Dunia Kiamat 2012?

2012, itu tarikh yang diberikan oleh Roland Emerich. Untuk memahami apakah halnya, pada peminat pengarah yang telah banyak memusnahkan bumi dalam filem seperti Independence Day dan The Day After Tomorrow perlu menantikan hujung bulan ini atau bulan depan. Filem hebat yang akan ditayangkan pada musim panas ini. Tajuknya 2012, tema hari kiamat.

Bukan susah mahu percaya peristiwa yang satu ini. Terlalu banyak tertulis dalam Al Quran, hampir setiap surah dilengkapi peringatan yang ini. Setiap rakaat solat juga diulang agar sentiasa sedar masa akan tiba. Pasti tiba.

Roland Emerich dalam filem 2012 cuma membantu memvisual latar. Ngeri, kucar kacir, rancu, takut, putus asa, sedih, keliru, segala.

Jika kita memahami hakikat masa, kiamat itu sebenarnya telah terjadi. Sebagai manusia yang terikat dengan relatif, untuk diri saya dan anda ia sedang ditangguhkan dalam dimensi ini. Ia akan berlaku pada masa akan datang, tetapi sedang berlaku dalam dimensi Tuhan. Kerana itu bila Tuhan berbicara tentang kiamat, ia adalah satu kenyataan yang diulang-ulang pasti terjadi tanpa syak, kerana Allah Maha Tahu peristiwanya sedang terjadi.

Kiamat pada saya? Saya berpendapat ianya sedang terjadi meski belum dapat memahami dengan jelas. Meski peristiwanya akan datang, belum terjadi sekarang tetapi saya percaya kedatangannya amat dekat. Kiamat saya memang dekat. Macamana saya boleh mendapat rumusan seperti itu? Kerana saya percaya dengan simbol agama. Yang ditulis dalam hadis-hadis. Yang diisyarat dalam Al Quran sendiri.

Kalau anda pernah menonton Da Vincci Code dan Angels and Demons, bagaimana keterujaan Profesor Langdon terhadap simbol. Dia percaya bahawa simbol membawa maksud-maksud tertentu dan benar pula, sedang pada saya Profesor Longdon percaya pada sumber yang boleh diragui kesahihannya. Sedang kita mempunyai sumber mutlak, tidak diragukan sedikit pun. Tetapi soalnya kenapa tidak kita percaya pada simbol agama yang akan membantu kita memahami peristiwa, memberikan panduan, dan membuat kita bertindak pada jalan yang benar?

Antara lain simbol kiamat dari sudut pandangan Islam ialah keluarnya asap dari bumi. Kalau bertanya orang yang arif, jerebu itu adalah tandanya. Kalau bertanya orang arif dengan adaptasi moden, asap yang keluar dari kilang-kilang hingga menyebabkan pencemaran udara juga intepretasi hadis 'keluar asap dari bumi'. Anda boleh berselisih pendapat dengan saya tidak mengapa, ia satu aktiviti janaan fikiran yang baik. Anda juga boleh menolak dan tidak percaya, tidak mengapa. Bukankah ia hak peribadi. Tetapi kalau ada menolak atas sebab masih belum puas berseronok, itu kena ikut tagline Nabil “lu fakir la sendiri’.

Tekak dan hidung saya yang panas minggu lalu yang seakan mahu sembuh, panas kembali hari ini. Nasib belum keluar asap dari hidung. Asap dari bumi juga kan? Bagi saya, sakit dan kesedihan juga satu bentuk kiamat, kiamat kecil.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang