…dari sekecil-kecil mimpi

Saya membaca catatan seorang rakan. Mungkin ada benarnya kata-kata dia. Saya cemburukan dia. Dalam banyak kesempatan, bolehkah dari mimpi kecil menjadi nyata di alam realiti?
**********************************************************************************

Memoir

Sungguh, dalam banyak keadaan, keadilan Tuhan itu selalu sahaja berlaku tanpa hambanya sedar. Bolehkan Tuhan itu wujud tanpa keadilan. Saya manusia kecil sahaja, kerdil, tidak signifikan untuk sesiapa. Suatu hari saya mendengar, apa sahaja yang kita impikan pasti dimakbulkan Tuhan. Karut? Saya tidak percaya. Yang selalu orang ulang, kita tidak akan selalu dapat apa yang kita hendak. Dunia ini tidak dijadikan untuk memakbulkan setiap kehendak. Jika tidak keseimbangan tidak akan berlaku kerana baik orang baik, mahu orang jahat juga berimpian.

Tapi mungkin hari ini saya harus percaya kata orang bahawa, “setiap impian itu akan dimakbul Tuhan.”

Saya orang aneh. Bagi ramai rakan-rakan saya, saya dari mula aneh. Saya belajar dalam kelas sains. Tulen. Tiada yang lebih tulen sainsnya melainkan apa yang kami belajar di sekolah. Kami belajar fizik, matematik tambahan, kimia dan biologi. Sains sains belaka. Lebih dari itu, saya bersekolah sains. Nama sekolahnya sains. Tiada yang lebih sains di daerah itu dari sekolah saya. Untuk itu, secara logiknya, saya akan dipandang sebagai orang sains. Sekurang-kurangnya di daerah Teluk Intan. Begitu, tidak kurang tidak lebih.

Satu hari di sekolah, bila rakan-rakan mula membincangkan tentang masa depan, mereka ramai-ramai bertanya,

“Kau akan jadi apa bila mahu berkerjaya nanti.”

“Doktor.”
“Penyelidik.”
“Jurutera.”
“Ahli Sains.”
“Ahli Genetik.”
“Pakar sakit puan / tuan.”

Dalam hati saya menjawab, “Klise.”

Bila semua mata memandang saya, saya menjawab “Saya mahu menjadi seorang sasterawan.”

Kelas pecah ketawa. Berderai. Hingga terleleh air mata.


"Boleh tak cita-cita kau tu realistik sikit, cakap macam orang tak pergi sekolah."


Bagi mereka apalah yang diharap bagi seorang sains totok untuk beralih menjadi seorang sasterawan. Penyair. Penyulam cerita. Pemenung. Romantik tidak bertempat. Emosional. Segala. Ya, apalah diharapkan pada orang sains untuk menyulam kata dan bahasa?

Yang mereka tidak tahu, sasterawan itu orang besar. Sasterawan tulen adalah mereka yang mencipta gagasan. Yang melihat kelemahan dalam masyarakat dan bersuara melalui kata-kata tercetak. Yang memunculkan idea dan teknologi, sebuah dunia ideal sebelum teknologi itu dapat dicapai lagi dalam alam realiti. Sasterawan tulen itu bagai air, yang bergerak. Memberi minum pada pendahaga, yang menyubur alam, yang memunculkan hidup dari sesuatu yang mati.

Itu mereka tidak tahu.

Rasa saya tawa mereka tidak akan berhenti, sekiranya rakan-rakan sekelas tahu saya menyambung pelajaran peringkat universiti untuk menjadi jurutera. Hilaiannya akan kedengaran sampai sekarang. Tentu.

Tetapi mimpi kecil saya itu dulu, lama sudah, saya tidak pernah ingat pun sehingga hari ini.

Tadi kerani tempat saya bekerja dengan wajah teruja tidak sempat-sempat berjumpa. Saya sedang rehat sebentar dari menghadiri bengkel. Kata dia,

“Saya dari bengkel High End Books.”

Saya mengangkat kening tidak faham.

“Saya kan AJK bengkel untuk menghasilkan buku berimpak tinggi.”

Angguk.

“Nama Encik disebut dalam bengkel tersebut.”

Huh. Saya buat salahkah.

“Tadi semasa penceramah menyebut beberapa nama yang pernah menghasilkan penulisan berimpak tinggi dan penulisan bertaraf antarabangsa, tiba-tiba dia senyap sekejap dan kemudian menyebut. Saya rasa di institusi ini ada seorang Sasterawan.”

Saya menjegilkan mata. “Apa yang di kata seterusnya?”

“Ada tak Ali Asytar bin Hazeman di sini? Semua orang melihat-lihat sekeliling. Kemudian ada seorang menjawab, dia tidak hadir dalam bengkel ini.”

“Ali Asytar, dia seorang Sasterawan. Dia telah menulis karya kreatif yang memberi impak tinggi sehingga diiktiraf peringkat Negara.”

Saya terkesima. Saya hanya orang kecil. Penceramah itu bukan orang yang saya kenal pun, orang luar yang dipanggil untuk melatih kami supaya mampu menghasilkan buku yang bernilai tinggi. Penceramah itu orang besar, sedang saya kerdil tidak signifikan.

Hari ini jiwa saya melayang. Ucapan kecil itu sangat besar untuk saya. Terlalu besar. Adik kerani itu jika tidak bercerita, saya juga tidak tahu. Kerana saya tidak hadir. Tetapi Allah menakdirkan untuk saya tahu.

Kata kawan, setiap impian itu pasti dimakbul orang. Saya mahu percaya. Saya percaya sekarang. Saya orang kerdil. Percayalah, saya bukan seorang sasterawan tulen. Saya hanya menulis kerana gerakkan rasa. Yang diilham dari tempat tertinggi. Masuk ke dalam minda, menerobos dalam sukma, mengalir di hujung jari. Saya kerdil, saya cuma ada 2 karya sahaja diterbitkan dalam massa. Lain-lain masih tersimpan, kerana tidak percaya diri. Bukankah rakan-rakan pernah menghadiahkan hilai tawa untuk mimpi kecil yang mustahil akan tercapai?

Hari ini ada orang mengelar saya sasterawan dalam majlis rasmi yang dihadiri ramai. Yang keluar dari mulut orang besar. Mimpi kecil saya dulu dimakbul Tuhan. Sedang saya sudah lama lupa.

Benarlah, mimpi kecil pun jika Allah berkehendak, Dia akan memakbulkan. Binalah impian sekarang, moga-moga, suatu hari nanti, dalam keadaan paling tidak disangka, Allah akan menebarkan keadilanNya.


***********************************************************************************

Subhanallah. Saya membaca catatan tersebut dengan takjub. Dengan apa yang berlaku mutakhir ini, saya menyimpan mimpi,

"Moga-moga satu hari nanti, Allah perkenan untuk penyatuan Sunni-Syiah berlaku di bumi Malaysia yang saya cintai ini. Allah Tuhan yang Penyantun, Engkaulah Pemakbul segala mimpi dan doa.”






Comments

Nur said…
Is this your own note, sister?

:)
ieka said…
:)
tersirat dalam yang tersurat..
jadi, janganlah berhenti bermimpi.. kan?;)

kawan2 tu semua mereka silap memahami maksud dan nilai.. sasterawan kita juga ramai yg terdiri mereka yang menulis novel2 kurang nilai kan kan.. :p sbb akhbar yg mengangkat mereka begitu.. hahah teringat pula masa pertama kali disoal dalam kelas apa cita2 saya.. saya bertanya kepada kawan tak boleh kah kita kata nak bahagia selama2nya? kawan hanya terdiam.. katanya tak tahu sebab tak pernah ada org jawab macam tu.. akhirnya saya sibuk mencari nama dan jenis pekerjaan di dunia.. dan saya akhirnya tetap memilih bahagia :p
ieka said…
oh by the way.. (BTW?) saya dah tgk 3 idiots.. memang best laa, rasa nak tgk lagi.. ehhehe
ASaL said…
nur - ;)

ieka - i like your words. cita-cita saya mencari bahagia, wow :)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah