2 Bencana

1. Gempa Bumi Berskala 8.8 Richter


Gempa bumi melanda lagi dengan skala besar, 8.8 Richter di Chile. Selepas di Haiti, satu gegaran pula membelah benua Amerika Selatan. Meski tiada amaran tsunami, namun kematian sudah meningkat mencecah lebih ke 82 orang (setakat entri ditulis). Walaubagaimanapun, tsunami masih boleh melanda selepas 24 jam kejadian gempa. Pada masa ini Hawaii sedang berjaga-jaga untuk bersedia samada fenomena tsunami sampai ke kepulauan itu atau pun tidak. Belum pun reda kejadian tanah runtuh yang berlaku di Indonesia, bumi menunjuk perasaan lagi. Belum sempat membincangkan kejadian banjir lumpur yang berlaku di Portugal dan Indonesia dan panas ekstrim yang belaku di Semenanjung Malaysia, perhatian harus beralih ke benua Amerika. Bumi, apa yang sedang bergolak sebenarnya?

2. Syafia Humairah Sahari, 3
Ini lebih buruk. Nampaknya bencana kemanusiaan di Malaysia makin membarah. Mungkin sudah membusung dan bernanah. Busuknya masih bersisa meski kita menutup hidung dengan kain. Syafia Humairah, kanak-kanak yang baru berusia 3 tahun. Jika boleh bercakap pun, mungkin sebutan dan ayatnya masih belum jelas dan lengkap. Jika dia anak yang manja, barangkali dia masih perlu menyusu. Malah wajahnya sungguh comel dan sempurna. Dan manusiakah yang tegar menendang seperti menyepak bola, sehingga tubuhnya melambung. Kalau dia ada suara untuk mengadu, apakah rayuannya.
Gila! Absurd! Barangkali sudah takdirnya Syafia pergi, untuk menunjuk bahawa manusia yang berjiwa binatang dan syaitan itu ada. Berlegar-legar di luar sana. Mungkin Syafia perlu pergi, untuk menunjukkan bahawa bukan sahaja si pendera itu sakit jiwa dan otaknya, masyarakat juga. Kerana kita tidak lagi berperanan untuk menyeru yang ma'aruf dan menegah kemungkaran. Dan Syafia pergi, untuk membongkar tentang bejatnya pemegang amanah, ibu dan bapa, yang telah curang, membuka cerita kepada seluruh dunia. Malu? Huh, ada malu lagikah masyarakat kita hari ini!

Nauzubillahi min zalik.
Benarlah, doa kita memohon kesejahteran tertahan kerana kita tidak lagi menyeru kepada kebaikan dan melarang orang dari terang-terangan membuat kemungkaran.
Ya Allah, lindungi kami.

Comments

Nur said…
Another disaster strikes:

Hurricane-force winds, surging seas and driving rain lashed western Europe on Sunday, leaving at least 22 people dead and more than a million households without power. Skip related content
Related photos / videos
A flooded street in the village of Ver-sur-Mer, western France Enlarge photo

Dubbed "Xynthia", the Atlantic storm crashed against the western coasts of France and Spain overnight, bringing with it a band of foul weather stretching from Portugal to the Netherlands.

About the child case, it makes me puke, the horrible feelings that force my stomach to empty.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang