Lagi tentang doa

Sekejap sahaja, sebelum terlupa (maaf jika masih belum dapat menulis dengan kandungan yang sepatutnya)

Bacaan pagi tadi.
Dalam kaedah saintifik, untuk mencari jawapan kepada persoalan falsafah tabii atau cabang sains yang kita fahami hari ini, ada sarjana Barat mengusulkan bahawa metod untuk mencari jawapan kepada sains tidak semata terhad kepada kaedah pemerhatian (observation) dan cerapan secara teratur. Koestler (1984) juga mengusulkan kaedah ilham, mimpi dan amalan mistik. Jadi kaedah non saintifik ini juga dianggap kaedah saintifik. Pendek kata, ilham dan mimpi dapat diguna pakai sebagai kaedah untuk mendapat jawapan kepada persoalan ilmu (juga dalam persoalan kehidupan).
Ini lama dulu diusulkan oleh sarjana terunggul dunia Islam, Avecenna (Ibn Sina). Dalam banyak keadaan, Ibn Sina memecahkan persoalan rumit dengan bertafakur (saya percaya dalam disiplin ibadah ruhaniah yang praktikal dan istiqamah). Bagi Ibn Sina sendiri, kaedah cerapan dan pemerhatian secara saintifik tidaklah lebih tinggi dari kaedah berdoa untuk memohon memecahkan persoalan ilmu dengan bantuan yang bersifat transendental. Ibn Sina sendiri menggunakan kaedah doa, tafakur, ilham, mimpi dalam memecahkan soal sains. Cendiakawan ini juga bergantung kepada kaedah gnostik atau kashf dan termasuk dalam metodologi saintifik.
Apa yang telah dihasilkan oleh Ibn Sina? Canon fi Al Tibb, adalah teks perubatan Ibn Sina yang tahan diuji zaman. Sebagai teks asas untuk ilmu perubatan, founder kepada ilmu perubatan moden hari ini. Canon fi Al Tibb adalah teks yang bertahan selama 500 tahun sebagai teks terunggul ilmu perubatan.
Doa adalah kaedah saintifik. Doa adalah kaedah lebih tinggi tarafnya dari kaedah cerapan dan penelitian secara saintifik (meski se'kompleks' dan tepat manapun kaedah saintifik itu). Doa memecahkan persoalan dalam falsafah tabii sebelum manusia dapat mengeja falsafah tabii itu sendiri. Dan doa adalah senjata orang mukmin.
Doa dan juang. Jangan lelah!
Life is just a simple mathematic with variety of predicted outcomes ~asal turabiy~

1. Koestler, Arthur. (1984). The Sleepwalkers: A History of Man's Changing Vision of the Universe. London.

Comments

Anonymous said…
Salam

As always..i'm depressed when the sun is too shy to come out and play.

Today is no difference.

With the kangen feelings especially to my mum and dad, yang menyebabkan air mataku gugur di setiap kali sujud ku pada Rabbul Izzati, with the burdens that I've vaguely told you 2-3 days ago, I am almost suffocated with the helpless feelings.

Then i read this entry.

You, my beloved thee, always write what i need to hear. Or perhaps, Allah The Most Merciful knows what I need the most..
Anonymous said…
I think, you need to hear this. It gives me an enormous good feeling after listening to this.

http://www.youtube.com/watch?v=ubTveCihjoQ&feature=related
umaq_eiman said…
doa silahul mukmin..

kalau nak citer bab doa nih panjang.,

nak juga citer sikit.

Doa ni bukan sekadar ubat tetapi juga senjata yang kuat. Apa yang boleh menghalang doa? Anda dipenjara? diikat kaki tangan mulut? di kerat lidah? kalau bukan maut tiada apa yang boleh menghalang doa.

cau.
zf_zamir said…
dengar kata, ibnu sina adalah seorang syiah..

hehe..

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang