Fragmen Langit Permulaan

Adakah kerana dua rafik ini produk sekolah jenis kebangsaan Cina, maka perjuangan ini mula menampakkan hasil? Aku tidak pernah sanggup untuk bersekolah dengan beban persekolahan dalam waktu rasmi yang berat. Belum lagi dikira dengan kelas tambahan yang adakalanya sebanyak 4 kali seminggu, dibebani kerja rumah dan buku kerja tambahan yang bilangannya berkali ganda berbanding dengan sekolah rendah kebangsaan. Ini survival mereka dalam waktu hijau pucuk.
Atau kerana mereka menyanjung cita-cita dan idealisme merdeka yang sama? Bila mana Ab Johan terpana dengan diaspora masyarakat Cina, Choon Kee juga mencerna sebahagian budaya dan konsep Islam. Choon Kee percaya setiap individu baru merasa merdeka bila dia mampu memimpin diri aklinya mengetuai diri haiwani. Al-Nafs al-Natiqah memimpin Al-Nafs Al-Hawaniyyah. Jika gagal diperingkat ini, akan gagal diperingkat keluarga, jabatan mahupun Negara. Pintu yang terbuka luas untuk merealisasi idealisme ini adalah melalui ilmu pengetahuan. Dan menyamai apa yang diajari Kungfusianis, mengasaskan kesejahteraan masyarakat dan dunia pada kesejahteraan peribadi berlandaskan ilmu pengetahuan dan keikhlasan. Choon Kee tidak segan mengutip Syed Muhammad Naquib Attas, seseorang itu mencapai kemerdekaan (hurriyah) apabila dia bertindak memilih dan melaksanakan yang lebih baik (ikhtiyar).
cerpen ini memenangi hadiah Sayembara Mengarang Sempena 50 Tahun Merdeka anjuran DBP pada 29 Januari 2008.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

tanya sama POKOK