Al Mahdi: Hadiah Kepada Kemanusiaan 2



2011 kami mendirikan Teach for the Needs (Malaysia) Berhad (TFTN). Dalam banyak ujian, ujian untuk dapatkan latihan kepada sukarelawanlah yang paling merungsingkan saya. Kami pertubuhan sukarelawan pendidikan yang bergerak sepenuhnya atas komitmen masyarakat, dengan maksud, dana kami cukup terhad. Untuk dapat menghantar sukarelawan mendapatkan latihan yang bersesuai adalah sangat memakan kos. Dalam pertimbangan BOD, duit-duit yang diterima dari masyarakat adalah lebih wajar untuk kita salurkan terus kepada anak-anak yatim/miskin di bawah kelolaan TFTN berbanding memberi latihan kepada sukarelawan.

Walaupun jauh di sudut hati saya mengatakan bahawa latihan itu sangat penting. Kerana kebanyakkan sukarelawan kami tidak mempunyai latar belakang mempunyai ilmu khas dalam perguruan, tetapi sangat komited untuk menyumbang kepada masyarakat.

Sehinggalah dalam banyak keadaan, saya menzahirkan keluhan saya kepada rakan, "kalaulah Prof Al Mahdi masih hidup, Prof tentu akan sponsor latihan untuk TFTN secara percuma."

Entah, berapa kali saya keluhkan itu kepada rakan.

Sehinggalah pada 18-19 Mei 2013 yang lalu, benar-benar kami mendapat jemputan dari Khalifah Institute untuk mendapatkan latihan KM secara percuma! Kami bukan sekadar mendapat 1-2 tempat, tetapi 10. Subhanallah, keajaiban apakah ini?

Pagi Sabtu (18 Mei) saya menggigil memegang stering kereta bergerak dari Jengka ke Ampang. Perasaan bercampur, teruja untuk mempelajari KM dan terharu mendapat perhatian langsung dari KI. Sehingga terdetik jauh dari sudut hati, "adakah benar Prof sendiri yang menjemput kami?"

Saya memberi pesanan sms kepada rakan yang selalu saya adukan keluh kesah, "ingat tak saya pernah kata, kalaulah Prof Al Mahdi masih hidup, beliau tentu tidak ada masalah untuk beri latihan kepada TFTN secara percuma. Saya tidak pernah sangka, Prof sudah lama meninggal tetapi beliau tetap mahu memberikan latihan kepada TFTN secara percuma."

Mesej itu saya hantar dengan mata digenangi air. Sedangkan kereta saya penuh dengan 4 orang lagi sukarelawan yang akan turut menyertai.

Tidak ada kata yang boleh dijelaskan, saya sendiri tertanya-tanya, "benarkan hubungan dimensi spritual itu boleh wujud?" Kalau ini contohnya, saya boleh sahkan ia benar berlaku.

Saya kongsikan peristiwa mistik ini bersama lembaga pemegang amanah KM, Prof Dr Alini. Beliau sendiri terharu tanpa kata.

Dari 2004 mungkin saya berdoa untuk dapat mempelajari KM, tetapi sebenarnya untuk mengenali Prof Al Mahdi. Saya mungkin tidak mengenali beliau sepenuhnya, tetapi saya diberi kehormatan untuk mendapatkan ilmu beliau lewat melalui buku-buku Unified Theory of Existence (UTE) (tiga jilid), melalui laman web, melalui perkongsian dengan rakan Pembantu Peribadi Prof, melalui bengkel baru-baru ini dan bonus terbesar, melalui Lembaga Pemegang Amanah Prof Al Mahdi, Dr Alini.

Kata orang, tanamlah benih. Meski kita tidak tahu bila kita dapat menuai hasilnya, yakinlah bahawa benih itu akan membesar jika selalu kita siram dan letakkan baja. Kalau kita diberi rezeki, Tuhan akan beri kita rezeki untuk lihat hasil dan tuai sekaligus.

Doa saya 2004 mungkin benih yang saya tanam. Sehingga ke hari ini mungkin saya selalu mendoakan Prof dalam doa saya dalam keadaan separuh sedar. Terutama bila sosok Prof menjadi inspirasi kepada watak penulisan saya. Bila ilmu beliau lewat UTE memberikan input yang berguna ketika memulakan perbicaraan dan diskusi.

Begitu saya sirami doa dengan air dan juga ingatan.

2013 saya berpeluang, kemuliaan terhebat yang dirasai bila dapat membawa sebahagian besar dari sukarelawan TFTN bersama. Sudah tentu untuk menerima ilmu dan kemudian dipraktikkan di seluruh rumah anak yatim (RAY) kelolaan TFTN dan anak-anak sekolah di bawah tajaan TFTN yang lain. 

Kata orang lagi, Tuhan akan memberikan kita sesuatu di waktu paling tepat, di waktu paling kita gembira terima dan hargainya.

Benar saya anggap Prof Al Mahdi sebagai hadiah peribadi kepada perkembangan spritual dan intelektual diri sendiri. Tetapi lebih besar daripada itu saya menganggap beliau, HADIAH KEPADA KEMANUSIAAN.

KM tidak syak, boleh membantu semua lapisan masyarakat untuk merubah diri sendiri dan cara pandang kita terhadap kehidupan, dan inshaAllah dengan keyakinan, dapat membentuk generasi lebih terarah, berakhlak, bertanggungjawab dan mencintai kebaikkan.

Saya doakan cahaya lebih cerah menyuluh KM di masa akan datang. Sungguh saya berdoa.


Semoga kebaikkan yang kami terima, kebaikkanlah yang akan kami pulangkan. Pertama kepada diri sendiri, kemudian kepada keluarga dan seterusnya masyarakat. InshaAllah, doakan. 

Sudah pukul 5.00 pagi. Masjid sedang melantunkan azan pertama. Sekejap lagi Subuh akan masuk. Saya merasa udara nyaman, sejuk dan aman sebagai petanda baik. Cahaya matahari pertama akan menjengah bumi sedikit masa lagi. Esok, dan hari-hari seterusnya saya mimpikan dunia penuh cahaya.

Masa depan kita adalah cahaya, ilmu itu cahaya.

Moga Prof Al Mahdi, tidak kira di mana pun berada, menghalalkan ilmu beliau yang kami terima, dan terus membimbing dari dimensi jauh yang 'dekat'.

Al Fatihah.

(gambar-gambardi scan dari Majalah i, Januari 2006, April 2006 Prof menghembuskan nafasnya yang terakhir)

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang