Siapa yang pertama?

Johannes Eugenius (3 November 1841 – 2 April 1924) diberi gelar sebagai pelopor kepada disiplin keilmuan ekologi. Beliau merupakan seorang botani Denmark dan ikon utama sebagai pelopor bidang ekologi secara saintifik. Beliau pertama yang menulis buku teks berkenaan dengan ekologi tumbuhan, orang pertama yang mengajar kursus ekologi dan yang pertama menyusun konsep dan kandungan silibus. Antara buku teks yang telah ditulis oleh beliau berkenaan dengan botani, geografi tumbuhan dan ekologi yang telah diguna pakai seluruh dunia.
Betul ke Eugenius pelopor bidang ekologi?
Sebelum itu ekologi itu apa? Dalam Kamus Dewan edisi keempat, ekologi ialah kajian tentang hubungan antara organisma hidup dan persekitarannya, atau juga ditafsir sebagai hubungan antara tumbuhan, binatang dan manusia dengan persekitaran.
Jadi, betul ke Eugenius pelopor bidang ekologi? Ya, jika kita mengiyakan apa saja yang disuap media dan tidak mengenal Nabi. Yang pertama guru kita tentang ekologi tentulah Nabi, bukan orang lain.
Saya terlalu mengada-adakan cerita?
Perkataan ekologi belum tentu ada zaman Nabi.
Owh, sudah tentu, itu saya juga setuju. Tetapi jika lihat pada definisi ekologi yang diberi oleh Kamus Dewan, saya sedikit pun tidak akan ragu bahawa yang pertama tetaplah Rasulullah sawa. Bukan orang lain.
Antara hadis yang dinukilkan:
“There is none amongst the believers who plants a tree, or sows a seed, and then a bird, or a person, or an animal eats thereof, but it is regarded as having given a charitable gift [for which there is great recompense].” [Al-Bukhari, III:513].
Yang ditulis kekal dalam Quran:
“No creature is there on earth nor a bird flying with its wings but they are nations like you [6:38]”;
Dalam surah 30 ayat 41, ‘telah timbul pebagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)’.
Satu aspek ekologi, spesifik dalam pengurusan tanah yang jarang-jarang sekali dibincangkan oleh Ustaz dan Ustazah. Nabi Muhammad telah mengajar kita, tanah sebagai tempat kita bersujud, juga sebagai alat untuk menyucikan diri (tayammum) sekiranya tiada air.
“The earth has been created for me as a mosque and as a means of purification.” [Al-Bukhari I:331]
Dah tahu dah.
OK.
Tapi tahu tidak bahawa ada aspek lain mengenai pengurusan tanah yang diajari Nabi, tetapi tidak diketahui umum tentang ini.
Dalam konteks moden, kita menyaksikan penggunaan tanah secara berleluasa. Tanah, walau apa-apa pun akan tetap tunduk pada penguasaan manusia. Buatlah apa sahaja kerana tanah tidak punya suara. Sedikit pun tidak akan mengeluh kerana ‘ia’ tunduk pada ayat:
“Dan dia menundukkan untukmu apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi semuanya daripadaNya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir”. Al Quran surah Al Ja’siah ayat 13.
Meskipun begitu Nabi mengajari, tanah tidak boleh sama sekali disalah guna kerana ia juga ada hak. Hak ke atas ‘diri’nya sendiri, dan juga makhluk lain yang hidup di atas tanah (pokok dan hidupan liar) dan dikongsi bersama-sama dengan manusia.
Jadi?
Jadi Nabi memperkenalkan satu konsep yang dikenali sebagai hima’ dan haraam.
Apa hima’ dan haraam?
Hima dan haraam ialah kawasan dipelihara. Kawasan ini adalah kawasan sumber yang perlu dibiar dengan keadaan semulajadinya tanpa perlu pencerobohan manusia. Mungkin istilah yang kita faham hari ini ialah sebagai hutan simpan. Di Malaysia kita ada hutan Belum dan juga taman negara. Juga kita punya beberapa kawasan paya bakau yang dikekalkan. Jika tidak ingat, tsunami pada 2004 kita bernasib baik kerana tidak terjejas teruk meski epicenter dekat sahaja di Acheh. Ini adalah kerana paya bakau menjadi zon penghadang dari kerosakan yang lebih besar.
Secara ringkas;
Haraam adalah kawasan yang diwujudkan di sekitar perimeter telaga dan sumber air bawah tanah. Haraam diwujudkan untuk menghalang manusia supaya tidak mengambil air secara berlebihan. Memastikan air yang diambil untuk kegunaan manusia, kekal dikitar semula melalui air hujan. Kawasan tanah di perimeter telaga ini berfungsi sebagai kawasan serapan air hujan untuk dikembalikan semula ke bawah tanah.
Hima pula dikelaskan sebagai kawasan untuk melindungi haiwan liar dan hutan. Kawasan hima ialah kawasan yang dikhaskan sebagai tanah yang dilindungi. Pemugaran dan penebangan pokok adalah dilarang sama sekali. Haiwan yang hidup di dalamnya dilindungi sepenuhnya. Boleh kita katakan sebagai rezab untuk menjamin hak hidupan liar dan memeliharaa hidupan liar dan hutan keseluruhannya.
Secara praktis?
Owh, secara praktis Rasulullah pernah mengisytiharkan sekitar Madinah sebagai hima’. Hima’ diletakkan di bawah tadbir urus pemerintahan negara. Pengganti Rasulullah seperti Saidina Umar dan Uthman juga mengamalkan hima’. Di Asia Barat di zaman ini juga mewujudkan beberapa buah hima’ dan kemudian diiktiraf oleh Pertubuhan Pemakanan Sedunia sebagai contoh pengurusan bijak terhadap ekologi.
Dan bagaimana pula Nabi mengajari kita terhadap pengurusan tanah terbiar?
Rasulullah saw yang bijak telah menunjukkan untuk manusia mengusahakan mana-mana tanah terbiar yang subur. Mereka-mereka yang mengusahakan tanah terbiar secara produktif seperti menanam tumbuh-tumbuhan, menyemai benih dan mengairi tanah yang gersang. Pada mereka sebagai perbuatan baik yang diganjari pahala.
“Whoever brings dead land to life, that is, cultivates wasteland, for him is a reward therein.”
Mereka yang mengusahakan tanah-tanah terbiar ini berhak untuk memilikinya. Mudah bukan menyelesaikan masalah tanah terbiar?
Itu baru hal pengurusan tanah. Belum lagi pengurusan air dan haiwan, dan banyak lagi yang mencerminkan ajaran Nabi terhadap pengurusan alam sekitar dan ekologi.
Eugenius sebagai pelopor ekologi dunia?
Saya undi tidak.Kerana Rasulullah lama sudah mengajari, kita melupai.

Comments

zaza said…
good info.. i like. :-)
ya, bagus. Mendapat sebuah ilmu pada hari ini..

terima kasih.

:)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang