Haji Kubo Salih

Kegilaan adik pada Jepun telah menyebabkan dia berjumpa macam-macam. Dalam segala macam tentang negara matahari terbit itu, sebuah permata yang dijumpai yang paling menyentuh dalam nubari saya adalah video yang dirakam oleh Al Jazeera (di atas). Ia mempunyai 2 bahagian, sila ke youtube untuk melihat perjalanan etnik Jepun menunaikan haji.

Salah seorang yang mendapat liputan secara dekat oleh Al Jazeera ialah Haji Kubo Salih. Beliau belum Al Hajj ketika video ini dirakam, insyaAllah ketika saya menulis entri ini beliau sudah dimakbul Allah untuk menjadi tetamu dan mendapat ganjaran Haji yang mabrur.

Bagi saya, Haji Kubo ialah kisah sakti yang magis. Bagi yang melihat video ini akan segera perasan bahawa Kubo san adalah seorang yang baru sahaja memeluk Islam. Relatif masanya sangat singkat, namun Allah memperkenan untuk beliau menjadi tetamuNya.

Ada apa dengan Jepun? Jepun ialah negara sentral pada pekerjaan dan kemajuan teknologi. Tiada masa fleksi bagi mereka yang mahu taat beragama. Waktu pejabat diguna sepenuh dan rehat hanya untuk membolehkan mereka menjamah bento (makanan tengahari). Mereka negara tanpa agama kecuali adat spritual yang diambil dari Shinto dan Budhha. Lain dari itu nihil, kosong. Apa yang menyebabkan Kubo Salih dalam persekitaran yang langsung tidak membina jiwa beragama, mengambil keputusan nekad untuk kembali pada fitrah? Sila ikuti perjalanan beliau melalui video yang dirakam begitu sempurna dan menyentuh.

Saya cemburu pada Kubo san. Relatif dia dalam Islam begitu singkat, namun dia tetap hambaNya yang terpilih menjadi tetamu. Untuk menjadi tetamu, ada perkara besar perlu dikorban dan kita mesti sanggup menjadi Ibrahim, Ismail, Siti Hajar dan Rasulullah.

Kubo san berhenti kerja untuk pergi haji. Kubo bertekad untuk mengubah cara hidup demi dapat menunaikan solat. Kubo mengubah cara makan, agar jiwa bersih dan seiring dengan perintah Tuhan. Kubo san malah sudah mampu mengaji ayat-ayat lazim dalam Quran.

Iman seperti mana yang meresap dalam jiwa? Mengapa kita masih belum capai tingkatan yang sama walau kita lebih lama Islam dari dia?

Saya sangat tersentuh setiap kali membuka video ini. Saya cemburu dengan wajah tenang Kubo san. Saya sudah lama Islam, namun masih belum dipanggil menjadi tetamu untuk menjadi Haji, hujah Allah untuk kesaksian pada agamaNya. Moga-moga satu hari saya faham tentang pengorbanan Ibrahim dan seluruh keluarganya, waktu itu Allah akan memakbul untuk saya menyahut "Labaikallahumma labaik".

Comments

Aderi Aryasu said…
Hurm, nampaknya tak kesampaian hasrat nak ketemu dengan Haji Kubo-san. Mungkin lambat lagi... dapat juga bertemu... InsyaAllah..
ASaL said…
insyaAllah
moga pertemuan, akan memberi kesempatan untuk belajar dari orang yang dah tinggalkan semuanya, untuk penyerahan total pada Pencipta.

dlm apa2 pun, hikmah, anda telah berjumpa Kubo San walau hanya di YouTube.

Gambate!

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah