Sahabat Gua 2

Saya menyenangi Sahabat Gua (Ashabul Kahfi), sejak dahulu. Sejak saya mampu membaca kisah mereka secara terperinci dalam perjuangan mereka menentang pemerintah despotik yang tidak berhati perut. Malah menghalang mereka untuk tunduk kepada fitrah, kembali kepada Pencipta Yang Esa. Mereka dipaksakan untuk menerima Tuhan Manusia, bukan Tuhan Pencipta Manusia.

Mungkin seawal umur sahabat muda itu saya mula membaca kisah Tamlikha dan 6 sahabat, bersama seekor anjing yang dinamakan Qitmir. Penentangan mereka kepada Raja Diqyanus. Begitu berkesannya kisah ini dijiwa saya. Ada satu masa ketika di kolej saya menulis pementasan Sahabat Gua, tetapi malangnya tidak pernah dilakonkan. 

Ketika menulis, saya merasai semangat mereka masuk. Mereka, Tamlikha dan kawan-kawan juga adalah orang muda, sama seperti sahabat muda itu. Tamlikha dan kawan-kawan adalah pegawai Istana yang berpengaruh, penting, bangsawan dan kaya raya. Keputusan mereka ditunggu Raja Diqyanus dalam urusan pemerintahan negara. 

Tetapi mereka mempunyai amalan aneh. Di sebelah malam, ketika tidak perlu terlibat dalam urusan negara, mereka akan berkumpul di rumah salah seorang rakan-rakan. Mereka akan bergilir menjadi tuan rumah. Berkumpul, sembang-sembang dan berbincang. Bicara mereka ialah bicara mengenal alam, tentang persoalan-persoalan penting dalam hidup, dan tentang mencari kebenaran. Sehinggalah mereka merasakan benar-benar dalam hati, bahawa mereka meragui Diqyanus sebagai Tuhan. Mustahil Diqyanus Tuhan, tetapi hidup seperti manusia lainnya, dan kadang-kadang merasa cemas dan takut. Mustahil Tuhan mempunyai sifat-sifat lemah seperti itu.

Satu hari Tamlikha berkata, telah datang dalam hatiku pencerahan. Bahawa aku tidak pernah merasakan rasa seperti ini sebelumnya, bahawa ada Tuhan sebenar yang kita cari-cari. Tuhan itulah yang sewajibnya kita sembah, kita perhambakan diri, bukan kepada manusia. Tetapi andai kata apa yang dirasai ini diketahui Raja Mahazalim itu, sudah tentu kita tidak akan selamat.

Rupanya perbualan mereka berganti malam itu turut menyentuh fitrah ahli kumpulan yang lain. Mereka turut merasai apa yang dirasakan Tamlikha, dan mahu tunduk menyerah kepada Allah, Tuhan Yang Maha Esa. Bukan kepada orang lain, bukan kepada sistem, bukan kepada kerja, bukan kepada gaji, bukan kepada kekayaan, bukan kepada kemuliaan, bukan kepada tompokan harta, bukan kepada kebodohan yang menurut tanpa berfikir dengan akal! Mereka mahu tunduk dan menyerah kepada Allah, hanya dengan itu sahaja jiwa mereka akan bebas, sebebas, bebasnya.

Saya boleh bercerita panjang lebar lagi mengenai kisah Sahabat Gua, kerana dari usia remaja sehingga sekarang mereka sangat di hati saya. Kerana ia kisah orang muda yang memilih, kesejahteraan akhirat berbanding dunia. Walau tiada siapa yang menunjuk mereka jalan, tetapi mereka mencari. Mereka menggunakan segenap potensi akal yang ada pada diri, untuk berfikir tentang kebenaran, tentang hak, tentang hakikat. Mereka menjumpai dan kemudian bertindak. Melarikan diri ke dalam gua!

Gua lebih mereka sukai dari terpaksa tunduk kepada Raja zalim. Yang memaksakan ketundukan kepada manusia lainnya, walau mereka diberikan kedudukan, nama, harta melimpah. Tetapi mereka memilih untuk lari dari kekufuran dan kezaliman, untuk mempertahankan iman!

Tamlikha mengajar saya, bahawa dalam semua keadaan kita ada pilihan, lebih dari itu bebas memilih. Setiap pilihan yang dibuat atas dasar untuk mendekatkan diri kepada Tuhan akan diganjari, meski kita tidak diberi umur panjang untuk menyaksikannya, ia akan disimpan di akhirat sana.

Tamlikha tidur lebih 300 tahun. Tidurnya bererti, tidurnya menjadi tanda, tidurnya adalah bukti kekuasaan Allah. Dalam tidur pun mereka menghimpun pahala berguni, malah tercatat kisahnya dalam Al Quran. Kalam dari Tuhan sendiri. Allah yang menceritakan peristiwa ini kepada kita, sebagai ibrah, sebagai pedoman, sebagai contoh tauladan. 

Mereka tidur merentas kurun dan dimensi. Kenapa kurun, kerana mereka tidur 300 tahun. Kenapa dimensi? Kerana kita dapat mengetahui kisah Pemuda Beriman ini, hari ini, saat ini, langsung dari Al Quran. 

Selalu saya pejamkan mata saya ulangi doa mereka, 

"Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu, dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami," 18:10. 

Amin.

Allah memakbulkan doa Tamlikha dan kawan-kawan, moga Allah memakbulkan doa kita juga.

Saya selalu berharap diberi kekuatan seperti mereka. Di keadaan dunia yang mendesak, yang menawarkan pelbagai tawaran hebat-hebat, di antaranya akan menyebabkan cita-cita tercapai tetapi mengorbankan jiwa dan kemanusiaan, saya akan memilih lari ke 'gua'. Jika orang memandang kita menolak tuah, saya serahkan semuanya kepada Allah. Moga tindakan selalu dipandu, diberi pilihan dan kemudian memilih jalan yang lurus, jalan yang akan membuatkan kita selangkah lebih dekat kepada Allah.

Seperti sahabat muda, dia menjumpai kebesaran Tuhan di dalam gua. Dia mempelajari kebergantungan tulen dan sejati kepada Allah Pemberi Nyawa. Gua bukan kelam, gelap dan suram, tetapi tempat kita belajar untuk memahami sifat hamba yang sebenar. Di situ ada ilmu, dan ilmu itu cahaya.









Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang