Wednesday, April 10, 2013

Main Monopoly


Ada waktu-waktu yang saya hargai, bila dua orang anak buah kesayangan pulang ke KL dengan membawa kotak. Permainan Monopoly yang tidak lapuk zaman. Jurang perbezaan umur tidak pernah menghalang, anak bapa aunties uncles boleh duduk dalam bulatan dan main beberapa pusingan.

Kami akan main dengan peraturan mudah, supaya cepat habis untuk cari pemenang dan peng'kalah'. Bagi yang paling awal keluar, kena bersedia digelakkan 'cow-cow' dan menyaksikan ego yang menang adalah satu pemandangan yang menjengkelkan. 

Yang emosional akan bermasam muka, yang mahu poyo kerana menang akan bercerita dengan eksyen dan megah.

Hujung minggu yang berisi? Ya mungkin, tetapi saya punya pandangan lain sekarang. Banyak perkara, antara lain apakah pelajaran yang diperolehi dari permainan ini, atau adakah ia menyuntik semangat individualistik?

Hahaha, Asal, Asal, kalau tidak berfikir secara simple memang tidak boleh.

Jap jangan kritik dulu, semalam dalam enak-enak berangan (I mean berfikir), saya disampuk rindu pada anak buah yang dua orang itu. Kemudian ingatan kepada hobi bermain Monopoly. Kemudian ini, "kenapa kita tidak wujudkan permainan Society, tetapi kita agungkan permainan Monopoly?"

Mana ada permainan Society! Duhhh (#face palm).

That is actually my point. Kenapa tidak ada?

Idea saya tentang permainan Society adalah kontra dari permainan Monopoly. Daripada kita menggalakkan pemilikan ke atas tanah, rumah dan hotel, kemudian mengenakan bayaran yang tinggi kepada mereka yang ter'singgah' kat tempat kita apa kata kita ubah? Ini kalilah (tidak ada kena mengena dengan demam PRU13).

Cuba kita reka permainan 'board' yang memerhatikan masyarakat yang kita namakan Society. Dalam permainan tersebut, kita beri merit kepada mereka yang sentiasa meningkatkan kualiti diri dengan ilmu pengetahuan (a.k.a baca buku), mementingkan persaudaraan, sentiasa memberi dan berbagi, berkorban untuk maslahat umum berbanding kepentingan peribadi, menghormati, keikhlasan, bermoral, keadilan, dan cintakan alam sekitar. Yang lebih banyak bersedekah, berwakaf, mengajar orang lain dengan percuma, menolong, kutip sampah dan sebagainya akan diberi markah yang banyak.

Dan kita discredit bagi mereka yang menunjukkan sifat individualistik dan monopoli, penindas, penghisap darah, rasuah, pembunuh, licik, curang, dan yang melampaui batas, penipu, poyo, peniru, penzalim, penc&>$¤, penghasut (macam marah je kan).

Well, jangan tanya saya macamana nak buat game tu, I'm no master in games design. Tapi rasa saya takkan susah sangat nak buat kot. Kita buat style dam ular pun lagi bagus. Yang perasuah penzalim tu akan turun banyak (ular paling besor). Yang bagi sedekah kita soh dia orang naik tangga sampai 70 tingkat. (Wahahaha, gelak cam orang jahat).

Why not kan?

Wah idea saya ni macam boleh jual kan? Nak kena letak copyright reserved ke? Untuk menjayakan hal ini baiklah saya tunjuk contoh tauladan yang betul dulu, so sesapa yang nak membangunkan game ini saya letakkan status sebagai all rights reserved. (Hopefully boleh naik tangga, bukan turun ular).

Amacam, ada bran?



No comments: