Lemau

E : Eh, apo ko lomau bona biskut ni.
(Selepas merasa sedikit terus mencampak biskut ke lantai).

(Menggaru-garu kepala relax tanpa rasa bersalah)
A : Sebenarnya biskut ni masa beli tu tak lemau.
E : Abih tu?

A : Sebelum kau makan tu, biskut tu dah terdedah seminggu. Lepas buka tu aku lupa nak tutup. Lupa juga nak masuk dalam bekas. Biskut yang sama juga aku masuk dalam beg. Dalam beg tu banyak pula buku cover keras. So dah bertimpa-timpa dengan buku-buku tu. Pulaknya, masa pergi bercuti di Teluk Cempedak, tak sempat aku nak tukar baju dia orang pakat ramai-ramai campak aku masuk dalam laut. Dengan beg-beg aku masuk dalam laut. Dengan biskut-biskut tu masuk dalam laut. Tapi aku bijak la sikit, lepas tu aku jemur la biskut tu bagi kering. Ambil 5 hari jugak la nak kering. Lepas kering lupa lagi nak masuk dalam bekas. Tapi masa jemur tu, aku biar je tak tengok-tengok pun. Tapi heran juga, dalam pada menjemur tu banyak la dengar bunyi burung, bunyi ayam, bunyi kucing, bunyi-bunyi haiwan yang tidak dapat dikenal pasti jenisnya banyak juga. Lalat-lalat pun banyak juga terbang-terbang sana sini. Katak pun buat orkestra hari-hari kat rumah aku. (Patutlah objek berbau banyak berselepat atas lantai). Lepas tu aku angkut lagi pergi sana sini. Serupa juga, lupa lagi nak masuk dalam bekas. Alih-alih kau makan pulak.

E : Cis, apsal ekau tak posan kat den jangan makan? Cam ni ko kawan.

A : Eh, apsal kau makan benda yang terdedah. Salah sendiri la kawan...

E : (macam ni punyo kawan pun ado)


Comments

ieka said…
kenapa extreme sgt cerita ni..fear factor betul! tapi tabik lah kat usaha recycle balik biskut tu..ahhahah

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?