Surat untuk Kamu

Malam tadi saya beremosi berat. Ada banyak hal. Soal hati, soal cinta, soal rahsia, soal pengorbanan, soal fitnah, soal juang, soal memujuk hati jangan rajuk & jangan pergi, soal kesetiaan, soal mempertahan apa yang kita percaya benar dan baik. Dalam melayan rasa dan mata yang tidak segan-segan mahu mengalir laju, email rakan masuk. Bertanya apakah pandangan saya mengenai isu hangat sekarang. Ya, masih lagi tentang Allah. Dan emosi saya jadi makin menekan dan parah. Lalu saya menulis surat panjang lebar untuk dia. Rupa-rupanya surat ini dialamatkan juga untuk saya, lebih-lebih lagi untuk kamu.

Salam Sis

Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma solli ala Muhammad wa ala ali Muhammad

Sis

Ini bukan soal kecil. Ini soal Maha. Dan ia menyangkut prinsip. Saya tidak faham kalau ada yang menyokong keputusan mahkamah tinggi.

Ini hal menyangkut sejarah. Saya tidak pernah menafi, Allah difahami sebagai Tuhan sebelum kedatangan Rasulullah lagi. Masyarakat Arab Jahilliyah mengetahui adanya supreme being beyond everythings which cannot be equal to anything anyone anywhatever, they called upon His name Allah. But this unique name among Arabs is to refer to Allah, The Ultimate Sovereign, The Supreme. Yang tidak boleh diumpamakan, Yang Tunggal, Yang Hak, Yang Sa. Ia kekal begitu dalam mendefinisi terma Allah.

Sis,

Ia bukan hanya unik di tanah Arab. Dalam buku Ahmad Deedat, di Afrika kaum yang menggunakan bahasa Zulu juga mempunyai konsep Supreme Being meski tidak dipanggil Allah, tapi disebut sebagai uMVELINQANQI. Jika diulang sebut dalam loghat Zulu bunyinya seakan-akan Allahu Ghani.

Dua-dua kaum yang sejarah mengenal mereka sebagai kaum jahiliyyah dan tidak mempunyai budaya ilmu mengekalkan maksud Supreme Being sebagai The Supreme. Ia adalah terma yang didefininisikan sendiri dalam Bahasa Quran, dengan apa yang diperjelaskan dalam surah Al Ikhlas. SAY: HE is ALLAH. The One and Only. ALLAH, The Eternal, Absolute, HE Begetteth not nor is HE begotten, and there is NONE like unto HIM.

ALLAH bukan sekadar nama, Ia adalah terma. Dalam bahasa ia dalam disiplin semantik. Dalam kisah sejarah saya percaya ia adalah permulaan kemulian Adam. Adam dihormati kerana Adam boleh menamakan benda-benda. Ia adalah disiplin taksonomi. Memberi nama bukan satu hal yang boleh diberi saja-saja. Terutama dalam bahasa Arab. Ia penuh pengertian, pemberat dan mesej. Pilihan nama dalam bahasa Arab lebih hebat, super hebat. Apatah lagi pilihan nama yang diletakkan dalam Al Quran. Al Quran itu sendiri dipilih secara sempurna waktu ia diturunkan. Waktu malam, bulan Ramadhan, di malam lailatul Qadar. Waktu diturunkan Quran malah dipilih secara teliti, apatah lagi isinya. Apatah lagi ayat-ayat yang terkadung dalamnya. Apatah lagi nama Allah yang dipilih untuk mewakilkanNya. Supaya The Supreme dikenal dengan nama yang super cocok, yang tiada duanya, apatah lagi tiga.

Sis,

Hujahnya lengkap dalam surah Al Ikhlas. Allah sendiri yang telah menjawab 1400 tahun yang lalu tanpa mahkamah tinggi, tanpa mahkamah rayuan. Yang dijaja-jaja Kristian yang penuh dengki memohon perkongsian ini, saya tanya sis, kongsi apa kita? Kongsi apa? Yang mahu dirayu KDN di mahkamah rayuan, jika sis bertanya saya, saya sejujurnya menjawab, kita sedang melakukan blasphemy. Allah dimasukkan dalam mahkamah? Allah dibela dan dibicara? Allah di hakimi? Dengan jelas kita telah merelakan blasphemy berlaku depan mata kita sis, depan mata kita.

Arab Jahiliyyah dan kaum Zulu Afrika, yang dikenal tidak berpendidikan. Mereka dikenal dengan kebolehan untuk craft. Mereka craft apa sahaja. Untuk dijual beli. Arab Jahiliyyah craft malah berhala-berhala mereka. Tetapi kaum yang kita sebut sebagai tidak punya ilmu ini, suruhlah mereka craft Allah atau uMVELINQANQI? Mungkin kita akan dikutuk, 'bodoh ke mamat/minah ni?' Mereka akan menjawab 'How can you craft Allah?' Dan mereka akan menjawab, 'Or Sir, there is NONE like unto HIM, how can we craft Him? Sendiri mau fikirlah dey!'

Kerana itu berhala-hala di Arab Jahiliyyah mereka namakan sebagai Al Lats, Al Uzza, Al Manats dan seumpama yang lain. Kerana mereka sendiri tahu, Allah itu tidak pernah boleh tercapaikan dengan indera. Allah itu Zahir, Allah itu Batin. Allah tidak disekutu dengan namaNya. Allah malah tidak boleh disekutu dalam maknaNya. Tidak boleh. Nihil. Haram. Syirik. Dan membenarkan Allah dikongsi? MasyaAllah. Hamba seperti apa kita ini sis, hamba seperti apa kita ini sis?

Sis,

Sory kalau saya emosi. Jika saya tidak, dengan suara apa akan saya pertahankan diri saya dihadapan Allah swt di sana kelak? Saya konsisten yakin, Allah itu dimaksudkan dalam surah Al Ikhlas. Mutlak, hakikat, tidak akan berubah. Itulah yang diajarkan oleh Bro Shah Kirit dalam kelas FCR bukan?

Sis,

Tegarkah kita membenar terjemahan Bible menggunakan nama Allah? Kita sendiri tahu apa yang ada dalam Bible tu. Bukankah kita menghafal ayat-ayat Bible. Kita sendiri jijik membaca antara ayat-ayatnya. Dan tegarkah kita membenarkan mereka menterjemah Lord God, God, Jesus, Father, son of god, semuanya dengan Allah. Nauzubillah (Ya Allah ampunilah aku Ya Allah, tidak sepincing pun niat dalam mempersekutukanMu. Tubna Illallah, waraja'na illallah, wa nadimna ala ma faalna).

Sis,

Saya mungkin tidak akan terlalu emosi jika tiada alternatif lain. Apa yang mereka mahu tuntut untuk terjemahan dalam Bahasa Malaysia ada satu perkataan yang lebih sesuai iaitu Tuhan. Gunalah perkataan Tuhan. Ia memberi maksud yang sama dengan perkataan God dalam Bible. Mengapa mereka tidak mahu gunakan?
Sis,
Itulah pendapat saya. Saya bukan banyak ilmu, tetapi saya harap Allah memberikan saya hati. Untuk merasa kewujudanNya, KeEsaanNya, KeTunggalanNya, asma ul husnaNya. Jika saya tidak bereaksi dengan segala hal ini, tidak bertindak, malah lebih buruk jika tidak rasa terusik langsung dengan polemik dan fitnah besar paling jahat ini, saya tahu saya berada dimana. Maka Demi Allah, saya memohon padaNya hati, Dia memakbuli. Dan saya mengucapkan Alhamdulillah syukur padaNya kerana saya merasa Sis, saya merasa.

Sekian dulu, salam sayang.


Salam.

Comments

salam, sekadar berkongsi.

http://www.arabbible.com/t-Allah.aspx
ops, lagi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Achtiname_of_Muhammad


ps - saya ada minta alamat surat-menyurat As di dalam email, masih belum terjawab. harap maklum. :)
ASaL said…
terima kasih, tengah berat-berat fikir untuk mencerna :)

saya pernah dengar tentang YHWH mereka sebut sebagai Yahweh. Hakikatnya mereka tidak membenarkan sesiapa sahaja menyebutnya.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah