Mencari Damai Mendidik Hati

Manusia ramainya keliru. Kita sangka mahu berbuat apa yang disuarakan dalam hati, kemahuan diri. Tetapi suara hati boleh berubah dan dipengaruhi dengan apa yang berlaku di sekeliling.

Boleh buat eksperimen mudah tentang ini. Hati dalam keadaan terdedah dengan TV lain bicaranya, dengan keadaan kita mengambil keputusan untuk tidak melihatnya langsung dalam masa seminggu.

Hati kita bicaranya lain dalam keadaan tidak dapat menyempatkan diri membaca Al Quran, dengan keadaan kita bergantung penuh dan sungguh untuk membaca dan melihat makna.

Hati bila kita terlibat dalam pergolakkan politik yang tidak sihat, bisikan dia akan menjurus kepada caci maki dan umpat keji.

Hati bila kita biasakan pada kesenangan dan kerlipan barangan mewah, akan membisikkan naluri untuk terus berbelanja meski tanpa keperluan.

Formula mencari kebahagian itu mudah sebenarnya, ia terletak dalam hati yang damai tenang. Kesibukkan macamana sekalipun tidak akan menggugat sekiranya hati kita selamat dalam keadaan sentosa. Damai boleh dicari pada alam yang tidak terusik, tetapi punya bicara sendiri.

Sukar untuk mendidik hati, ia perlu perjuangan yang kental. Namun berdoalah, moga Allah bukakan jalan itu.



Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah