Mencari Hati Tenang

Kenapa kita bersedih? Satu jawapan, kerana kita memilih untuk sedih. Ia wujud dalam fikiran, menjentik emosi dan berlarut-larut sehingga menjadikan kita tidak berdaya.

Saya membaca buku The Last Lecture, Randy Pousch. Beliau seorang profesor dengan pencapaian luar biasa. Kehidupan sempurna, isteri, anak-anak, kemewahan. Berjaya mencapai semua impian yang dicita sejak kecil.

Lewat 30an dia dikhabarkan mengidap kanser peringkat terminal dan punya 3-4 bulan untuk hidup. Kata Randy, "saya memang tidak boleh mengubah sakit ini. Jadi saya memilih untuk sisa hidup yang ada dengan menghabiskannya dengan penuh kegembiraan." Jika anda membaca bukunya, anda tahu Randy gembira sehingga ke penghujung hayat.

Saya tersentak. Kematian dan kesakitan pun tidak menggugat Randy untuk bersedih. Begitu hebat kuasa persepsi positif.

Saya setuju dengan Randy, tetapi punya buah fikir yang lain. Kita banyak rasa sedih kerana kita rasa kita seorang pemilik dan punya hak untuk sesuatu, lebih-lebih yang berada dalam tangan.

Paling yang akan buat kita sangat susah hati adalah bila ditimpa sakit. Bayangkan sepanjang umur kita sihat. Kalau pun sakit, ia sakit yang biasa. Seperti demam, batuk dan selsema. Bagaimana jika Allah mengambil kemampuan kita berjalan? Tiba-tiba kaki tidak boleh melangkah. Selama ini lincah, akhirnya kita cuma boleh terlantar di katil.

Begitu juga dengan usia muda. Kita terlalu leka menikmati sehingga satu masa bila tenaga makin lemah, pada waktu itu baru kita rasa kita telah tua.

Begitu juga dengan pekerjaan. Dengan harta benda. Dengan wang ringgit. Lebih-lebih lagi keluarga.

Rasa sedih dan keluh kesah itu datang kerana kita rasa kesihatan, usia muda, pekerjaan, harta benda, wang ringgit, keluarga milik sendiri. Kita tidak pernah wujudkan dalam lingkungan sedar, sedar yang sebenar-benar sedar bahawa kedudukan kita hanyalah sebagai peminjam. Kerana itu bila satu-satu keadaan datang yang memasuki zon aman yang telah diletakkan sempadannya, kita akan melatah. Jika cubaan terlalu berat untuk jiwa menanggung, kita akan berkeluh kesah dan berlarut dalam kesedihan. Lebih parah bila mengutuk dunia tidak adil, lebih aniaya bila mengatakan Tuhan yang tidak adil. Nauzubillah.

Sesuatu yang ada dalam gengaman, sekiranya orang mengambil tanpa izin, apa perasaan anda?

Hakikat kita tidak pernah menjadi pemilik. Kita ada hak atas sesuatu tetapi terhad. Hak yang diberi ada sempadan dan undang-undang sendiri. Seperti hak suami pada isteri, hak isteri pada semua, hak ibu bapa pada anak-anak.

Tetapi bacalah ayat-ayat dalam Al Quran, semua memperingatkan tentang harta yang kita kumpul dan miliki hanya perhiasan. Keluarga dan anak-anak juga perhiasan. Guna untuk menguji benar tidak iman yang kita pertahankan. Perhiasan sifatnya sementara, tidak mungkin kekal.

Keluh kesah datangnya kerana kita tidak mengukur diri. Tidak pernah menerima bahawa kita cumalah peminjam. Bila-bila masa orang yang beri pinjam boleh minta semula. Dia tidak perlu minta izin, kerana Dia adalah Sang Pemilik.

Begitu.

Saya muhasabah diri. Ya saya tidak punya apa. Tubuh ini pun bukan milik saya. Apatah lagi yang lain-lain. Jika saya boleh percaya dan tanamkan dalam hati, insyaAllah apa pun datang hati boleh lapang.

Satu lagi ialah bila keinginan mahu kita yang telah lama dicita-cita, kita berusaha sehabis upaya, habis tenaga, habis keringat, habis masa, tetapi bila sebelah kaki melangkah, ada masalah lain menghimpit. Hati jadi serba salah. Perang hebat berlaku dalam diri. Tidak tahu mana keputusan lebih baik.

Kata Norman Ali Khan, kalau kita tidak dapat yang kita hendak, itu bermaksud memang sejak awal lagi Allah tidak rezekikan. Full stop. Tidak perlu bertanya kenapa dan mengapa. Memang bukan untuk kita. Memang tidak pernah untuk kita sejak dari mula.

Kata kawan, nasi yang sudah disuap dalam mulut pun belum terjamin rezeki masuk ke perut. Betul, kawan saya selalu betul dalam hal ini.

Hanya dengan menyedari hakikat ini kita akan lapang dada, dengan rela.

Tahun lepas bila Jepun dilanda tsunami besar, mereka bersedih. "Kami orang baik, kalau betul ada Tuhan kenapa Dia menghukum kami begini?" Ya orang Jepun tidak sedar bahawa keselamatan negara dari musibah juga bukan mereka boleh menjamin, itu juga adalah pinjaman Tuhan. Memang orang Jepun baik tetapi sayang dalam hati mereka tiada berTuhan. Tanpa Tuhan mereka tidak akan dapat pelajaran yang penting ini. Bahawa hidup ini pinjaman, tiada satu pun milik manusia.

Randy Pousch berlapang dada dan memutuskan untuk gembira dengan umur yang tinggal sedikit. Randy buat begitu untuk keluarga. Sebab dia sedar kalau dia tidak berfikir positif, seluruh keluarga akan turut bersedih.

Positif Randy bagus cuma manfaatnya hanya horizontal.

Positif yang dituntut untuk berlapang dada dan benar percaya bahawa kita hanyalah hamba dan peminjam, manfaatnya dua paksi. Horizontal dan vertikal sekaligus. Dunia dan di langit 'sana'.

Selepas percaya itu apa pun yang datang, kita tahu ia adalah sebagai ujian.

Saya seorang peminjam, saya juga seorang hamba. Kenalilah kedudukan diri, hidup ini akan jadi indah, luas dan lapang. InsyaAllah. Doakan, moga saya menjumpai jalan tenang.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang