Sunday, March 28, 2010

Pernah dengar Pulut Himpit?


Saya pun baru je dengar, walaupun mungkin dah banyak kali makan tanpa menyedari apa nama kuihnya. Ianya pulut biasa yang dimasak, kemudian dihimpit. Sama macam nasi himpit cuma diganti dengan pulut. Dan dimakan bersama sos manis seperti sekaya.



Saya berjumpa secara dekat makanan tradisi di kampung sewaktu meraikan hari perkahwinan sepupu. Kampung saya dokek yo, kek Somonyih (Semenyih). Pulut himpit ini dimasukkan dalam acuan kayu, seperti di atas. Dipadat-padatkan, kemudian ditutup sebelum dihimpit dengan benda berat seperti beras, etc. Gambar di atas pulut himpit dalam acuan kayu empat segi tepat berukuran 2 kaki panjang (anggaran).

Ibu saudara sedang membuka daun pisang yang melapisi bahagian atas pulut himpit. Yang warna putih itu adalah pulut himpit yang telah dipadatkan dengan sempurna. Cantik segi empat yang terbentuk.



Setelah dibuka daun pisang yang melapisi bahagian atas, terselah pulut himpit yang telah dipadatkan. Makan masa dua hari juga untuk dapatkan makanan ini.

Kemudian potong kecil-kecil yang dapat memuatkan mulut dan dihidangkan kepada pengunjung maksud saya tetamu. Saya mengambil bahagian memotong pulut ini. Susah juga sebab pulut melekat pada pisau, dan pulut itu sendiri yang padat dan keras. Hasilnya seperti di bawah. Dihidangkan ketika makan pagi kepada penanggah. Dan juga dihidangkan pada waktu petang. Dengar khabar, adik saya yang agak skeptik pada makanan tradisi macam ni yang menghabiskan potongan yang terakhir ketika dihidangkan untuk makan petang tempoh hari.

Rupanya, orang kampung masak makanan ini untuk majlis-majlis yang istimewa seperti perkahwinan dan bertunang. Sedap? Sedap. Terutama bila dicicah dengan sos manis dan juga air kopi hangat. Lebih sedap kerana tahu ia dimasak secara gotong royong.

Bila saya minta sepupu sepupu saya untuk ambil gambar, semuanya buat muka pelik, "Aik, takkan tak pernah tengok?"

Nampak sangat saya ni pakar makan je tak ambil tahu tentang cara membuatnya. Terima kasih pada Uda (ibu saudara) yang berusaha menerangkan kaedah membuatnya sampai terpaksa juga bertanya pada orang kampung yang sedang memasak di dapur.

3 comments:

Jernih said...

I missed the pressed sticky rice. Years already. Maybe because you can 't find it everyday. They use to eat pulut with "sambal bilis". Pulut with coconut sugar. How about "kuih sirat"?. Last time before 90's, wedding in kampung was a very big affair in kampong. All the villages will come to the venue with all members of the family and sometimes, they will sleep in the house. They will bring rice, eggs, coconut, sugar, chicken, milk or at least, fire wood. I missed all the years.

ASaL said...

that is the story, that should be told, to the generation that never know.

The day I met with pressed sticky rice, I just stunned. When I was told that, they made that with the spirit of gotong royong, that too make me stunned. No more gotong royong at KL, so we just can feel the atmosphere at Kampungs. That sticky rice, is only plain sticky rice. But when you put it in your mouth, you will feel the spirit install within.

Well, you should tell us your experieces, caused we never know that event ever took place in history.

Tell us, enlightened us.

I m not a Superwomen said...

Boleh tolong mintakan resepi tak? rindu nak makan tapi dah tak ramai org buat.