kiamat datang tidak dengan tiba-tiba

Apa yang saya jarang jelaskan dalam tulisan adalah obsesi terhadap akhir zaman. Meski ia adalah obsesi, tetapi disorokkan dalam lapis makna atas sebab orang akan segera menggelarkan saya paronoid.

Itu kebimbangan saya dulu tetapi tidak sekarang.

Orang pertama yang menyampaikan gambaran akhir zaman adalah Rasulullah, yang menjadikannya sebagai sebuah edik adalah Allah swt sendiri. Tidak percaya, selak Al Quran.

Lalu tegarkah mereka yang berpesan tentang waktu akhir digelar paranoid?

Tegur Cikli, saya menunggu tsunami di Jepun baru saya bangkit dari pegun. Mungkin benar. Yang pasti, saya kehilangan kata melihat unfolding event yang disampaikan guru mengaji kecil dahulu dibuka satu persatu, depan mata, sedang di sekeliling saya masih lagi crowd yang tidak peduli apa.

Lalu saya bacakan hadith Nabi, bahawa kiamat itu akan datang tiba-tiba pada adik. Adik saya mengangguk tetapi saya katakan pada dia, sebenarnya kiamat tidak datang tiba-tiba. Ia adalah satu perkara yang kita tahu lama sudah. Dan kerana Allah itu amat Adil, Dia akan meninggalkan banyak tanda. Cuma kita yang merasakan ia datang tiba-tiba adalah kerana kita terlalu dilekakan sehingga tidak sedar apa-apa.

Kita akan jadi sama seperti umat Nabi Saleh. Yang setelah melanggar perintah Allah, mereka menunggu selama 3 hari. Menunggu dengan ego bukan dengan keinsafan. Bila awan di langit gelap menutup bumi, mereka hanya menganggap bahawa ia hanya awan membawa hujan. Tidak perlu takut apa-apa. Walau hati ada sedikit rasa takut. Berlalu 2 hari mereka sudah tidak takut apa-apa. Sehinggalah Allah menjawab mereka di hari ketiga, waktu itu tidak ada penyesalan yang dapat menebus segala dosa.

Allah telah mendatangkan kita lebih dari awan hitam. Allah mendatangkan air laut tsunami yang jernih menjadi hitam. Juga revolusi berdarah di tanah Arab.

Peringatan apa lagi yang ditunggu kita.

Kiamat tidak datang tiba-tiba, tetapi kita telah dilekakan begitu dahsyat sehingga tidak rasa dan tidak nampak apa-apa.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang