Sunday, December 31, 2006

Langit permulaan

Akhirnya aku telah melihat langit permulaan
Ingin menikmatinya?
Marilah berdoa bersamaku

Alhamdulillah

Saturday, December 30, 2006

Kawan saya menyogok karya-karya L.M Montgomery, rasionalnya supaya saya dapat melihat melalui kanta yang lain. Bila dia mengatakan Montgomery adalah "she" mata saya jadi bulat dan teruja untuk menekuni. Terus terbayang Anne dari Green Gable yang berambut merah dan kekasihnya yang kacak yang ah, saya telah lupa namanya. Ironi, saya menguliti Panrita. Bukan apa, saya kasihan pada Panrita yang kesunyian setelah lama saya merampasnya (secara sopan tentunya) dari kediaman tetapnya di rak buku Perpustakaan Al Bukhari. Tapi sebenarnya saya telah membacanya selang hari dan tertunda-tunda masa. Fenomena biasa sahaja, bila memilih karya Sasterawan Negara (SN) sebagai bahan bacaan, sebagai marhaen yang masih belum dapat menyeluruhi keindahan bahasa dan keindahan karya SN.
Ada satu perkara yang saya telah sentuh dalam enti "Beri makan pada...." (http://wadikita.blogspot.com/2006_04_01_archive.html) mengenai bagaimana manusia memberi respon apabila satu-satu elemen mengalami kekurangan dari segi esensinya. Rupanya apa yang saya perkatakan cuma separuh masak. Mencantikkannya, khazanahnya, ada di dalam Panrita. Yang saya sebutkan elemen, Pak Arenawati (Panrita) menamakannya Raja. Pak Arenawati menggariskan 7 Raja. 5 Raja untuk tahap pertama. 1 Raja untuk tahap kedua. 1 Raja lagi dalam tahap kedua (Raja dalam Raja).
5 Raja tahap pertama: Mata, Telinga, Hidung, Lidah, Kulit Peraba (antena sebagai penyampai maklumat ke tahap kedua)
1 Raja tahap kedua: Akal (otak) yang menerima maklumat dari antena.
1 Raja dalam Raja tahap kedua: Kalbu / Nurani
Jadi rahsianya telah terbongkar. Namun, untuk menyimpulkannya dalam bahasa mudah, masih lagi tidak saya ketemui jalan keluarnya.
Hendak sahaja mengesyorkan Panrita sebagai teks wajib bagi mereka yang mahu belajar menjadi manusia, tapi, sebagaimana karya-karya SN yang lain, bacalah jika anda benar-benar telah bersedia.
Jika berkesempatan berjumpa Pak Arenawati 4 mata di alam lahut, saya akan terus terang yang saya juga tidak berjujur membaca Panrita, juga yang terdahulu Sandera. Pantas sahaja saya melangkah baris ayat dalam novelnya yang panjang untuk mengetahui cerita akhirnya.
Membaca Panrita, seperti kembara. Lama kelamaan aksara di atas kertas hilang, dan tidak tahu bila waktunya kita mula membaca diri. Seperti Omba, Tamara, Witri mereka selalu merindui Panrita Tua. Saya mengimpikan menemui manusia ajaib yang berperibadi sewanggi setanggi syurga, seperti Panrita Tua, supaya hari-hari dihidangkan ilmu dan hikmah, kemudian berpapasan berjumpa sosok agung seperti Hamzah Fansuri, moga nantinya saya menjadi manusia berpaksi dan mengenal makrifat, dengan haqqul yakin. Entah bila, saya juga telah merindui Panrita Tua.
(hari ini, Saddam Hussien pulang ke kampung halaman yang telah dijanjikan, kesudahannya tragis di tali gantung. Jika mengikuti Al Jazeera, dalam visual yang terang, Saddam diiringi beberapa orang algojo yang sedia tersarung muka, yang nampak cuma mata dan mulut. Saddam berpakaian kemas, wajahnya juga kemas, dalam banyak masa dia kelihatan tenang walau gelojak jiwanya seakan menembusi kanta televisyen. Dia kemudiaannya diikat dengan tali gantung, tanpa diselindungkan mukanya.
Saya pernah bermimpi, mimpi di tali gantung. Meski dalam mimpi, ianya sangat menggerunkan. Meski dalam mimpi, saya juga tidak mahu mengulangi. Tiba-tiba, saya terfikir, mungkinkah dapat Saddam dikurniai ikhsan berjumpa Panrita Tua?
Wallahu a'lam. Inna lillahi wa inna ilaihi rajioon).
Esok Eid Adha. Esok Eid Korban. Moga-moga dikurniakan semangat pengorbanan Ismail dan Ibrahim dalam jiwa selamanya. Selamat Eid Adha.

Friday, December 29, 2006

Tahun Baru

Tahun cuma relatif pada manusia yang terikat dengannya, sedang setiap masa adalah kehidupan bagi mereka yang menghargai, yang menilai, yang hidup.
Azam akan relatif pada orang yang membuatnya, sedang menggapai impian tidak terikat dengan ruang, dimensi dan masa.
Dimana-mana anda hanya ada akal, tenaga, usaha dan rasa.
Berusahalah, dengan hidup, dengan rasa, dengan gembira.
SELAMAT TAHUN BARU MASIHI.
GAMBATE!

Monday, December 25, 2006

Bukan Kucing Kami

Ia bukan kucing kami. Adikku selalu mengingatkan aku tentang itu. Tapi, Putih akan datang waktu aku paling sedih. Bukan sebelum ini Putih tidak pernah datang, cuma dalam keadaanku kesayuan Putih akan luar biasa manja denganku. Sebelum ini sebelah mata pun Putih tidak mahu mendekat. Kawan baik Putih itu dialah, adikku yang punyai aura kucing sejak kecil. Aku suka sangat tidak, membenci pun tidak. Tapi agak-agak aku sudah jatuh kasih pada Putih. Kucing yang ini. Putih akan berdiri dihadapan tingkap luar sambil mengiaw sekali dua. Ia sangat tahu bahawa Ia mustahil dikecewakan. Kemudian pintu akan dibuka lebar-lebar memberikan Putih peluang menjelajah keseluruh rumah. Tapi Putih sangat baik, sangat pelik juga. Kalau kami menyediakan makanan di dalam pinggan, atau memberinya dari tapak tangan, Putih akan mencicip dan menghidu sekejap sebelum pergi menjelajah lagi. Dalam hal ini aku selalu memanggilnya mengong. Geram. Marah sebab makanan tidak berusik. Putih ni betul kucing ke jelmaan kucing. Aku jarang nampak Putih makan di rumah. Malam-malam yang mengusik kalbu yang rindu, Putih selalu ingin berkongsi katil denganku. Memang demam rasanya kucing ini. Biasanya Putih akan memilih adikku daripada aku. Tapi bila masa-masa aku pula mengong, haiwan kurniaan Tuhan inilah yang selalu meneman. Sama-sama mengong agaknya. Baguslah boleh jadi kawan baik. Aku tak pernah bercakap dengan kucing. Tapi kawanku selalu. Kadang-kadang Atuk kawanku yang sudah susut deria penglihatannya menjadi hairan sehingga bertanya, kawanku bercakap dengan siapa. Adikku juga selalu marah, biasalah cakap dengan kucing. Hairan aku. Tapi bila si mengong Putih ini tidak mahu turun dari katil, aku akan mengusapnya manja sambil bercakap-cakap dalam hati. Putih pula akan memandangku tepat ke mata, hingga turun ke hati. Aik, Ia faham ke? Putih ini selalu membuatku rasa asing di hadapan orang lain. Tapi bila bersendirian, aku rasa Ia yang paling memahami. Kalau Ia tidak ada, kadang-kadang aku juga rasa rindu.
Aku tidak ingat siapa, tapi ada yang beritahu kucing tidak sesuai di bela di rumah. Mungkin ibadat kita akan cacat jika najis yang di bawa oleh haiwan ini tidak diselenggara dengan sebaiknya.

Aku memandang Putih. Bagaimana jika ada orang menghalang aku mengusapnya? Bagaimana jika ada orang menghalangku dari memeluk dan menciumnya dangan kasih? Kalau aku hanya ada seorang kawan sahaja, Putih, bolehkah mereka yang menghalang faham kesunyiaan yang akan ditinggalkan oleh Putih ini. Aku rasa mereka tidak akan faham, sebab mereka tidak pernah mengenal Putih.

Miaw.

(gambar kucing putih tiada dalam simpanan. Gambar di atas hanyalah cameo kucing orang lain, pinjam kejap. Atuk kawan saya sedang sakit dihospital sekarang. Moga Atuk cepat sembuh)

Batal wuduk


A1: Batal tak wuduk kalau minum sebelum solat
A2: Batal...
A1: (Tercengang, sebab dia dah terminum segelas air)
A2: Batal, kalau sambil minum tu terkentut.
A1&A3&A4: A2, when will you grow up?
A2: What have I done wrong?

Sunday, December 24, 2006

P, L & J

(gambar tidak ada kena mengena dengan dialog)
Perantis jurutera sivil (P), pensyarah kejuruteraan sivil (L), jurutera sivil (J)
P: Banjir-banjir ni nak salahkan siapa?
L: Mungkin jurutera tidak pernah menyangka hujan selebat ini. Boleh jadi kita kena periksa semula sistem perparitan dan pembentungan dan tengok kaedah rekabentuknya.
J: Macamana, kalau hujan yang turun 2,3 hari sama isipadunya dengan hujan 3,4 bulan.
P: Jadi, bolehlah disimpulkan sebagai bencana alam?
L: Patutnya kita memang boleh meramalkan bentuk hujan selama 100 tahun. Rekabentuknya seharus begitu.
J: Macamana? Kalau diramal selama 100 tahun pun, dari segi budgetnya tidak akan ada kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan sanggup keluarkan belanja.
P: Jadi....
L: Bila alam menunjukkan kemampuannya...
J: Tengoklah kerosakkan yang dilakukan mengatasi kebijakan manusia...

Friday, December 22, 2006

Kongsi gambar cantik & Dialog boring



A: Arghhhhhh! Mana nak cari ide?
B: Dah 2 kali pergi Carrefour tak jumpa ke?
A: Ye la tu, lain kali pergi kedai runcit Kak Bi mintalah berkat 2 kilo. (Aduh! Kepala sakit).

Tuesday, December 19, 2006

Monday, December 18, 2006

Failure!

When will the term failure effect your feeling? When the least that we expect them. To include, when you're thinking about nothing will actually stop your way, you have all the superior support that you need, the superb record, all the effort that you have done for years, the reputation that show that you are the one.
How will you feel? Like sh--, like you're the stupidiest person on earth that ever exist, ashamed at the maximum level, disgraced to your family, colleague, to your cow (in Mulan) all the person that put all the trust on your shoulder, to yourself.
How will you react? Face the person that have all the unconfident feeling towards your, confront him face to face and ask, what should I do to make it right. Face the person that put the trust on you, say I'm sorry for dissapointing and thank you for giving me the oppurtunity.
What is your immeadiate respon? I want to become Sasterawan Negara!!!! (poyo)
What will you do next? Wake up and pray until dawn, contemplate what you have done wrong, counter all the low esteem feeling, jump back, and this time make sure higher until they amazed.
To whom will you find comfort? To your brother that say, "Why we fall..... the rest please watch Batman Begin" (bagus punya adik).
What should I do? (despite all?) Laugh at the highest volume and say "THANK GOD, ALHAMDULILLAH", at last my 1 month misery have ended dramatically (to be consider as one of the miraculous idea to put in who knows, cerpen, cerpan, novel, or simply a poem)
What will you see? Of course, my smiling face :) after all I'm not the only one, and this time I know what are the expectation, after all my first sentence to comfort my friend "Don't worry, after all, this is only Dunia, Dunia, may Allah guide us to hereafter towards this wordly live".
(I'll be on holiday until Wednesday, I will finish my 3 volume anime DVD (Japanese), I've on my hand, Panrita, Hujan Pagi, Kelapa Nan Sebatang, all the movie clips in my bro computer, and I've been connected by streamyx, I've hold my friend's two month baby, I've my spectacles (done yesterday) so I can see clearly now, I've few things on my mind right now, I plan to completed them all, InsyaAllah).

Friday, December 15, 2006

Mimpi & Intuisi

Dalam seminggu lebih yang telah lalu, kawan saya bermimpi. Kami bertiga hampir lemas ditenggelami air laut, kerana kami telah menggunakan laluan pesisir pantai untuk ke pasar malam. Kawan yang memandu kereta (bukan pemilik kereta-pemilik kereta ialah kawan yang mengalami mimpi ini), berdegil untuk mengikuti laluan yang dikatakan pintas dan ramai orang lain melaluinya. Air pasang. Kami betul-betul di gigi air. Dari jauh ombak yang sedang menggulung untuk menelan. Di atas ombak yang bersedia untuk mengganas, kelihatan barge yang dibuat dari tayar yang sedia menghempap kami mati. Kata yang empunya kereta pada saya, selamatkah kita ini. Kata saya (menurut mimpinya) berdoa sahajalah. Moga kita selamat. Ombak menelan, nasib baik barge terhempas ke arah lain. Kami terkapai-kapai mengambil nafas. Akhirnya ombak surut. Kereta selamat. Kami selamat.


Sehari sebelum majlis anugerah, saya keluar makan dengan rakan. Kata saya, seolah-olah saya akan mengambil hadiah esok pagi meski untuk pertandingan yang disertai harapannya sangatlah tipis. Saingan saya kawan yang bermimpi tadi. Satu peluang lain adalah cabutan bertuah. Terasa sahaja akan bertuah. Rakan berpesan, jangan berharap sangat, nanti kecewa. Saya kata, baik saya bersedia, supaya bila menang nanti saya tidak terperanjat sangat. Harap-harap tidak tersadung kaki di atas pentas yang gilang gemilang. Kalau kalah, tidak mengapa, sebab begitulah adat pertandingan.

Kami ke tandas dua kali. Strategi untuk lari dari majlis. Kali pertama, kami teragak-agak untuk lari. Kali kedua saya bertekad untuk terus lari. Kawan saya (kawan yang memandu dalam mimpi) pula beria-ria untuk menyertai majlis. Dewan telah hampir penuh. Semua tempat duduk belakang dipenuhi orang. Tempat duduk yang kosong adalah paling hadapan. Tempat duduk untuk ketua-ketua. Tanpa malu kami duduk tanpa jawatan khas. Seronok mendengar ceramah, tanpa sedar kami mengikuti sampai ke akhir majlis keraian tersebut. Untuk cabutan bertuah, saya memilih nombor James Bond. 007. Rupanya James Bond tidak bertuah tahun ini (kalah dari segi kutipan tiket dengan filem Happy Feet). Saya hampa. Untuk kategori pertandingan saya kalah juga.

Kata orang mimpi air, mimpi rezeki. Sudah tentu rezeki pada yang empunya mimpi. Kawan saya yang bermimpi telah menang dalam kategori pertandingan. Tapi dia tidak ada kerana menyertai kursus. Sebagai ganti nama saya telah dipanggil untuk mengambil hadiah (sebagai wakil). 1 piala pusingan (yang besar), 1 plak, 1 sijil dan 1 surat penyertaan.

Kami telah lupa tentang mimpi. Saya juga telah lupa tentang intuisi. Mimpi air mimpi rezeki. Mimpi dan intuisi, benarkah ia boleh berlaku selalu?

p/s: kawan saya takut air sebenarnya, baru saya tahu, hehehe......watlu?



Sunday, December 10, 2006

What the director saids about 'Baba Aziz'

Nacer Khemir

Unbounded Desert
Baba Aziz (2005), a Sufi crosses a vast expanse stretching from the Atlantic shores of the Maghreb all the way into Iran. Baba Aziz, Khemir says, was his way of combining both perspectives, Arab and Western. Driven by the desire to relocate his religious heritage in an increasingly hostile world, the film is an attempt to, as it were, "wipe the mud of the face" of Islam: "Suppose you were walking with your father on the street and he fell and got mud on his face. What do you do then? You help him up and wipe the mud off his face." More generally he described his approach as a tip-of-the-iceberg mode of narration: "Narrative, for me, is transcendent. It becomes transcendent through abstraction. It's a kind of Islamic thought, too. When I point to something, I am indicating 10 times that thing, but nine out of 10 parts of the whole remain invisible. A kind of Islamic thought, as I said, and a way of confirming the cultural density my viewpoint..."
I said: After reviewing CINTA I was accidently watched Baba Aziz premier in Kirana (Astro channel). It was Iranian movie which I'm not expecting any surprising element (I used to watch Iranian film for a while). Typical Iranian face, desert as most of its scenary, but beyond my will, I was stunned in front of the television for hours (even though I was rushing to settle a lot of important works-what a magnetic influenced in Iranian cinema, gosh!). For a few minutes contempleted what was actually the director want to tell the audience, with all the simple dialogue and once in a while songs, I learned that this is a story about a sufi journey with his grandchild. Narrated in strange stories, with a lot of accidental roles, with original songs (which in not intentionally added to help the story mood-as been practised by the Hollywood's film maker), Baba Aziz sure has captured my mind, heart and even soul. I always frustrated by the Iranian movies as they were never ever strictly bounded to the common practice (with clean story line), dramatic and the finishing event. But amazingly I was there, without realising that I ever blinked my eyes even once. As the dry heart need to be fertilized, the film sure make me drowned in vast trancendent knowledge of a journey - a true journey. It will be exaggerated to call this film a total success, but it sure does bring something. My friend didn't agree some scenes in the movie, but I believe that the director still a human with teasing character and decide to describe intentionally in strange narration. I succeed to control my tears at the silver screen watching CINTA, but to this, I'm a total looser. I couldn't watched the end of the story, as my duty kept calling me. But the few minutes in the car to the office, I'm sure Baba Aziz will be there for a long while in my mind-it will for sure! (God, give me another chance to actually watch this movie)

Friday, December 08, 2006

Filem CINTA


Kami ke KL untuk ber 'CINTA'. Untuk filem Melayu pertama yang ditonton di skrin lebar, ia merupakan langkah yang berbaloi. Mengharapkan keluar dari kepompong filem Melayu, jika tidak dikatakan sangat berjaya, CINTA jelas memberikan impak yang signifikan. Baik dari sudut sinematografi, naskah, pelakon-pelakon, pilihan runut bunyi dan pengarah, untuk sekian banyak penonton, CINTA sangat menyegarkan. Filem ini bercerita mengenai Kuala Lumpur dengan naratif cerita, plot, latar yang sangat dekat dengan warga kota, malah diwujudkan dalam skrin dengan bergaya dan amat cantik. Secara tidak langsung, sebahagian warna hidup penghuninya di bawa bersama dalam keanehan-keanehan cinta dari Khabir Bhatia. Saya memberikan kredit yang banyak pada Pengarah, kerana sangat rajin mencari shot yang menarik dalam gerak kamera yang seakan hidup. Barangkali ramai yang bersetuju dengan saya bahawa kekuatan sebenar terletak di bahu Rahim Razali dan Fatimah Abu Bakar. Pujian tentunya pada pelakon bakat hebat ini, skrip yang puitis dan kuat. Menceritakan cinta dari mata pelbagai lapis usia dan hubungan pasti membawa perasaan terbuai bersama kisah-kisah ini. Ikuti sahaja Rashidi Ishak, Que Haidar, Nanu Baharuddin, Pierra Andre, Sharifah Amani juga Nasrizal Ngasri dan cerita-cerita mereka. Tidak mahu mengulas lebih panjang mengenai filem ini, kerana ianya lebih enak di advancer sendiri.
Terima kasih kerana mengiringi filem CINTA dengan VCD soundtrack. Kami dapat mengenal bakat hebat muzik Shannon yang memenangi anugerah penyanyi baru di AIM 2005.
Saya memilih Kak Bi, disebalik segala kekurangan dan ketidaksempurnaan Cikgu Elias, tanpa mengharapkan apa-apa balasan, mampukah anda cinta demi CINTA? Saya? Mungkin..............
Tontonilah, dan ber 'CINTA' seadanya. Sudah tonton? Mari kita nyanyikan Bila Engkau Jauh bersama-sama. :)
p/s: saya memiskinkan emosi menonton untuk kelihatan gagah di kiri dan kanan kawan-kawan saya yang tersumbat hidung menahan sedu dan air mata. Sudahnya, saya berjaya. Tapi akhirnya tidak dapat menafikan bahawa jika ini filem Melayu, barangkali saya tidak kisah menonton lagi di pawagam untuk kali kedua.

Tuesday, December 05, 2006

saya mahu

















saya akan bahagia
jika sekali
saya boleh jadi
seperti Midori




Friday, December 01, 2006

......surat ini

saya mahu menulis surat
tapi kehilangan kata
hati separuh
semangat hilang
dalam dingin gerimis di jendela
sejernih takung di mata
bahagiakah dikurniakan sayap
walau jiwa beku
kehilangan kasih
jalan apakah ini
dapatkah diungkapkan makna
dalam sejuta gemerlapan sirna
mahukah engkau
mengiringiku dengan doa?