IQRA'?



Iqra'? Apa yg menghalang kita dari membaca, ok kita boleh exclude hari kita berkerja. Mari sama2 fikir apa yg kita buat waktu cuti:

Tgk TV? DVD? Shopping? Tgk wayang? Masak? Jaga anak? Bersuka ria? Melukis? Ambil gambo? Trainning main chess, pingpong, atau memanah? Cuci akuarium? Cuci toilet? Cuci porch? Cuci kete? Potong rumput? Kalau ada 4 weekend, takkan 4-4 weekend kita tak de masa langsung untuk baca? Tapi nape kita disuruh membaca?

Ayat yg pertama turun, Iqra', adalah suruhan membaca? Kenapa baca? Rasanya bukanlah aku pernah buat research pun berapa ramai orang membaca setahun, sbb dah banyak kuar statistik kat dalam paper atau jurnal, tak yah ulang, sbb bosan. Aku cakap benda ni pun, bukanlah aku rajin sangat baca buku, banyak lagi benda lain aku nak buat, contohnya, melukis atau main piano (walau 2-2 pun bukan pernah aku buat pun lately-dan seriusly aku tak pandai). Tapi aku ada baca, dan rupanya bila kita baca banyak benda yang mengejutkan ada, sekeliling kita, agendanya, dan kita selalu lupa dan alpa. Nape baca? Kalau fikir2 balik ayat pertama dr Quran? Dan nape kita tak fikir juga? Seruan baca tu rupanya untuk kita, umat Muhammad s.a.w akhir zaman ni? Tapi nape kita tak baca? Apa yg buat fikiran kita dibawa jauh dari membaca? Adakah kita lebih suka Akademi Fantasia dan semua yg ada dalam TV tu dari membaca? Tak kisahlah, aku pun suka tgk TV dan DVD, tapi apa yg aku nak cakap ialah kita kena baca jugak. Terutama bacaan yg membuka minda dan membawa kita lebih dekat dengan Pencipta. Sehari sehelai muka surat, sehari kita berfikir. Perkara2 yang membuat kita memilih benda lain dari membaca (selain tanggungjawab hakiki) pada fikiran aku sendiri ada yg menyuruh'nya'. Siapa yg menyuruh tu? hehehe, tu korang kena baca la......

Kalau tak cuba fikir ni

kenapa kita memilih tgk TV dari membaca?

Nape kita memilih bershopping dari membaca? dan semua soalan lain.

last, bukan tidak boleh buat benda2 tu, buat je lah, tapi adakah pada masa yg sama kita membaca?

Kalau tak adakah maksudnya, kita terlepas pandang seruan pertama dari Tuhan? Iqra' bismi rabbik al ladzhi khalaq?

Fikir2.

p/s: nor, as tak leh nak comment la nor nyer blog apsal?

Comments

ASaL said…
rasanya cuba2 lah polish brain kita utk berfikir
at one time kita boleh dapat beza ngan org yg kurang membaca
bukan nak boast pasal kita lebih pick up ke atau tak, rasanya itu kira reward la, kalau tak de manfaatnye tak de la Allah suruh membaca.
kita cuma tahu benda yg org lain tak tahu bukan bermakna kita lebih pandai
but tapi bila masa memerlukan, let say kalau kena buat speech kat depan, rasanya benda2 ni akan dapat membantu, sekurang2nya kita tak repeat point orang lain dan ayat kita kenkadang tu akan jadi 'kepeh' skit dari org lain hehehe (ye ke~ kena tanya Fakhzan ni)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang