Friday, December 21, 2012

Jumaat di Tahun Baru Maya

Ramai mungkin telah menjadi paranoid pada filem 2012. Hari masih awal, sepertimana dalam saranan Al Quran, kita menunggu dan mereka juga menunggu.

Hari ini 21.12.2012, seperti dalam Filem 2012, dunia akan segera berakhir. Masih terlalu awal untuk yakin tidak akan ada apa-apa berlaku, atau saya juga dijangkiti dengan keraguan serupa. 

Kita bertindak, berfikir berdasarkan apa yang menjadi kepercayaan dalam hati.

Kalau ada orang kata dia atheis, sebenarnya dia juga punya kepercayaan. Lihat pada tindakan dan perlakuan, cara berfikir, itulah kepercayaan yang mendasar dalam sukmanya. 

Hari ini cuaca begitu redup dan aman. Mari kita doakan hari esok masih ada, untuk kita menyesali atas setiap perbuatan buruk dan memohon ampun, serta berusaha untuk menjadi orang yang lebih baik daripada semalam.

Kalau pun dunia akan berakhir, jangan putus harap untuk terus melakukan kebaikkan. Jika ada sebutir benih di tangan, tanamlah. Jadilah mereka yang menerangi alam. Ada 2 cara untuk jadi yang disebut.

1. Jadilah lilin yang menerangi gelap
2. Jadilah cermin yang akan memantulkan cahaya lilin 

Tentu, kata-kata tersebut saya petik dari ayat-ayat baik yang bertebaran di Twitter. Maaf saya lupa catat siapa yang menuturkannya.  

Hari ini adalah hari akhir di kalender kaum Maya, esok permulaan Tahun Baru. 

Esok, semoga masih ada. Jika tidak, marilah kita saling memaafkan.

2 comments:

4feet8 said...

kalendar kaum maya?

ASaL said...

Menurut kalender kaum Maya, masyarakat purba di Brazil, hari ini adalah hari akhir di kalender mereka.

21.12.2012

Wallahu a'lam :D

paranoidkan??