Ingatan

i.

Saya melihat sendiri bagaimana ibu tua dilupakan anak-anak. Sedang mereka berperwatakan baik. Mana silapnya? Ibu saya yang turut menyaksi memberikan respon yang mengejutkan saya. Kata mak, "itulah akibatnya kalau waktu kecil anak-anak tidak betul-betul diambil berat kebajikan mereka dan menjaga dengan penuh kasih sayang."


Saya bertanya, "adakah seperti itu layanan ibu mereka terhadap anak-anak."


Jawab mak, "ya, kerana itu bila sudah tua dan perlukan perhatian, anak-anak pula tidak pedulikan mak mereka."


Ini satu pandangan yang saya tidak pernah tahu. Tapi datangnya dari orang tua, saya akan percaya. Atau ini yang dikatakan what comes around comes around.




ii.
Kawan saya kata, yang paling indah bila ada orang ingat kita. Tapi kita sampai bila-bila tidak akan tahu kerana ia berada dalam fikiran orang. Kecuali sekali sekala ada orang menelefon atau melawat kita di rumah dan pejabat. Bila orang ingat kita, bermakna orang itu sedang hadir bersama kita. Kerana imej kita telah diajak bertandang dalam kotak pemikiran mereka.




iii.

Ada seorang guru. Yang saya tidak faham mengapa saya boleh ingat selalu. Dia sangat garang dan saya sangat takut padanya. Kadang-kadang saya sangat ragu kalau dia pernah ingat nama saya. Saya tidak pernah ada hubungan yang baik pun. Kalau bertembung saya akan lari atau ikut jalan jauh.


Yang lebih aneh saya akan ingat dia secara berterusan dalam dua bulan. Satu bulan Januari. Kerana ia adalah bulan Profesor (guru saya) pergi, maksudnya meninggal dunia.


Satu lagi bulan Ramadhan. Aneh bukan. Bulan paling istimewa dalam Islam, bulan paling utama di setiap tahun.


Ya dan ingatan akan menjemput juga tangan untuk ditadahkan ke langit, memohon keampunan dan moga arwah diterima dalam perlindungan dan rahmatnya.




iv.

Akhirnya bertanya juga pada rakan, "ada apa dengan ingatan?"


Waktu ingatan datang akan ada, "dia, awak dan Tuhan."




v.

Tidak syak, saya ingat awak selalu.



Comments

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?