Friday, March 15, 2013

Doa untuk semua

Untuk kamu yang menyayangiku, dan aku menyayangimu kerana Allah. 

Ya Allah, aku bermohon padaMu agar Kau kurniakan segenap kebaikkan kepada ibu, ayah, adik, abang-abang, kakak, keluarga, guru-guru, rakan-rakanku yang disayangi dan mereka yang Kau kasihi. Sayangi mereka kerana aku tidak akan dapat menyayangi mereka melainkan dengan apa yang Kau izinkan. Kerana Kau Maha Kaya, pembendaharaanMu meliputi apa yang kami tahu. Permudahkan urusan mereka, basahkan hati mereka dengan mengingatiMu, cinta Kamu, damba Kamu, bergantung kepadaMu. Hanya padaMu tempat segala permohonan.

Aku sayang kamu dengan segenap kemanusiaanku yang serba kurang. Yang melihat kelebihanmu kerana usaha kerasmu yang berusaha mencari rezeki yang halal, senyum yang masih kau ukir bila mana melihatku meski kamu terlalu lelah atas urusan yang dituntut ke atas dirimu, yang mendoakanku kala aku tidak pernah tahu, yang menyimpanku dalam hati dan sukma, yang kurasakan penjagaan dan perhatian pada setiap ketidakberdayaan, yang mengingati selama peninggalan, yang tetap nampak diriku dalam keramaian yang padat dengan orang. 

Aku sayang kamu dengan segenap kemanusiaanmu dan kehambaanmu. Kerana itu aku berusaha mengekalkan akhlak dan amal perbuatan di jalan yang diredhaiNya. Kerana jika aku jadi terlupa berdoa untuk kamu, semoga amal dan akhlak yang baik yang terpakai ditubuhku dapat dipanjangkan dan ditebus sebagai doa kepadamu. Sepanjang masa, sepanjang nyawa.  

Allahumma solli ala Muhammad wa ali Muhammad.

Perkenankanlah.


2 comments: