Ismail

Akan ada apa di dada bapa kita Nabi Ibrahim itu? Bila mana seluruh hidupnya bermohon agar dikurniakan zuriat, penyambung keturunan dan melestari kehidupan beragama. Sehingga sudah renta masih belum diqabulkan permintaan. Sehinggalah Allah memperkenan, dan lahirlah Ismail dari rahim bonda Hajar yang mulia.

Akan ada apa di dada bapa kita Nabi Ibrahim itu? Bila hidup ditemani keceriaan dan gelak tawa anak yang cerdas dan cemerlang, tegar dia meninggalkan di tanah tandus tanpa apa-apa. Lembah yang kering kontang, di tengah padang pasir, tanpa air, tanpa makanan, tanpa harapan. Tegar apa dia sehingga sanggup membiarkan isteri yang melahirkan zuriat yang didamba, dan anak yang telah didoakan seluruh hidupnya.

Apa ada di dada bapa kita Nabi Ibrahim al Halil itu? Bila mana mereka telah diselamatkan dengan keajaiban, dan tanah kering kontang dikenal sebagai tanah Bakkah, baginda kembali. Kemudian dengan tegar meletak kepala anak di batu, untuk disogokkan pisau tajam dileher Ismail, guna untuk sebuah pengorbanan.

MashaAllah. Rasa apa yang mendesak sehingga Nabi Ibrahim tegar seperti itu?
Kata orang, ia adalah cerita mengenai kepatuhan pada perintah. Dimensi vertikal, yang menentu sah kedudukan Nabi Ibrahim sebagai hambaNya. Ketundukan atas suruhan, tanpa ragu, tanpa bantah membantah. Meski kelihatan perintahnya begitu absurd untuk dilunasi.

Tapi bagi saya ia bukan sahaja cerita berdimensi vertikal, ia ada elemen berpusat pada bumi. Horizontal, antara manusia dan dirinya. Mujahadah yang perlu dilakukan oleh seorang manusia yang punya rasa. Apa gambarannya, untuk sesuatu yang kita doakan sepanjang hidup, sehingga kita tidak mempunyai hasrat lain. Satu hari Allah memperkenan, dan pada satu hari yang lain Allah minta kembali. Subhanallah. Dan korban itu tidak boleh dilakukan, melainkan dengan menggunakan tangan sendiri. Derita apa yang bersarang di hati bapa kita Nabi Ibrahim itu?

Ia cerita perjalanan menuju dimensi vertikal, namun untuk mencapainya, kita perlu melepasi apa yang menghalang dalam diri. Ya, mengorbankan kecintaan pada apa yang kita cinta. Untuk membukti, pada siapa yang hak perlu diberikan Cinta.

Cerita mengorbankan Ismail, bukan hanya berpusat pada mujahadah Nabi Ibrahim. Bukan juga mutlak atas kerelaan Nabi Ismail, untuk sama-sama patuh pada perintah. Ia adalah cerita yang dihantar untuk refleksi pada diri kita sendiri. Seorang manusia yang punya rasa, sanggupkah berkorban yang dicinta demi menyerah pada Dia?

Ceritakan pada kami Cikli, tentang kehilangan. Ngilu hati menerima, mata sendiri yang menyaksi, sukma yang dipaksa merela. Ceritakan pada kami Aryasu, tentang musibah yang menimpa, ketika sedang bergelut dalam peperiksaan-peperiksaan besar. Ceritakan pada kami sahabat, tentang pengorbanan dan korban yang dicatat dalam massa di Mesir, Libya, Palestin, Lebanon dan yang mengharukan di Bahrain.

Bukan secara sengaja Allah memerintah korban itu tersedia dalam ibadah Haji. Ia telah direkabentuk dengan sempurna, Haji rukun Islam yang kelima, pasangannya ialah korban.

Haji itu sendiri, dalam erti yang saya percaya, adalah tentang pengorbanan. Memberi segala yang ada, yang dipunya, dalam diri, materi, hak milik, harta benda hatta keluarga, untuk satu tujuan, penyerahan. Dan ia harus, bukan, wajib, bersifat mutlak tanpa kompromi.

Ismail itu hanya simbol. Pada apa yang menjadi yang sangat cinta dalam diri kita. Ismail boleh jadi anak. Isteri. Suami. Cucu. Legasi. Turunan. Boleh jadi harta kekayaan, pangkat, kemewahan, empayar perniagaan. Ismail boleh jadi ego, nama, gelaran. Ismail boleh jadi wajah, tubuh, diri. Ismail, dalam diri manusia boleh jadi siapa-siapa atau apa sahaja.

Ismail boleh jadi cinta yang ada dalam diri, yang dipohon seluruh usia, minta diperkenan. Satu hari diperkenan, kegembiraan menyapa. Dan satu hari lain, bila diminta, akankah kita rela berserah?

Saya ada banyak Ismail, yang bertaut dan berakar, yang berdenyut, yang hadir ketika nafas dihembus, nadi, dan menjadikan saya terus hidup.

Saya sedang mempertajamkan pisau, moga ketika ia ditekan ditenggorokkan, mereka tidak perlu meronta kerana kesakitan.

Saya berdoa, bila mana dituntut untuk menyerah, saya akan menjadi Ibrahim yang tunduk, pasrah, berserah, rela, dan redha.

Moga mujahadah di dimensi horizontal ini, akan membuka jalan pulang vertikal, menujuNya.

Comments

Cikli said…
semua pancaindera digunakan untuk mendalami ayat-ayat cantik berisi ini.
pengorbanan, menurut tok guru nik aziz itulah simbolik Nuzul Quran di bulan puasa di mana kita perlu meninggalkan segala yang nafsu mahu disiang hari untuk melaksanakan apa yang Quran nyatakan.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah