Biru - wordless Wednesday


Kata kawan, di luar sana banyak warna. Meski kita melihat ke langit, ia tidak semestinya satu warna biru. Ada kalanya di waktu cuaca cerah, langit akan menyerlahkan warna biru menawan. Boleh jadi di waktu mendung, ia adalah biru gelap yang hampir ke hitam. Selalu langit pagi yang aman, ia menyerlahkan biru lembut yang akan menyantuni jiwa yang menghargai keindahan.


Kata kawan, warna biru-biru ini kadangkala akan menjadikan kita mahu jatuh cinta.


Indah.


Katanya lagi, “pergilah ke luar sana, selalu pandang ke atas. Ada terlalu banyak warna biru untuk diteliti. Untuk difahami. Untuk dikasihi. Syaratnya cuma satu, harus berani melangkah ke luar”.


Kata saya, “apa perlunya saya melihat warna-warna itu?”


Kadang-kadang saya berfikir andai saya buta warna. Saya tidak perlu ada alasan untuk keluar. Tiada beza apa-apa. Langit cuma langit. Awan tetap awan. Ia cuma beza pada bentuk dan rupa.

Ya, kadangkala kita tidak mahu, tetapi Tuhan kata yang lain.


Kadang-kadang kita mahu, Tuhan menetapkan sesuatu yang berbeza.


Apa yang perlu, langit tetap satu. Kebenaran ada di mana-mana. Keindahan ada di sekeliling kita. Kata orang, kita paling menghargai, bila kita tidak memiliki.

Comments

Nur said…
Miss G n C,

Kata wordless...ekekekke


Kata susah jatuh cinta...ekekekek

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah