the whole game, and it's take only 7 minutes for Zidane to score the third goal for WC06 through penalti. It's nearly not even a goal, after the ball hit the post hard on the top but suddenly land just behind the goal line. The fan nearly don't believe that Zidane will miss that golden oppurtunity, and after the official stated the confirmation on the goal, the crowd scream with laughter. The formation of 4-5-1 seem too hard for the Frenchmen to get through the Italian defenders lead by…