Silver Sword

Saya mengidentitikan dia dengan semerbak bau kopi. Bukan kopi yang biasa, tapi kopi capuccino ais yang dikisar halus. Atau bun Rotiboy yang mempunyai citarasa unik dari bakeri. Dia tidak tahu, tapi bayangannya selalu hadir bergilir, aroma kopi dan kelibat wajahnya, tidak mungkin pernah boleh luput.

Mengapa kopi? Kopi punya elemen eksotik yang sukar diterjemah. Seperti kulit wajahnya. Dia bukanlah manusia berkulit cerah sebenarnya. Seperti kopi tanpa gula akan pahit, begitu juga dia, tanpa senyum saya merasai langkah sepinya, dekat dan intim.

Baru sepurnama lalu, dia sudah luput di satu sudut hati yang seni. Tapi kali ini, bersama lawatan Kelab Astronomi untuk memahami wujud aturan kosmos dan konsep fizik, dia telah hadir di mana-mana. Setiap masa. Tuhan, bagaimana mungkin boleh saya loloskan diri.

Saya memandang kubah layar separa parabolik yang luas terbentang di hamparan siling bangunan. Dalam menghargai wujud kehidupan yang diceritakan dalam filem, dengan kedudukan hampir berbaring dalam panggung yang asing, rakan baikku disebelah kiri telah tenggelam dalam alam mimpi. Tapi dia, secara tiba-tiba telah hadir disisi kananku dekat. Dan hadir di dalam hati, menjadikan organ dalamanku itu sakit tiba-tiba. Benar sakitnya materi, betul-betul boleh diindera. Hingga menjadikan sisi pipi kananku panas dengan aliran air dari wadah yang tidak mahu lagi diempang.

Saya mahu katakan pada dia, berilah senyum dari dia yang ikhlas, sekali, hanya untukku. Demi senyum itu, jika dia satu-satunya pohon bunga Silver Sword yang wujud di atas kepulauan Hawaii, saya sudi menjadi lebah yang ditakdir hadir untuk menemani saban hari. Setiap masa. Tiap ketika. Walau hadir lebah hanya untuk melestari kemandirian pohon, tidak mengapa. Biar lebah terbang, hinggap, terbang, dan hinggap lagi. Dalam tandus tanpa penduduk, tanpa kehidupan yang lain, yang berbicara hanya sepi, saya sanggup menjadi sang lebah itu. Biar Silver Sword berkembang aneh. Meski aneh dan asing, Silver Sword tetap menisfestasi keindahan dan Akbar Tuhan yang tidak terbanding. Menjadi jambatan untuk mengEsa Yang Agung. Mengakui Rab yang mentadbir harmoni. Wujud bersebab dan bertujuan. Dengan hidup, Silver Sword memberi harapan, membuka hikmah, melebar kasih, walau terasing. Yang pasti, Silver Sword tetap akan menjadi pohon paling sunyi, sepi dan ungu. Sesunyi, sesepi dan seungu hati dia yang aneh. Dan saya, tanpa jemu akan menjadi sang pemberi khidmat, meski semut-semut yang melata di tanah, hanya menunggu masa untuk sang lebah menjadi korban. Korban syahid percintaan. Betul, sungguh! Saya telah jatuh kasih padanya.

Comments

ieka said…
neg nge nge :D

i thought of jot down some comments regarding posting on 'Mimpi'. tapi dah lupa plak nak isi apa. sekarang saya senyum sahaja, bunga2nya bahasa awak. ohooho deep meaning:P
Anonymous said…
i didnt realise the trip will invoke you the suppressed feelings back. but it is nice kan..? to be able to feel it back..to relate it to the miracle of the nature...fuh...seb baik tido!if idok..bulih hulur tisu...unge...hehehheh
ASaL said…
aik, kawan baik disebelah kiriku itu anonymous ke? huhuhu...
ade ker tido? x patut betul rugi 6 hinggit
p/s: jgn le percaye beno entri ku ini, tipu jek

ieka,
:) hehehehe, bahasa jiwa bangsa
kalau bahasa jiwa2? (ada sikit short circuit dalam itu kepala :))

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah