Falsafah CINTA Asal

Kawan saya kata, cinta, ada jenis yang membunuh.


Seperti manifestasinya di malam tahun baharu atau hari Valentine, untuk pasangan yang sedang mabuk bercinta. Mereka berjanji setia, ungkap mengungkapi, bukti membukti akhirnya sembilan bulan atau kurang dari itu bertukar menjadi pembunuh. Membunuh janin dan bayi. Membunuh harapan dan kasih sayang. Membunuh 2 orang, menukar mereka menjadi haiwan bertubuh manusia, atau lebih teruk dari itu menjadi syaitan (i.e: kes membakar bayi dan dibuang dalam tong sampah di sini).


Cinta tidak seharusnya menukar manusia yang penuh kasih sayang, menjadikan tangan dan jiwa berlumuran dengan darah dan dosa. Itu, absurd!



Cinta itu bagaimana?



Cinta seharusnya seperti letupan Big Bang.



Letupan?



Ya, satu letupan. Panas, hangat, bingit, menyilaukan mata, mendebarkan, mengkagumkan, berasap, membakar, menggegar, segalalah yang boleh kita fikirkan mengenai letupan. Dan... harus diingat selepas letupan besar itu, ia memberikan kehidupan, terus menerus, berlangsungan, khabar gembira dan keasyikan.







Terbakar tetapi tidak memudaratkan. Meski panas, ia panas yang menghangatkan. Meski bingit, ia adalah suara yang menebarkan khabar gembira. Meletup tetapi tidak memusnah. Meletup malah mencipta. Dan ia seharusnya hidup, terus hidup hingga mencapai kesempurnaan dan akhirnya menjadi sebuah manisfestasi. Kepada cinta itu sendiri.



Tetapi kenapa Big Bang?




Kerana itulah satu-satunya letupan yang memulakan kehidupan. Meski telah berlaku 13.9 bilion tahun yang lampau, kesannya masih lagi boleh dirasai hingga kini. Galaksi masih terus berkembang. Kehidupan masih terus berlangsung.



Dari Big Bang juga, masa, tempat, ruang tercipta. Begitulah seharusnya cinta. Jika benar cinta, maka kita akan sediakan masa. Jika benar sayang, kita akan memberikan dia tempat. Terutama dalam hati. Duduk dan tinggal di situ dengan aman. Jika benar kasih, kita akan menyediakan untuknya ruang.





Kamu tahu, sampai sekarang saintis tidak menjumpai lagi sempadan hasil dari letupan Big Bang ini. Kerana itu, cinta juga tidak seharusnya ada sempadan.



Lebih dari itu, Big Bang yang membolehkan cahaya (nur) di manefestasi. Dengan cahaya sahaja kita dapat melihat. Segalanya.

Saya sudah dapat melihat.


Saya melihat awak,


dan tahu...


CINTA itu ada.



Glossari


Big Bang - dikenali sebagai Letupan Besar atau Letupan Akhbar. Satu teori model permulaan universe (matahari, bumi, planet, bintang dan galaksi-galaksi lain di luar sana). Dicadangkan oleh George Lemaitre (1927) yang mengatakan universe bermula dari atom primeval (atom paling seni). Letupan Besar atau Big Bang belaku dan penciptaan bermula. Hanya selepas Big Bang manusia mengenali masa, ruang, tempat, kehidupan dan segala yang boleh dicapai indera, fizik atau non fizik.


Big Bang dalam Quran - Teori ini menyerupai apa yang disebut dalam Al Quran, Surah Al Anbiya' ayat 30, Do those who are disbelievers not see that the heavens and the earth were sewn together and then We unstitched them and that We made from water every living thing? So will they not have faith?



(caution: Hakcipta diaktifkan)


Comments

Daud Mili said…
saya suka post ini,....:)
Nur said…
You crossed my mind today
as you so often do
I stopped for just a moment
and said a prayer for you


I asked our dear Lord
to be with you this day
I prayed he might send
a small blessing your way

Perhaps a smile from a stranger
a kind gesture or deed
to hear a sweet verse
or fulfill a need

I prayed for you wisdom
for guidance and strength
to feel the presence of angels
and the warmth of their wings

I prayed for your worries
I prayed for your fears
I prayed for your happiness
your joys and your tears

As I finished my prayer
I realized I too
had received my own blessing
with my thoughts of you

http://rqyali.blogspot.com/2010/01/my-prayers-are-with-you-always.html#more

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah