Si yatim yang memberikan saya bekal

Entri ini dan seterus-seterusnya adalah untuk persiapan menyambut harijadi seorang yatim piatu paling miskin, yang telah dengan susah payah berjuang hanya semata untuk memberikan saya bekal.

Allahumma solli a'la Muhammad, wa a'la ali Muhammad.

Subhanallah, tidak pernah saya rindu sebegini hebat. Dan menyebut namanya sahaja telah mengundang rasa sebak yang menebal. Di musim kepanasan begini, saya mengenang dia yang berpanasan terik mentari sejak kecil mengembala kambing untuk menyara hidupnya yang ditinggalkan ayah dan ibu. Dia yang berpindah penjaga dari tahun ke tahun. Sejak kematian ayah dalam kandungan, kemudian dipelihara bonda. Tetapi ibunya juga meninggal awal, sehinggalah Datuk yang renta mengambil alih memelihara. Tetapi Datuk pergi juga sehingga terpaksa diserahkan kepada pakcik yang punya anak ramai.

Kenangkan.

Saya cabar awak untuk berada di terik mentari selama setengah jam guna untuk mencari rezeki. Saya harap awak dapat rasa pedih dicucuk panas yang berdiri di waktu tengahari merembang, dengan kudrat dan tenaga mengangkat barang seperti pekerja kontraktor binaan. Moga-moga kita belajar menginsafi. Saya pernah dan sering berada di tapak bina. Tetapi awak percayalah, sungguh Allah itu Maha Suci, berada di tempat pembinaan selama 15 minit sahaja boleh menguji kesabaran. Meski dilengkapi segala macam peralatan menahan panas dengan topi dan cermin mata gelap, panas di luar sana memang menggila.

Bayangkan si yatim itu awak. Bayangkan dia yang sudah tidak punya sesiapa, malah terpaksa berusaha sendiri sejak kecil guna untuk menggalas perutnya yang kosong. Bayangkan dia ditengah panas. Kita di iklim tropika, yang suhunya kadang-kadang dilembutkan dengan hujan dan angin permai, bayangkan si yatim itu yang duduk di iklim padang pasir. Yang angin menyapa bersama perit mentari. Datang angin bukan aman, malah azab yang mencucuk pedih kulit.

MasyaAllah, si yatim itu sungguh malang. Tetapi ketika saya mencari-cari dalam kesusahan, dialah yang menghulurkan tangan dan memberikan saya bekal. Dialah yang memberi khabar gembira ketika harapan pun sudah tidak tinggal untuk saya.

Mengapa? Mengapa si yatim itu yang menyuguhkan bekal, bukan orang lain?

Allahumma solli a'la Muhammad, wa a'la ali Muhammad.



Comments

Daud Mili said…
Si yatim itu mahu saya rindui....mahu ingat dia dengan senyuman,...mahu ingat dia dengan kesedihan....
ASaL said…
ya.

tebarkan seluruh rasa dengan,

Allahumma solli a'la Muhammad, wa a'la ali Muhammad, ya muslimin sollu alaih.

kerana,

Allah yang memerintah, dalam Quran yang 'La raibafi, hudal lil muttakin'.

Mahu jadi orang bertakwa?

Allahumma solli a'la Muhammad, wa a'la ali Muhammad, ya muslimin sollu alaih.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang