Selamatkan diri dari Influenza dengan

Surah Al Kahfi.
Dalam menangani cabaran dan meneliti kejadian dalam negeri dan luar, ada baiknya kita berhenti sejenak dan berfikir, dunia hari ini apakah halnya?
Kematian mengejut menjadi-jadi, kepanasan terlampau, banjir dan kebakaran hutan, wabak penyakit yang menular sehingga mengakibatkan kematian dalam jumlah yang tinggi, peras ugut along, kemajuan negara tetapi tidak juga dapat menghapuskan kemiskinan meski di negeri yang kaya raya, kejatuhan ekonomi, pertembungan politik atau peperangan antara bangsa yang sama sehingga berpecah belah, penghapusan etnik di Uighur, Filipina, selatan Thailand, Bosnia, Shabra dan Shatilla, Palestin, negara Islam yang kaya raya tetapi tidak dapat membela saudara seagama dan dan segala.
Ada baiknya kita berehat dan memerhati, apa yang dipesan Nabi untuk keselamatan.
Tentang surah Al Kahfi.
'Abu Sa'id al-Khudri reports that the Prophet said: Whosoever recites Surah al-Kahf on Jumu'ah will have illumination from the light (from the Surah) from one Jum'ah to the next.' (Nasa'i, Baihaqi, Hakim)
Tentang menghafal beberapa bahagian Surah Al Kahfi untuk penyelamatan.
'Abu Darda reported that Allah's Mesengger said: If anyine memorizes the first ten verses of Surah al-Kahf, he will be protected from Dajjal.' (Sahih Muslim)
Yang paling mencemaskan tentulah berkenaan wabak penyakit selsema babi. Kami baru diberi penerangan panjang lebar daripada Doktor bagaimana mahu respon kepada virus selsema yang boleh menyebabkan kegagalan sistem pernafasan, pnemonia dan lain-lain penyakit hingga membawa kepada kematian mengejut. Sehingga hari ini Malaysia sudah mencatatkan kematian ke 4 dan angka yang disyaki dan mengidap H1N1 semakin meningkat setiap hari.
Penerangan Doktor untuk membuat 3 perkara sebagai langkah pencegahan.
1. Melakukan etika batuk dengan maksud jangan batuk secara terbuka. Pastikan membawa sapu tangan kemana-mana untuk membolehkan anda batuk dan bersin dengan ditekup mulut. Jika tiada sapu tangan gunakan kedua-dua tangan. Pembebasan virus ke udara boleh menyebabkan jangkitan. Virus boleh hidup selama 48 jam tanpa hos.
2. Menjarakkan diri dengan individu yang tidak sihat atau yang sihat sekurang-kurangnya dengan jarak satu meter. Yang sudah mempunyai simptom flu, diminta untuk memakai mask ketika berhadapan dengan orang ramai untuk menghalang dari virus disebarkan.
3. Sentiasa mencuci tangan dengan kaedah yang betul. Seperti yang ditunjuk dalam iklan sabun Lifebuoy kalau tak silap.
Kami menghargai keilmuan Doktor dengan cara pencegahan seperti yang dijelaskan. Cuma masih lagi bersarang kebimbangan, adakah yang digariskan mencukupi? Adakah kebijakan kerajaan itu kebijakan yang didasari ilmu teori yang kadang-kadang jadi, kadang-kadang tidak itu cukup untuk mencegah dan menghalang daripada dijangkiti?
Apa kata Nabi untuk respon kepada wabak penyakit?
"If you hear of an epidemic outbreak in a land, do not enter it; but if it breaks out in a place while you are in it, do not leave that place" (Sahīh Bukhāri).
“death from epidemic is martyrdom for every Muslim” (Sahīh Bukhāri).
Dan apakah sebenarnya wabak ini untuk kita? Ujian, peringatan, hukuman?
“punishment sent by Allah on whom He wished, and Allah made it a source of mercy for the believers, for if one in the time of an epidemic stays in his place patiently hoping for Allah's Reward and believing that nothing will befall him except what Allah has written for him, (and he dies) he will get the reward of a martyr" (Sahīh Bukhāri).
Ya Allah, kami berdoa agar diselamatkan kami dari bala bencana, ujian dan dugaan, moga ketabahan kami mengikut suruhanMu dan sunnah NabiMu mendapat ganjaran pahala dan dikurniakan syahid.
Untuk ibu bapa dan penjaga, jika ada simptom wabak ini kepada anak-anak atau diri sendiri, nasihatilah mereka untuk kekal di rumah, berjihad dan tahanlah diri dari keluar ke publik untuk kemaslahatan umum (exception untuk keluar mendapat rawatan). Moga diganjari pahala orang berjuang dan mati sebagai syahid. InsyaAllah.
Bacaan lanjut perspektif wabak dari sarjana Muslim, Imran N Hossein di sini.
Wallahu a'lam.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah