Persoalan Mimpi

Persoalan tentang mimpi, mmm, misteri. Saya menganggapnya begitu, masih begitu. Lebih-lebih sekarang, ia punya elemen mistik (ada orang tersenyum tika ini). Persoalan ini pernah disentuh dulu, di sini. Bagaimana kaitannya dengan penemuan sains sebagai metodologi saintifik yang digunakan oleh Ibn Sina, di sini (juga ada orang tersenyum melihat nama ini diulang berkali-kali, sukahatilah dik).
Dan soal mimpi bukan soal remeh. Bukan soal tidak ada nilai. Bukan soal melayan yang aneh-aneh (ada tak orang tersenyum di sini?)
Begini, mengapa kita menganggap soal mimpi soal berunsur khayal yang tidak punya nilai? Sebab secara ringkasnya, epistemologi tentang pengalaman beragama telah dipesongkan oleh praktis zaman moden ini. Dimana kita telah diajar, hakikat, adalah segala-gala yang boleh dicerap dan dibuktikan secara saintifik. Perlu cerapan, perlu alat, perlu model matematik, dibuktikan mempunyai bentuk yang berulang-ulang dan konsisten, dsb. Terima kasih kita kepada Frued kerana membuatkan kita percaya ini sebagai ultimat realiti.
Percaya tidak, mimpi juga adalah salah satu dari pengalaman beragama yang punya keistimewaannya tersendiri.
Mengapa mimpi? Titik tolaknya dari Nabi. Saya percaya setiap apa yang telah dilalui oleh Nabi adalah pengajaran khusus untuk ditunjukkan kepada insan, individu, manusia. Pengalaman yang dialami Nabi, boleh jadi juga dialami oleh manusia biasa tanpa pangkat kenabian sebagai ibrah. Bukankah Nabi juga manusia.
Mimpi perlu ada hikmah tersendiri. Mustahil Allah menjadi sesuatu dengan sia-sia. Dan mimpi adalah benda yang tercipta dalam alam kasualiti. Mau atau tidak, ia tetap punya erti.
Yusuf 4-6. '4. Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan, kulihat semuanya sujud kepadaku. 5. Ayahnya berkata: Hai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada saudara-saudaramu, maka mereka membuat makar. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia. 6. Dan demikianlah Tuhanmu memilih kamu dan diajarkannya kepadamu sebahagian dari ta'bir mimpi-mimpi dan disempurnakannya nikmatNya kepadamu dan kepada keluarga Ya'qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmatNya kepada dua orang bapakmu, Ibrahim dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana'.
Mimpi Nabi Yusuf adalah petunjuk kepada sesuatu yang berlaku pada masa hadapan. Kerana konsekwensi mimpi itu boleh memudaratkan, maka Nabi Ya'qub meminta Nabi Yusuf merahsiakannya dari pengetahuan adik-beradik yang lain. Antara lain, dalam ayat juga menunjukkan bahawa Nabi Yusuf diberi kelebihan menta'bir mimpi. Dan ini adalah cerita yang sangat besar. Dimana mimpi sang raja yang dita'bir Nabi Yusuf telah memberi petunjuk kepada kesan ekonomi kepada sebuah negara (ingat lagi bagaimana Mesir mengalami musim subur selama 7 tahun dan kemarau 7 tahun berikutnya. Atas nasihat Nabi Yusuf, Mesir dapat menyediakan persediaan yang cukup untuk zaman kemarau: macam apa yang kita alami sekarang ini, bekalan beras yang sangat kritikal di pasaran global). My economist friends, what will you say about this?
Dalam ayat Yusuf 4-6, dua iktibar yang boleh diambil secara terus. 1. Mimpi sebagai petunjuk kepada masa depan yang gilang gemilang. 2. Mimpi sebagai amaran untuk keadaan malapetaka (buruk) yang akan berlaku. Kedua-duanya tetap signifikan kepada kehidupan individu (jika mahu mengambil kira soal individu sahaja).
Imran Nazar Hosein, mensyaratkan seseorang itu boleh dianugerahkan dengan mimpi yang benar (mimpi yang lambat laun dizahirkan secara realiti), hanya apabila kalbu sihat, 'lurus' (naif / innocent) dan tepu dengan kesedaran beragama (Iman) kepada Allah swt.
Kita mungkin sudah melupakan kaedah-kaedah meditasi, dan bagaimana intuisi yang benar dapat menunjukkan jalan kepada soal-soal perjalanan vertikal dan pengalaman spritual. Dalam keadaan semasa, kita sangat terikat dengan kaedah saintifik yang dipaksakan Barat, hanya yang dapat dibuktikan secara saintifik sahaja dapat dikira sebagai kebenaran mutlak. Bagaimana Barat menolak kaedah non-saintifik kerana mereka tidak mampu untuk mentafsir kesahihan cerapan pengalaman transendental sebagai satu sumber saintifik. Sehingga sekarang mereka sendiri tidak tahu bagaimana mimpi boleh berlaku dan untuk apa ia berlaku meski banyak kajian saintifik dijalankan oleh pakar-pakar psikologi.
Ibn Sina dan Koestler menerima kaedah non-fizik sebagai metod ilmiah.
Nabi Yusuf bukti kebenaran mutlak mengenai mimpi seperti yang diceritakan dalam Al Quran.
Dr Muhammad Iqbal mencabar untuk ada kajian mengenai metafizik mengenai mimpi yang benar.
Saya sangat-sangat mahu berkongsi kata-kata Iqbal yang indah, tetapi tidak berapa fasih untuk mentafsir secara bebas (sesiapa yang boleh tolong untuk menterjemah).
"...nor is there any reason to suppose that thought and intuition are essentially opposed to each other. They spring up from the same root and complement each other. The one grasps Reality piecemeal, the other grasps it in its wholeness. The one fixes its gaze on the eternal, the other on the temporal aspect of reality. The one is present enjoyment of the whole of Reality; the other aims at traversing the whole by slowly specifying and closing up the carious regions of the whole for exclusive observation. Both are in need of each other for mutual rejuvenation. Both seek visions of the same Reality which reveals itself to them in accordance with their function in life. In fact, intuition, as Bergson rightly says, is only a higher kind of intellect"(1).
Saya teringat mimpi berlanggar dengan seorang yang naik basikal (wajah seperti pemain bola, Ali Karimi) dan bagaimana kawan-kawan saya menta'birnya, sungguh kelakar. Opss, sebagai sisipan kecil sahaja disini.
Apa-apa pun, ia masih perbincangan yang sangat mendasar. Tentang mimpi, mungkin banyak lagi peristiwa-peristiwa transendental yang boleh disingkap melaluinya. Mungkin pengalaman-pengalaman mistik mahu memberi kita tahu sesuatu tentangnya. Mungkin juga, untuk memberi bahagia walau untuk kadar yang sementara.
Owh, saya bukan penta'bir mimpi. Saya cuma menulis sahaja disini. Dah malam, mimpi apa pula ya malam ni?
Selamat bermimpi, moga petunjuk dari langit, diturunkan dari perjalanan vertikal memberi bekal perjalanan esok hari. Selamat Malam.
1. Hosein, I.M. (2007). Surah Al Kahf and the Modern Age. Masjid Jami'ah, City of San Fernando. Trinidad and Tobago.


Comments

Anonymous said…
gue tau bangat kamu mahu mimpi apa deh..:D

about the rice, cant believe it. how could it be a shortage? My goodness...ridiculous...i think there is a hidden agenda..maybe ieka is a much in a better position to comment on it. i will dig deeper into this issue. it makes me puke when i think about the world's problems. morally bancrupt society. that's the root of all the problems..
zf_zamir said…
mau tau apa pesan adik adiputra selepas pakatan rakyat menang di 5 buah negeri?

"setiap keluarga harus menyimpan 8 kampit beras di rumah..."

ahahaha..ini deceritakan kepada saya secara lisan daripada orang yang mendengarnya...

hahaha..
ASaL said…
jadinya kamu dan org yg mendengarnya sudah simpan 8 kampit beras ke kat rumah?

should i bought 8 kampit beras tomorrow?

my economist friend, advise please.

nota: Adiputra adalah seorang kanak2 Indigo, dlm konteks ini, dia mungkin dapat ilmu yg dikirim secara transendental tanpa penjelasan saintifik yg dapat dibuktikan dengan metodologi sains semasa. Gawat sih!
umaq_eiman said…
kalau mahu saya ada qanun fi tibb nanti saya pulang bolehla kamu pinjam.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah