Sunday, December 28, 2008

Masih berlangsung - Jualan Buku Dawama DBP


Masih berlangsung. Khabarnya sehingga 11 Januari 2009. Cuma jangan datang 29 November dan I Januari sebab mereka juga bercuti. Tetapi selepas waktu-waktu itu datanglah! Benar, diskaun sehingga 70%. Meski buku-buku lama, tapi percayalah ia khazanah tidak ternilai.
Saya kembali lagi semalam. Memborong kali kedua. Entah akan ada kali ke 3? Al maklum, dapat rebet tunai minyak dari kerajaan. Hahaha, pertama kali pergi pejabat pos, pejabat pos yang bagi duit kepada kita. Sangat hairan, tetapi lumayan. Jadi, niat pertama ke Dawama untuk membeli buku lagi.
Alhamdulillah cuma RM116 ringgit saya dapat hampir 20 judul buku. Buku Abdul Moeis 'Salah Asuhan' salah satu antaranya. Dan koleksi cerpen Dr Anwar Ridhwan dan banyak lagi. Buku paling mahal adalah buku kulit tebal bertajuk 'Pelayaran'. Mahal-mahal pun baru RM20. Dan saya mengumpul koleksi ensiklopedia berkulit tebal dengan harga yang murah-murah. Jadi modal untuk membaca (bila itu?)
Dan saya dikejutkan dengan berjumpa rakan-rakan sekelas. Ya, mana lagi kalau tidak berjumpa pada ulat buku jika tidak di jualan murah buku. (Ermm, kenapa saya tidak boleh jadi rajin macam mereka, rajin baca buku).
Ok, mereka disekitar Lembah Kelang, jangan tak serang. Buku untuk pelajar sekolah juga ada. Memang sedang promosi dan murah-murah pula (jika anda tidak kisah membeli buku lama - tapi khazanah di dalamnya sangat mahal).

Alamatnya:

Ibu Pejabat
Kompleks Dawama
Lot 1037, Jalan AU3/1
54200 Ampang

Thursday, December 25, 2008

Bumi Lang Lagi?

Ya di Langkawi hampir seminggu, tidak, bukan untuk bersuka ria. Tetapi sebagai seorang trainer. Ada banyak cerita, walau yang paling tidak mampu saya menanggung adalah demam flu yang terpaksa ditempuh sehingga akhir woksyop. Rupanya, menaiki pesawat terbang ketika cecair penuh di hidung adalah tindakan yang tidak bijak. Anda akan rasa seperti disedut vakum besar, sehingga menyebabkan telinga jadi pekak, cecair dalam hidung disedut ke atas, mata seperti mahu tersembul keluar. Begitulah.
Tetapi, saya diberikan satu tag line dari seorang Haji yang seperti seorang ayah.
"Jika kita berniat baik untuk menolong, maka Allah akan menolong kita dengan caranya yang tidak pernah disangka".
Bercuti di Langkawi, di musim super peak seperti musim cuti sekolah hujung tahun adalah langkah paling tidak bijak. Anda perlu menempah tempat tidur beberapa minggu lebih awal. Oleh kerana saya diberikan masa untuk menjadi salah seorang trainer terlalu lewat, jadi tiada tempat untuk saya. Itu pun setelah berbincang dengan ejen, kami mendapat juga bilik tempat teduh. Malangnya, tiba di meja receptionist, wajah si manis berubah. Dia tanya pukul berapa ejen menjual kami bilik itu. Kami menjawab 2.30 petang. Dan si manis berubah wajah lagi dan bergerak ke dalam untuk berjumpa pengurus. Alamak? Tiada bilik untuk kami bermalam malam ini? Sudah, mahu di mana kami mahu mengalas kepala. Sedang esok waktu masih panjang, dan kami perlu menjadi trainer (dengan slaid yang belum siap) dan saya sedang menderita demam flu.
Si manis kemudian keluar, sedikit berbisik, "Ini hari bertuah, pihak pengurus membenarkan anda bermalam di bilik duluxe dengan harga bilik biasa".
Subhanallah.
Bilik duluxe di musim super peak cuti sekolah adalah berharga RM590 semalam! Kami mendapatnya dengan harga biasa.
Kata Haji, "Jika kita berniat ikhlas untuk menolong, Allah akan menolong dengan cara yang paling tidak terduga".
Bilik duluxe saya di Langkawi, menghadap laut, di hujung laut adalah banjaran gunung, di depan saya sebuah kapal layar sedang berlabuh, pagi saya disambut bunyi bot nelayan yang berpapasan ke laut untuk mencari tangkapan hari, angin bertiup menyapa pipi saya dengan hembusan bayu yang damai dan dingin. Di kepala saya, langit tinggi yang jernih. Dan helang menyapa saya dengan teriakan selamat datangnya dengan gembira.
Kata Haji, "Jika kita berniat ikhlas untuk menolong, Allah akan menolong dengan cara yang paling tidak terduga".
Segala kepenatan, kesakitan dan lelah, hampir seminggu di bumi Lang, terbalas, dengan lukisan alam Tuhan yang dianugerahiNya hanya dalam tempoh beberapa jam. Bukankah, Dia yang Maha Suci?

Wednesday, December 17, 2008

Masa untuk menanam azam

Menanam azam baru menjadi ritual yang menarik setiap awal tahun. Dulu tidak pernah buat, tetapi mungkin ada sedikit perubahan sejak 1-2 tahun kebelakangan ini. Guess what? It's work!
Tahun ini, peralihan Hijrah dan Masihi datang hampir serentak. Bertambah menarik.
Tapi, tak tahu nak tanam azam apa? Boleh tolong bagi idea? :)

Sunday, December 14, 2008

Hebahan

Salam pemburu buku!
Jika anda peminat buku dan mencari buku terbitan DBP - Dawama, jualan gudangnya sedang berlangsung. Buku-buku terbitan lama memang murah. Tetapi sudah tentu buku lama, kualitinya lama la juga, tetapi apa dipandang pada luaran, dalam yang penting bukan.
Saya membeli 17 judul kebanyakkannya novel pada harga RM 70 sahaja! Cuma satu buku sahaja yang saya beli RM10.00 ke atas, buku Epigrafi Islam Terawal di Nusantara sebab itu buku baru dan berkulit tebal. Dan saya sudah mendapatkan Tunas Cipta Disember 2008. Ada sahabat saya dalamnya. Buku-buku yang dibeli RM10.00 ke bawah:
1. Anak Titiwangsa
2. Cerpen-cerpen dari Negeri Thai
3. Di Hujung Perjalanan
4. Empanagan (buku ini ada satu sahaja masa saya pergi, saya rasa memang sudah ditentukan untuk saya, :)
5. Kalbu
6. Mevrouw Toga
7. Panrita
8. Puisi-puisi Rendra
9. Pura Bujangga
10. Sakura Mengorak Kelopak
11. Sudara
12. Sukma Angin
13. ... banyak lagi
ya, kali ini saya mengumpul Arenawati. Mahu membeli lagi tapi bakul sudah sangat berat. Jangan risau ada banyak lagi judul buku, untuk anak-anak sekolah juga banyak, bukan novel sahaja.
Kamus dewan edisi mutakhir (edisi ke 6 kot) dari RM60 dijual dengan RM45. Nasib saya sudah beli, kalau tidak tentu saya beli satu.
Kawan-kawan cepat datang. Murah, rugi tak beli. Nak tunggu tahun depan, akhir tahun baru ada jualan gudang. Jualan gudang Dawama-DBP di Hulu Kelang.

Tuesday, December 09, 2008

Aqiqah Askari

Abang saya yang aneh-aneh, tetapi tetap guru saya antara yang paling saya hormati.

Abang: Aqiqah Askari, seekor kambing.
Saya: Seekor? Bukankah untuk baby lelaki 2 ekor kambing.
Abang: 2 ekor itu sunnah. Seekor pun RM750.
Saya: RM750? Kambing apa tu mahalnya, baik beli je kambing dari Pilah, RM400 dapat kot.
Abang: Kambing baka baik tu. Tah-tah Boer, Jamapuri, kambing besar. Sunnah Nabi 2 ekor untuk baby lelaki, kalau mampu. Kalau tidak mampu, beli je apa yang mampu. Aku mampu beli seekor je, OKlah tu, itupun dah RM750.

(Entah bagaimana Aqiqah Askari?)

Setelah 7 jam, Abang balik.

Abang: Huh, ada 14 ekor, seekor je untuk Aqiqah. Itupun, Aqiqah kambing Askari.
Saya: Kambing ke?
Abang: Biri-biri. Lambat sampai tadi. Pukul 1 baru kambing-kambing sampai. Sebab itu lambat proses untuk korban dan buat aqiqah tadi.

Abang balik dari tempat Korban dan Aqiqah. Abang menyerahkan kamera. Menunjukkan gambar biri-biri Askari.

Saya: Huh, patut pun RM750. Comel dan sihatnya.
Abang: Itulah sunnahnya kalau kita mahu berkorban kena cari yang paling baik. Tadi pun ada orang offer nak tukar kambing, sanggup bagi RM250 cash lagi.
Saya: Nape?
Abang: Dia tengok kambing dia, dia kata Ana lupa pula nak tengok macamana rupa kambing ni. Apa kata anta tukar dengan ana, Ana bagi Anta RM250 tunai.
Saya: Lepas tu?
Abang: Dah la aku down grade dari 2 ekor jadi seekor, takkan nak down grade lagi. Aku kata tak mahu. Tu, sup dari tempat korban tadi. Tapi semuanya kambing, lembu tidak ada.
Saya: Sedap juga sup kambing ni. Bukan calang-calang orang boleh masak.
Abang: Masa aqiqah tadi, detail betul dia orang buat. Betul-betul diaorang jaga, jangan sampai ada yang mengopak dan menyiat bukan dari sendi. Kau tahu kan, untuk aqiqah dan korban, kita tidak boleh mematah-matahkan tulang, nak potong pun mesti dari sendi dan kena buat penuh hormat.
Saya: Kenapa gitu?
Abang: Takkan kau tidak tahu, aqiqah dan korban kan falsafahnya adalah ganti nyawa. Dzibhin Azim dari zaman Nabi Ibrahim dan Ismail. Kibasy Nabi Ismail itu disebut Dzibhin Azim. Kibasy Nabi Ismail itu ganti nyawa. Kerana itu untuk semua sembelihan sempena korban dan aqiqah, haiwan itu perlu dilayan penuh hormat dan maruah. Kedudukan haiwan-haiwan itu adalah sebagai ganti nyawa. Tahu?
Saya: (angguk ajo)

Saya lihat biri-biri Askari dari dalam gambar. Comel. Besar. Sihat. Setelah kepalanya dipisahkan dari badan, biri-biri Askari tetap comel, besar, sihat. Biri-biri Askari tersenyum, dan senyum biri-biri Askari comel. Secomel Askari yang suka berbual dan mencebik ketika disergah Adik. Moga Askari menjadi anak yang soleh, berjuang demi Tuhan, di hari depan. Biri-biri ganti nyawa Askari, masih senyum setelah terpisah kepala dari badan.

Moga bila leherku digoyok, saya juga mampu senyum seperti itu.

Allahu Rahman, Allahu Rahim, Allahu Ya Ghafar, Ya Nurul Qalbi
Setiap makhluk bergantung padaMu
dan bersujud semesta padaMu
setiap wajah mendamba CintaMu CahayaMu

Sunday, December 07, 2008

Jalan Ibrahim

Bapa kita, Ibrahim, ditelusuri langkah perjuangannya hari-hari. Bukankah kita membaca tasyahud akhir dengan mengulang-ulang nama Ibrahim?

Allahumma solli ala Muhammad wa a'la ali Muhammad
Kama solaita ala Ibrahim wa ala ali Ibrahim.
Wabarik a'la Muhammad wa a'la ali Muhammad
Kama barakta a'la Ibrahim wa ala ali Ibrahim

Doa kita hari-hari, kesejahteraan dan keberkatanlah pada Muhammad dan keluarga Muhammad, kesejahteraan dan keberkatanlah pada Ibrahim dan keluarga Ibrahim.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar. Esok Eid Adha. Mereka di Makkah sudahpun berwukuf.

Ya, ini hari kemenangan, hari kebesaran, yang sunnah perbuatan kita ikuti dari Ibrahim dan keluarganya. Kita meneruskan legasi yang sama. Bertawaf, bersaei, berwukuf, melontar, berkorban. Kita perolehinya dari Ibrahim.

Bukankah Ibrahim dianugerahi cahaya matanya lewat? Sudah tua, namun Ibrahim mengajari kita untuk jangan berputus harap.
Bukankah Hajar diganjari Zam-zam, di lembah padang pasir paling tandus, setelah berulang 7 kali dengan sepenuh pengharapan, lalu di kaki Ismail terpancar air paling ajaib di dunia yang tidak pernah berhenti mengalir?
Bukankah Ibrahim, setelah digembirakan hatinya dengan cahaya mata, dikehendaki pula mengorbankan anak yang disayangi dengan tangan sendiri. Ismail rela dengan ketundukan. Hajar rela dengan ketundukan. Dan Ibrahim, mengajari kita, berkorban itu hanya Sa, pada Yang Esa.

Subhanallah, pengorbanan apakah? Demi apakah?

Ibrahim, harapan dan berkorban itu pusatnya harus satu. Jika Yang Memberi menganugerahi, padaNya tidak akan ada sekelumit sesal dalam pengorbanan.

Ibrahim menunjuk kita jalan menyambut hari kemenangan ini, Eid Adha, dengan kemenangan mutlak, menafikan segala ketundukkan lain, samada kehendak diri, rasa, kasih sayang, anak, harta, isteri, kedudukan dan pangkat, hasutan syaitan, hasutan duniawi, dengan hanya satu ketundukkan.

Tunduk pada Allah.

Hati putih Ibrahim.

Mampukah kita mengikut sunnah kejernihan hatinya?

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar.

Doa dan pengharapan untuk mereka dianugerahi, Haji yang Mabrur.

Wednesday, November 19, 2008

Lelaki, jadilah pembela

Malam ini, malam yang aman. Duduk dihadapan skrin, meninjau merayau ke laman sesawang orang lain sambil mendengar nasyid Harapan Pada-Mu Subur Kembali di blog kawan.
Malam ini malam yang aman, tetapi saya meratapi akan kisah seorang teman.
Entah apa jadi kita di zaman ini? Saya mengimpikan hidup di zaman Nabi pada lelaki yang bersifat membela, bukan menyeksa.
Apa yang buat sang suami tegar membiar seorang isteri yang bekerja dan tidak sihat pula, dengan anak-anak yang masih kecil, untuk menjalani kehidupan jauh dari pandangan?
Apa yang membuat seorang bos/ketua, tegar untuk membebankan wanita itu dengan beban kerja yang sepatutnya diselesaikan ketua itu sendiri tanpa rasa sepincing pun rasa bersalah?
Apa yang membuat seorang ketua menggunakan kuasa menekan, tanpa memikirkan apa jua yang ditanggung setiap hari, bagi seorang wanita yang sakit, berjauhan dari suami bersama dua orang anak yang masih kecil, yang masih menyusu badan?
Apa yang membuat mereka tidak dapat melihat dengan belas, sedang sang ibu sudah pucat lesu kerana ditekan pelbagai penjuru?
Saya berdoa, agar dia berdoa, kerana doa orang yang teraniaya tidak dihijab langit.

Saya meratapi, sungguh-sungguh, dan saya meratapi diri, kerana tegar membiar dia dalam kemelut keduniaan yang sudah tidak ada belas.


Hutang yang perlu dibayar

Bangun pagi-pagi, belum ada terbit garis cahaya dari langit, saya sudah ke pejabat.
Belum kokok ayam saya telah siap.
Ada hutang perlu dibayar
namun
ceria sahaja deh! :)
kawan-kawan, Gambate kudasai!
Juang ajo jangan lelah
bukankah dunia untuk kita juang
biar akhirat tempat meraih hasil

Monday, November 03, 2008

What is your blood types :) - 1

About blood types can be retrived here (notes: in Bahasa Malaysia)
Someone has made this cartoon, and it is really cute too. What is your blood types then? I don't find any url address to credit this cute cartoon, enjoyed it!
Blood Type 1 : The Position
scroll down for Blood Type 2 : When the are asked to complete a task
Blood Type 2 : When they are asked to complete a task

Scroll down for blood type 3 : When something happen

Blood type 3 - When something happen

Blood type 3 : When something happen


scroll down for blood type 4 & 5 : Comment and outing

Blood Type 4 & 5

Blood type 4: Comment and critics



Blood type 5: Outing


continue, again? :)
Blood type 6 & 7 : Driving & Something about AB



Something about AB


Blood type 8 : Talking about people (Gossip)


Blood type 9 : Looks what happen in kindergarden!






Saturday, November 01, 2008

Pakaian ascetic

Kau kata pakaian terbaik adalah pakaian ascetic.
Ascetic, apa itu?
Ascetic adalah zuhud.
Wah, guru zuhud pandai berbahasa Inggeris. Kau senyum.
Tapi hairan, kau punya segala. Rumah dan segala perhiasan meski ringkas tapi mencukupi seadanya, berpakaian dari bahan yang baik-baik, kereta, berkeluarga, ramah dan selalu mengelilingi masyarakat. Kau perbuat lain dari apa yang difahami tentang zuhud.
Teman seorang yang digelarkan orang zuhud beda, rumahnya ala kadar, pakaian tidak banyak, jalannya tunduk dan tidak suka bersama ramai.
Kau tepuk bahu lembut, "Tengok kepada 3 tanda ascetic. Tidak merasa gembira kepada harta yang dimiliki, juga tidak berkabung melarat dalam kesedihan pada harta yang hilang. Tidak merasa senang kepada pujian, tidak juga merasa iba atas kritikan dan disalahi orang. Dan langkahnya selalu ada Tuhan dengan makna, setiap satu yang diperbuat adalah untukNya semata".
Bukan hidup zuhud itu hidup yang ala kadar?
Kau geleng.
Kumpul harta boleh?
Kau angguk, dengan syarat, "Harta perlu kau kuasai, bukan kerananya kau dikuasai".
Bermenung, masih lagi berfikir untuk faham.
Kau pandang mata tepat dan berbisik lembut,
"The water in a ship causes it to sink,
...while the water under it causes it to float".

Monday, October 20, 2008

dia ditemu

gerimis ada pelangi

dia dimesra

rasa sehangat mentari

dia disentuh

dada mengundang sebak

dia senyum

langit jadi teduh

dia pergi

ruang penuh rindu

dia buat

tangan diapung

bibir meratib

doa Cinta!

Thursday, October 16, 2008

A Good Words

The Universe begins in the mind
Everything begins as an idea
All that you can ever be or do
must first
be a possibility in the mind
The change has to come from the inside

Saturday, October 11, 2008

Inspired

He will never fail to capture my emotion even in a very serious academic or technical talk/presentation.

He make me realized what my other mentor had said "Please, honor your job".

I was struggling to understand what I'm doing all of these years, searching for the reasons, asking is it worth it, I even doing things which is not related to my job specification because I'm striving to find the answer, but he, simply in a few lines, if I'm not in front and people are watching of my steps, believe me, I will burst into tears just like I finished reading The Kite Runner.

He honor his job. He is the patriot. He is true academician.

I have this one question inside my mind, one day I will ask him personnel, "why he doing what he's been doing all this while without asking for material rewards?"

Suddenly, even without I asked him the question, he bring on a story, a story of a famous leader Mahatma Gandhi.

A man standing in front of Gandhi, told him that he has been a sinner. He had killed a Muslim boy at the age of 6 or 7 years. He told Gandhi that he is surely be sent to hell.

Gandhi then said, "Do you want me to show you the way out from hell?" The man nodded.

"Find an orphan Muslim boy, at the age of 6 or 7, raised him well like your own, give him shelter, food and education, but one thing that you must do, raised him to become a good Muslim. Then, you will find your way to heaven".

My respected academician then said, I had gone through years which I'm not honoring my job. I went out for breakfast for 2 hours. I being eating with 4 to 5 friends for lunch and having a long chat. I have gone home even it is not yet time to go home. I have had teach student even I not prepared and giving them my best. Given them what I should give them, the guidance. That was the years that if I strive very hard to bring it back, it will never ever revived.

He then said, you, all of you, is my redemption. All of you is 'The Boy' that I should raised the way you should be raised, and I'm trying my best, at my very best, for you to become a good person. The past is will forever be the past, and I can't never bring it back. And this is, my redemption.

Believe me, if I'm not in front, I have drowned into tears.

Yes, that is his redemption. One day, hopefully I found my own path for redemption.

When everything end, when we have packed to close all, when I walked to go home for a very tiring week and weekend, the clouds bring its gentle downpour down. Like a blessing from heaven. When I looked up to the sky, it was very clear, bright and light blue, suddenly a huge rainbow appear before my eyes. It was so beautiful.

I finally inspired.

...and maybe, I finally found the answer of my searching.

It is not always material rewards

I have a long tired week days which is I can't describe in detail as I am still in condition that will prevent me to write in deep thought.
People ask me why I do such and such, striving hard, but at the end I still there not going anyway.
I told to my friend it is not always to be - material rewards.
Today, I learn that sentence is true.
My mentor, which is now undoubted a somebody, in the country and in the whole world in his expertise field, with recognition and award, with a long title in front of his name, choose to be here.
He said that I'm supposed to be at home (until I have time to write in detail, I told you, he should be at home, really, really, really should be at home), but then he said, "if I'm not coming here, what will you (referring to me) say, and I know you will be so sad".
Subhanallah.
That the reward.
And that means, the whole world to me.
Subhanallah.
Praise alone to Him.
Solawat to Rasulullah and his households.

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahu Akbar.

Allahu Akbar.

Friday, October 03, 2008

Hari Raya-Hari Membesarkan Tuhan

Apakah hari raya? Memori mengingatkan tentang pakaian baru, juadah istimewa, rumah yang perlu dihias, kuih muih dan ziarah menziarahi.

Hari Raya adalah mercu tanda, sebuah perjalanan ibadah yang agung demi Tuhan. 2 hari raya, Eid Fitri dan Eid Adha, kedua-duanya hanya akan disambut dalam menifestasi kemenangan, seorang hamba mematuhi perintah TuhanNya. Yang pertama, penyempurnaan ibadah puasa di bulan Ramadhan selama sebulan, dan yang kedua melaksanakan korban agung demiNya.

Mungkin tiada ramai yang tahu atau tidak perasaan, menyambut Raya sebenarnya bererti membesarkan Tuhan Yang Maha Agung. Takbir raya itulah pertama, sebagai zinaat (perhiasan) yang menandakan bahawa hari ini hari yang lain. Hari ini hari kemenangan. Hari ini hari berdemonstrasi secara terbuka. Demonstrasi bahawa Allah tujuan hidup dan mati, Allah tujuan penciptaan, Allah yang memenangkan, menolong hamba-hambaNya.

Dari makna takbir raya, dengan terang-terang mengumumkan pada khalayak dunia, bahawa:

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar segala puji hanya untuk Allah, Allah Maha Besar dan Maha Agong, segala puji sebanyak-banyaknya untuk Allah, Maha Suci Allah untuk pagi dan petang, Tiada Tuhan Melainkan Allah, Tiada yang kami sembah melainkan Allah, Kami mengikhlaskan diri untukNya agamaNya, Walau orang-orang kafir membenci, Tiada Tuhan melainkan Allah yang Satu, Yang benar janjiNya, Dan mengurniakan kemenangan kepada hambaNya, Dan mengusir tentera musuhNya dan hazam al ahzab , Tiada Tuhan melainkan Allah Maha Besar, Segala Puji hanya untuk Allah.

Ya ini hari kemenangan. Di saat melantunkan takbir, musuh Allah sedang bergelut dalam keruntuhan ekonomi kapitalis yang mereka cipta. Bailout USD700 billion diperlukan. Angka itu di Malaysia mencapai bacaan sehingga trillion ringgit Malaysia. Jika dikumpulkan harta 400 orang terkaya di dalam dunia, juga tidak mampu untuk menyediakan jumlah USD700 billion itu. Kegagalan ini sangat memalukan Amerika. Negara yang punya banyak pemenang anugerah Nobel dalam ekonomi juga tumbang, dan tumbangnya di atas batu yang keras pejal terus masuk terperosok ke teras bumi. Ideologi yang sangka mereka kebal kekal sepanjang zaman dengan tidak disangka-sangka menyembah bumi.

Lama sebelum itu komunis juga telah gugur. Imperialisme juga telah berakhir. Lantas tidakkah benar Takbir Hari Raya yang diucapkan berulang-ulang menyambut Eidulfitri ini?

Meski Allah telah mengalahkan musuhNya dengan keadaan paling magis iaitu runtuhnya ekonomi kapitalis, akan ada apakah dengan kita?

Masihkah kita tetap berkiblat bahawa hanya ideologi ciptaan manusia yang boleh menggerakkan? Sosialis, revolusi, demokrasi, nasionalisme, faham kebangsaan, perkauman segalanya akan menyembah jatuh satu persatu terperosok ke dalam bumi. Jika kita sangka ideologi manusia yang membawa kita keluar sehingga dapat mengecapi kemodenan dan kemajuan, timbang-timbangkanlah sendiri.

Kemajuan yang kita capai cuma dapat memudahkan sarana. Seperti manusia zaman batu, menjumpai kaedah untuk mengasah batu lalu dapat dijadikan senjata. Seperti zaman kita sekarang, tidak perlu lagi memerah santan, beli sahaja yang siap diperah menggunakan mesin. Tetapi meski ada santan yang diperolehi secara mudah, ibu-ibu zaman sekarang ini tetap juga tidak memasak. Lebih mudah mengkontrakkan secara borang kepada kedai dan penjaja, kalau lebih tinggi tarafnya dengan menggaji tukang masak. Untuk hari raya dan kenduri catering sahaja. Maka kalimah orang dapur, orang yang menyediakan rezeki untuk seisi rumah tidak relevan lagi. Dan lebih malang meski ada segala kemudahan, ibu-ibu tetap juga tidak berkesempatan menyempurna terawih di malam Ramadhan yang akhir dan kadangkala tidak juga bersolat Eid bersama-sama.

Teknologi tercipta hanya memudahkan kehidupan sebagai manusia. Tetapi tidak menjadikan manusia itu lebih manusia. Tidak menjadikan ibu itu lebih ibu. Tidak menjadikan lelaki lebih lelaki. Tidak menjadikan anak-anak lebih hormat orang tua. Malah dengan kemudahan lebih menjauhkan dari tujuan ciptaan, sehingga mereka lupa bahawa mereka itu diciptakan bertujuan, bukan dihidupkan tanpa tujuan. Kerana teknologi yang tercipta dan diterima bulat-bulat, tidak natural sifatnya. Ia didalangi oleh pencipta ideologi seperti kapitalis dan materialis untuk segelintir orang bijak mendapat untung atas kejahilan majoriti orang. Pencipta ideologi ini terang-terangan menolak Tuhan, apatah lagi mengharap mereka mempercayai bahawa hukum Tuhan yang paling baik dan melestari kehidupan. Kerana mereka tidak pernah tahu tentang ayat yang termaktub dalam Quran;

". . . man is entitled to nothing except that for which he labored" (Qur'an, al-Najm, 53:39)"

Andai kita tidak pernah belajar dengan apa yang pernah menimpa dunia melalui sejarahnya, kita juga sedang merintis jalan yang sama. Jalan untuk menjunam masuk ke dalam gaung.

Ummat ini sejarahnya Takbir, Membesarkan Allah. Kerana itu Nabi berhijrah. Tiada kompromi. Allah diAgungkan mutlak kerana keAgunganNya tanpa sekutu. Allah diAgungkan tanpa sepincing rasa ragu pada syariat yang ditetapkan, juga tanpa sekutu. Segala-galanya Dialah yang Ahad, Sa, tanpa sekutu. Yang menggerakkan dan menjamin survival dunia dan akhirat, hanyalah tauhid. Dengan iman dan Islam, dengan membesarkan Tuhan. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Segala Pujian hanya untuk Allah.

Sudahkah kita belajar dari Takbir Hari Raya?

Tuesday, September 30, 2008

Selamat EidulFitri semua

Susah juga nak raya kena beratur dulu

Pakcik-pakcik yang bersabar membeli santan (santan dah naik harga!)

Pergi ke market bersama bro dengan van ayah

Berhempas pulas mengendali stering Nissan C20

Selamat Hari Raya, Maaf Lahir Batin. Nak datang umah khabo sementara masih berada di KL :)

Jari melecur kerana dodol
Dodol dimasak beramai-ramai
Apalah dihitung salah betul
Bermaafan kita mari berdamai

Saturday, September 27, 2008

Duit raya saya ke mana?

Saya perlu berurusan dengan bank, sebaik habis saya melalui jalan yang lain. Ia langkah yang silap, kerana jalan itu membawa saya ke tempat yang menyebabkan saya kehilangan duit raya. Jalan itu memang sunyi, tidak ramai orang. Ia bukan tempat tumpuan, juga ada kelibat orang yang mencurigakan. Tapi saya memilih juga jalan itu, kerana lebih dekat dengan kenderaan yang telah saya letakkan...dah agak dah, duit saya melayang punya.

Hossein Nasr

Malik Bennabi

M Fethullah Gullen

Toshihiko Izutsu


p/s: duit saya lesap di kedai buku sebenarnya :)