Sunday, March 09, 2008

Spaghetti Pagi PRU12

Semalam kebanyakkan kami tidak tidur. Tidur pun berhimpit-himpit di ruang tamu yang sedia kecil dengan sebuah komputer di hadapan TiVi untuk menganalisa sendiri keputusan PRU12. Sedang kami lelah berjalan dari satu kawasan ke kawasan yang lain setelah masing-masing selesai menunaikan tanggungjawab mengundi. Setelah selesai mengusung ibu ke tempat pembuangan undi. Kami adik-beradik kecuali 2 orang mengundi di tempat yang sama. Jadi PRU12 sama seperti hari raya. Hari untuk berkumpul dan makan-makan.
PRU sangat penting pada kami. Pada PRU11 dulu Ayahanda kami pulang ke kampung halaman (rahmatullah) betul-betul pada hari penamaan calon. Seminggu selepas itu, dengan hati yang separuh-separuh kami pergi mengundi sendiri. Selalu, pada pagi mengundi, ayah akan siap berpakaian segera. Sebelum buka sekolah tempat buang undi, dia pasti sudah ada di perkarangan sekolah. Berbaju kemas dan bertongkat. Meski Ayah sudah warga emas dan pasti dapat mengundi awal, dia tetap patriotik, mengajar anak-anaknya supaya menghargai hak. Menunai hak. Menggunakan hak. Demi negara, agama dan bangsa. Tapi itu PRU10, PRU 11 kami pergi sendiri-sendiri. PRU12 kami mengambil semangat Ayah, pergi bersama-sama sebagai satu keluarga.
Sewaktu meninjau pemandangan PRU12, banyak peristiwa yang menarik, tapi belum dapat dicatat lagi di sini. Tapi, kami pergi bertiga dalam kereta yang baru di basuh. Setiap tempat yang kami jelajahi, pada pukul 4.30am berita yang mengejutkan keluar. Semua tempat yang dilalui, menyaksikan rakyat bersuara dan memilih untuk berubah.
Itu cerita awal subuh menunggu keputusan undi. Kami tewas selepas pukul 4.00 am. Pagi ini anak-anak buah menuntut untuk makan spaghetti. Spaghetti PRU12. Saya dah berjanji sebelum hari piliharaya lagi untuk masak spaghetti. Saya masih mengantuk. Tapi saya tidak akan mengalah. Ini suara rakyat. Rakyat rumah saya mahu makan spaghetti, dan saya sebagai kerajaan yang baik akan memasaknya sebentar lagi.

Mahu makan spaghetti, datanglah rumah :)

Selamat Pagi Malaysia!

3 comments:

Galmaran said...

See Here or Here

Anonymous said...

hahaha!!!

best nyer!!!

mana spagetti untuk ku!!!?

NorziatiMR said...

Takbirrrr!!!!