Wednesday, December 26, 2007

New Year Party: Everyone invited, please bring all of these to the party OK!


The New Year come (Masehi and Hijri) and counting...
Can anyone bring all of these?

1. Paying due attention to the public opinion of the Ummah, and regularly consulting it in the conduct of affairs. Changing of the political conditions, the ruling system and the way of administering civil affairs, the treating the Ummah in accordance with the divine standard set forth by Islam.

2. Law and principles stand above everyone. They are the standard according to which the ruler is evaluated. The legality of his position, and his right to exercise of power is similarly estimated. Awakening the political conscience of the Ummah and making a powerful oversight body out of it, lest the ruler deviate or neglect Islamic laws.

3. Establishment of justice and equity between all the people, regardless of social status in the sphere of rights and obligations

4. Assuring the leader is both efficient and righteous so that he can discharge his responsibilities

5. Equity in economic distribution ought to be firmly instituted.

6. The right of criticizing, advising, guiding and discussing the policies of the leader should be respected and institutionalised. Emphasizing the legality of militarily opposing the unjust ruler.
Lets party!


Sheikh Imran N Hosein

Sheikh Imran N Hosein learned under guidance of Maulana Fadhlul Rahman Ansari. Fadhlul Rahman Ansari was taught by Allama Muhammad Iqbal (The Engineer of Re-engineered of Islamic Thought in Modern Years).
His works:
Teh Major Signs of the Last Day
Jerusalem in the Quran
Will Israel attack Iran?
The Return of the Islamic Khilafat
Why Do Muslims Pray Five Times a Day?
p/s: I'm very grateful being blessed by Allah to met this great scholar. Imagining that I have learned within the chainage of great scholar Allama Mohd Iqbal - Maulana Fadhlul Rahman Ansari - Sheikh Imran N Hosein - Me? (even in 1hr and 30 minutes time only), it is the thing beyond my imagination. He used his 15 years to interpret one Ayat in Surah Al Maidah 5:51 and passed this to me in 1 hour and 30 minutes. And suddenly, all of my reading recently get connected, I just get it, Alhamdulillah. May Allah blessed him and all scholars with His mercy and strenghten them, which put all the hardship to strive in His course and passed it to the generation to come.
The legacy of Muhammad Iqbal, how's that sound? (mmm, hope I find my way to learn under supervision of Islamic great scholar, great dream huh?)

Saturday, December 22, 2007

It's Kaka

The name is Ricardo Izecson Dos Santos Leitei, or famously known as KAKA.
This handsome man has standing on the top of the world as FIFA 2007 World best player.
As a kid , he only dream to become a club player and play for his national team, at least once in his life time.
And know, he is the best midfield, and world's best player.
Even Messi and Ronaldo can't do anything to compete with his talent.
He is only 25.
Keep dreaming, who knows what your dream can bring to your life.

Apo kobondo Tagged ni, tapi layan jelah

Sebelum aktiviti 'brain damage', rehat-rehat dulu layan elhakim, memandangkan si hensem belum nak layan lagi tagged ni, sebelum dia bagi jawapan alternatif, buat je dulu. Ehemm (sambil betulkan tekak lepas minum Milo)

1. Name of a person who made you laugh last night?

semalam bengang, camne nak gelak.

2) What were you doing at 0800?

nengok Harry Potter sekejap.

3) What were you doing 30 minutes ago?

menganto seseorang kat stesen LRT.

4) What happened to you in 2006?

Ooo, the moment that I knew that I have the tendency to become a rebel. Lagi, a point of no return, belajar menjadi pen....(tak mo cakap sekarang, len kali). Pushing to the limit, what can I do, and when should I learn to say no...(huish cam serius je bunyi)

5) What was the last thing you said out loud?

tak ingat, sebab saya ni lemah lembut orang nye (wink)

6) How many beverages did you have today?

pagi lagi, lom banyak. setakat air milo ais.

7) What colour is your hairbrush?

kalau kat pahang hijau. kalau kat sini, kuning.

8) What was the last thing you paid for?

barang-barang beli di Carrefour, bil dan bil lagi. Kerja, gaji asyik bayar bil je.

9) Where were you last night?

Kat umah tengok Harry Potter.

10) What colour is your front door?

kelabu nak kena ganti kot warna ni, lama dah.

11) Where do you keep your change?

banyak tempat, dalam purse, kat dalam kete, kat dalam tabung.

12) What's the weather like today?

katanya gelombang kedua akan segera sampai. Pagi tadi awan mendung, KLCC dan bangunan-bangunan sekitarnya semua bertukar jadi warna kelabu (sama cam warna pintu). Tapi sekarang dah cerah sikit, semoga cerah sampai ke malam dan hari-hari seterusnya. Seminggu hidup dalam hujan, buatku mengerti, betapa indahnya cahaya Sang Mentari, Bulan, dan bintang-bintang.

13) What's the best ice-cream flavour?

Lemon - vanilla macam icecream Tropicana.

14) What excites you?

Banyak benda, for sure, that can make me wake for days.

15) Do you want to cut your hair?

nengok keadaan.

16) Are you over the age of 25?

Yes, bukan ikut umur jin.

17) Do you talk a lot?

depands, dengan siapa saya bercakap.

18) Do you watch the O.C?

Tiru jawapan elhakim 'aku tak tau oc. apa tu?'

19) Do you know anyone named Steven?

Cat Steven aka Yusuf Islam.

20) Do you make up your own words?

Absolute! Kecuali time malas nak fikir, atau ayat itu terlalu indah dan mantap untuk diusik.

21) Are you a jealous person?

dalam diam kot..

22) Name a friend or friends whose name starts with the letter 'A'.

Susah nak cari kawan nama dari A ni...

23) Name a friend or friends whose name starts with the letter 'K'.

Khairi bukan Khairi Jamaluddin

24) Who's the first person on your received call list?

my mom, morning call

25) What does the last text message you received say?

Cari kat (tut...tut...cencored), kat bahagian....boleh download file flv

26) Do you chew on your straw?

wat hape nak geget straw?

27)Do you have curly hair?

tak de a, tak leh jawab aurat nih

28) Where's the next place you're going to?

nak gi dengar ceramah la rasa...kalu ghajin

29) Who's the rudest person in your life?

positive to everyone...jarang jupe...opss silap baru teringat, sorang junior yang aku tak tahu le apa masalah dia, masamnya muka bila jumpa, berlagak tak mahu tegur langsung, dia ingat dia sapa, oppss (kata lemah lembut?)

30) What was the last thing you ate?

nasi beriyani yang masin dan pedas sikit

31) Will you get married in the future?

InsyaAllah, definitely.

32) What's the best movie you've seen in the past 2 weeks?

Harry Potter la, apa lagi.

33) Is there anyone you like right now ?

Yes.

34) When was the last time you did the dishes?

baru je lepas.

35) Are you currently depressed?

wat pe nak depressed, depressed dengan orang kalu, cerita ngan member, lepas tu cari penyelesaian masalah, lepas tu lupakan ajalah.

36) Did you cry today?

hari-hari perlu, mengenang diri...yang tidak tentu bila akan dijemput

37) Why did you answer and post this?

jemputan dari Elhakim

38) Tag 5 people who would do this survey.

1. elzamir

2. sis UK

3. sis Kg Juar

4. sis Pokok Sena

5. bro Aderi Ariyasu

Tuesday, December 18, 2007


Engkau pengikut
Sang Penghunus Pedang
pada lehar para tiran


Engkau didesak untuk terlibat dalam merangka hukum. Meski dalam sekali pandang dan sebelum analisa secara kritis telah kelihatan cacat cela di mana-mana. Lantas Engkau menukar jubah si kelana yang tunduk pada ketentuan, dengan jubah yang dipinjamkan Sang Penghunus Pedang pada leher para tiran. Mereka sangka jahil Engkau mampu menutup mulut yang dipatri. Tapi pengikut Sang Penghunus Pedang bukan datang untuk membajai lagi segala kejahilan muraqqab.
Kerana desakan Engkau makin marak, hingga menyebabkan mereka tersentak, lalu dikirim Si Pemberi Pesan. Bahawa mereka bukan benar mahu menegak hukum. Bahawa para tiran cuma mahu memainkan peran sebabak, sebagai pensimpati pada marhaen, sebagai menunjuk kebersamaan untuk kelestarian, bahawa keringat kami sungguh untuk ditagih, keintelektualan ada nilai.
Mahu apakah Si Pemberi Pesan pada Engkau? Jubah yang Engkau pakai kekal. Ia adalah pinjaman dari Sang Penghunus Pedang pada leher para tiran. Engkau mungkin berpaling dari pembuat hukum, tapi mustahil khianat pada keadilan. Guru Engkau, yang memberi pinjam jubah kebesaran berpesan, sebuah hukum yang bagus harus ditafsirkan secara bagus dan akhirnya perlu dilaksanakan secara bagus. Si Pemberi Pesan membongkar, sejak mula pembuat hukum punya niat serong. Mereka lebih dulu punya niat dan tujuan khianat sebelum merangka hukum. Lalu untuk apakah mengikut jalan yang dirintis para pengkhianat?
Sebagai pencinta guru, Engkau mana mungkin berdiam. Jika diam, Engkau jadi bersekongkol. Lalu dengan keringat yang masih bersisa, Engkau cuba untuk sekurang-kurangnya mengusul. Satu hukum yang dicari dari tinggalan leluhur, dari segenap pelusuk bumi, perbandingan yang terbaik, untuk kebenaran, keadilan, kecemerlangan.
Mungkin Engkau bukan yang paling benar, tapi meski, Engkau bukanlah si buta, pekak, bisu dan tolol. Meski masa depan menjanji akan berada dalam rintis jalan ketololan, sekurang-kurangnya Engkau pernah menjadi si cerdik yang memekik, meski suara hanya bergaung dalam balang kedap udara.

Engkau pengikut
Sang Penghunus Pedang
pada lehar para tiran
pencinta guru keadilan
jalan mati
satu
syahid
mahu
jihad di situ!

Saturday, December 15, 2007

Ketua Darjah Baru

Sebuah kelas yang baru, perlu lantikan ketua darjah untuk menolong cikgu supaya cikgu tidak perlu selalu susah-susah

A : Saya mencadangkan untuk lantik seorang ketua darjah.
Z : Saya sokong, saya cadang A untuk jadi ketua darjah.
A : Saya bangkang, sebab saya yang cadang saya tidak boleh dilantik.
Z : Tapi saya nak cadang A jadi ketua darjah, sebab saya rasa S juga akan sokong.
A : Mana boleh, saya cadang Z jadi ketua darjah sebab dia paling rajin, berusaha, hensem, bersungguh-sungguh. Saya juga cadang S jadi penolong ketua darjah.
Z : Mana boleh...
A : Saya cadang untuk cadangan saya diterima, dan selepas cadangan saya diterima, saya cadang untuk proses pemilihan ditutup.

Friday, December 14, 2007

untuk sahabat, andai aku lebih berani!


aku tidak mampu
membela dia
meletak diri di medan hak
kapitalis yang menuntun
menjadikan
tidak terdaya

aku pejuang
dalam asing
menegak adil
tapi dunia
mengkhianati
dari pelbagai arah

aku bermimpi
dunia aman
keadilan disangga
manusia berbicara
dengan bahasa Tuhan!





Tuesday, December 11, 2007

Stranded!



As watching the current news on TV, we are amazed how the flood has affecting some of the state, Johor, Kelantan and Pahang.

As we are enjoying ‘winter’ in Jengka, we are all wet. Our slippers are wet. The sun hides behind the clouds. The frogs having their homecoming party everyday. We sleep with our sweater on, blanket, covering our feet and so on. Our best song and best friend now is Umbrella. The town is suddenly quiet and peace. Our number is 1001 for every counter (government and bank) we went.

As we are managing to adapt with the weather, continuing with all the busy pile up works, enjoying to take all the art photo of this seasons, suddenly a phone call take all the joy. We are stranded! Without noticing anything bizarre around us, we are actually the only surviving area in this district. Which conclude, all the communication path has been drown by the flood? We are the ‘island’er now. For how many days? We just can’t give the answer. But yet, the sun has shine, perhaps, in short time, we will see the sky again.

Monday, December 10, 2007

Balthasar's Odyssey

Oleh: Asal Turabiy

Saya telah lama mengimpikan menguliti buku penulis luar dari Malaysia. Saya pernah mahu mengintimi Ayat-ayat Cinta yang tersohor diperkatakan umum. Malah sahabat yang sinikal dengan karya Melayu dan terjemahan telah lama mendahului. Di rak yang dibarisi karya penulis berbobot dari luar, saya tidak mengenali yang lain selain Pramoedya Ananta Toer. Saya lama sudah mengkagumi dan dewasa dengan rusuh Pram. Belum ada seorang penulis yang bisa membuat saya meruntun hiba dan masih mengenang derita watak-wataknya sehingga tidak terlupakan, kecuali penulis besar dari Indonesia ini. Namun mata saya tertancap pada karya Amin Maalouf. Waktu itu saya harus membatasi diri dari menghabiskan wang yang sudah susut kerana banyak membeli karya-karya ilmiah yang lain.
Kemudian, lama setelah saat itu, saya berada dalam kesempatan terhad untuk kembali ke Fajar Ilmu. Ruang dalaman toko buku itu telah berubah meninggalkan diri dalam hampa. Kemana menghilangnya Balthasar’s Odyssey? Akhirnya saya ditunjuki pemilik toko yang peramah, deretan novel dari nama-nama besar dunia. Saya berbagi untuk mendapatkan Oman Parmuk atau Amin Maalouf. Ia pilihan yang sukar. Saya pasti tentang itu. Andai punya wang yang lebih banyak atau bonus akhir tahun.
Akhirnya Balthasar di tangan, mutlak. Nama Tuhan yang Keseratus. Adakah saya akan bercerita mengenai kebetulan-kebetulan yang menimpa Balthasar dalam adventur mencari buku Manzadarani, ‘Nama Tuhan yang Keseratus’ dengan kebetulan-kebetulan bertuah yang dialami setelah memiliki buku ini? Ia penaakulan yang menarik meski saya tidak mempercayai nasib dipengaruhi oleh sesuatu yang kebetulan kita miliki.
Sejak mengintimi Balthasar’s Odyssey, tiba-tiba saya dapat kesempatan bertugas di utara dengan menaiki pesawat terbang. Tambang murah pastinya, tapi masih pesawat terbang. Untuk pekerja yang masih belum mendapat status sah jawatan, dan usia tempoh perkhidmatan tetap yang belum mencapai setahun, bagi kebanyakkan orang ini kebetulan yang mencengangkan. Dalam persinggahan pertama di Alor Star, sedang perjalanan masih berbaki sejam untuk ke Arau, kami disambut mesra rakan baik yang bekerja di Pokok Sena. Dia tanpa banyak bicara, meminjam kami keretanya yang masih baru untuk 3 hari di Arau tanpa bayaran. Nihil. Dalam jangkaan orang yang kami bakal susah bergerak di daerah orang, kami malah dapat mengelilingi Bandar Kangar beberapa kali sehari. Menjelajah Empangan Timah Tasoh hingga singgah ke Padang Besar. Lebih mengejutkan, rakan baik yang meminjamkan kereta, mengilhami untuk kertas cadangan pengajian peringkat kedoktoran! Kebetulan mungkin, dalam perjalanan pulang semula ke ibu negara, kami membeli tiket bas perjalanan ekspress LCCT ke KL Sentral di atas pesawat. Harga hanya RM9, tapi yang ajaibnya tiket itu tertera nombor siri 024100. Perjalanan yang kedua puluh empat ribu, satu ratus.
Terbalik dari itu, Balthasar mengalami nasib malang mencari Nama Tuhan yang Keseratus. Padahal dalam perjalanan dia dapat mengecapi nikmat kebahagiaan dunia yang lama diimpinya dengan cara terlarang tanpa sepincing rasa bersalah. Ia adalah perjalanan kembara yang celaru, tentang berdepan dengan ramalan hari kiamat yang sangat-sangat mendekat. Yang dihebohkan orang akan berlaku pada tahun 1666 sedang latar masa Balthasar memulakan perjalanan ialah pada tahun 1665. Manusia dalam cemas mempercayai kiamat mendekat masih sahaja melanggar hukum Tuhan. Tetap sahaja yang utama adalah diri, bukan harap pada penyelamatan.
Rakan baik memandang kulit buku ini, menolaknya mentah-mentah. Sangkanya, saya mendekati karya falsafah lagi. Bagaimana perlu untuk mengidentitikan novel terbaru ini? Ia cerita perjalanan seorang pemilik kedai antik dan buku-buku langka bersama 2 orang anak saudara, seorang pekerja dan seorang janda yang mencari surat pengesahan kejandaannya dari wakil Sultan Ottoman. Perjalanan mereka atas tujuan yang satu, mencari semula buku Nama Tuhan yang Keseratus. Satu novel kembara, novel adventur. Satu jurnal perjalanan setepatnya. Sebuah travelog. Semudah ini. Saya berfikir-fikir untuk memberi jawapan pada rakan baik, di mana nilai falsafahnya?
Novel ini dibaca tepat waktu menyedari tentang sedar diri kenapa saya berada di daerah asing tempat saya mencari rezeki. Balthasar juga mempunyai sedar diri yang hampir sama. Mengapa dia harus berada dalam pengembaraan mencari Nama Tuhan yang Keseratus. Saya mengambil jalan sepakat dengan Balthasar, iaitu, hakikatnya kami sama-sama menyedari jalan yang dipilih. Ia adalah kehendak persendirian yang dibuat dengan perhitungan dan alasan, tapi ditengah-tengah perjalanan merasa keliru. Saya akhirnya mendapat resolusi lebih dulu tentang kewajaran berada di daerah terpencil dengan peranan yang perlu diperjuang dan dipertahankan, sebelum bertemu kalimah resolusi yang sama untuk pengembaraan Balthasar dalam Nama Tuhan yang Keseratus.
Untuk halaman yang lain, tanpa perlu berfikir dua kali, saya bersetuju dengan Balthasar ketika dia mendapat rezeki terpijak di Smyrna. Tapi saya mahu terus sahaja berahsia mengenainya. Masih terlalu banyak rahsia Tuhan yang perlu disingkap dan dicari makna hakiki sebelum berani berkongsi dengan rakan-rakan. Meski begitu, dalam hal rahsia ini, saya telah mantap dalam yakin.
Balthasar menemani saya dalam langkah perjalanan dari Jengka - Kuala Lumpur – LCCT - Alor Setar - Pokok Sena – Arau - Timah Tasoh - Padang Besar - Pokok Sena - Alor Setar – LCCT - KL Sentral - Kuala Lumpur - Jengka. Kami nyaris tidak dapat menaiki pesawat kerana waktu mendaftar masuk sudah terlewat 10 minit. Saya hampir kehilangan telefon bimbit di Alor Setar, tapi sempat kembali kepangkuan meski pesawat telah tiba dan 10 minit lagi waktu berlepas. Dan hujan sederhana yang menyambut ketibaan di LCCT, bersama payung-payung merah, adalah keindahan seni Tuhan yang terlalu sempurna.
Saya masih belum menghabisi Balthasar’s Odyssey: Nama Tuhan yang Keseratus. Saya masih belum tahu nama Tuhan yang keseratus. Anda mahu memiliki Balthasar’s Odyssey? Jemput ke Fajar Ilmu di Wisma Yakin, InsyaAllah akan bertemu dengan Amin Maalouf untuk turut sama memiliki.

Friday, December 07, 2007

Pulihkan jiwamu



Malam ini aku bisa sahaja membiar kamu adikku, menangisi nasib malang ditinggalkan kekasih. Ia air mata yang perlu, untuk menjadi dewasa. Cuma air mata bukti cintamu, cuma air mata. Namun aku memberimu 2 pilihan, untuk kehormatan atau tewas.
Tiada salahnya menangis berlanjut-lanjutan, jika tangismu lebih mulia dari air mata Sang Sajjad. Atau kamu pantas membuktikan hatimu lebih iba dari jerit rintih Sakinah dipenjara yang beku.
Ya, kita pencinta-pencinta yang setia. Kerana kesetiaan itu dihantar tinggi ke langit ke tujuh. Sang Pencinta telah melihat darah yang mengalir diseluruh tubuh, tertulis hanya satu kalimah, CINTA. Jangan kamu tegar mencemar. Ia adalah bumbu. Yang menyalai hidupmu untuk hidup. Menyinari harapan dengan harapan. Menggerak dengan gerakan yang sempurna. Dan kalimah itu, kalimah suci. Tempat menggapai destinasimu yang akhir.
Yang perlu ada dalam jiwamu masih lagi cinta, adikku. Jangan kau lepaskan gapaianmu yang kejap, demi kecewamu tanpa capaian materi. Ia telah dibawa jelas berdiri dihadapan, untuk kamu menilai keindahan yang ditawarkan. Mempelajari cara mencapai makam bahagia yang tertinggi.
Cinta itu harus derita dan bahagia sekaligus. Engkau harus dapat merasa beban rusuh dihimpit dijiwamu yang kosong, rasa terbeban atas kesalahan, rasa putus asa demi penyesalan. Lalu apakah yang dapat dibuktikan demi rasa-rasa itu? Ia adalah inginmu nanti untuk hidup. Supaya kamu dapat mati berkali-kali demi cinta itu. Meski kamu sendiri dibunuh oleh cintamu, tapi hakikatnya kamu tidak mungkin akan pernah mati.
Bangkitlah! Kali ini aku tidak akan memberimu pilihan untuk tewas. Kamu terlalu berharga untuk kalah tanpa berjuang. Jika ikrarmu suci, bahawa kamu pewaris Sekolah Sang Tujuh Setia. Tiada lagi langkah untuk menoleh ke belakang. Bumbu cuma satu. Nyailah dengan nyala kehormatan, untuk sebuah pengorbanan.
Malam ini, aku akan membiarkan kamu menangisi nasib malangmu. Esok, bangkitlah dengan senyum Sang Mentari!

Tuesday, December 04, 2007

rasanya
aku sudah tahu
derita si muda
dihimpit dunia jahil
berjalan atas aturan
kuasa akan berkuasa
pengaruh akan berpengaruh
dunia jangan ditentang
untuk selamatkan
tenggorok haus
perut minta diisi
pakaian perlu diganti
tapi aku
bukan meminta senang
untuk hidup
kerana aku hanya mahu
menjadi wakil Tuhan
meski menentang arus
dan derita
berpanjangan

aku memilih
untuk tidak
menjadi bacul
dan pelacur
pada jahil muraqqab!

Thursday, November 29, 2007

Ilmu dan Keilmuan

Tingkatan ilmu tidak bersifat materi. Dan penerima juga menerimanya dalam keadaan tanpa jasad. Sesuatu itu tidak boleh dikatakan mencapai tahap keilmuan, jika masih lagi berpaut pada bukti-bukti yang dapat diindera. Kerana ilmu itu nur, maka nur sahaja dapat menggapainya.
Ilmu, dalam konteksnya bisa sahaja dihormati sebagai dewa. Dewa pencerah. Dalam kamus Mesir kuno, dewa pembelajaran dipanggil Toth. Hanya dengan ilmu, dikotomi dapat dikenal jelas. Seharusnya, para penerima ilmu perlu dalam keadaannya bersifat merendah diri, kerana semakin orang memerhatikan dia dikalangan orang-orang yang tahu, pada hakikatnya dia sendiri keliru. Kerana hanya dia sahaja tahu dia masih lagi dikalangan orang yang tidak tahu.
Jika ilmu hanya digapai untuk dieksploitasi, sebagai sarana jaminan masa depan, maka ilmu itu tidak dapat memberi lebih dari capaian materi. Sedang ilmu itu, sama seperti sifat nur yang menerangi kegelapan, menempati ruang, sebagai tenaga, dan tenaga sama sekali tidak dapat dimusnahkan.
Bahagialah bagi mereka yang mencapai tahap keilmuan tertinggi, mencapai irfan. Dan kita dapat melihat golongan ini, meski fizikal mereka seperti fakir yang melata, malah dia, telah mencapai kekayaan jiwa. Seluruh penghormatan telah diserahkan pada mereka dengan rela. Seperti semut menghurungi gula, mereka adalah gula pada kehidupan. Yang memberi manis pada kepayahan hidup, ketandusan pengertian dan membawa jalan kepada Tuhan!
Dan benarlah firman pertama wahyu Tuhan diturun melalui perantara Jibrail, melalui lidah Rasulullah, "Iqra".
Dan "Iqra"lah, moga satu hari kita dapat kembali kepada cahaya!

Wednesday, November 28, 2007

Which one is you?


These are the words describe on human abstract from The Holy Book, Al-Quran.
Which one is you?

qawm (folk)
ummah (community)
nas (mankind)
shu`ub (peoples)
qaba'il (tribes)
rasul (messenger, apostle)
nabi (prophet)
imam (leader)
wali (guardian)
mu'min (believer)
kafir (unbeliever)
munafiq (dissenter or hypocrite)
mushrik (polytheist)
mudhabdhab (hesitant)
muhajir (emigrant)
mujahid (warrior)
sadiq (truthful)
shahid (witness)
muttaqi (pious)
salih (righteous)
muslih (reformer)
mufsid (corrupter)
amir bil ma'ruf (one who orders to obey God's command)
nahi `an al munkar (one who forbids indecent or illegitimate deeds)
`alim (learned)
nasih (admonishes)
zalim (cruel, oppressive, unjust)
khalifah (deputy)
rabbani (Divine)
rabbi (rabbi)
kahin (priest)
ruhban (monks)
ahbar (Jewish scribes)
jabbar (tyrant)
`ali (sublime)
mustali (superior)
mustakbir (tyrant, proud)
mustad`af (tyrannized, oppressed)
musrif (lavish, prodigal)
mutraf (affluent)
taghut (idols)
mala ` (chieftains)
muluk (kings)
ghani (rich)
faqir (poor, needy)
mamluk (the ruled)
malik (owner, master)
hurr (free, liberated)
`abd (slave, servant)
rabb (master, lord)
musalli (one who prays)
mukhlis (sincere, devoted)
sadiq (loyal, true)
munfiq (charitable)
mustaghfir (one who asks for God's forgiveness)
ta'ib (penitent)
abid (adorer)
hamid (one who praises)

Tuesday, November 27, 2007

さくら満開

さくら色 片思いの人
さくら色 目が会えばほほ染め
少しずつ 大人に近づく
でもダメね 会話にならないの

廊下では元気そうな
笑顔だね 目だってますよ!

ああ さくら満開
ねえ さくら満開 胸の中
もう 言葉にならないくらい
恋の花が満開

さあ 打ち明ける瞬間
ああ 小さな胸が 張り裂けそう
だからねえ 告白したら抱きしめて
優しく...

さくら色 初恋の色ね
さくら色 こんなの初めてよ

少しずつ 仲良くなれるの?
何百年 掛けてもなりたいの

弁当は大盛りね
私でも作れるかしら...

ああ さくら満開
ねえ さくら満開 好きすぎるわ
もう あなた以外の人は
目にも映らないみたい

さあ あなたがいるわ
ああ 目の前にあなた 立っているわ
この恋 決心はもう固いのよ
ついてく...

ああ さくら満開
ねえ さくら満開 胸の中
もう 言葉にならないくらい
恋の花が満開

さあ 打ち明ける瞬間
ああ 小さな胸が 張り裂けそう
だからねえ
告白したら抱きしめて
優しく...

決心はもう固いのよ
ついてく...

Monday, November 26, 2007

Orang Muda

Saya kagum dengan orang muda, malah jika diberi peluang, saya mahu menjadi orang muda yang matang. Jika dalam bekalan yang ada pada saya hari ini, diputar semula, saya percaya, saya juga boleh menjadi 'Outstanding Malaysian' pada hari ini.
Seorang 'trainer' berkata, ayat-ayat yang keluar dari pendidik "saya melihat anda-anda semua sebagai pewaris dan pemimpin akan datang" adalah klise. Tapi jika saya berpeluang berdepan semula dengannya, saya akan kata, saya malah percaya dan tidak pernah luntur harapan besar ini pada mereka, pewaris masa depan. Oh! Trainer itu tersilap besar sebenarnya, kerana saya juga muda. Malah, ditangan saya ada kuasa untuk membentuk generasi akan datang ini.
Jika kesedaran yang datang dewasa ini digarap awal, mustahil saya menolak untuk menjadi wakil pidato sekolah. Saya malah akan ke hadapan menjadi pasukan pertama dalam pasukan debat kolej di universiti. Atau saya akan mencabar diri demi ustaz yang mencabar menjadi wakil hafizah peringkat sekolah. Saya juga tidak akan menjadi begitu pengecut untuk jadi wakil sekolah pasukan ping pong. Atau saya berani untuk mempertahankan keinginan untuk bertukar sekolah sungguh-sungguh. Atau saya akan jadi lebih berani berdepan ayah untuk menarik diri kelas sains dan masuk ke aliran sastera!
Tapi itu semua tidak akan menjadikan saya kalah. Saya masih melihat masa hadapan penuh harapan. Penuh orang-orang muda yang berjiwa besar. Yang jalan hidupnya setiap hari adalah jihad (strive) untuk kecemerlangan diri, untuk Tuhan, bangsa dan negara. Peluang lama yang ditinggalkan kerana jahil dan tidak percaya diri, bukan tertutup selama-lamanya untuk hari ini. Malah saya lebih ke hadapan untuk merebut peluang, dan lebih hebat saya mencipta peluang untuk orang lain.
Ya! saya masih punya masa lama, hingga waktu ditetapkan. Saya sanggup mencabar diri untuk kecemerlangan. Kerana manusia hanya hidup untuk hari ini. Esok belum tentu lagi. Saya masih melihat orang-orang muda ini nanti, satu hari seperti Ali, Muhammad Fateh, Usama bin Zaid, seperti Nabi Daud ketika berdepan dengan Thalut.
Saya masih belum mahu, mengaku kalah!

Our Friend

It was only this week that we manage to take her picture. Without a proper position, we finally took a few pictures of her. She was so radiant, white and pure. She always has heart with full of love. And her present always add meaningful moment.
My brother knows that whenever I have a moment with her, my repeated word will always "Will you pray for me?". Sometime she answer yes, but most of the time she will, just silent.
This morning she was really very early to come to our house. My brother sense this was very odd. She will never arived to our house this early. She only came late, at evening or at night. Only then we realized, she just want to say good bye. And I'm still repeating the same word to her "Will you pray for me?" while ironing my veil. She answer yes just once. And then she silent again. I still see her radiant, white and pure even so.
She was always there, during my turbulence years. When I was sooo down. When my heart break, when I'm sad. She sometimes sleep with me. She was my brother best friend. She will never want to be with me if my brother around. But when its come for any day that I felt so low, she always abandoned my brother to be with me. In the small room, she will lay beside me, watch me closely as I talked to her. And she will listen to it with patient.
I was returned from a meeting with my friends at Shah Alam. I was so happy as I managed to buy lot of books. One of the book I have always wanted to buy, but only today I can afford the time and money to buy it. I was enjoying myself using all the public transports by just only one card. With my new 'Touch and Go' card. It was a pleasant journey actually, despite I have to watch one stall was taken away by Majlis Bandaraya officers.
When I was in the cars with my brother, suddenly my brother told me the bad news. Our friend had already past away, today. It was suddenly a silent moment to me. I have to felt sorry to my brother, as he had watch her dead body. My brother actually looked at her to confirm weather it is she who lying there on the road. She was hit by a lorry. And my brother told me, it was true. It is she, the radiant, white and pure.
Our friend, as we called her Cing had die today.
Our friend, as I always told her "Will you pray for me?" had gone forever.
My friend, which always there when I feet so low, had left me alone, again.
Luckily, we have her picture that we took only recently.
And they say, if we take a picture of cat, they will die soon. It is true?
To our friend, you will always be in our heart. And we are now, praying for you. May you, will always be the radiant, white and pure. As you are the radiant, white and pure in our heart.
Thank you for loving us so much.
Thank you for saying goodbye.
And you will always be inside our heart, InsyaAllah.

Sunday, November 18, 2007

Resolusi?

Hari ini, saya berfikir...sampai bila? Sampai bila kita memilih untuk tidak menjadi signifikan, jika signifikan sekalipun berpuas hatikah dengan lapang yang dipilih? Saya mahu jadi orang besar, jiwa besar, memikir hal-hal besar, tapi mampukah? Dan bagaimanakah caranya?

Monday, November 12, 2007

Keajaiban Tuhan (Miracle)

Membicarakan keajaiban Tuhan dalam konteks doa-doa yang dimakbulkan, merupakan satu perjalanan transendental yang memerlukan keyakinan khusus dari sudut spiritual dan pengalaman ruhaniah individu. Barangkali akan ada yang berpendapat bahawa setiap yang dimakbuli doanya, adalah elemen bersifat metafizik, non materi dan tidak dapat diindera prosesnya kecuali hasil. Dan ianya hanya dapat dicerap setelah segala-galanya telah berlaku dan dizahirkan.

Namun begitu, secara peribadi saya berkeyakinan keajaiban Tuhan dalam konteks manusiawi bisa sahaja mengikut aturan dunia, aturan kasualiti (sebab dan akibat). Jarang sekali keajaiban Tuhan dijelmakan tanpa aturan kosmos ini, seperti yang diibrahkan dalam Al Quran melalui pengalaman para Nabi.

Surah Maryam ayat 25 “Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadanya”.

Al A’raaf ayat 160 “Dan mereka Kami bagi menjadi dua belas suku yang masing-masingnya berjumlah besar dan Kami wahyukan kepada Musa ketika kaumnya meminta air kepadanya: “Pukullah batu itu dengan tongkatmu”. Maka memancarlah dari padanya dua belas mata air. Sesungguhnya tiap-tiap suku mengetahui tempat minum masing-masing”.

Surah Shaaf ayat 42 “Hentakkanlah kakimu, inilah air yang teguh untuk mandi dan untuk minum”.

Syarat mendapat keajaiban Tuhan melalui perantara doa tetap berlaku dalam linkungan kasualiti. Wilayah yang mudah difahami manusia, kerana doa tidak boleh dijadikan sebagai pengganti usaha. Tujuan doa adalah untuk memperoleh kemampuan. Seperti sarana yang bijaksana Murthada Muthahhari, berdoa pada saat Allah SWT telah memberikan kemampuan kepada manusia untuk mendapatkan yang dicari (mathlub) maka itu termasuk meminta sesuatu yang telah diperoleh (tahsil al-hashil).

Tiga-tiga ayat yang disebutkan merujuk kepada pengalaman insan-insan terpilih. Pertama Maryam ibunda Nabi Isa a.s. Ketika hatinya berduka maka Allah mengisyaratkan agar Maryam menggoyangkan pohon, supaya kurma masak gugur untuk dimakan dan mengembalikan tenaga yang lelah kerana melahirkan.

Kedua, pengalaman Nabi Musa a.s dalam meladeni permohonan kaumnya untuk diberikan air menghilangkan haus. Perintah Tuhan, pukullah batu itu dengan tongkatmu. Dengan pukulan tersebut terhasil 12 mata air yang dinikmati oleh 12 kaum Nabi Musa a.s yang mengungsi Mesir ke Baitul Maqdis.

Ayat ketiga merujuk kepada Nabi Ayyub a.s yang dianugerahi kesihatan selepas bergelut dengan kesakitan maha dahsyat. Dengan hentakan kaki Nabi Ayyub a.s yang mulia ke tanah, maka terpancarlah air yang diguna untuk menyembuh.
Ketiga-tiga ibrah yang diceritakan merujuk kepada fenomena keajaiban yang diluar kemampuan manusia mencerapnya, namun dalam ketiga-tiga kisah ada satu persamaan. Keajaiban tercipta dengan usaha! Menggoyang pohon adalah usaha. Mengetuk batu dan menghentak kaki ke tanah juga usaha. Maryam dan Nabi Ayyub a.s yang dalam kepayahan tidak meninggalkan usaha fizikal ini untuk menikmati keajaiban Tuhan yang Maha.

Rakan-rakan saya yang telah percaya pada keajaiban, yang merasai keajaiban, yang baru bermula untuk mempercayai keajaiban, yang masih ragu-ragu tentang keajaiban, pandanglah dengan mata hati dan ikhlaskanlah penilaian. Bahawa keajaiban telah berlaku, sedang berlaku, akan berlaku, yakinlah dengan pasti, ia mesti berlaku beserta keyakinan dan usaha, dengan doa. Bahawa doa adalah penyempurna usaha, bukanlah pengganti usaha.

Keajaiban telah berlaku pada saya, telah berlaku juga pada anda,
“Yang mana satu nikmatKu yang masih kau (jin dan manusia) nafikan?” Ar Rahman ayat 13.

Wednesday, October 31, 2007

Dunia angka, dunia aksara, dunia retorika


Hamba datang bukan dari dunia jauh, hamba bersaudara dengan tuan hamba jua. Dunia hamba dunia angka. Dan angka bentuknya selalu bersegi-segi, tidak bulat, jarang mempunyai lengkuk berseni, tapi punyai makna khusus, jika empunya diri seperti hamba dan sahabat-sahabat hamba yang lain mahu memahami jalur makna itu. Malangnya hamba tidak diajari dari ilmu angka berpaksi rahsia transendental. Hamba tidak diajari bahawa satu yang tiada duanya ialah Allah, dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang, tiga yang tiada empatnya adalah khilaf Nabi Musa ketika menuntut hikmah dari Nabi Khidir, empat yang tiada limanya adalah ilmu wahyu Taurat, Zabur, Injil dan Al Quran, lima yang tiada enamnya fardhu sembahyang mengadap Haram, enam tiada tujuhnya ketetapan enam masa penciptaan, tujuh yang tiada delapannya langit yang menongkat tujuh lapis dan seterusnya.

Hamba diajari bahawa angka adalah serakah manusiawi zaman berzaman. Hamba diajari ilmu agar kemudiannya hamba dapat memanipulasi untuk meminimakan kos dan menambahkan keuntungan, meski harganya adalah nyawa hamba dan tuan-tuan hamba sendiri. Hamba diperkenalkan bahawa duit kopi itu mesti disediakan guna untuk diserahkan pada penguasa yang menghulur tangan bawah meja. Untuk mendapat tender dan kontrak berjuta. Bahawa jalan yang salah itu benar asal mendapat hasil untuk dilambakkan dalam kantung nafsu yang berjuntai-juntai. Bahawa penindasan kepada pekerja juga benar asal mendapat hasil berlipat. Meski pekerja terporok dalam jurang kelaparan, kehausan, keletihan melampau. Juga mainan sogokan ayam manusia jika diperlukan. Apa sahaja. Itulah dunia hamba.

Sejak sedar, hamba mengimpikan untuk duduk dalam dunia tuan hamba. Kata sahabat, dunia tuan hamba dunia alphabet. Dunia aksara. Aksara punya penampilan berbeza. Ada bersegi, ada berseni, ada yang boleh dilenggokkan, ada yang boleh diolah, segala. Kata sahabat lagi, itulah dunia keindahan. Manusia berbicara dengan perkataan yang muluk-muluk. Mereka sentiasa berdialog untuk satu dunia ideal, untuk satu ketika bahawa semuanya rasa diadili. Rasa tenang, rasa seronok dan ceria. Rasa gembira, rasa dilindungi, rasa disayangi, dikasihi, dicintai. Senjata tuan hamba adalah susunan bahasa yang indah, indah didengar, indah diritma dan dilagukan, indah diterima deria meresap terus dalam kalbu dan jiwa. Kata sahabat, jika kena gayanya akan terbang jauh keangkasa raya. Seperti dalam syurga.

Tapi tuan, semalam dalam mimpi hamba dijemput di dunia tuan hamba. Hamba cuba mencari apa yang sahabat gambarkan sebagai indah dan seperti di syurga. Ya, dari segi luarannya memang indah dan mengasyikkan, tapi tuan, mengapa, seperti dunia hamba, hamba tidak rasa kejiwaan ini diisi. Mengapa penghayatannya tidak nyata, idealnya tidak diaura agar dapat digapai yakin, lalu boleh membuat hamba percaya, bahawa yang indah itu nyata. Yang indah itu hakikat yang boleh dipeluk, sehingga mencapai nilaian kerana apa kita diciptakan. Mengapa korupsi yang berlanjut-lanjut itu ada juga di dunia tuan hamba, sedang tuan-tuan hamba bercerita mengenai moral dan insaniah. Tuan-tuan bercerita mengenai ideal manusiawi dan kemasyarakatan, ideal segala. Dan rasa hamba yang kecewa ini berlanjutan, kerana tuan-tuan hamba memikikkan segala pada khalayak dan taulan kerana itu hamba menyerah diri untuk merasai diaspora itu.

Kita bersaudara, baik dunia hamba dan dunia tuan hamba, dunia kita berdua tidak berdosa. Kalau begitu tuan, siapakah yang berdosa?

Antara dunia angka, dunia aksara, yang nyata kedua-duanya adalah dunia retorika!

Tuesday, October 30, 2007

Hari Sastera



Sastera Kebangsaan Membina Negara Bangsa

Ini adalah simposium pertama yang dihadiri, pengalaman pertama, mengenali elit sastera yang sangat menakjubkan dari segi keupayaan bahasa, memikir secara horizontal dan vertikal, mengenali falsafah, mengenali budaya lain, pengalaman dan rintihan, dan pelbagai lagi.

Mengejutkan, ada juga kajian sastera yang boleh dibuat secara kuantitatif, berbanding yang lazim kajian secara kualitatif.

Lain-lain: kawan-kawan yang sememangnya best dan happening.

boleh grab gambar2 anda di sini:

http://profiles.friendster.com/user.php

soalan kuiz: sapa yang jadi peserta gospen terbaik 2007? :)

Wednesday, October 17, 2007

M. Nasir

Anak Anak Kita

Anak-anak kitakah yang berlari telanjang
Di bawah mentari sumbing
Sambil bernyanyi lagu
Ketakutan hari-hari ini

Anak-anak kitakah yang memikul beban
Kesilapan kita
Hingga dia tak kenal
Budaya canggung bangsa sendiri

Selamatkan anak kita
Dari padang jerangkap samar
Selamatkan anak kita
Orde baru politikus usang

Anak-anak kitakah yang bermain
Di hutan belukar
Dengan senapang kayu ubi
Cambah tak kenal bahaya

Anak-anak kitakah yang tak tahu nak pulang
Bila petang
kerana terlalu sibuk main lastik
Dan berpistolan
Pistol-pistolan

Jaga-jaga anak kita
Jangan sampai jadi hamba
Jaga-jaga anak kita
Kita ini orang merdeka

Panggillah mereka pulang
Ayah nak ajar
Tentang kurang ajar
Jadi mereka takkan sendiri lagi

Panggillah mereka pulang
Ayah nak ajar
Tentang kurang ajar
Jadi mereka takkan dimomok lagi

Fikir
Selamatkah kita di tangan tukang karut itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan dalang wayang itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan ahli koporat itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan doktor jiwa itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan pakar kitab itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan tuhan-tuhan itu

Tuesday, October 09, 2007

International Al-Quds Day

Oct 5, 2007
In 1981, the late Ayatollah Imam Ruhollah Khomeini declared the last Friday of the Islamic fasting month of Ramzan as 'Al-Quds Day,' a day of protest to show the importance of Bait-ul-Maqdas to Muslims and to defend the cause Palestinian Muslims. Al-Quds Day celebrated jointly by Shiite and Sunni Muslims through out the World. The protestors chanted slogans against America and its Front-Line States and rejected the occupier state of Israel.


Sunday, September 30, 2007

Friendship
Islam has placed tremendous importance on the aspect of camaraderie and friendship. Companionship is crucial as it wards off loneliness and distress. This sense of companionship holds a lot of significance in any relationship. Today, we see intense disputes and altercations arising even between parents and children and as well as among siblings . This is chiefly due to the fact that, though their relationship is marked with blood ties, the all-important sentiments of camaraderie and fellowship are sorely missing. Our experience will tell us that friendship often takes precedence over blood relations. Man tends to heed his friends more than his relatives. He trusts his companions more than his own kin. The youth today, confide in their friends, while being discreet with their parents.
Making and becoming friends is inherent in man's nature. This process of companionship commences right from the early stages of man's life and continues till his death. Islam as explained before, is in complete harmony with man's nature. Hence, it has dealt with this topic in some detail. The Holy Imams (a.s.) were at pains to explain the etiquette and decorum of true friendship. Hazrat Ali (a.s.) observes, 'He indeed is unfortunate who does not have any friends, but worse is the one who has friends, but loses them.'(Behaarul Anwaar, vol. 73 p.278)
In another tradition it is narrated, 'Acquire more and more friends, because on the Day of Judgement each believer shall exercise his right of intercession (shafa'at).' (Mizaanul Hikmah vol. 3) Thus a person with maximum believer companions, enhances his chances of intercession and consequently, salvation.
As in other elements of human nature, Islam has also elucidated the aspect of friendship at length. It has recommended ethics and values that a Muslim must observe in friendship, so that he can acquire some benefit out of companionship; a benefit whose effects will be manifested in the world as well as the hereafter. That is why while Islam has emphasised the importance of friendship, it has also stressed on the qualities that a friend should necessarily possess. It has clearly demarcated who is worthy of friendship and who isn't.
However, first let us see what should be the sole objective for taking up friends.
Imam Ali Reza (a.s.) elucidates, 'One who takes up a friend to please Allah, has reserved for himself a house in Paradise.'(Amaalie Tusi vol. 1 p. 82)
To choose someone for friendship purely on the basis of his piety and faith, only to satisfy Allah is akin to earmarking a place in Paradise. One must take up friends, if only on the basis of faith and good ethics.
The Messenger of Allah (s.a.w.s.) narrates, 'After the advent of Islam, the greatest benefit to a Muslim is in the guise of that friend he has selected, only to please Allah.' (Mizaanul Hikmah). Books of ethics and traditions abound with such traditions.
This was one facet of friendship. Now let us look at the flip side. Hazrat Ali (a.s.) narrates, 'Any friendship and companionship that is not for Allah's pleasure, is deviation and to rely on such ties (of friendship) is impossible .' (Ibid.).
The Holy Quran expounds further, 'The friends shall on that day (of judgment) be enemies of each other except those who guard against evil.'(Zukhruf : 67).
One who seeks friendship for worldly benefits, will find himself deprived (Mizanul Hikmah). A lot of people establish their bonds of friendship and enmity based on the gain they are likely to accrue on a personal level. That is, if a person has some utility, he qualifies as a friend, else he is an enemy. However, that should never be the benchmark for us. For the sake of Imame Zamana (a.t.f.s.), may Allah grant us the taufeeq to seek friends only for His pleasure and satisfaction.
QUALIFICATIONS OF A FRIEND
Friends are by no means only a means for 'time-pass' or entertainment. Indeed friendship is more profound than that. Friendship and companionship are inseparable aspects of an individual's life. A friend's character and personality will rub off on that individual. It is for this reason that it is said, 'A man is known by the company he keeps.' Hence Islam, while emphasising the need for companionship, also clearly outlines the qualities of a true friend.
WHO SHOULD NOT BE BEFRIENDED
Imam Baqir (a.s.) narrates from his father who said, "O my son don't befriend five types of people: (a) Don't befriend a liar. For a liar is like a mirage. He shows the distant as near and the near as distant. He will always deceive you and trouble you.
(b) Don't befriend a transgressor. For he will forsake you for a paltry sum and make your sins appear very alluring to you. He will make you a victim of Allah's chastisement through his petty sins and take you farther away from His obedience and satisfaction. He will make Allah's worship appear as His disobedience, and His disobedience as His worship. He will drag you along with himself in the fire of hell.
(c) Never befriend a miser. For in your time of need and distress, he will withhold his wealth from you, while he is in a position to assist you. (He values his wealth more than anything else. And to that end he is prepared to forsake even his friends)
(d) Do not befriend a fool. For (in his foolishness) he will harm you while he intends to help you. (That is why it is said, 'A shrewd enemy is better than a foolish friend')
(e) Don't befriend the one who breaks relations (with his relatives). For, such a person has been cursed in the Quran in three places. He is engrossed in his own affairs with scant regard for others. (Friendship with such a person will eventually lead the individual towards sins and disobedience of Allah)"
The Holy Quran says, "The men and women from among the hypocrites are friends of each other, and they invite the people towards sin and transgression, and dissuade them from goodness and virtue. They withhold their wealth from charity, and refrain from spending in the way of Allah. Indeed, they have forgotten Allah and Allah too has forgotten them. Verily these hypocrites are transgressors and immoral.'
On the other hand, Quran discusses the believers in the following manner, ''The men and women from among the believers are friends of each other. They call the people towards goodness and piety and abstain from evil and transgression. They uphold the prayer, pay the poor-rate (zakaat) and obey Allah and His Prophet (s.a.w.s.). Indeed, these are the ones for whom Allah shall soon manifest His mercy and grace. Verily Allah is all-powerful, and the most wise."(Ale Imran : 71)
The two Quranic verses mentioned above only go to show how critical a role friendship can play in our lives. A true friend then, is the one who takes us closer to Allah's compassion and grace.
Having deliberated at length on who should not be befriended, we shall now see what kind of people should be befriended. Imam Sadiq (a.s.) narrates, 'Friendship entails certain trusts and duties. Then the one who observes these obligations is a true friend and the one who breaches this trust is unworthy of friendship. These obligations are as follows;
1. He should be the same outside as he is inside. In other words, he should not have a dual personality. (In this age however, we often come across people who are exceptionally humble and modest on the outside, with little, if any humility, on the inside)
2. He will consider your virtues as his virtues and your misdeeds as his misdeeds. (In other words your virtues will cheer him and your faults will grieve him. God forbid, he must not feel relieved after observing some vice in you, and take solace from the fact that he himself is above that vice.)
3. If he acquires a position of power and authority, it must not bring about a drastic change in his attitude. In other words, prosperity must not transform the individual adversely. (There are some people who make the best of friends in adversity. But a positive change in their financial condition, reveals a dark, hitherto unknown side of their personality. On the other hand we see some people who make good friends in prosperity, but misfortune transforms them, disclosing their fickleness.)
4. He must give his friendship (with you) priority over all his worldly possessions. In other words in times of adversity, he must be willing to give his all to redeem you.
5. He must never leave you alone in times of misfortune and distress. (Behaarul Anwaar vol. 74 p.173)
According to one tradition, true friendship is acknowledged in moments of affliction and anguish. For indeed a true friend is always at hand in adversity. A believer's best friend is one who does not help him in transgression. However, he assists him in Allah's worship and obedience and cautions him against His disobedience. Imam Sadiq (a.s.) remarks, 'My best friend is the one who gifts me my weaknesses and shortcomings.'(Behaarul Anwaar, vol. 74 p. 282)
In other words one who brings to your notice your defects and flaws is indeed your true friend.
However, there is one very imperative point in the above-mentioned tradition of Imam Sadiq (a.s.). When one presents an offering to a close friend, he does so with utmost care, not willing to overlook anything. He offers the gift with total respect and regard. For, even the most valuable gift if not presented with correct etiquette, can look very ordinary. While presenting the offering, the friend tries to make the most expensive gift seem very ordinary so as to not embarrass the recipient. On the other hand, the recipient of this gift tries to make even the most ordinary gift seem very precious, so as to please his friend. Similarly, when we wish to point out certain shortcomings to a friend, we must do so with a degree of respect and sincerity. Our sole intention must be to reform the friend and there should be no hint of any malice and self-righteousness. Likewise, when a friend highlights for us, our defects, we must acknowledge the same with respect and gratitude without any ill will and hostility. Indeed if we establish these as the standards of friendship, the believers shall soon find themselves enveloped with friends who will take them closer to Paradise and farther away from the fire of hell.

The Duel Worrior

The duel warrior has gone
today
the sky shed tears
the world mourned
with longing heart
the sword was the true witness
in the day of Badr, Uhud
The one who split
the Knight of arrogant Qureisy Prince
in long thirsty day and night of Khandaq
the fall of mighty fortress
all of the infidelity in Khaybar
The bearer of Prophet flag's
Chief in command
Name of Haydar
The owner of Dzulfiqar
in the month of Ramadhan
in the month of Ramadhan


Thursday, September 27, 2007

"Oh, God, hasten the arrival of Imam al-Mahdi and grant him good health and victory and make us his followers and those to attest to his rightfulness."

Wednesday, September 19, 2007

Asal, Aim High!

"KESUSAHAN & KEGAGALAN YG KITA HADAPI ADALAH SEBENARNYA KEJAYAAN". KEJAYAAN ADALAH MUDAH JIKA KITA TAHU JALANNYA"


`Terima kasih, Prof. KJ`

Sunday, September 16, 2007

Violin

Saya semakin menyukai bunyian yang keluar dari medium alat muzik ini. Atau bunyi celo. Keduanya punya bunyi rusuh yang mencengkam. Mengingati kenangan yang ada bersamanya, sesuatu yang pernah terlupakan, tapi kembali perlahan-lahan menghimpit diri. Kenapa? Saya mahu mempelajari bagaimana memainkannya. Tapi saya tahu saya tidak mampu, tidak punya masa.
Sekarang, saya tidak punya rasa untuk apa-apa. Untuk apa punya rasa? Sayap sudah patah sebelah. Mampukah saya terbang tinggi? Atau mahukah saya terbang lagi. Rupanya saya sudah terlalu tidak berdaya...

Monday, September 10, 2007

Renungan Pagi Isnin

Ketahuilah kawan, kesedihan manusia berpangkal dari tiga hal;
1. Menginginkan sesuatu sebelum waktunya
2. Menginginkan lebih daripada kadar yang ditakdirkan untuknya
3. Dan menginginkan sesuatu yang dimiliki orang lain

-Abdullah Ansari-

Pinjam dari blog laxamana

Friday, September 07, 2007

Friday, August 31, 2007

My Long Journey

Last two weeks were the most long journey that I have had take without a real rest I think, and to add, I'm sick at that particular time.
Arau - Jengka - Melaka - Jengka - Melaka - K Lumpur
That life, but the most thing that I regret, within that time, I knew faces that show concern but actually they are the most self centered, selfish person that I ever know since my life began. And to be frank, I'm really sick off it! But I'm glad, I knew them now, so that I will be carefull in the future, or should I make my move now and speak loudly, that I am too a person a should be treated as the normal human being as well. ????, should I? Or should I stop to pretend that I'm bionic women with cough syrup and panadol pills in her bag all the time.... :)

That life, what else can I say to the next generation to come...

Thursday, August 16, 2007

Kota Teks, Puncak Ketamadunan

Oleh Asmidar binti Alias

Bayangkan dunia tanpa teks, apa alternatif kita? Fantasi yang indah tetapi tidak mungkin menjadi realiti. Hakikatnya kita dihidangkan dengan era modenisasi, teks bersangkutan di setiap aspek kehidupan. Tanpanya, hidup adalah mati.
Teks adalah ciri utama semua peradaban kota terkemuka dunia. Seawal penggunaan piktograf, beralih ke ideograf, fonogram dan akhirnya kepada penggunaan abjad, teks adalah mercu tanda terpenting memperkenalkan kejayaan bangsa kepada dunia. Piktograf ditemui di tamadun Sumeria dalam bentuk kuneiform. Ideograf diguna oleh tamadun Mesir dan China. Penemuan abjad adalah kemuncak kesempurnaan kaedah perantara sehingga menyaksikan perkembangan dunia hari ini yang diledak dengan fenomena globalisasi.
Tidak ada satu tamadun bangsa yang meninggalkan budaya memperkembangkan ilmu. Tiada individu yang berjaya menafikan kepentingan teks. Untuk itu teks perlu ditemukan dengan jodohnya yang sepadan, iaitu budaya membaca. Apalah teks tanpa pembaca. Apalah pembaca, jika tidak dapat membuka kegiatan intelektual dalam pelbagai dimensi dan menjana potensi diri.
Sejarah membuktikan, kemuduran orang Eropah dicatat apabila mereka memilih untuk memusnahkan khutub khanah di Alexandria dan membunuh ramai ahli ilmu seperti Hypatia, Bruno dan Galileo. Pada masa yang sama orang Islam menyusun senarai ilmuwannya yang diiktiraf zaman termasuk Al-Zahrawi, Al-Haitham, Ibn Sina, Jabir bin Haiyan, al-Khawarizmi, Taqi al-Din, Al Jazari dan ramai lagi. Setelah Eropah tersentak dari kesilapan, barulah Eropah mengorak langkah untuk berubah sehingga mencapai kegemilangan hari ini dengan mengasimilasi budaya keilmuan dari peradaban Islam.
Tidak perlu dibuktikan lagi, peradaban Islam diasaskan melalui edik yang pertama, iaitu membaca. Membaca perlu disertai dengan disiplin yang terbentuk dalam konteksnya: menjana fakulti akal dengan perantara potensi otak yang tidak terbatas. Dirumuskan dari kajian yang dijalankan oleh Dr. Ivan Yefremov, otak mampu mempelajari 40 bahasa, mampu menghafaz satu set ensiklopedia daripada A hingga Z dan mampu mengikuti dan menamatkan kursus-kursus yang dianjurkan oleh puluhan kolej. Fenomena ini bukanlah sesuatu yang mengagumkan sekiranya menyedari hakikat pertumbuhan otak. Lebih kurang 2.5 juta sel otak atau neuron baru tumbuh pada setiap minit, dan pada setiap kelahiran seorang bayi dilengkapi dengan 100 bilion neuron!
Membaca adalah ideal dikotomi dalam kehidupan – jahil dan intelektual, emosi dan akal, sains dan seni, kebebasan dan terpenjara. Hidup dalam kota teks, menghayati dan membudaya, hanya akan memberikan satu perlambangan, kecemerlangan peradaban. Memilih atau mengasingkan, pilihan terletak di tangan anda!

Monday, August 13, 2007

I don’t love you

So it is final. And you will not back off with the decision. Well, you have made it clear. After all, I don’t love you. You have spoken, so be it. What ever it will let it be. I hope you mark my word, I don’t love you.
So on the day that you want to go away just braced yourself. You don’t even want to become the slaughtered patriot. You don’t have to. You never have to be one.
Don’t you even recognize my name? My name is Maximus Decimus Meridius. Commander of the armies of the North, general of the Felix Legions, loyal servant to the true emperor, father to a murdered son, husband to a murdered wife, and I will have my vengeance, in this life or the next. You don’t even have to care either I’ll succeed or not.
But I will promise you this, InsyaAllah, everyday I will pray. “O Lord, I will strive to live with the dignity You have thought me. I will only live on Your commands, and die in Your pleasure. Bless me with Your mercy”.
Yes, you have to make the move. Go where ever you pleased. Even at the end you forget about your land, or you can’t even speak your mother tongue. I believe you will make the best of yourself, for future generation to come.
If you believe me as a fighter, your deem are in vein, because I’m not born as a fighter, I am born as a martyr. The next day you will only see my name on the surface of tomb stone, if they remember to bury me in the grave yard, or else I might become as a prey of wild animal. Either way, you will care less.
What ever, I just don’t understand, why I’m writing all of this. After all, I don’t love you, remember?

My name is Maximus Decimus Meridius and I, will die as martyr.

Tuesday, August 07, 2007

Untuk Merdeka ini!

Untuk merdeka ini, hanya satu mesti dilakukan, iaitu membuat pilihan! Bila disogok beraneka rencam dunia, yang datang mendadak secara zahiriah, kemudian diapi dengan desakan nafsu amarah, lantas kamulah yang memilih untuk siapa yang menang nanti diakhir kisah.
Kami benar lalai, bila membelakangkan maksud Al Quran, ‘Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata kami beriman, sedang mereka tidak diuji (Quran 2:156)’. Bila dunia membalut kami dengan segala cerca dan tekanan yang menggila, kami galak pula menyambutnya dengan kaedah yang sama. Sedang kami lupa, bukankah dunia ini sebenar-benar negara ujian. Bila ujian kamu sepatutnya dilengkapi dengan ilmu, juga latihan yang mencukupi yang bermakna amal ibadah, dan akhirnya pasti memasuki dewan peperiksaan akhir yang segala soalannya telah lama bocor. Meski soalan akhir telah lama bocor, kamu masih tetap tidak mahu mencari jawapan yang tepat. Lebih bodoh bila tidak memilih untuk berada dalam pilihan yang tepat.
Dulu, lama dulu mereka menerangkan orang terpilih sahaja akan masuk syurga. Itu benar, memang benar. Tapi itu tidak bermakna, kamu dinafikan hak memilih jalan ke syurga. Benar untuk ke syurga juga atas pilihan sendiri, kerana itu untuk merdeka ini kami memilih jalan ini. Noktah.
Ramai tidak pernah tahu derita bila didesak dari pelbagai penjuru. Dari pemegang amanah yang kami harapkan bersifat pembela, dari pemimpin yang memegang keadilan dan melaksana apa yang telah dibicarakan lidah, untuk ahli politik melihat kerdilnya marhain menongkah arus duniawi dalam kepayahan yang teramat, untuk kami dinilai berdasarkan merit bukan kepentingan, dan segala-galanya. Tapi dunia tidak mengkehendaki itu, dan akhirnya kami kembali mencerca dunia. Subhanallah, ini tidak kena. Dunia adalah lapang yang Allah ciptakan hamparan untuk manusia. Dunia telah Allah sempurnakan kejadiannya agar manusia dapat mengambil segala apa yang menjadi keperluan sepanjang hidup. Zaman berzaman, dan sudah berkurun tahun berlalu.
Salahnya adalah manusia itu sendiri kerana memilih hidup abdi. Memilih untuk hidup di bawah telunjuk. Memilih untuk hidup berdasarkan hak aku, hak aku, hak kamu kadangkala boleh juga menjadi hak aku. Kerana itu tiada yang pelik jika ada manusia berantakkan hanya kerana sudu. Ada manusia memilih untuk berada dalam keadaan tidak harmoni hanya kerana takutkan bayang-bayang sendiri. Takutkan kelebihan orang yang akhirnya menelan kedudukan sendiri, meski orang tadi berbuat ikhlas demi Tuhan, demi Rasul, demi bangsa, demi negara. Ya, yang aneh-aneh ini selalu sahaja dari manusia yang memilih jalan lain selain dari jalan Tuhan.
Lewat malam yang lalu-lalu, bila amarah menjumpai jalan Tuhan, bila kalbu mengerti apa itu makna jiwa besar, lalu kesakitan hati yang membarah, yang merenggut tenaga, yang memakan semangat, segalanya dipandang terlalu kecil dan remeh temeh. Hanya mereka yang berjiwa kecil sahaja memandang dunia sebagai hakikat, sedang lawan kepada kecil jiwa memandang akhirat tempat penentu segala.
Akhirnya, untuk kesekian kali, untuk merdeka ini kami telah memilih. Untuk merdeka, betul-betul merdeka. Dari cerca, dari hinaan, dari tekanan, dari korban konspirasi kebodohan yang melampau, dari hati yang memilih kerana nafsu rendah, dari segala kerendahan.
Kami memilih menjadi Rajawali yang terbang tinggi. Kami memilih menjadi orang bertaqwa, meski belum berada di dalamnya, sekurang-kurangnya kami memilih dengan betul. Hanya orang yang merdeka sahaja mengerti, tempatnya sebagai hamba Tuhan. Dunia sebagai tempat ujian. Lain dari itu tidak penting, tidak pernah penting!
Kerana itu kami juga memilih, untuk menasihati rakan-rakan kami memilih yang hak, meski terpaksa berkorban kecintaan, berkorban kasih, berkorban rasa sayang yang membajai dan melubuk dalam hati. Kerana yang hak itu lebih dahulu berada dalam hierarki pertama pertanggungjawaban, yang lain-lainnya biarlah disusun atur dengan bijak, atau jika perlu tinggalkan ia pergi. Ya, yang ditinggal tidak penting, kerana memilih yang hak menunaikan amanah sebagai hamba, dan selamanya kami akan faham. Bukankah kami telah nyatakan, kami juga telah memilih?
Ya, jangan sedih. Jangan marah. Jangan berlarut-larut dalam kesedihan, kerana nanti kamu tidak mampu untuk berlari, dan berlari laju.
Bagi mereka yang memilih menjadi orang yang bertaqwa, senyumlah. Kerana rezeki kamu telah lebih dahulu dijanjikan Allah, malah dari tempat yang tidak pernah kamu sangka.

La haula wa, quwwata ila billahi a’liyil azim.

La haula wa, quwwata ila billahi a’liyil azim.

La haula wa, quwwata ila billahi a’liyil azim.

Thursday, August 02, 2007

Saya marah?

Sebab:
  • pemain bola sepak Iraq tak boleh bawak piala balik ke negeri Iraq
  • ada gunung berapi dah keluarkan asap di Filipina
  • sayur naik harga sekarang pasal hujan
  • bola Malaysia asyik kalah je tak menang-menang
  • Shinzo Abe baru jer jadi Perdana Menteri Jepun alih-alih kalah pulak parti LDP
  • baru sekarang PBB nak hantar tentera pengaman di Darfour setelah sekian lama
  • beruang kutub mati sebab kepenatan berenang kerana ‘ice platform’ semakin mengecil menyebabkan beruang kutub perlu berenang jauh sebelum sampai ke daratan
  • keretapi hibrid sudah pun dicipta tapi entah bila Malaysia akan gunakan
  • ais yang menghiasi gunung Kilimanjaro yang dirakamkan oleh pemenang Hadiah Nobel sastera Earnest Hemingway sudah kehilangan mutiara putihnya di puncak gunung akibat salji yang mencair
  • ramai orang cedera dan mungkin maut bila jambatan di Mississipi roboh
  • kita masih menggunakan Nuri
  • susah untuk menerangkan apakah dia protagonis dan antagonis kepada rakan baik
  • untuk perkara paling penting dalam hidup, saya boleh tersalah waktu!!

Wednesday, August 01, 2007

Komputer baru, nak beli?

Ini komputer baru. Baru keluar dari pasaran. Sangat baru! Katanya boleh mengalahkan prestasi semua komputer keluaran terkini dan komputer-komputer yang pernah diguna pakai sebelum ini. Malah, ramalannya, mungkin dapat melebihi kemampuan komputer yang dibangun NASA atau komputer yang diguna oleh pakar-pakar grafik untuk menghasilkan filem 3D seperti Transformer, Shrek The Third dan Ratatouille.
Komputer baru ini ada sebuah 18 pemproses yang berlainan kapastiti dan kelajuan pemproses. Tapi yang hairannya komputer ini mempunyai hierarki dalam memproses. Nampak canggih bukan? Unit pemproses pertama dipanggil Unit Input Sentral (UIS) atau Bahasa Inggerisnya Central Input Unit (CIU). Tugas UIS ini adalah untuk menerima input sahaja. Diulang semula, input sahaja. Selain dari input, dia tidak dapat menyahkod dan mentafsir arahan. Apatah lagi diminta untuk menganalisa dan mensintesis segala bentuk dan corak pemikiran yang diperlukan. Paling pantang di dalam unit ini adalah memberi arahan (command) untuk menjana idea atau ilham baru. Lebih-lebih lagi jika idea baru itu berbentuk penggelungan (looping) berulang-ulang, yang memastikan penambahbaikkan secara berterusan. Jika itu dimasukkan, tidak sampai beberapa saat, kita akan dapat melihat asap berkepul-kepul keluar dari kapasitor, transistor, diod dan segala unit-unit seni dalam wafer elemen elektronik di unit ini. Jadi untuk mengatasi kesulitan paling utama ini, UIS akan memindahkan segala arahan yang tidak mampu dinyahkod ke hierarki ketiga tetapi bukan di hierarki kedua. Juga di ulang semula, segala bentuk arahan yang memerlukan pemikiran di tingkatan paling tinggi akan dipindahkan segalanya ke hierarki ketiga.

Oh ya! Ada apa di hierarki kedua. Di hierarki kedua terdapat dua lagi unit pemproses. Iaitu Unit Kipas Sentral (UKS) dan Unit Angguk Sentral (UAS). UAS menempati carta paling dekat pada UIS, sangat akrab. UAS adalah unit yang paling tidak boleh disentuh oleh unit-unit lain. Jika disentuh juga, padahnya, segala wayar kuprum UIS akan bergetar hebat. Jika semakin diusik tiga lapis bahan (bahan penebat (insulating material), logam bersirat (braided metal) dan plastik salutan luar (plastic outer coating) yang menyaluti wayar kuprum itu juga akan bergetar hebat dan akhirnya mencair dan merosakkan keseluruhan elemen pemproses komputer baru ini. Bahaya, memang sangat bahaya.

Apa pula tugas UKS? Seperti terminologi namanya, seperti itulah juga tugasnya. Bila mana UIS dan UAS kepanasan, disitulah UKS akan mengambil tempat paling aktif. Kipasnya akan berfungsi seperti kipas enjin jet pejuang STEALTH Amerika Syarikat yang berfungsi di bawah radar. Betul-betul tidak boleh dikesan oleh mana-mana radar. Sangat senyap tetapi betul-betul menggemparkan cara UKS berfungsi. Seperti menarik rambut dalam tepung. Rambut tidak putus, tepung tidak bertaburan. Untungnya unit UKS ialah, kerana kemampuannya dan kebolehannya mengipas, menyebabkan dia mendapat peluang yang bergitu banyak untuk menimba pengalaman di merata tempat, meski kredibilitinya banyak dipersoalkan orang. Begitu juga dengan sumbangan yang dapat diberikan kepada komputer baru ini juga sering ditagih hasilnya. Tapi biar mana pun ditempatkan UKS ini, dia selalu bernasib baik. Tentunya disebabkan sifatnya yang begitu senyap, menyebabkan orang tidak begitu mengambil peduli.

Jadinya, tinggal 15 lagi unit memproses yang perlu bekerja 24 jam sehari, 7 hari seminggu untuk melaksanakan segala arahan yang diberikan, secara drastik mahupun secara berperingkat. Untuk itu 15 pemproses di heirarki ketiga ini perlu dibuat dengan material istimewa. Tidak seperti UIS, UKS dan UAS yang memakai teknologi lama, 15 pemproses di hierarki ketiga menggunakan teknologi kabel optik untuk urusan memindah data secara besar-besaran, cepat, tersusus, sistematik, dengan analisa yang tepat dan padat serta dimestikan mempunyai keputusan termasuk cadangan penambah baikkan. Tidak seperti teknologi lama wayar kuprum yang diguna pakai oleh UIS, UKS dan UAS, untuk setiap jaket salutan luar kabel 15 unit pemproses mempunyai banyak kabel gentian optik. Setiap gentian optik, mempunyai pembalut kaca yang menyaluti teras gentian optik. Paling luar ialah pembalut perlindungan dibuat untuk melindungi setiap unit berfungsi di dalam kabel teknologi baru ini. Alasannya cuma satu, disebabkan UIS sering kepanasan dan berasap-asap, juga UIS akan cepat sahaja memindahkan arahan-arahan baru samada diterima secara drastik ataupun berperingkat, maka setiap unit berfungsi yang menggunakan teknologi baru ini dilengkapi dengan perlindungan ekstra untuk menghalang daripada menghadapi sistem kepanasan yang melampau. Hanya dengan itu komputer baru ini dapat berfungsi secara efektif. Namun demikian, disebabkan beban yang diterima secara melampau, sehingga ke hari ini, dari 15 unit pemproses di hierarki ketiga cuma 20% sahaja yang dapat berfungsi dengan kapasiti maksima. Yang lain-lainnya? Nampak gaya mungkin perlu di servis semula atau boleh sahaja beri imbuhan-imbuhan yang lebih menarik! Siapa tahu, satu hari nanti, setiap unit dalam komputer baru ini boleh mencipta sesuatu sehingga mendapat anugerah peringkat antarabangsa. Ya betul, siapa tahu, satu hari nanti (satu hari nanti)....




Tuesday, July 31, 2007

Bulan Menyambut Hari Lahir Tokoh Seni

21 Julai - Ernest Hemingway
12 Julai - Tongkat Warrant
31 Julai - Arenawati
4 Julai - M. Nasir
28 Julai - Chekrawala

Wednesday, July 25, 2007

The Lost Abaya

The Abaya was bought in a small shop in Madinah. And Madinah was and still one of the most sacred places created in the Earth, the land of Rasulullah, where Rasulullah sleep in peace with the Mercy from Allah.

Have you ever seen Abaya? Abaya is the traditional dress for Muslim women for Peninsular Arab country. Original colour in black, Abaya attached with head covering as veil. Have you seen the Arab women in Abaya? Subhanallah, there are the most beautiful living creature on Earth. It was after this beautiful incident happen in the Mosque of Nabi that makes me want to have one. I’ve seen this lady, prayed near me, at the same saf (prayer line) inside the mosque of the green dome. She was in her prayer, while her younger child on the carpet crying, asking for attention. The lady, I believed has drowned in God’s dimension. The sound of a child asking for a mother, never seen to distracted her at all. What was the concerned is to answer God calling.

I was watching her very closely. After the prayer, the lady, with her elder son and her baby, was going straight to zam-zam container. She with her gentle motherly motion, take a cup of zam-zam and gave to her 2 years old son. She then, took a small portion of zam-zam water, and give to her baby. Subhanallah. That was the moment that captured my eyes the beauty of a woman in Abaya.

I wear my Abaya the next day, with my mother in a wheel chair strolling along the shops in the city of Madinah. I’ve fall in love with my Abaya. I’m telling myself that I will keep in good shape my Abaya at any cost. It was the Abaya bought in the City of Madinah, I prayed in the Mosque of Nabi with the black dress, I’m walking with my mother under the sky of Madinah. And everything that I want to remember was with the black Abaya.

I’ve put my Abaya in my luggage. I’ve zipped the luggage and add some more precaution with extra keys. I’ve give my prayer to God to protect my Abaya with repetitive prayer, every minutes and every hours. I prayed with all my heart in Hijr Ismail. I even wrapped my luggage with plastic cover so that my Abaya will be protected along the long journey to my home country.

It was then, when we arrived in my home town Airport, my luggage is missing. We waited for a very long hours, hoping in any chance my luggage will appear before my eyes, so that I can wear my Abaya again and again. I will keep it in my closet to ensure for its safety. But, we waited in vein. My luggage was lost during the transit. I lost my Abaya.

Yesterday, my best friend gave me a new Abaya. It just looked the same as the lost Abaya. The only different is the size. My new Abaya is smaller. But then, I thought for a while, I’ve no problem to fall in love with this new Abaya. My Abaya was lost during transit, that’s true, but not the memory. There are some circumstances beyond our will, what we love most, sometimes, fallen even from close hand. With this new Abaya, I will renew my vow that my love will be, to the very end of time. InsyaAllah.


Friday, July 20, 2007

Berkawan dengan Zargus

Kali terakhir bertemu Zargus, waktu itu dia berpakaian kemas berwarna coklat muda. Masih lagi kekal berkacamata, saya sudah tidak ingat apa dikatakan diakhir pertemuan. Zargus ini, zargus yang jarang dijumpai. Kata rakan saya, mungkin 1 dalam sejuta million billion, (oh! saya sendiri tidak tahu mengira angka ini). Bila ditanya mengapa, kami sama-sama mengelip-ngelip mata laju tidak tahu bagaimana menjelaskan. Tapi dia selalu sahaja kekal dengan perkara yang dipercayai benar, dan melakukan sesuatu dengan sungguh-sungguh, sepanjang masa, setiap ketika (bila masa dia berehat?). Kekuatannya terletak pada satu bahagian yang Allah ciptakan untuk semua, pada akal. Dan Zargus ini memang pakar mengeksploitasi akal sendiri, dan kelebihannya lagi, tenaga yang ada bagi tidak terhabiskan. Diguna hingga tahap maksima. Saya pernah menonton drama filem My Martian Man (tidak ingat-yang dilakonkan oleh Christopher Lloyd) yang hanya memerlukan beberapa saat untuk sinergi semula tenaga selepas kelelahan sepanjang hari. Tidak seperti manusia biasa yang memerlukan 4-5 jam tidur nyenyak yang tidak diganggu. Saya rasa Zargus ini mungkis se-spesis dengan orang Marikh itu. Atau mungkin lebih hebat.
Zargus ini gemar sahaja mengusik saya. Boleh sahaja saya ambil hati, tapi memandangkan saya sudah kehilangan model untuk membina diri, atau contoh terbaik untuk menjadi terbaik, apa salahnya kalau saya maafkan dia sahaja. Dia akhirnya berpesan, sebagai orang Islam satu perkara sahaja kita lakukan selepas, dan dua perkara di saat-saat akhir, selainnya kita perlu lakukan in advance (Ooo ya, benar Zargus ini Muslim, Muslim yang taat, walau pernah dia berseloroh tidak mahu bersembahyang Jumaat). Perkara yang dilakukan sesudah, iaitu selepas dikebumikan mayat dikuburan, barulah kita dapat makan, makan waktu kenduri arwah. Dua perkara yang dilakukan disaat-saat akhir ialah melihat anak bulan untuk menyambut bulan puasa dan Hari Raya Eid El Fitri. Dan selebihnya, sebagai orang Islam, semua perkara perlu dilakukan in advance, jangan dah terantuk baru nak tergadah. Saya memikirkan selorohnya dalam, dalam keadaan diri kelelahan berjuang, saya fikirkan kata-kata Zargus ini besar maknanya juga. Dengan barisan senarai kemenangan menggondol dunia dan gemerlap cahayanya terang, terlalu mudah untuk berada dalam dakapannya, saya akhirnya bersyukur, meski sesaat berkawan dengan Zargus ini saya tetap menghargainya!

Malaikat Kecil

Dia tiba lewat. Dengan wajah putih yang cerah, tiada siapa menyangka dia adalah malaikat yang diutus Tuhan. Sekurang-kurangnya untuk seseorang yang tandus jiwanya mengalah atas cubaan dunia. Tapi lewat dia bersebab, dan sebabnya, sebab yang Agung. Dia kemudiannya menghadiahkan senyum, senyum seorang malaikat dunia. Hatinya putih, setulus jiwa yang sentiasa mengharap pengampunan. Sebersih kalbu yang sering menguntum zikir puji-pujian. Tanpa sekelumit rasa janggal, dia menyeluruhi wajah manusia yang sudah hanyut dan menghulur salam perdamaian. Salam ukhuwah. Salam kasih sayang. Manusia yang kelam tadi tiba-tiba dibanjiri cinta Tuhan. Dengan hanya jabat mesra dan huluran keikhlasan. Kerana kasih Tuhan, takdir yang tercipta, manusia dan malaikat tadi dipertemukan dalam kamar yang selesa untuk perjumpaan yang singkat. Mereka akrab, seperti pernah bertemu. Seolah-olah saudara yang terpisah kerana masa dan zaman yang tidak mengizinkan. Dan malam-malam hingga ke dinihari, cuma disulami cerita-cerita cinta. Cinta Tuhan. Cinta yang Satu. Yang tidak boleh dibahagi-bahagi.
Benar, malaikat itu tidak punya istilah kantuk. Dia cuma ada perkataan taat. Juga berani memperkata kerana benar. Dia malaikat yang teguh pendirian. Yang penuh kasih sayang. Diniharinya akan diperuntukkan untuk sujud dan rukuk. Untuk menadah hamparan ke langit. Untuk mengira butir tasbih mengekal zikir. Kerana itu manusia tadi begitu terkesima. Kerana dipertemukan dengan hamba Tuhan yang sebenar.
Akhirnya, malaikat berkata, dia mahu manusia itu menjadi kakak iparnya. Hairan! Malaikat juga bergender. Tapi sang manusia tahu, mana mungkin manusia dipersaudara dengan makhluk suci. Manusia terus sahaja senyum, meski tidak bersaudara, dia tahu satu, dia telah dipertemukan dengan malaikat kecil. Meski pertemuannya singkat, tapi dia telah diberkati dengan cinta, cinta sesama kerana Cinta Tuhan!

Saturday, July 14, 2007

Orang itu

Yesterday was the day that I should remember forever. To take stand, to think, to verify things that are important to me, and what should I be the next 10 years to come. At the end, I never thought that I will be the meanest person ever. I rather choose my movie hours instead of spending 1 or 2 hours with my long lost friend. I don’t even care to actually meet with her only daughter (after going through a lot of pain). I even don’t even eager to meet my friend second son after a few months now.
It was there, on the silver screen, Optimus Prime has been brought alive before my eyes. Suddenly all my childhood arose together with the arisen of the Autobots leaders. I see him, as the only cartoon character that I continuously drew inside my exercise book. With my other friend, (still remember his name Akbar). It was suppress feeling that is long lost, the other me which cherish things, the kids that enjoy life so much. She even drew all the cartoons character to be submitted in drawing class. The person that is so sensitive to all of her friends, siblings and relatives, which would give everything to make other peoples happy.
It was there, my friend and her elder son. The boy barely knows me. He is almost 5 years old now, with strong voice and I believe with even a strong character now. He looks at me like a person that he knew before, but he just can’t remember that we used to play football together inside his house. And he enjoyed it with all of his heart. The boy that continuously cry at night when he was still young, still a baby. I still remember his birth mark at his neck, and it was the same birth mark that I saw yesterday. It was the turning point, when he suddenly addressed me as ‘orang itu’ to his mother.
The long three hours going back to Pahang, give the Optimus Prime back inside me. He is stills the most lovable robots character. With the leadership quality, sensitive, care to others, willing to make sacrifice to things that he believe worth for living, funny, intense but strong, and the most important, full of love.
It just a thought, what my job has made me. How it has hold me back for the thing that I love most. Even I do willingly to give all my commitment just to ensure the brightest future for the next generation to come, same as Optimus Prime, I pressumed.
But at the end, will the boy recognised me as his friend, or he will still addressed me as ‘orang itu’…….

Thursday, July 12, 2007

SIRI: MENCARI MAKNA DIRI 3

'Dan tentang dirimu, mengapa tak kau renungkan?' (Q51:21)
(mendepangkan tangan seluas-luasnya, melebarkan sayap, hari ini hari balas dendam, mari menulis!)
Belajar tentang diri melalui kacamata filosofis, mungkinkah?

Benjamin Disraeli - 'Is man an ape or an angel?'
Assosianis / Empirisis / Psikoanalisis / Behavioris - Apakah karekteristik yang membezakan manusia dari
binatang? Tidak ada.
Humanis - Menolak eksistensi jiwa

Saturday, July 07, 2007

Berjuanglah! Hanya itu yang akan dinilai di sisi Rafiq'ul A'la. Benar, berjuang menuntut lelah, menagih keringat, meminta darah juga membiar air mengalir di pipi.
Ya, mereka tidak benar mengerti. Perjuangan tidak memilih gender. Tidak memilah-milah atas kedudukan atau status duniawi. Yang tertulis nanti diakhirnya, dalam kitab yang akan diguna untuk mempertahan diri; adalah persoalan tanggungjawab yang dilunaskan atau tidak, tentang amanah yang dijunjung, tentang erti kesungguhan dalam melaksana. Itu sahaja.
Mengapa mesti manusia membenci mereka yang bersungguh. Disinar mata mereka cuma satu, keredhaan. Yang mereka tahu kebenaran perlu ditegakkan. Kerana yang diperjuangkan bukan survival semasa, tetapi generasi mendatang yang bergantung penuh pada usaha hari ini. Kerana itu masa bukanlah ukuran, wang juga bukan, tenaga, fikiran, malah segala cerca dunia pun tegar diterjah. Segalanya juga tidak menjadi kudis.
Tapi manusia tetap membenci pejuang. Disini letak kemanisan. Madu disebalik sengatan lebah. Pejuang yang tidak sakit hati, tidak mengalir tangis di malam sepinya, tidak sanggup bangun selepas ditendang rebah mencium bumi, bukanlah pejuang namanya.
Pejuang yang mengharap balas, dijunjung tinggi hingga ke petala, diiktiraf anak bumi, adalah pejuang yang tidak tulen selamanya. Kerana ketulenan pejuang hanya layak dibalasi oleh Yang Maha. Meski dihujung nafas masih disakiti, dicaci cerca, dihina, ia tetap menghadap wajah lurus ke arah Yang Esa. Sepincing tidak terluka, kerana pembelanya ada di sana, Maha Adil, Maha segala.
Justeru senyumlah wahai semua pejuang. Senyumlah dengan senyum manis yang rela dan redha. Pejuang yang dihimpit rusuh di malam hari, dibeban himpitan hinaan di siang hari. Senyumlah dengan rela dan redha dalam sujud dan tadah jemarimu menghadap hamparan langit. Kerana sebelum kamu terfikir untuk senyum, anda telah dibalasi. Sebelum kamu mengadu, anda telah dinaungi. Sebelum kamu bersedih, anda telah digembirakan dunia dan akhirat.
Pejuang yang rusuh di malam hari, di hina dengan kehadiran mentari. Senyumlah! Kerana Rafiq'ul A'la sedang senyum menanti anda disisiNya!