Cerita Safwan

Saya melihat Safwan yang duduk betul-betul di hadapan meja pensyarah. Setiap kali waktu ujian dan peperiksaan, di situlah Safwan duduk. Saya meski datang awal bersama Safwan, akan mencari tempat duduk yang tersorok dari pandangan pengawas peperiksaan. Semua kawan-kawan lain pun begitu. Datang awal untuk mendapat tempat strategik, supaya di masa-masa terdesak dapat juga mengeluarkan senjata untuk menyelamat tengkuk. Senjata haram yang istilah dikenali sebagai toyol. Safwan tidak begitu. Tempatnya paling hadapan terdedah kepada pemerhatian pengawas peperiksaan.

Satu hari dalam senggang masa santai saya bertanya kenapa Safwan selalu duduk di hadapan sedang dia selalu datang awal. Safwan lebih berhak untuk menduduki tempat strategik berbanding orang lain.

“Saja.” Itu jawab Safwan, saya tahu dia tidak berjujur.

“Kawan apa kau ni banyak sangat rahsia!” Saya bertanya dengan suara ditinggikan.

Safwan tersengih untuk menutup rasa bersalah, “Aku takut, aku takut tergoda.”

Saya faham maksud Safwan. Dia takut digoda oleh rakan-rakan yang secara sukarela akan menawarkan toyol haram zadeh untuk mereka yang kesempitan. Kalau pun tidak mahu mereka akan tetap bereya untuk berkongsi.

“Kau ni Safwan takut sangat. Semua orang buatlah bukan rahsia pun. Kau tak pernah meniru ke? Jaga sangat macam orang alim.”

Muka Safwan keruh. Saya turut terkesan dengan perubahan itu. Takut-takut saya telah menyentuh hal peribadi yang sensitif.

“Betul Afif, aku bukan orang baik dan bukannya tidak pernah meniru.” Safwan membuang pandang ke tempat jauh. Biar betul. Safwan ‘orang suci’ seperti digelar rakan-rakan pernah meniru.

“Maaflah, kalau aku menyinggung perasaan kau. Tapi tentu ada sebab yang buat kau berubah.”

“Kau kenalkan En Sukri yang mengajar kita Kejuruteraan Air Sisa masa diploma dulu?” Saya mengangguk. “Dialah yang menyedarkan. Sebelum itu, aku juga sama seperti orang lain.”

Safwan membetulkan duduk.

“Pernah sekali aku telah membawa toyol yang dibawa sekali bersama kertas kosong untuk ditulis jawapan. Ingat aku En Sukri tidak akan memeriksa. Tiba-tiba hari itu dia bergerak dari satu meja ke meja sambil menyelak setiap helai kertas jawapan pelajar sebelum ujian bermula. Dia nampak kertas yang bertulis pensil tetapi dia sekadar menyelak kemudian berlalu pergi. Masa itu aku sudah berpeluh-peluh menahan takut.”

“Takkan En Sukri tidak buat apa-apa? Potong markah atau bagi kosong untuk ujian tu.”

“Aku pun menunggu juga. Tapi memang tidak jadi apa-apa langsung.”

“Lepas tu kau bertaubatlah ye?”

“Tidak juga. Aku ingat aku kebal dan En Sukri tidak berani.”

“Habis tu apa yang buat kau berubah.”

“Kau ingat tidak masa En Sukri bawa kita semua pergi lawatan ke pusat rawatan air sisa di Putrajaya.”

“Mestilah ingat, bukan selalu kita dapat keluar dari kampus untuk dapat belajar dari mereka yang betul-betul ada pengalaman.”

“Masa itulah aku rasa macam kena hempuk dengan batu betul-betul di kepala.”

“Safwan, kau ni cerita jangan berhenti-henti. Tidak sabar aku hendak dengar.” Safwan senyum kemudian meneruskan cerita.

“Selepas penerangan dan sesi melawat setiap kolam rawatan, aku memerhati tidak berkelip dua botol air di atas meja pameran yang disediakan jurutera. Aku ingat lagi, jurutera tu cakap, satu botol tu air mineral, satu lagi ialah air kumbahan yang telah dirawat. Bila diletakkan sebelah menyebelah dengan menggunakan botol yang sama, kelihatan kedua-dua air sama sahaja. Bersih dan jernih. Memang tidak dapat dibeza.”

“Betul, betul. Aku ingat lagi masa jurutera terangkan pasal benda tu.”

“Masa tu aku tidak sedar yang En Sukri berada di belakang. Dia memerhatikan aku sebenarnya. Tiba-tiba dia bertanya dan menegur, “Kalau saya cabar awak untuk minum salah satu dari air ni, awak berani?”

“Apa yang kau jawab.”

“Aku kata aku tidak berani. Mana kita tahu yang mana satu air mineral, mana satu air kumbahan. Yelah, air sisa yang masuk ke dalam kolam rawatan itu entah sisa dari mana. Sisa yang keluar semasa kita masuk dalam tandas. Yang akan berbunyi kuat ketika pepejal itu keras dan akan berbau masyaAllah kalau sedang cirit birit. Masalahnya yang terkumpul bukan dari orang Melayu sahaja, dari semua lapis masyarakat. Orang Cina, India, Benggali, orang putih. Orang miskin, orang kaya. Belum campur lagi dengan mayat orang yang mati dalam pembentungan.”

Safwan berkerut dahi mengingat. “En Sukri gelak sahaja mendengar jawapan aku. Masa itu aku lupa sangat kes bawa toyol dalam ujian. Aku pun selamba tidak malu bersembang dengan En Sukri. Aku ingat dia lupa dan kau pun kenal En Sukri itu baik, selalu suka beramah tamah.” Safwan menarik nafas. Macam susah benar dia mahu meneruskan cerita.

“Cepatlah, apa jadi seterusnya.”

Safwan masih mengambil masa. Payah sangat butir bicara keluar dari mulutnya.
“En Sukri kemudian cakap, macam itulah keputusan peperiksaan kita. Yang dilihat oleh mata pensyarah dan mata ibu bapa ialah apa yang tercetak di atas kertas. Tidak lebih tidak kurang. Semuanya kelihatan bersih, putih dan sempurna. Pelajar itu sendiri yang lebih tahu dari mana datangnya nombor-nombor yang dicetak.” Ada jernih bertakung di mata Safwan.

“Masa itu seolah ada batu besar menghimpit dada. Muka pucat tidak berdarah. En Sukri kemudian mengangkat salah satu dari dua botol itu betul-betul dihadapan mata aku. Kemudian dia tanya, “Safwan, agak-agak sanggup tidak awak menawarkan air dalam botol ini untuk diminum atau sebagai air untuk wuduk kepada kedua ibu bapa kamu?”

Saya terdiam. Safwan juga terdiam. Lama kemudian menyambung. “Aku cuma menggeleng pada En Sukri. En Sukri pula terus berlalu dari situ. Sepanjang perjalanan aku diam tidak dapat bercakap apa-apa. Lama lepas itu aku ke bilik En Sukri meminta maaf. En Sukri maafkan dan dia berharap agar aku segera bertaubat dan menyesal.”

“Air sisa selepas dirawat memang bersih dan jernih. Kualiti kejernihannya sama seperti air mineral yang dibeli dikedai-kedai. Kau pun tahu Afif, kita sudah belajar masa diploma lagi. Meski airnya bersih dan jernih, akhirnya ia tetap dilepaskan kembali ke sungai. Ia tetap akan dibuang. Tidak akan terjadi dalam praktis air sisa yang dirawat digunakan untuk menjadi air minum. Air sisa tetap air sisa. Meski jernih kecuali ia sudah disucikan secara semulajadi. Bila air yang dilepaskan di sungai naik ke langit dengan menjadi wap air, bergabung dengan awan dan turun sebagai hujan.”
Safwan memandang ke arah lain. Saya melihat dia mengangkat tangan untuk menyeka sesuatu yang keluar dari mata. Ketika dia kembali memandang matanya sudah merah.

“Aku bersyukur En Sukri menegur aku Afif. Jika tidak sampai bila-bila pun aku tidak sedar. Keputusan peperiksaan yang atas kertas cemerlang, rupanya ia cuma seperti air kumbahan yang telah dirawat. Kita telah menutup kekotorannya dan merahsiakan dari mana ia datang dari mata bakal majikan, malah lebih buruk dari pandangan ibu bapa. Sedangkan ibu bapa sampai berkenduri kendara bersyukur meraikan kejayaan kita.”

Khali.

“Setiap kali aku mahu meniru aku teringatkan En Sukri. Lebih lagi akan teringat, sebenarnya aku sedang menawarkan air sisa manusia yang kotor dan jijik untuk ditelan mak ayah sendiri.”

“Oh ya, aku teringat apa En Sukri cakap sebelum aku keluar dari bilik ketika minta maaf dulu,”

Saya memasang telinga berminat.

“Saya harap awak akan dapat menawarkan air mineral yang tulen bersih untuk diminum oleh ibu bapa awak nanti.”
Saya akhirnya faham. InsyaAllah, hari ini bertekad akan menjejak langkah Safwan.

Comments

Anonymous said…
Oh, wujud juga rupanya "toyol" di uitm. Ingatkan di ump sahaja, hehehe ;P
ASaL said…
untuk rekod, toyol ada dimana-mana. cuma sekarang peranan telah di'upgrade'. bukan untuk mencuri duit, tetapi mencuri markah.

:)
ieka said…
WOW!
bravo bravo *tepuk tangan*
i like!

dah gi hantar mana2 utk cetak dan bacaan org ramai? :D
ASaL said…
hehe, lebih bagus kalau dapat dicetak dalam buletin semua universiti.

cerita awak tentang perkara yang sama, tentang ustaz yang mendapat ilham membuat soalan melalui qiamulail (betulkan kalau salah), dan bagaimana ustaz tersebut mendapat mata ketiga untuk mengesan pelajar yang meniru, itu juga cerita yang hebat dan perlu dicetak.

mata ketiga, intuisi, kadang-kadang saya rasa Allah akan memberi vibes pada tenaga pengajar yang ikhlas jika ada pelajar2 yang tidak berlaku jujur.
ieka said…
oh ya.. itu cerita org di alAzhar.. hehe cikgu mereka buat soalan dengan istiharah.. sampai gitu sekali levelnya nak mendidik..

yg tangkap itu, bukan cikgu mereka tapi penjaga dewan peperiksaan yg hanya masuk sesekali sahaja... huhu
Anonymous said…
nie tulisan ASaL ke... posted org punyer..??... if hasil sebenaR... very impressive....
Anonymous said…
salam anonymous, terima kasih kerana melawat.

saya boleh mengesahkan ini adalah tulisan asli ASaL, dari pengalaman sendiri dan diadun dengan pengalaman orang lain. jika ia diambil dari tulisan orang lain, praktis dalam blog wadikita akan quote dari mana sumbernya.

thank you for the compliment :)

semoga bermanfaat.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang