Wednesday, November 18, 2009

Kereta - Tentang hidup yang biasa-biasa

Salam, hari ini hari yang indah meski dalam hati panas membara :)

Barangkali ada awak sudah membaca emel ini, tentang harga kereta di Malaysia dan bagaimana peranan AP menyebabkan pengguna membeli dengan harga hampir 3 kali lebih mahal dari yang boleh didapati di pasaran luar. Kita kepilkan sekali ye, saja nak mengusik awak supaya hati awak sama panasnya dengan hati kita kat dalam ni :)

Artikel ini boleh dicapai dengan menaipkan nama penulis Syed Akbar Ali. Awak kena nilaikan juga artikel ini sebab kita bukanlah orang pandai sangat pasal pasaran dan ekonomi.

Car Prices In Malaysia

Digest this article, after that, you may need to vomit. What is the Malaysian Govt doing all these while. Ripping off our Rakyat for the last 30 yrs with APs designed to benefit a few well connected Bumis, the UMNO/BN have robbed millions of citizens in this fiasco, under the pretext of protecting our local industry. The Govt have forgotten we Malays are the largest customers in the country. What is the NEP policy doing ?? Ripping off the Malays (which forms 65% of the consumer base) to benefit a few UMNO politicians !!!

BMW 535i sells for RM178,000 in the US

In the United States of America (a developed country which we are also aspiring to become by the year 2020) a 2009 model BMW 535i Sedan is selling for about USD50,367.00. This is only RM178,000 - about the price of a Toyota Camry 2.4L here in Malaysia . The same BMW sells in Malaysia for about RM450,000.

BMW 328i sells for RM155,000 in the US

The 2009 model BMW 328i 2 door Convertible sells for USD44,014 or RM155,369.00 in the US . In Malaysia the same car sells for over
RM460,000. This is an untenable situation.

Audi A4 2.0T Cabriolet Convertible sells for RM142,000 in the US

The 2009 model Audi A4 2 Door 2.0T Cabriolet Convertible sells in the US for USD40,328.00 or RM142,357. In Malaysia the same car would sell for about RM265,000.

VW GTI 2.0T sells for RM85,000 in the US

In the US the 2009 model Volkswagen GTI 2.0T sells for USD 24,039 or RM85,000 only. In China the same car will cost around RM60,000. Over here the same VW car sells for about RM200,000.

And the 2010 model Toyota Camry 2.4L sells in the US for USD 19,659.00 or RM69,396 In Malaysia the 2008 Toyota Camry 2.4L sells for RM170,000. Toyota Camry 2.4L, 2010 model. RM69,000 in the US.

Car prices in Malaysia are about three times higher than the prices in the United States. We are a developing nation. Our land and labour costs are so much cheaper than the US . Why are our cars so expensive? It does not make any sense. Tak masuk akal.

Then here are some car prices from our neighbour Indonesia .
The Toyota Altis sells in Indonesia for about RM46,000. The same car sells here for around RM 112,000. Again we are three times more expensive than Indonesia.

The Honda Jazz sells here for RM108,000.. In Indonesia the Jazz sells for RM 36,000. Three times more expensive.

We are paying ridiculously high prices (and actually impoverishing the Malays - who are the largest buyers of cars in Malaysia) to support an out of date, out of touch with reality motor car policy.

Komentar
Kita pernah transit di Jakarta, memang susah hendak lihat kereta seperti model keluaran Proton atau Myvi. Memang rata-ratanya kereta sedan yang kelas C di Malaysia.
Kita juga pernah berjalan di Singapura. Memang kereta di sana majoriti atau boleh katakan semuanya kelas C. (Kelas C: Civic, Accord, Altis, Camry, Mazda 3, Lancer, 308 VTi, 308 Turbo dll).
Di Arab pun begitu juga.
Tapi bukan itu yang buat kita panas hati sebenarnya. Ada cerita lain. Kita telah dilantik untuk mengetuai aktiviti kitar semula. Jadi kita dengan berkobarnya telah mempromosi dengan begitu riang dan gembiranya mengenai aktiviti sayangkan alam sekitar ini. Kita jelaskan satu persatu bahan yang boleh diterima untuk kitar semula.
Tahu apa yang sok sek belakang bersuara, si bahloooool ini telah mencadangkan untuk dikitarnya kereta kita. Apa masalahnya dengan kereta kita? Well, saya tahu la kereta lama tapi masih berfungsi dengan baik. InsyaAllah. Saya selalu berdoa untuk kesihatannya. Masih lagi diminati ramai orang untuk menumpang untuk menuju destinasi. Jika dibuat perbandingan, kereta saya yang lama itu lebih banyak membuat bakti dari kereta baru dia yang cantik dan mahal (mahal gilerrrrrrrr kalau artikel di atas benar).
Kawan kita kata, kereta kita ni stylo, baru la nampak macam sasterawan gelandangan. Zuhud gitu. (Jangan pula ada ahli falsafah aka orang bijak berpuisi gelak-gelak baca entri ni).
Lalu kita yang tidak kuat ini pun mengadukan hiba hati pada seorang ahli hikmah. Dan sang hikmah mengajar kita, lain kali jawab begini:
"Kereta I memanglah sesuai, dan kereta u memang lah tak yah kitar semula, sebab u kitar hutang."

Amacam?

(Dalam panas hati, dalam hati kita tetap mahu gelak guling-guling.)

4 comments:

NorziatiMR said...

Pakai kereta best, lepas tu pening nak bayar bulan-bulan, insurans lagi, roadtax pun tinggi. Itu belum eksiden lagi.

Kita pakai kereta biasa pun, sampai jugak ke tempat yang dia nak pergi. Rasa nak smapi cepat, bawak laju. Rasa tak nak sampai, tak payah bawak.

Kan...?

Anak Bumi said...

dalam banyak-banyak kereta, kereta apa tak payah buat pinjaman bank?

zf_zamir said...

hhahahahahahahahaha...

kak, saya pun dah join club kete 3R ni, hahahahah..

layankan aje..



(tak sangka ada juga insiden mcm ni, heheh..)

NorziatiMR said...

Anak Bumi,

Kereta kontrol (hensem)

Haha..