Keajaiban Mendidik dengan Hati

Saya ini sinikal orangnya. Kata orang, antara sebab saya jadi begini kerana latihan yang saya terima dalam pendidikan sangat keras dan ala-ala dalam rejimen askar komando. Kalau dalam filem mungkin macam dalam kuil Shaolin, untuk melahirkan seorang Jet Li (tapi saya tidak pernah jadi pun). Guru-guru saya mengajar saya mesti selalu objektif dan kritikal.


Satu hari ada orang meminta pendapat tentang kajian yang mereka mahu lakukan. Mereka mahu mencari kaitan solat dengan cemerlang dalam keputusan peperiksaan.

What? Mata saya bulat. Di mana objektif kajian ini? Kalau pun boleh jumpa kaitannya, kita tidak boleh terlalu pasti. Solat itu subjektif. Kualiti solat pun subjektif. Kat mana hendak dicari hubung kaitnya.


Ya, saya tahu anda akan marah-marah dengan pendapat ini. Bukankah dari awal saya sudah beritahu saya sangat sinikal. Dan saya juga konsisten dengan pendapat ini.


Satu hari kawan saya seorang lulusan luar negara bercerita. Kawan saya ini tidak pernah belajar selain dari luar negara. Luar negara itu pula semuanya di negara orang putih. Satu di New Zealand, satu lagi di Eropah, di UK. Beliau belajar ilmu ekonomi.


Dia bercerita, “seorang pelajar datang mengadu. Dia dah ambil dua kuiz, dua-dua dapat kosong. Dia kata saya sudah siang malam belajar berhempas pulas, tetapi kenapa Dr. saya masih dapat kosong.”


Sangka saya beliau akan menunjukkan cara belajar yang konsisten dan teratur. Atau memperkenal beberapa kaedah teknik belajar berkesan, seperti peta minda atau belajar dalam kumpulan.


Dia menyambung, “saya tanya dia satu soalan mudah je, “Awak ni solat tak?”


“Solat Dr. tapi biasalah, ada lompang-lompang.”

“Oklah, awak balik cukupkanlah solat awak.”


Terkejut saya bertanya, “and then?”

“Lepas tu saya balik bilik.”


“Itu sahaja?”

“Ya. Itu sahaja.”


Tapi cerita kawan belum habis, “lepas tu kami ada 2 kali lagi ujian. Ujian yang pertama pelajar itu dapat 70 markah. Ujian yang kedua pelajar itu dapat 90 markah.”

“Dari dua kali 0 dapat 75 dan 90 markah?”

“Ya.” Kawan saya jawab selamba.

“Adakah dia sudah sempurnakan solat?”


“Saya yakin dia tidak lagi pernah tinggalkan solat.”

Saya diam. Sinikal saya rupanya tidak bertempat. Ada bukti solat boleh membantu dalam pencapaian akademik.


Hari yang lain kawan saya bertanya, “kenapa ya pelajar-pelajar ini ingat pesanan saya?”

Jawab, “sebab awak tentu benar mengajar dengan hati. Kerana itu ia sampai di hati, melekat di situ. Mereka tidak akan lupa sampai bila-bila.”


Saya tentu boleh mengajar tentang objektif dan kritikal. Tetapi tidak satu pun ilmu ini boleh menjamin mereka sampai kepada Tuhan. Kawan saya cuma memberi pesan beberapa patah ayat, tetapi pasti telah mendekatkan pada Pencipta.

Comments

ieka said…
so sweet..
i mean.. kagum :)
ASaL said…
pendidikan, wajib patut menjumpai jalan pulangnya yang sebenar dan hakiki. bukan untuk mencapai banyak A, tetapi untuk mengenal A.

Allah Yang Esa.

Awaluddin makrifatu Allah.

Setiap kita adalah guru, paling kurang, pada diri sendiri kan ^_^

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?