The Life of Pi (reviu)

Ada orang bertanya, best sangatkah filem ini? Saya tidak tahu nak jawab macamana. Ia akan sangat bergantung kepada selera seseorang. Untuk saya, memang tidak tertandingkan. Sekurang-kurangnya untuk filem-filem Hollywood mutakhir yang hanya mahu menayangkan hero-hero komik.

Hero komik tidak masuk dengan selera akal dan logik, walau sinematografi memukau macamana sekalipun, ia belum cukup untuk mendorong saya kembali ke layar perak.

Life of Pi (LOP) lain. Ada daya penarik yang memanggil. Sebenarnya saya sendiri tidak tahu LOP itu apa sehinggalah kawan hantu buku menegur sinis, "Ia adalah event terbesar 2012, dan kau tidak tahu?"

Rakan-rakan saya memang kejam begitu. Mereka akan hanya memberi komen berpenggal-penggal dan akan menyebabkan saya perlu mencari Haji Google sendiri. Sedikit hint pun kawan-kawan saya tidak mahu cerita tentang LOP. Kejam. Tetapi kekejaman begitu ada nikmat tersendiri, tanpa spoiler, saya boleh menikmati dengan kejutan-kejutan.

LOP akan meninggalkan semua filem tentang terdampar, kesunyian, ujian hidup, survival seperti Cast Away & Titanic jauh kebelakang. (Titanic, kau biar betul?)

Pujian sangat perlu diberikan kepada Ang Lee, direktor dari Asia yang menyebabkan LOP hidup ditangannya. Saya rasakan LOP akan diceritakan bertahun-tahun kehadapan, tidak akan kering dari diskusi dan perbalahan.

Malang, saya hanya menonton 2D di Wangsa Walk. Tiada disajikan 3D di situ. Kata adik, sangat perlu menontonnya sekali lagi dengan 3D. Ang Lee telah mencorakkan cerita realisme dengan 3D. Berbanding cerita animasi dan separa real 3D yang dipelopori oleh filem Avatar oleh James Cameron. Filem 3D dijenamakan semula dengan elemen real, seperti seekor harimau (kalau harimau tidak makan orang, tentu saya katakan mereka sangat comel). 

Sepanjang masa saya menahan tawa, penonton di sebelah kiri yang begitu takutkan harimau. (Kemon, Harimau itu namanya Richard Parker OK). Hahaha, saya juga takutkan si Richard Parker yang bila menyeringai menampakkan gigi-giginya yang super magestic. Sehingga penonton di sebelah, sepanjang filem dimainkan menaikkan kakinya di atas kerusi. (Saya pula jadi ngilu ngeri bila di provoke orang sebelah begitu).

Bayangkan filem 2D begitu, jika 3D, saya rasa penonton sebelah kiri saya itu akan pulang awal.

Kenapa saya suka LOP, malah super suka. Kerana LOP adalah lukisan kehidupan saya sendiri. Sepanjang masa mungkin saya menangis, walau pada scene-scene yang tidak perlu. Mungkin agak pelik bagi orang, kerana Pi di dalam LOP bukan watak peleleh dan melankolik. Malah semangatnya begitu mengejutkan. Terdampar lebih 200 hari tanpa dapat melihat daratan, semangat apa yang boleh ada dalam badannya?

Semua yang Pi lakukan, saya telah buat. Bukan terapung di laut, semua soalan dan pertanyaan tentang ketuhanan adalah sama dengan apa yang terbuku di dalam dada.

Ketika Pi menjerit-jerit di sapa petir dan dilambung ombak ganas, saya juga pernah menjerit begitu rupa.

Ketika Pi teresak-esak menangis, meraung seperti anak-anak kecil kerana kehilangan Richard Parker, musuh utama Pi, ketakutannya, perjuangannya, kasih sayangnya, penderitaan dan segalanya bersabit Richard Parker saya juga mahu menangis dengan kaedah serupa. Cuma saya masih berwaras kerana ramai orang.

Dan sepanjang perjalanan, masih banyak soalan tentang LOP berlegar-legar menjadikan perjalanan pulang saya bersama adik tidak terasa. Masih terlalu banyak tentang LOP perlu disoal jawab, dibincangkan, dibalahkan.

Akhir, saya dan adik sama-sama bersetuju, Cast Away bukan apa-apa dengan adanya LOP.

Best? Sukar untuk saya beri komen. Tonton sendiri. LOP bagi saya magical. Syurga naratif, alegori, realisme magis, tentang Tuhan.

Nama Pi sendiri adalah simbolisme yang boleh dikupas, dengan berkajang-kajang kertas.

Saya belum mahu lakukan itu lagi. Kajang-kajang kertas saya masih tersimpan dan tersudut.

Barangkali setiap penulis juga menginginkan benda yang sama, alangkah bagusnya kalau dapat menulis naskah seperti Life of Pi!

Nota: Kucing-kucing adik saya sekarang ini semua bernama Richard Parker.  
  

Comments

Anonymous said…
[url=http://buy-methylprednisolone.webspawner.com/]methylprednisolone 4mg tablets dosage
[/url] sciatica medrol dose pack
methylprednisolone z pak
medrol use in ivf

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah