Tahun baru, azamnya?

Masih belum, masih belum dapat mencari apa yang mahu dicapai tahun 1430 Hijrah ini. Terlalu banyak perkara yang bermain di benak, meski mahu untuk merealisasikan, namun belum mahu komited.
Sebelum masuk 2009, saya bertemu dengan orang yang memperjuangkan OAT. Apa OAT? OAT adalah makanan jenis bijiran, dan saya baru tahu bijiran itu adalah barli. Dan rupanya Rasululullah juga suka makan barli yang tidak diproses.
Tetapi salam OAT ini bukan makanan, OAT ialah Objektif, Adil dan Telus. Kami, berkongsi pandangan yang sama. Betul, saya mengimpikan keadilan yang merata. Dan untuk itu ia menuntut juang.
Sebelum masuk 2009, dia mengajari saya. 'Rabbana atina min ladunka rahmah, wahayyi'lana min amrina rashada. Wahai Tuhan limpahkanlah kepada ku rahmat, dan permudahkanlah untuk segala urusan'. Dan kata dia lagi, jangan terlalu fokus untuk mendapat hasil untuk sesuatu urusan, sebaliknya sebutan doa itu perlu diulang-ulang, kerana yang lebih penting bagi kita adalah rahmat Tuhan dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan, bukan hasilnya.
Saya tersentak! Benar, saya sudah salah fokus. Fokus saya hasilan. Sedang yang lebih baik adalah rahmat Tuhan.

Comments

Wah, terdiam, mantap. Nak copy-paste!

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah