Air: Mula dan Akhir 2

Mendengar dan menonton berita di tv sudah semacam menjadi menonton drama yang ditayangkan di slot waktu petang pula. Hari-hari ada berita jenayah. Rompakan, pembunuhan, mengedar dadah sintetik, malah di parlimen semakin ramai drama king mencari publisiti.

Tetapi semalam, berita amat mengejutkan belaku di Sarawak dan di Kedah, perbuatan seks haram dilakukan secara terbuka. Di Sarawak modus operandinya, pelacur akan membawa akhbar dan keluar sejak dari jam 7 malam lagi. Mereka akan berpeleseran di hadapan kedai untuk mencari pelanggan. Setelah belaku tawar menawar, mereka akan menggunakan suratkhabar tadi sebagai alas untuk, ya anda tahu untuk apa. Di Kedah pula, begitu juga. Tawar menawar malah belaku di hadapan kawasan perumahan yang penuh semak samun. Sekumpulan lelaki yang menunggang motorsikal sedang berbincang dengan 2 orang wanita dalam keadaan tidak sedar perbuatan mereka dirakam jurugambar. Setelah disiasat, dalam belukar yang penuh semak samun ada tilam dan khemah. Dan di sekitarnya, bersepah kondom yang baru digunakan.

Nauzubillah.

Kemudian berita melanjutkan lagi. Beberapa kawasan di tanah air kita ini kesempitan air. Di Sarawak dan Kedah terutamanya. Trak-trak tentera mula digunakan untuk menghantar bekalan di kawasan-kawasan yang mengalami kemarau kontang ekstrim sehingga menyebabkan loji air kering, malah sungai juga tidak ada airnya lagi. Sungai di Malaysia tidak ada air? Luarbiasa. Memandangkan Malaysia adalah sebuah negara yang beriklim khatulistiwa dengan hutan hujan tropika, kita biasa menerima air hujan sehingga 3000 mm setahun (jumlah ini adalah 2 kali ganda dari jumlah hujan tahunan di semua negara lain di dunia). Malah kita, kesempitan air?

Kebetulankah?

Kami di Pahang, sudah berbulan-bulan mengalami panas ekstrim yang melampau. Tanda-tanda hujan itu ada dengan awan hitam berat yang bersedia untuk membasahkan bumi. Tetapi khabar berita bumi disirami air itu tidak datang. Sehingga berita mencatat sesetengah kawasan di Pahang mengalami suhu kedua paling panas di Malaysia, dibelakang Kedah. Hari-hari begitu sehinggakan tanam-tanaman mula mengering dan mati. Majoriti kami dalam hati sudah pun berkata-kata, "Wah, bala apa yang menimpa bumi ini?" Dan kerana itu usai solat, dan ketika melihat kelibat awan, kami berdoa agar Tuhan mengasihani tanaman dan mergastua menyedekahkan kami dengan hujan dan angin yang mendamaikan.


Air dan rahmat Tuhan, adakah ia perkara yang ada kaitan?

Ermm, boleh difikir-fikir dan direnung-renungkan. Seorang ibu, ketika melahirkan bayi, perkara pertama yang terjadi pada si ibu ialah dadanya dipenuhi air. Ia tidak ada ketika mengandungkan bayi selama 9 bulan 10 hari. Ia tidak ada ketika seorang wanita itu selamat diijab kabulkan. Dan air itu bukan sebarang air, ia adalah air susu yang mengandungi pelbagai kebaikkan dan ianya rezeki khusus untuk bayi. Luar biasa, air ini akan berhenti keluar dari kantung ibu, setelah bayi itu menginjak usia dua tahun. Kadang-kadang kurang dari itu. Ajaib bukan? Seorang manusia telah ditentukan rezekinya ketika dia tidak boleh berbuat apa kecuali menangis, dan rezeki itu berupa air yang mengalir dari dada seorang manusia lainnya. Air.

Ketika sebuah rumah ibadat tertua di dunia akan didirikan di lembah Bakkah (seperti tertulis dalam Al Quran, Makkah seperti yang umum kenal), Allah menentukan lokasinya itu mestilah terjamin dengan sumber air yang melimpah ruah dahulu, sebelum binaan boleh didirikan di atasnya. Sebelum hati-hati pengunjung dan penziarah tertarik kepadanya. Air itu magnet? Dan jika benar, maksudnya air zam-zam adalah air yang mempunyai kuasa magnetik paling kuat di dunia kerana ia berjaya menghimpunkan berjuta-juta orang datang pada satu-satu masa. Ok, ok, saya tahu, ia bukan kerana air zam-zam, ia adalah kerana pangilan haji dan seruannya adakah kewajipan kepada umat Islam, Quran 3:97 'Dan kewajiban manusia terhadap Allah adalah melaksanakan ibadah haji ke Baitullah, iaitu bagi orang-orang yang mampu mengadakan perjalanan ke sana. Barang siapa mengingkari haji, maka ketahuilah bahawa Allah Mahakaya dari seluruh alam'.

Tetapi akan tertarikkah hati manusia, jika air tidak ada? Jika meneliti penderitaan Siti Hajar, kita akan segera kesani betapa perit penanggungan, tetapi Allah itu Mahakaya, di lembah yang sekelilingnya tanah dan batu yang kering tanpa tanda-tanda hujan, tanpa ada kelibat air sungai mahupun laut, Allah menakdirkan rezeki di bawah hentakkan lemah kaki si kecil Ismail. Harapan itu ada, walaupun ketika pada zahir pandangan manusia seperti mustahil belaku, jika Allah berkata kun, fayakun. Tiada kebetulan, kejadian Allah telah tentukan seperti itu. Makkah dan air zam-zam tidak boleh dipisahkan. Ia telah ditulis cantik, air zam-zam itu dulu keluar, kemudian Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail membina rumahNya, dan kemudian Rasulullahlah mengembalikan kiblat dari Jurusalem mengadap rumah yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi seluruh alam, Baitullahi Haram, Makkah Al Mukarram.
Adakah air itu magnet? Boleh jadi juga. Jika diteliti sejarah dunia (ermm patut merujuk dulu pada pakar sejarah domestik saya Aderi Aryasu), setiap tamadun yang wujud ribuan tahun dahulu, di Babylon, di Rom, di Mesir, semuanya akan bermula di kawasan paling dekat dengan air. Babylon dengan sungai Euphrates dan Tigris, Mesir dengan Sungai Nil, dan Rom, saya tidak pasti. Tetapi Rom adalah tamadun paling hebat dalam mengendalikan sumber air, paling hebat dalam menyediakan sistem perparitan dan saliran. Di China juga, yang mengalir di tengah-tengah negara yang besar dan hebat itu, adalah sungai-sungai (Sungai Yangtze?) yang mengangkut sekali baja asli hasil dari mendapan yang digunakan sebagai baja untuk menyuburkan tanah dan tumbuhan. Barangkali pakar sejarah domestik saya boleh jelaskan hal ini nanti. Mungkin itu juga menjadi sebab, Kuala Lumpur sebuah bandaraya yang makmur. Bukankah KL mempunyai satu tempat yang menemukan dua sungai, iaitu Sungai Gombak dan Sungai Kelang. Dan di sungai KL satu ketika dahulu mempunyai bijih yang berharga, bijih timah.
Kemudian saya berfikir, Malaysia sebagai sebuah negara yang tidak pernah ketandusan air, masakan boleh keputusan bekalan?
Saya masih ingat lagi dulu, sewaktu arwah ayah masih ada, kami duduk di Kuala Lumpur bersempadan dengan Selangor. Ayah sudah pencen. Kami bertiga duduk di rumah. Seingat saya, ibu saya waktu itu tidak berapa sihat. Hujan turun mencurah-curah. Jam 5 petang, kelihatannya seperti malam. Beberapa minggu begitu. Hujan turun bukan sedikit, jika tiada saliran yang baik, kejiranan kami sudah banjir. Tetapi pelik bin ajaibnya, paip kami kering. Setitis air pun segan keluar. Lori tangki air datang selang sehari untuk membekalkan perumahan kami dengan air bersih untuk menyediakan makanan dan ambil wuduk. Tetapi hari tetap hujan, paip air tetap kering tidak mengeluarkan air. Kerana itu, arwah ayah merangka sistem salirannya sendiri, meletak satu tangki air di halaman rumah, dan paip besar dipasang supaya air hujan yang turun masuk terus ke dalam tangki air tersebut. Saya masih ingat, kerana saya bersama-sama arwah ayah mengangkut berbaldi-baldi air untuk dimasukkan ke dalam tangki. Jika lori air datang, sayalah yang bekejar mengangkat air untuk kegunaan rumah. Mengangkat baldi yang penuh dan berat untuk diisi dalam tangki dan kolam bilik mandi. Supaya mak yang tidak sihat, dapat membersihkan diri dengan sempurna. Ironi bukan, hujan, tetapi empangan kurang air. Akibatnya loji air tidak dapat beroperasi untuk membekalkan air pada penghuninya. Ya, tuan-tuan dan puan-puan, kami tinggal di Kuala Lumpur, bandar metropolitan yang gah serba serbi. Tetapi tiada bekalan air yang mencukupi. Kami tinggal di Kuala Lumpur, yang bila sahaja keluar dari pagar rumah, perkara pertama yang kelihatan di mata ialah menara Kuala Lumpur dan KLCC. Ironi? Memang ironi.

Tetapi musim kemarau begini, apakah petunjuk dan petandanya?
Alhamdulillah, dalam minggu ini hujan sudah mulai keluar membasahi bumi Pahang. Suasana pagi kelam kerana diliputi awan berat, kemudian air turun memenuhi ruang atmosfera renyai-renyai adalah nikmat Allah paling damai saya rasakan. Meski wap panas mengapung (kerana tanah yang panas menukarkan rintik hujan menjadi wap air), ia tetap perasaan yang menggembirakan.

Hujan turun, air sudah datang. InsyaAllah, ia datang bersama rahmat. Kata orang, permulaan hujan turun, adalah saat dan waktu doa dimakbulkan. Mahu berdoa bersama saya?

(gambar-gambar adalah hiasan. Kesian dekat bear, sudah tidak ada ais untuk mereka di kutub utara. Di mana mereka akan tinggal?)





Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah