Telah dicabutnya dari kamu, telah dicabutnya dari kamu

Semalam, berkuda, menuruni bukit menuju ke kota Jurussalem. Tidak seperti di Damascus dan Acres, menginjak tanah Jurussalem di bawah pemerintahan Sallehuddin Ayubi saya melihat damai. Memasuk sempadannya sahaja, saya dihamparkan hijau. Rumput yang menghijau. Sehijau hati Khalifahnya, sehijau hati rakyatnya. Kerana mereka melemparkan damai. Mereka menghulurkan salam perpaduan.

Saya memberhentikan Xoulzana. Di atasnya, saya boleh melihat kubah As Sakhrah. Begitu agam, menyimpan seketul batu yang menangis mahu mengiringi Rasulullah ke langit. Di malam Isra' Mikraj. Tetapi saya tidak boleh melihat Masjid Al Aqsa, ia tidak dibina agam seperti Masjid As Sakhrah. Ia diselindung, tidak jauh dari Kubah Batu, tapi sudah dilupakan orang. Maruah umat Islam disini, dan kita membenarkan ia dicabuli.

Hati saya dihentak pilu. Ini tanah Anbiya'. Nabi-nabi menjejak kakinya yang mulia di sini. Dan Salehuddin menebusnya untuk membolehkan saya menghidu haruman Anbiya'.

Saya berpapasan dengan orang-orang di Kota. Mereka berjubah, saya juga berjubah. Ini kota 3 agama. Salehuddin menjadikan ia syurga. Mereka berjubah, tunduk dengan hormat, melempar senyum, rasa bersaudara, dalam sukma aman.

Itu cerita semalam. Saya bermimpi.

Hari ini, abang saya telah dibom mengandungi bahan phosphorus. Kakinya buntung, dia masih hidup ketika sebelah kakinya hancur. Memandang saya sayu, sambil merayu, 'Tolong, sakit adik, sakit'.



Semalam bonda dalam rumah. Saya menjumpainya. Keseluruhan tubuhnya hitam. Ya, bonda rentung. Saya menarik nafas, itu bau yang akan saya ingat seluruh hidup saya. Bau daging hangus terbakar. Bau bonda di hujung nyawa.

Adik kecil saya, sudah mati. Dadanya ditembus peluru. Ketika itu dia sedang menangis tanpa suara. Kerana dia haus benar. Matanya merintih sayu. Sukma saya menafsirkan begitu. Tapi kami sudah keputusan air. Tentera musuh memutuskan bekalan air kami. Saya pergi mencari, untuk membasahkan bibir adik yang masih menyusu dengan air. Dengan setitis air. Sekembalinya, dia sudah tiada. Dada adik ditembusi peluru.

Tadi, Pakcik Salleh datang merapati saya. Katanya, abang saya juga telah pergi.

Saya berdiri, mencari Salehuddin di langit Ghaza. Langit berwarna jingga dihiasi letupan yang menggila. Sekeliling negera saya, semuanya orang yang mengucap syahadah yang sama. Ras yang sama. Bangsa yang sama. Berkongsi Salehuddin yang sama. Berkongsi Rasulullah yang sama.

'Ya Rasul, saksikanlah, mereka meninggalkanku tanpa pembelaan. Mereka tegar membiarkan ku menjadi simpai keramat di hari yang sama mereka meninggalkan keluargamu di Karbala. Ya Rasulullah, saksikanlah, mereka yang menyaksikanmu mereka jugalah menutup jalur Rafah. Mereka yang menjaga Haramain membelenggu tangan dari membantuku'.

'Ya Rasul, saksikanlah. Bondaku rentung. Abangku buntung. Adikku ditembusi peluru. Dan Rasul, saksikanlah mereka tidak pernah peduli'.

'Ya Rasul, seperti inilah juga keluargamu dulu, tidak terbela, di hari Asyura'.

'Ya Rasul, aku mengadu, lalu saksikanlah'.

Pakcik Salleh menepuk bahu saya yang tidak tinggal apa lagi meski secebis harapan. Di bibir Pakcik Salleh meratib berulang-ulang,

"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends."
Telah dicabutnya dari kamu, belas ikhsan dan kemanusiaan. Telah dicabutnya dari kamu rasa bersaudara...
p/s: gambar di ambil dari Along Faiz, petikan Martin Luther, 'in the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends, dari' Cikli
lagi kekejaman zionis di Peduli Palestina , Umaq Eiman , Empangan Jernih dan demo bersama Rebecca Ilham

Comments

Unknown said…
Salam my dear Kak As...:-)

Apa khabar Kak As??...sihat?...semoga berada di dalam keadaan sihat sejahtera dan berada di bawah limpah rahmat Allah swt...

takpe Kak As,ambil jer gambar2 tu...no problem...:-)

Anyway,all the best Kak As...take care,k...:-)

Salam dr bumi Preston,Lancashire UK:
-Along Faiz-
Cikli said…
salam....

cantiknya bahasa, menambah sakit hati pada si durjana.

mungkin azam 2009 si yahudi untuk membasuh luntur palestin.

mungkin azam 1430 si saud dan mubarak untuk tak peduli lagi.
ASaL said…
salam Along
lama tak dengar cite, thanks kasi ambik gamba
thanks 4 ur dua
moga sejahtera di UK :)

cikli, what Martin Luther said is true.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang