Posts

Showing posts from 2008

Masih berlangsung - Jualan Buku Dawama DBP

Image
Masih berlangsung. Khabarnya sehingga 11 Januari 2009. Cuma jangan datang 29 November dan I Januari sebab mereka juga bercuti. Tetapi selepas waktu-waktu itu datanglah! Benar, diskaun sehingga 70%. Meski buku-buku lama, tapi percayalah ia khazanah tidak ternilai.
Saya kembali lagi semalam. Memborong kali kedua. Entah akan ada kali ke 3? Al maklum, dapat rebet tunai minyak dari kerajaan. Hahaha, pertama kali pergi pejabat pos, pejabat pos yang bagi duit kepada kita. Sangat hairan, tetapi lumayan. Jadi, niat pertama ke Dawama untuk membeli buku lagi.
Alhamdulillah cuma RM116 ringgit saya dapat hampir 20 judul buku. Buku Abdul Moeis 'Salah Asuhan' salah satu antaranya. Dan koleksi cerpen Dr Anwar Ridhwan dan banyak lagi. Buku paling mahal adalah buku kulit tebal bertajuk 'Pelayaran'. Mahal-mahal pun baru RM20. Dan saya mengumpul koleksi ensiklopedia berkulit tebal dengan harga yang murah-murah. Jadi modal untuk membaca (bila itu?)
Dan saya dikejutkan dengan berjumpa rakan…

Bumi Lang Lagi?

Ya di Langkawi hampir seminggu, tidak, bukan untuk bersuka ria. Tetapi sebagai seorang trainer. Ada banyak cerita, walau yang paling tidak mampu saya menanggung adalah demam flu yang terpaksa ditempuh sehingga akhir woksyop. Rupanya, menaiki pesawat terbang ketika cecair penuh di hidung adalah tindakan yang tidak bijak. Anda akan rasa seperti disedut vakum besar, sehingga menyebabkan telinga jadi pekak, cecair dalam hidung disedut ke atas, mata seperti mahu tersembul keluar. Begitulah.
Tetapi, saya diberikan satu tag line dari seorang Haji yang seperti seorang ayah.
"Jika kita berniat baik untuk menolong, maka Allah akan menolong kita dengan caranya yang tidak pernah disangka".
Bercuti di Langkawi, di musim super peak seperti musim cuti sekolah hujung tahun adalah langkah paling tidak bijak. Anda perlu menempah tempat tidur beberapa minggu lebih awal. Oleh kerana saya diberikan masa untuk menjadi salah seorang trainer terlalu lewat, jadi tiada tempat untuk saya. Itu pun setelah…

Masa untuk menanam azam

Image
Menanam azam baru menjadi ritual yang menarik setiap awal tahun. Dulu tidak pernah buat, tetapi mungkin ada sedikit perubahan sejak 1-2 tahun kebelakangan ini. Guess what? It's work! Tahun ini, peralihan Hijrah dan Masihi datang hampir serentak. Bertambah menarik. Tapi, tak tahu nak tanam azam apa? Boleh tolong bagi idea? :)

Hebahan

Salam pemburu buku! Jika anda peminat buku dan mencari buku terbitan DBP - Dawama, jualan gudangnya sedang berlangsung. Buku-buku terbitan lama memang murah. Tetapi sudah tentu buku lama, kualitinya lama la juga, tetapi apa dipandang pada luaran, dalam yang penting bukan. Saya membeli 17 judul kebanyakkannya novel pada harga RM 70 sahaja! Cuma satu buku sahaja yang saya beli RM10.00 ke atas, buku Epigrafi Islam Terawal di Nusantara sebab itu buku baru dan berkulit tebal. Dan saya sudah mendapatkan Tunas Cipta Disember 2008. Ada sahabat saya dalamnya. Buku-buku yang dibeli RM10.00 ke bawah: 1. Anak Titiwangsa 2. Cerpen-cerpen dari Negeri Thai 3. Di Hujung Perjalanan
4. Empanagan (buku ini ada satu sahaja masa saya pergi, saya rasa memang sudah ditentukan untuk saya, :) 5. Kalbu 6. Mevrouw Toga 7. Panrita 8. Puisi-puisi Rendra 9. Pura Bujangga 10. Sakura Mengorak Kelopak 11. Sudara 12. Sukma Angin 13. ... banyak lagi ya, kali ini saya mengumpul Arenawati. Mahu membeli lagi tapi bakul sudah sangat berat…

Aqiqah Askari

Image
Abang saya yang aneh-aneh, tetapi tetap guru saya antara yang paling saya hormati.

Abang: Aqiqah Askari, seekor kambing.
Saya: Seekor? Bukankah untuk baby lelaki 2 ekor kambing.
Abang: 2 ekor itu sunnah. Seekor pun RM750.
Saya: RM750? Kambing apa tu mahalnya, baik beli je kambing dari Pilah, RM400 dapat kot.
Abang: Kambing baka baik tu. Tah-tah Boer, Jamapuri, kambing besar. Sunnah Nabi 2 ekor untuk baby lelaki, kalau mampu. Kalau tidak mampu, beli je apa yang mampu. Aku mampu beli seekor je, OKlah tu, itupun dah RM750.

(Entah bagaimana Aqiqah Askari?)

Setelah 7 jam, Abang balik.

Abang: Huh, ada 14 ekor, seekor je untuk Aqiqah. Itupun, Aqiqah kambing Askari.
Saya: Kambing ke?
Abang: Biri-biri. Lambat sampai tadi. Pukul 1 baru kambing-kambing sampai. Sebab itu lambat proses untuk korban dan buat aqiqah tadi.

Abang balik dari tempat Korban dan Aqiqah. Abang menyerahkan kamera. Menunjukkan gambar biri-biri Askari.

Saya: Huh, patut pun RM750. Comel dan sihatnya.
Abang: Itulah sunnahnya kalau kita mahu…

Jalan Ibrahim

Image
Bapa kita, Ibrahim, ditelusuri langkah perjuangannya hari-hari. Bukankah kita membaca tasyahud akhir dengan mengulang-ulang nama Ibrahim?

Allahumma solli ala Muhammad wa a'la ali Muhammad
Kama solaita ala Ibrahim wa ala ali Ibrahim.
Wabarik a'la Muhammad wa a'la ali Muhammad
Kama barakta a'la Ibrahim wa ala ali Ibrahim

Doa kita hari-hari, kesejahteraan dan keberkatanlah pada Muhammad dan keluarga Muhammad, kesejahteraan dan keberkatanlah pada Ibrahim dan keluarga Ibrahim.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar. Esok Eid Adha. Mereka di Makkah sudahpun berwukuf.

Ya, ini hari kemenangan, hari kebesaran, yang sunnah perbuatan kita ikuti dari Ibrahim dan keluarganya. Kita meneruskan legasi yang sama. Bertawaf, bersaei, berwukuf, melontar, berkorban. Kita perolehinya dari Ibrahim.

Bukankah Ibrahim dianugerahi cahaya matanya lewat? Sudah tua, namun Ibrahim mengajari kita untuk jangan berputus harap.
Bukankah Hajar diganjari Zam-zam, di lembah padang pasir paling tandus, setelah ber…

Lelaki, jadilah pembela

Image
Malam ini, malam yang aman. Duduk dihadapan skrin, meninjau merayau ke laman sesawang orang lain sambil mendengar nasyid Harapan Pada-Mu Subur Kembali di blog kawan. Malam ini malam yang aman, tetapi saya meratapi akan kisah seorang teman. Entah apa jadi kita di zaman ini? Saya mengimpikan hidup di zaman Nabi pada lelaki yang bersifat membela, bukan menyeksa. Apa yang buat sang suami tegar membiar seorang isteri yang bekerja dan tidak sihat pula, dengan anak-anak yang masih kecil, untuk menjalani kehidupan jauh dari pandangan? Apa yang membuat seorang bos/ketua, tegar untuk membebankan wanita itu dengan beban kerja yang sepatutnya diselesaikan ketua itu sendiri tanpa rasa sepincing pun rasa bersalah? Apa yang membuat seorang ketua menggunakan kuasa menekan, tanpa memikirkan apa jua yang ditanggung setiap hari, bagi seorang wanita yang sakit, berjauhan dari suami bersama dua orang anak yang masih kecil, yang masih menyusu badan? Apa yang membuat mereka tidak dapat melihat dengan belas, seda…

Hutang yang perlu dibayar

Bangun pagi-pagi, belum ada terbit garis cahaya dari langit, saya sudah ke pejabat. Belum kokok ayam saya telah siap. Ada hutang perlu dibayar namun ceria sahaja deh! :) kawan-kawan, Gambate kudasai! Juang ajo jangan lelah bukankah dunia untuk kita juang biar akhirat tempat meraih hasil

Blood type - Finally all uploaded

All uploaded, what is your blood type then? Blood types Mine? :)

What is your blood types :) - 1

Image
About blood types can be retrived here (notes: in Bahasa Malaysia)
Someone has made this cartoon, and it is really cute too. What is your blood types then? I don't find any url address to credit this cute cartoon, enjoyed it! Blood Type 1 : The Position scroll down for Blood Type 2 : When the are asked to complete a task
Image
Blood Type 2 : When they are asked to complete a task
Scroll down for blood type 3 : When something happen

Blood type 3 - When something happen

Image
Blood type 3 : When something happen


scroll down for blood type 4 & 5 : Comment and outing

Blood Type 4 & 5

Image
Blood type 4: Comment and critics



Blood type 5: Outing

continue, again? :)
Image
Blood type 6 & 7 : Driving & Something about AB


Something about AB
Image
Blood type 8 : Talking about people (Gossip)

Image
Blood type 9 : Looks what happen in kindergarden!





Pakaian ascetic

Kau kata pakaian terbaik adalah pakaian ascetic. Ascetic, apa itu? Ascetic adalah zuhud. Wah, guru zuhud pandai berbahasa Inggeris. Kau senyum. Tapi hairan, kau punya segala. Rumah dan segala perhiasan meski ringkas tapi mencukupi seadanya, berpakaian dari bahan yang baik-baik, kereta, berkeluarga, ramah dan selalu mengelilingi masyarakat. Kau perbuat lain dari apa yang difahami tentang zuhud. Teman seorang yang digelarkan orang zuhud beda, rumahnya ala kadar, pakaian tidak banyak, jalannya tunduk dan tidak suka bersama ramai. Kau tepuk bahu lembut, "Tengok kepada 3 tanda ascetic. Tidak merasa gembira kepada harta yang dimiliki, juga tidak berkabung melarat dalam kesedihan pada harta yang hilang. Tidak merasa senang kepada pujian, tidak juga merasa iba atas kritikan dan disalahi orang. Dan langkahnya selalu ada Tuhan dengan makna, setiap satu yang diperbuat adalah untukNya semata". Bukan hidup zuhud itu hidup yang ala kadar? Kau geleng. Kumpul harta boleh? Kau angguk, dengan syarat, &…
dia ditemu gerimis ada pelangi dia dimesra rasa sehangat mentari dia disentuh dada mengundang sebak dia senyum langit jadi teduh dia pergi ruang penuh rindu dia buat tangan diapung bibir meratib doa Cinta!

A Good Words

The Universe begins in the mind
Everything begins as an idea
All that you can ever be or do
must first
be a possibility in the mind
The change has to come from the inside

Inspired

He will never fail to capture my emotion even in a very serious academic or technical talk/presentation.

He make me realized what my other mentor had said "Please, honor your job".

I was struggling to understand what I'm doing all of these years, searching for the reasons, asking is it worth it, I even doing things which is not related to my job specification because I'm striving to find the answer, but he, simply in a few lines, if I'm not in front and people are watching of my steps, believe me, I will burst into tears just like I finished reading The Kite Runner.

He honor his job. He is the patriot. He is true academician.

I have this one question inside my mind, one day I will ask him personnel, "why he doing what he's been doing all this while without asking for material rewards?"

Suddenly, even without I asked him the question, he bring on a story, a story of a famous leader Mahatma Gandhi.

A man standing in front of Gandhi, told him that he has bee…

It is not always material rewards

I have a long tired week days which is I can't describe in detail as I am still in condition that will prevent me to write in deep thought.
People ask me why I do such and such, striving hard, but at the end I still there not going anyway.
I told to my friend it is not always to be - material rewards.
Today, I learn that sentence is true.
My mentor, which is now undoubted a somebody, in the country and in the whole world in his expertise field, with recognition and award, with a long title in front of his name, choose to be here.
He said that I'm supposed to be at home (until I have time to write in detail, I told you, he should be at home, really, really, really should be at home), but then he said, "if I'm not coming here, what will you (referring to me) say, and I know you will be so sad".
Subhanallah.
That the reward.
And that means, the whole world to me.
Subhanallah.
Praise alone to Him.
Solawat to Rasulullah and his households.

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahu Akbar…

Hari Raya-Hari Membesarkan Tuhan

Apakah hari raya? Memori mengingatkan tentang pakaian baru, juadah istimewa, rumah yang perlu dihias, kuih muih dan ziarah menziarahi. Hari Raya adalah mercu tanda, sebuah perjalanan ibadah yang agung demi Tuhan. 2 hari raya, Eid Fitri dan Eid Adha, kedua-duanya hanya akan disambut dalam menifestasi kemenangan, seorang hamba mematuhi perintah TuhanNya. Yang pertama, penyempurnaan ibadah puasa di bulan Ramadhan selama sebulan, dan yang kedua melaksanakan korban agung demiNya. Mungkin tiada ramai yang tahu atau tidak perasaan, menyambut Raya sebenarnya bererti membesarkan Tuhan Yang Maha Agung. Takbir raya itulah pertama, sebagai zinaat (perhiasan) yang menandakan bahawa hari ini hari yang lain. Hari ini hari kemenangan. Hari ini hari berdemonstrasi secara terbuka. Demonstrasi bahawa Allah tujuan hidup dan mati, Allah tujuan penciptaan, Allah yang memenangkan, menolong hamba-hambaNya. Dari makna takbir raya, dengan terang-terang mengumumkan pada khalayak dunia, bahawa: Allah Maha Besar, …

Selamat EidulFitri semua

Image
Susah juga nak raya kena beratur dulu

Pakcik-pakcik yang bersabar membeli santan (santan dah naik harga!)

Pergi ke market bersama bro dengan van ayah

Berhempas pulas mengendali stering Nissan C20

Selamat Hari Raya, Maaf Lahir Batin. Nak datang umah khabo sementara masih berada di KL :)

Jari melecur kerana dodol
Dodol dimasak beramai-ramai
Apalah dihitung salah betul
Bermaafan kita mari berdamai

Duit raya saya ke mana?

Image
Saya perlu berurusan dengan bank, sebaik habis saya melalui jalan yang lain. Ia langkah yang silap, kerana jalan itu membawa saya ke tempat yang menyebabkan saya kehilangan duit raya. Jalan itu memang sunyi, tidak ramai orang. Ia bukan tempat tumpuan, juga ada kelibat orang yang mencurigakan. Tapi saya memilih juga jalan itu, kerana lebih dekat dengan kenderaan yang telah saya letakkan...dah agak dah, duit saya melayang punya.

Hossein Nasr

Malik Bennabi

M Fethullah Gullen

Toshihiko Izutsu


p/s: duit saya lesap di kedai buku sebenarnya :)