Bertemu Kawan Lama

Minggu lepas ialah minggu pertemuan. Dengan kawan-kawan lama yang tidak berjumpa. Tiga hari dengan kumpulan yang berbeza.


Pertemuan, seperti mana pun, biar tidak berjumpa 2 tahun atau 3 tahun yang lalu, rutinnya agak sama. Ditemani teh tarik, kopi, roti canai atau makan tengahari cukup untuk alas perut. Bertukar senyuman, melihat perubahan dan perkembangan. Cerita dan bertukar cerita.


Tapi kali ini ada beza. Selepas bertemu saya mengalami amnesia selama seminggu.


Kawan-kawan saya bercakap mengenai idea dan gagasan. Tentang ilmu dan adab sopan. Itu telah menyebabkan lampu dalam kepala dinyalakan semula. Suis telah dipetik.


Berapa lama saya menjadi statik, walau sepanjang masa saya rasakan diri bergerak?


Rupanya kita mati, bila ruh (soul) kita tidak kemana-mana.


Dunia kita ini begitulah, diciptakan supaya kita disibukkan dengan macam-macam. Dengan macam-macam itulah kita dituntut berdiri di hadapan Tuhan. Soalnya, berani?

Comments

Cikli said…
kawan sejati sentiasa mengingatkan yang baik, menegur yang mungkar
ASaL said…
ya, sekarang saya tahu kalau kita ada kawan macam tu, kita sebenarnya sangat kaya!

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah