Spekulasi Sakit Perut

Sakit perut yang dihidapi telah mendapat reaksi pelbagai pihak di sekeliling saya. Mungkin kerana begitu ganjil sifatnya. Dan sudah masuk 7 hari, ia masih belum menunjukkan tanda-tanda positif akan berakhir. Kawan-kawan saya berspekulasi tentangnya. Berikut adalah beberapa ramalan:


1. Perut saya sudah dimasuki ulat berenga. Kata mereka kemungkinan besar saya makan makanan yang dihuni berenga dan mereka telah menubuhkan satu kerajaan dalam perut. Kata mereka lagi ulat-ulat itu sudah begitu banyak berkumpul di suatu tempat dan bergerak-gerak dengan aktif. Seperti ulat berenga yang digunakan dalam mengubati luka penyakit kencing manis.


2. Oleh kerana saya sedang mengamalkan minum ECPI, kawan-kawan saya kata saya sedang berada dalam keadaan terapi nyahtoksik yang aktif. Minuman ECPI memang bagus, kerana ia menggalakkan perpeluhan yang banyak dan membantu memulih tenaga. Mungkin sebab badan sedang berkompromi dengan keadaan ini yang menjadikan keadaan perut saya menjadi terlalu abnormal dan tidak boleh dijangka aktivitinya.

3. Seorang kawan saya berspekulasi bahawa saya mungkin telah mengakibatkan orang yang mengamalkan ilmu mistik sakit hati. Jadi saya telah makan atau minum makanan dan minuman yang telah dikenakan jampi serapah (seranah?). Seperti dalam cerita san_ _ _ katanya saya sudah terkena. Dia suruh saya berfikir apa yang telah saya makan seminggu yang lalu. Kata saya, saya makan apa yang kawan saya makan. Jadi macamana saya seorang sahaja yang terkena?

4. Kawan saya seorang lagi berspekulasi bahawa kemungkinan besar usus besar dan kecil saya telah hilang dicuri makhluk asing. Katanya, makanan yang masuk ke dalam tubuh saya hanya melalui proses peritalsis di esophagus sahaja. Oleh kerana makanan akan bergerak selama 2-3 jam di esophagus, untuk jam ke 3 dan seterusnya saya perlu berjumpa dengan En T. Melalui pemerhatiannya, saya perlu berjumpa En T pada jam ke 3 kerana usus besar saya telah tiada. Kerana itu makanan tidak sampai di situ. Ia akan terus pergi ke loji pembuangan. (hahaha, hebat sungguh).

Komen saya:

1. Kawan saya mungkin terpengaruh dengan cerita-cerita tradisi seperti lintah masuk dalam perut dan beranak pinak di situ.

2. Ini adalah simptom terkesan dengan iklan.

3. Ini mesti suka tengok cerita-cerita Nenek Kebaya dan yang sekutu dengannya.

4. Nampak sangat mesti tengok cerita Jidin setiap hari Isnin. Ish, ish, makhluk asing pun boleh jadi sebab.

Konklusi: Begitulah padahnya kalau banyak sangat tengok TV.

Mereka selalu kata saya suka buat cerita (reka cerita), oleh kerana mereka melihat saya lebih ke arah penulisan dan kepengarangan. Nampaknya kali ini terbalik. Kawan-kawan saya lebih dahsyat mengada-adakan cerita. Tapi takut juga mendengar spekulasi dahsyat seperti di atas. Tidak mengapa, saya akan meminta khidmat pakar perubatan. Diagnosis doktor lebih menolong untuk menenangkan fikiran.

Huh, macam-macam.

Comments

Nur said…
Are u ok sis?

I'm sorry for the late reply, been having a depression here, although its mild.

Sis, just go and have a check, you havent have any vomits aiii?

I pray you have a speedy recovery. Perhaps you need to drink and drink lots of water.

Take care
Misteri nusantara sungguh isu sakit perut ni. Mari kita fikirkan plot-plot yang sesuai untuk menjadikan ia sebuah novel fantasi.
ASaL said…
nur: sis, since I'm recovering, I might pass to see the doctor (busy to meet date line, you know how hectic life will be when the exam meeting is near, arrrgggggggghhhhh - oh my gosh).

zati - hehe, cerita fiksyen kanak-kanak pun boleh. semua teori tu cam imaginasi kanak-kanak je kan, tapi serah kat awak lah Sang Masterpiece.
ieka said…
hebatnya kawan2 awak.. boleh guna idea diorang utk buat cerita fiksyen pulak.. ehhe

anyway, i remembered few years back when i faced with frequent stomach-ache.. the doctor said it may be because of:

1. Salah makan - tempat makan, persekitaran, food yg tak sesuai dgn perut

2. Waktu makan tak tentu hala - kadang2 makan, kadang2 tak, kadang2 cepat, kadang2 lambat, kadang2 sikit, kadang2 banyak

3. Stress yang terkelaluan - gaduh dgn org, depress, dateline etc.

4. Ubat2an yang diambil

So if you have more than 1, probably the best way it to change the lifestyle and managing stress properly hahaha easier said than done huh! :D
ASaL said…
yours is much better :)

i have thought about stress, well it might be it. (gaduh dengan orang tidak,banyak dateline ye :)

hehe, kena ubah lifestyle le sekarang ni.

at one time my stomachache buat saya demam teruk.
ieka said…
hmm.. i am not a doctor.. but yours sound like moving towards bad gastritis (gastric) and appendicitis. it is actually from the same trail, started with frequent pedih ulu hati, bad stomachache (as what i said earlier), to gastric, to bad gastric (ulcer gastric) to appendicitis <-- tahap kritikal la ni, dah sampai level ni mmg kena bedah dah buang.

read somewhere some tips to manage the situation besides seeing doc, perhaps u can try the tips (minus the promotion on the 'ubat').. http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=print&sid=591
zaza said…
hahahha..ganash sungguh,,kengkawan kau nih..anyway..gi lah jumpa dr.. ;)
ASaL said…
alhamdulillah berkat doa semua, dah beransur OK. Kata doktor, badan manusia berkeupayaan untuk memulihkan diri sendiri, hebat ciptaanNya kan.

zaza: memang ganaz tak leh nafi :)
AzianKhalil said…
pinjam gambar ulat bolehh??
ASaL said…
silakan, tidak ada masalah pun.
terima kasih nafisa berkunjung :)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah