Errmm, risau juga


Saya membaca status Facebook teman yang sangat muda, Husna Nabila Badarolzaman,

“Teringat Dr Har Siraj ada cakap betapa berbezanya zaman dia dan zaman yang dilalui oleh golongan muda dan remaja zaman sekarang dan dia bersyukur sangat. Dan katanya lagi ujian untuk muda mudi zaman sekarang sangat-sangat besar dan dahsyat…

Perkara yang haram mudah didapati seperti low values of entertainment (movie yang tayang bad content, budaya barat), games (violence), improper clothing (tak tutup aurat) dan perkara yang halal susah nak dapat, kalau senang pun tak ramai yang hargai.”

Hakikat semasa yang siapa pun tidak boleh hendak sangkal. Sedih, bukan kepada anak-anak muda, tetapi kepada diri sendiri juga kerana menjadi saksi kepada perubahan zaman tapi tangan bagai digari seperti tidak buat apa.

Masyarakat kita diracun denga pepatah, jaga tepi kain sendiri jangan jaga tepi kain orang, dan apa pun nak jadi jadilah asal tidak kena pada diri dan keluarga sendiri.

Racun yang menjadi kerana kita pun tidak peduli.

Hakikatnya segala yang diceritakan oleh Dr Har Siraj itu sudah menjadi budaya, dan memang diamalkan secara majoriti. Di Malaysia yang menjunjung hukum demokrasi, apa sahaja yang majoriti itulah kebenaran dan dimenangkan meski tipis 2/3 undi. Hukum kita bersandarkan budaya majoriti, bukan budaya hakikat.

Ramai ibu bapa memang seram sejuk dengan senario dan perkembangan zaman. Bagaimana elok pun dibentuk, satu hari yang kita lepaskan anak-anak kepada masyarakat yang lain nilainya dari apa yang kita pupuk dalam rumah, akan terdedah kepada bahaya budaya asing. Di sinilah pincangnya pepatah jaga tepi kain sendiri. Kerana kita tidak menjaga ummah dan masyarakat, kita jadi takut melepaskan anak-anak dalam dakapan masyarakat.

Jadi, bagaimana mahu mencari jalan penyelesaian?

Mungkin ramai parents di luar sana boleh bagi cadangan. Satu yang saya nampak dan diperlukan segera kepada anak-anak muda ialah kematangan dan sistem nilai yang ampuh. Dan tidak ada cara lain dengan mendedahkan dengan realiti, membawa mereka berbincang, ilmu dan pengukuhan, doa tidak putus. Juga tidak ada cara lain, melainkan ia datang dari didikan ibu bapa dan sistem pendidikan yang baik.

Ini zamannya, dan kita menyaksikan.  

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah