Jangan Cilok

Meniru gaya menulis senbei Cik Li.

Salam Tetuan Tuan Rumah,

Saya terbaca semalam status Tuan di Facebook berbunyi begini, "Ramai kita rasa, sijil U akan membolehkan kita dapat pekerjaan baik. Tak benar sebenarnya. Sijil U hanya memberikan kita syarat kelayakan untuk memohon satu-satu jawatan yang dipohon. Untuk dapat kerja, it takes more than that. Lebih-lebih lagi zaman sekarang. Belajarlah realiti awal, supaya dapat merancang ke mana hala tuju. Tanya orang yang punya pengalaman untuk tips. Tips kumpul banyak-banyak pun tidak ada makna, kalau diri tidak cukup berani untuk bertindak." Saya stress baca sampai tidak boleh tidur. Kenapa Tuan mendemotivate pelajar U macam saya. Pensyarah saya tak pernah pun cakap macam Tuan cakap. Dia kata banyak je kerja. Saya masuk U sebab mak bapak saya kata, saya boleh dapat kerja jadi pegawai bila abis nanti. Kalau begitulah keadaan sekarang, untuk apa sijil saya tu nanti?

Afif
Pelajar U yang demotivate.

*********************************************************************
Salam Pelajar U,

Terima kasih kerana sudi meminta pandangan saya untuk pandangan saya dalam status Facebook itu. Kenapa stress? Itu adalah realiti semasa, memang tidak sedap di dengar, tetapi hakikat begitu. Tidak boleh elak.

Jangan cilok saya tentang hal tidak boleh tidur tu. Saya tahu Afif bukan tidak boleh tidur sebab status tu, tetapi masa tidur Afif digunakan untuk membalas Twitter hingga ke pagi, belum termasuk bermain games online, Facebook dan sebagainya.

Bukan saya mahu menghalang terus Afif dari bermain games, saya juga pemain games tegar satu masa dahulu. Tetapi kalau setakat main Angry Birds, Fruit Slice, Treasure Island, rentikan sahaja. Apa barang main games macam tu. Sekurang-kurangnya mainlah game strategi yang meningkatkan kemahiran kreativiti dan penambahan informasi seperti Civilization V. Baru suspek.

Beginilah, agak tidak adil dan stress juga bila saya tulis seperti itu. Sebenarnya hendak tulis panjang lagi. Walaupun Mark Zuckerberg dah bagi tulis panjang-panjang dalam Facebook, tapi psikologi pembaca Facebook dia orang nak baca yang pendek sahaja. Panjang-panjang letih nak baca.

Ramai juga yang like status saya tu dan beri komen (3 orang). Termasuk seorang wartawan dan pembaca berita Astro Awani Shafizan Johari dengan komen, "So very and very agree."

Tengok, betullah status yang saya tulis itu.

Dunia sudah berubah, kalau kita ceritakan latar masa tahun 70an, 80an, 90an, sijil Universiti kemungkinan besar bernilai sangat tinggi. Pada masa itu jawatan profesional ada sebab negara baru membangun, dan kita sangat perlukan kepakaran tempatan. Tetapi sekarang, suasana dah bertukar wajah. Globalisasi mengambil latar semasa, pemodal luar boleh masuk negara kita, sektor-sektor awam seolah tidak dapat berkembang lebih pesat, industri juga semakin perlahan disebabkan oleh ekonomi, belum masuk soal kejatuhan matawang USD, politik yang tidak stabil seperti ancaman perang dan revolusi rakyat dan banyak lagi. 

Tetapi itu bermakna bukan kita terlepas peluang dan ruang untuk mempertingkatkan ekonomi sendiri. Saya lihat rama pelajar U sekarang sudah mula menggunakan teknologi untuk mencipta perniagaan yang akhirnya membawa kejayaan kepada mereka. Kadang-kadang lepas grad, mereka tidak bekerja sesuai dengan kelulusan sebaliknya menjadi usahawan internet berjaya. Pendapatan juga sangat lumayan berbanding bekerja sendiri.

Waktu sekarang pun saya lihat pelajar U yang pandai mengimbangi waktu belajar dan kerja sambilan di internet. Malah saya dapat tahu, ada yang pandai buat kek dan pastri sudah pun menjadi pengedar tetap di banyak tempat. Meskipun masih lagi sedang belajar. Ada juga pelajar lelaki yang sudah berbisnes untuk pelamin dan hantaran. Kata dia, "kalaulah saya tidak dapat kerja selepas tamat, saya sudah merancang untuk memulakan bisnes untuk perkahwinan." Ada banyak lagi idea kreatif yang saya sendiri tidak pernah fikirkan.

Janganlah susah-susah hati sangat Afif, ramai sahaja yang jadi kaya raya walau tidak punya sijil U. Bill Gates contohnya, ataupun Siti Nurhaliza. Mereka berjaya juga dari segi perniagaan melalui industri yang dibina.

Lihatlah masuk U lebih luas dari hendak dapatkan sijil. Dapatkan kawan-kawan sebagai jaringan hubungan, berkenalan rapat dengan pensyarah-pensyarah untuk menimba pengalaman dan mencari tips, belajar untuk mempertingkatkan kemahiran dalam komunikasi, bekerja dalam kumpulan, menyelesaikan masalah, pembelajaran sepanjang hayat, pengurusan masa dan banyak lagi. 

Jangan hanya hadkan apa yang dapat dalam kelas. Itu semua berkaitan dengan maklumat untuk program atau kursus, pembelajaran hidup kena cari di luar. Melalui aktiviti berpersatuan dan juga bercampur dengan masyarakat kampus dan setempat. Bila berpeluang keluar dari kampus, cubalah bina jaringan hubungan dengan pakar-pakar dan pemain industri di luar sana. Mana tahu jika mereka tertarik dengan personaliti awak, mereka akan menawarkan kerja berdasarkan pembawaan.

Satu lagi, tentang pensyarah awak tu, saya rasa awak juga patut tanyakan sendiri kepada senior-senior yang sudah grade, macamana kebolehpasaran bila grad dengan sijil awak tu. Yang sudah bekerja dalam industri tentu ada pendapat lain yang relevan dengan perkembangan semasa.

Cuma nasihat saya, jangan jadikan U sebagai lubuk mencari mangsa. Contoh dalam aktiviti MLM yang tidak tentu berjaya. Just kerana mereka semua ada duit PTPTN, awak semua nak menjerat mereka. Duit PTPTN tu jika awak sedar pinjaman sahaja. Lepas habis belajar kena bayar balik. Juga jangan terlalu fokus dalam MLM sampai banyak subjek fail. Macamana awak boleh mencadangkan MLM yang pelajar boleh dapat straight A tapi awak sendiri tidak dapat A dalam subjek sendiri malah fail lagi.

Zaman sekarang, industri perlukan lebih dari markah atas kertas. Itupun kalau awak berjujur dengan markah yang dapat. Ramai yang hanya ada markah superficial, sebab yang mereka tunjukkan dalam transkrip adalah hasil dari pertolongan toyol yang bukan berwarna hijau. Jika awak pengamal amalan sihir moden ini, jangan salahkan orang lain kalau awak tidak confident pergi temuduga. Kerana ilmu awak adalah ilmu toyol, bukan yang melekat pada otak dan hati.

Jangan stress stress. Ruang dunia ini begitu besar untuk kita dapat kenal diri, dan meneroka dimensi yang belum dijejak orang. Ilmu Allah juga luas, 7 lautan nak tulis pun, air dia tidak akan pernah cukup.

Semoga Afif tidak lewat tidur kerana main games yang tidak mencabar. Kalau hendak main pun, carilah yang mencabar sikit supaya perkembangan mental boleh selari dengan perkembangan tubuh awak yang akan semakin besar bukan semakin kecil

Sekian, moga anda tidak lagi stress.

Terima kasih.

Ikhlas dari,
Tuan Rumah.

Comments

Cikli said…
Cakap kat Afif, nak kaya main bola pandai-pandai. Pegi main kat Europe, bukan Johor.
yerp, zaman sekarang tidak hanya memfokuskan markah diatas kertas sahaja, tpi juga pada diri.
ASaL said…
Cikli: main dengan Harimau Malaya tak best eh?

Ajik: Setuju benar.
Harith said…
Teringat akan cikgu saya yang sering mengingatkan kami akan hakikat yang sebenar tentang sijil SPM. "Straight A's hanya buka pintu interview, untuk melepasi interview memerlukan kemahiran lain yang tiada dalam buku teks"
ASaL said…
Harith: Setuju. 'A' tidak menjamin boleh jawab masa interview.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah