Rasulullah dan Copenhagen Summit 09

Sidang kemuncak Copenhagen 2009 membincangkan betapa perlunya negara-negara dalam dunia bersetuju untuk menghadkan pengeluaran karbon ke atmosfera untuk mengembalikan bumi dalam keadaan aman.

Soal saya, bumi tidak amankah?

Ya saya tahu itu soalan bodoh yang tidak patut dilayan.

Setiap orang yang sedar (tidak perlu Karam Singh Walia untuk menyedarkan), tahu yang bumi sudah begitu sakit sehinggakan dia tidak mampu untuk mengatur musim lagi.

Di Malaysia, kita sampai berhadapan dengan gelombang ke 4 untuk keadaan banjir. Di negara Barat, di musim salji ini kematian akibat kesejukan meningkat.
Kata bijak pandai, ketidakstabilan ini natural, tidak perlu dibimbangkan sangat.
Kata saya, ya sangat. Tak baca ayat Quran 'telah timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia, kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)' - Surah 30 Ayat 41.
Kalau bijak pandai tersebut bersetuju yang bumi sakit kerana keadaan semulajadi, persidangan di Copenhagen adalah satu persidangan yang meng'abihkan boreh.' Kerana tahu, keadaan cuaca yang melampau tidak menentu ini bersabit dengan kesalahan kita mencemar dan mengotorkan bumi, maka persidangan itu berlangsung. Tujuan, untuk mendapatkan satu keputusan secara kolektif antara ahli-ahli negara dalam dunia untuk membaik pulih apa yang telah kita rosakkan.
Kata PM, negara Barat tidak serius dalam membuat keputusan ini kerana hanya memperuntukkan beberapa billion dolar untuk memulih alam sekitar. Seharusnya lebih duit disuntik menunjukkan kita serius menangani masalah yang semangat jelas terasa dan bahangnya kian panas.
Penyelesaian dunia adalah RM, wang ringgit. Kita melihat masalah persekitaran telah pun menjadi komoditi untuk dipugar oleh kapitalis yang rakus untuk mengaut untung atas kesusahan orang lain. Dalam kes ini, kesusahan bumi sendiri.
Saya kira Michael H Hart ketika menulis 100 Most Influential People tertinggal satu kriteria, iaitu pemimpin yang hebat adalah pemimpin yang mengambil kira tentang ekologi dan pembangunan persekitaran mapan untuk menjamin kesihatan bumi untuk beribu-ribu tahun lagi. Rasulullah lama sudah telah melihat masalah ini. Dan kerana Hart tertinggal kriteria ini, Rasulullah jarang dikenal sebagai environmentalis avant la lettre. Makna lain, iaitu sebagai perintis dalam pemuliharaan, pembangunan mapan dan pengurusan sumber alam.
Rasulullah mengajar kita mudah sahaja. Tidak perlu guna duit sangat pun, jika kita ikhlas. Dan kalau kita ikut Rasulullah sejak 1400 tahun yang lalu, kita tidak perlu berbelanja berbillion-billion ringgit kerana untuk membaikki segala kerosakkan akibat bencana alam.
3 prinsip yang diajar Rasulullah mudah. Sidang Copenhagen patut mempertimbangkan secara serius penyelesaian masalah secara tuntas yang diajari Rasulullah. Pertama ialah tawhid (unity), kedua khalifah (stewardship) dan ketiga amanah (trust).
Prinsip pertama, meletakkan Allah sebagai pencipta Mutlak, dan manusia bertanggungjawab atas segala tindakkannya. Iaitu dengan mengambil kira bahawa 'kepada Allah kepunyaan apa yang ada di langit dan dibumi, segalanya adalah milik Allah (4:126)' maka melanggar batas atau menodai ciptaanNya, baik yang manusia hidup atau sumber alam adalah satu perbuatan DOSA. (dengan kata lain, dosa membawa ke neraka tau!)
Kedua dan ketiga, prinsip khalifah dan amanah. Prinsip ini tidak akan dapat difahami sepenuhnya jika masih belum menghayati tawhid, prinsip pertama. Maksudnya, tawhid adalah asas kemudian baru datang perihal khalifah dan amanah.
Khalifah bahasa mudahnya ialah tok wakil. Wakil rakyat ialah agen kepada rakyat. Khalifah bi makna, agen kepada Allah. Menjadi agen bukan jawatan boleh dibangga-bangga kerana ia tidak datang percuma, ia datang dengan amanah. Sebagai agen, kita bukan sahaja bertanggungjawab atas maslahat umum manusia, tetapi semua penciptaan Allah yang ada antara langit dan bumi. Dalam Al Quran, Allah malah menganggap burung-burung sebagai bangsa seperti manusia yang perlu diambil berat keperluan dan kebajikan mereka (6:38).
Masalah besar kita ialah, ramai manusia tidak menganggap sumber sebagai amanah. Tetapi sebagai bahan modal untuk diperdagangkan. Asal boleh jadi duit, mereka sanggup buat apa sahaja walau bahan taruhannya ialah bumi tempat kediaman mereka sendiri.
Kalau nanti, apa yang divisualkan dalam The Day After Tomorrow dan 2012 jadi kenyataan, jangan salahkan sesiapa melainkan diri kita sendiri kerana Rasulullah telah lama berpesan, tapi manusialah yang mahu mengambil jalan lain.
Saya? Owh, alhamdulillah, artikel ini ditulis setelah selesai sudah saya menganjurkan aktiviti kitar semula ditempat saya. Anda bila lagi?
(idea diangkat dari rencana Prophet Muhammad: A Pioneer of the Environment oleh Francesca De Chatel)

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang