Saling berbagi

Oh indahnya
saling berbagi
Saling memberi
Kerana Allah

Fakhzan itu teman haji saya. Ia punya hati philanthropy atau bahasa mudahnya, orang yang suka bersedekah. Saya tidak pernah tahu sedekah itu mudah dalam tiga langkah. Satu hanya perlu punya hati, dua sedikit lebih dari rezeki dan tiga kemudian saling berbagi.

Di waktu-waktu awal kedatangan kami ke tanah Haram, hanya saya boleh berulang ke masjid untuk menunaikan kewajipan. Dua rakan saya hanya menjadi tetamu bilik kerana tetamu bulanan sedang datang. Jadi mereka sedikit hampa. Dalam hati yang menggunung untuk melihat Kaabah yang agung, mereka hanya boleh mendiami kamar kecil kami di Hotel Taibah.

Hari-hari mereka hanya melihat jemaah yang lalu lalang dari tingkat atas seperti semut-semut yang sedang mencari gula. Waktu azan bergema, semut-semut akan bergerak ke masjid. Usai waktu solat, semut-semut akan bertebaran pulang ke kamar masing-masing. Kami tinggal di tingkat empat belas. Jadi kami hanya boleh melihat manusia seperti semut yang bergerak ke sana kemari.


Foto 1: Semut-semut yang pulang dan pergi ke Masjidil Haram

Oleh kerana begitu bosan berada dalam bilik mereka merancang sesuatu yang tidak pernah saya duga. Fakhzan dan rakan mahu menghantar saya setiap waktu solat. Kata mereka dalam perjalanan pergi mereka boleh membeli roti. Perlu apa roti? Kami cukup makan 3 kali malah ada roti percuma yang dibuka 24 jam di dewan makan. Kata Fakhzan, roti ini untuk orang-orang gelandangan. Gelandangan?

Lepas dari itu saya mula mengaktifkan indera. Ya benar, bukan semua jemaah haji ini punya muassasah seperti Tabung Haji Malaysia. Barangkali mereka memohon visa terhad dengan belanja paling minimum untuk turut bersama di musim haji. Jemaah-jemaah gelandangan ini saya lihat wajah mereka seperti dari sebelah India, Pakistan, Afghanistan dan juga Afrika.

Hari-hari berikutnya saya belajar dari Fakhzan untuk mempunyai hati seorang philanthropy. Setiap hari, dalam waktu-waktu solat yang berlainan, kadang-kadang subuh, zohor, asar atau maghrib isya’ rakan-rakan saya akan pergi ke kedai untuk membeli makanan. Biasanya kek dan roti. Dan ada waktunya mereka memberi nasi. Juga membeli air kotak. Oleh kerana saya juga mahu menumpang untuk mendapat pahala musim haji, saya cuma mampu menghulur riyal Saudi. Sepanjang mereka beroperasi saya berada di dalam masjid untuk solat waktu. Juga dalam waktu terluang untuk sekadar memandang Kaabah. Juga bila rasa semangat dan disampuk rindu, turut bergabung dengan jemaah yang ramai untuk tawaf sunat di musim haji, dari 3 juta orang.

Saya tidak tahu bagaimana mereka lakukan. Rupanya ia tugas yang berat juga. Jika mereka membeli roti dan kek, jumlahnya agak banyak. Berplastik-plastik. Jika di masa mereka membeli air kotak, mereka perlu mengangkut dengan beban yang agak berat. Saya tidak ada di situ untuk membantu.

Foto 2: KFC ini dulunya tapak rumah Saidina Abu Bakar (r.a)


Ketika selesai solat waktu, saya akan jumpa mereka di tempat yang dijanji. Biasanya di depan KFC. Bukan untuk makan, tapi untuk saing pulang ke hotel. Dalam perjalanan mereka bercerita modus operandinya bagaimana. Mereka akan bersabar untuk orang surut di dataran dan melihat mereka yang benar-benar gelandangan. Kemudian mereka akan mengagihkan pada mereka yang mahu. Kata Fakhzan, wajah mereka berubah bersinar kesukaan. Mereka mendapat rezeki yang tidak disangka. Mungkin baru sebentar tadi mereka berdoa supaya Allah memberi mereka rezeki berupa makanan.

Bila Fakhzan berkata begitu, pipi saya serta merta merah. Saya tidak tahu kalau saya yang perlu mengagihkan makanan. Kerana begitu ramai lelaki di situ. Kata kawan saya begitu pemalu, tetapi sungguh benar saya memang seorang pemalu. Tetapi tugas itu tidak pernah diberikan pada saya.

Setiap hari di hari mereka mendapat pelepasan cuti, mereka akan lakukan hal yang sama. Cuma makanan yang berbeza-beza. Kata Fakhzan di hari mereka membeli nasi, berlaku perkara yang tidak disangka. Kerana terlalu ramai mahukan nasi sedang yang ada sedikit sahaja. Takut sahaja mereka berebutan sehingga kawan saya pula yang tercedera. Tetapi Allah memudahkan pekerjaan mereka yang ikhlas untuk berkongsi. Itu saya pasti.

Satu hari kawan-kawan saya mengenakan saya. Mereka mengajak saya mengagihkan makanan. Baru mereka usulkan pipi saya sudah diserbu haba panas. Kawan saya seorang lagi memang menyuruh saya lakukan juga untuk rasai pengalamannya bagaimana. Saya begitu teragak mendatangi sekumpulan lelaki sedang berdiskusi. Saya memberi mereka satu persatu, tetapi ada juga yang minta lebih dari satu. Oleh kerana saya tidak tahan kalau-kalau merah pipi saya dapat dilihat orang, saya hanya memberi pada mereka yang tidur sahaja. Saya letakkan di sisi mereka. Kadang-kadang saya letakkan sampai dua. Cepat sikit habis (haha, mengelat).

Tapi sifat suka berbagi Fakhzan ini tidak pernah berkurang. Hari-hari akan memberi meski kadang-kadang kami minta cuti. Fakhzan akan tegar pergi seorang-seorang. Begitu. Saya kagum dan berdoa saya juga akan mempunyai hati yang sama.

Tetapi ada satu keajaiban yang berlaku. Saya kira ia adalah balasan Allah untuk Fakhzan untuk jiwa suka memberi. Kami kerana berkawan juga mendapat tempiasnya. Kata Opick dalam lagu sedekah menyebut seperti berikut:
Allah Maha Kaya
Yang Maha Pemurah
Yang akan mengganti
Dan membalasnya

Saya tahu satu hari Allah akan membalas. Tetapi saya tidak pernah menyangka Allah mahu kami melihat dengan mata sendiri bagaimana kasih sayang Allah itu meluas dan ganjarannya tidak pernah berbatas waktu dan ruang.

Satu hari kami diminta untuk pergi berziarah dalaman di Masjid Haraam. Walaupun sudah lama kami berada di tanah Haraam, ziarah itu lewat dibuat kerana waktu musim Haji orang terlalu ramai. Ziarah tidak begitu sesuai. Bila jemaah sudah tidak begitu ramai baru diadakan ziarah dalaman semula.


Foto 3: Ustaz Razak yang punya banyak cerita sejarah Nabi dan Sahabat di Mekah & Madinah

Kami bergabung dengan tiga buah hotel jemaah haji Malaysia. Jadi kami beramai-ramai mengikut Ustaz Razak melawat tempat-tempat yang bersejarah. Tapi tinggal sejarah sahajalah yang perlu dicerita dari mulut ke mulut kerana Pak Arab Saudi (Salafi) tidak suka kekalkan sejarah. KFC yang kami sering tunggu menunggu itu rupanya dahulu ialah rumah Abu Bakar (ra).

Pendek cerita kami dibawa ke halaman lapang di depan Safa’ dan Marwah. Di sebelah tanah lapang itu bukit tempat Nabi belah bulan tetapi sudah dibuat istana untuk orang-orang penting negarawan untuk menginap. Jadi Ustaz Razak mengajak kami berhimpun di situ sambil dia bercerita tentang sejarah Nabi. Bukit tempat Nabi belah bulan itu adalah latar yang ada dalam cerpen saya yang telah membuatkan saya menang sastera perdana. Allah, begitu Allah mahu menemukan.


Foto 4: Keluarga Pakcik Afghanistan (?) sedang menikmati sarapan pagi

Kebetulan tempat kami berhenti adalah bersama satu keluarga mungkin dari Afghanistan sedang enak menikmati sarapan pagi. Sarapan yang ringkas sahaja, seperti roti dan cream cheese. Juga air teh. Oleh kerana tidak ada tempat lain untuk duduk, kami tebalkan muka sahaja duduk di sisi mereka.

Foto 5: Rezeki bagi orang yang selalu saling berbagi


Di sinilah magisnya terjadi. Sebaik sahaja Fakhzan duduk, Pakcik Afghan (mungkin ketua keluarga) telah mempelawa Fakhzan untuk sama-sama makan. Kami hanya memandang dari jauh. Tiba-tiba saya lihat Fakhzan mencapai roti Pakcik Afghan dan makan. Mata saya bulat memandang. Mereka lebih memerlukan roti itu dari kami yang sudah kenyang makan nasi lemak di hotel. Fakhzan senyum senyum seperti mahu berbual. Muka saya sudah merah menahan.

Tiba-tiba Pakcik Afghan menunjuk kami pula dan Fakhzan menghulurkan pula roti pada kami. Oleh kerana Fakhzan itu kawan kami, saya pun menjamah secubit roti sekadar berbasa basi (walau ada juga terlintas di hati untuk buat-buat tidak kenal Fakhzan, huhu). Saya cuma tidak mahu menolak rezeki. Tiba-tiba Pakcik Afghan menyuruh isterinya menuang teh panas untuk kami minum. Saya rasa muka saya belum surut merahnya.

Rombongan kami yang sedang khusyuk mendengar Ustaz Razak memberi ceramah semua memandang kami dengan pandangan begitu pelik sekali. Macamana kami boleh menerima makanan dari orang yang lebih memerlukan? Tapi untuk menolak tidak manis pula. Yang magis, Pakcik Afghan dan keluarga tidak pula mengajak yang lain. Seramai-ramai ahli rombongan kami yang bergabung tiga hotel, mereka tidak dipelawa. Hanya Fakhzan dan kami.

Bila Pakcik Afghan menghulurkan dua cawan berisi teh panas, kami sudahpun duduk bersila gembira makan roti sambil mencecah teh. Kami makan sambil kusyuk dengar ceramah Ustaz Razak. Rombongan lain memandang dengan wajah yang aneh-aneh.

Sebenarnya saya sangat malu. Kepada Pakcik Afghan dan keluarga, juga pada rombongan yang sedang memandang. Tetapi roti yang diberi di tangan saya sangat banyak. Saya perlu habiskan untuk menghormati. Itu pun Pakcik Afghan mahu menambah lagi. Saya mengisyaratkan tangan sebagai cukup. Bas, bas.

Kawan-kawan saya memang makan dengan sopan. Minum pun pelan-pelan. Teh itu panas dan hangat. Tapi demi Allah, itulah teh paling sedang pernah saya minum sepanjang masa di Mekah. Teh D Saji Felda yang 4 riyal Saudi itu pun tidak boleh lawan. Kawan saya samada malu untuk minum, atau perut penuh dengan makanan membiarkan sahaja teh di cawan. Oleh kerana tidak mahu mengacau lebih panjang keluarga tersebut, saya menghabiskan air di dua-dua cawan. Walau saya malu untuk minum di cawan kedua, tapi kalau kawan-kawan tidak minum ia akan dibazirkan sahaja. Tidak mungkin mereka akan minum air yang bersisa. Lagipun ia teh paling sedang di dunia, saya tidak mahu menjadi penyaksi kepada pembaziran. Subhanallah, ia memang sedap.

Setelah usai, Pakcik Afghan dan keluarga berpindah tempat membolehkan kami bergabung dengan rombongan dan mendengar ceramah Ustaz Razak dengan lebih fokus.

Allah. Saya rasa sepanjang program ziarah itu saya senyum sahaja. Bila kami dilepaskan untuk pulang sendiri ke hotel kami sangat gembira bercerita. Di hujung perjalanan saya katakan pada kawan satu lagi, kita diberi minum Pakcik Afghan bukan sebab kita, tetapi sebab Fakhzan. Sebab Fakhzan selalu memberi, maka Allah juga mahu memberi pada dia. Roti, cream cheese dan teh paling sedang di dunia. Mungkinkah ia teh dari syurga? Kata Fakhzan, dia cuma mengikut kata teman yang mengatakan kalau orang memberi terimalah. Mereka akan berbesar hati jika kita sudi menerima pemberian mereka dengan ikhlas.

Yang indah, ia diberi oleh orang yang secara fizikalnya kita lihat, kitalah yang perlu memberi.

Betul kata Opick, Allah akan membalasnya.

Pakcik Afghan tentu bersetuju dengan saya, untuk bersedekah hanya perlu tiga langkah. Satu punya hati, dua sedikit lebih dari rezeki dan tiga, saling berbagi.

Salam Jumaat teman-teman. Moga kita dibukakan hati untuk mempunyai jiwa philantrophy :)

Nota: Rangkap-rangkap lagu dari Opick bertajuk 'Sedekah'. Terima kasih teman kerana mendownload lagu-lagu ini untuk saya dapat mendengarnya juga.




Comments

ieka said…
ini buat saya tergelak kecil:

"Oleh kerana Fakhzan itu kawan kami, saya pun menjamah secubit roti sekadar berbasa basi (walau ada juga terlintas di hati untuk buat-buat tidak kenal Fakhzan, huhu)"

this posting is funny, but sweet.. :)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah