Al Mahdi: Hadiah kepada Kemanusiaan 1

Saya akan ceritakan kepada kamu, peristiwa magis yang dituai dengan hati percaya. Saya juga akan kongsikan, bahawa menunggu itu indah, menunggu itu ada seninya. Seperti bumi yang diliputi kabus tebal, di baliknya ada sinar matahari. Cahaya itu tetap ada menyinari meski samar-samar, kita hanya perlu menunggu sehingga kabus pergi dan matahari bersinar terang kembali.

Entri ini khas saya tulis untuk Prof. Dr. Muhammad Al Mahdi. Yang saya hanya kenali namanya, kerja-kerja akademik dan pembangunan manusia, pencapaian ilmu yang sangat luar biasa, yang saya sangat mahu berjumpa tetapi tidak diizinkan kerana beliau sudah lama meninggal, pada 2006 yang lalu. Prof. Al Mahdi adalah seorang manusia biasa, yang pernah berjalan di bumi Tuhan penuh kesombongan. Namun bila kebenaran terkuak di hadapan pintu kesedarannya, Prof. tunduk dan berserah.

Prof. Dr. Al Mahdi tidak syak adalah hadiah kepada kemanusiaan. Sekurang-kurangnya, itu pengiktirafan yang saya mahu berikan kepadanya, jika orang lain tidak mahu akuinya sekalipun.

Saya sendiri tidak pernah menyangka, dihubungkan dengannya dengan dimensi spiritual yang tidak dapat dijelaskan dengan tepat. Ya, mungkin susah nak percaya, tetapi itulah yang sebenarnya. Dan cerita ini inshaAllah, akan saya kongsikan ikhlas terbit dari sukma. Tidak punya maksud apa-apa kecuali untuk menyatakan kesyukuran kerana keajaiban yang menyelubungi diri dengan nama Al Mahdi ini begitu mencengangkan.

Syarat bersyukur itu mensyukuri. Mensyukuri itu tidak benar hanya dengan tutur kata, ia perlu dilihatkan dengan tindakan. Kerana bersyukur saya berkongsi, dan moga ada kebaikkan yang dapat dimanfaatkan.

Semoga roh Prof. Al Mahdi mendapat keampunan Tuhan dengan sepenuh rahmat pembelaan.

Seawal 2004 saya sudah mendengar nama Prof Al Mahdi, melalui website tentang Kaedah Khalifah (Khalifah method) di sini. Yang saya kagumi ialah jiwa akademik Prof yang tidak pernah mengenal lelah. Kesungguhannya menghabiskan 3 Phd. dan satu lagi setengah jalan, membuatkan saya begitu mengkagumi. Mungkin Prof. lebih menghayati, kata-kata "tuntulah ilmu dari buaian sehinggalah ke liang lahad." Atas dasar itu jiwa saya meruntun mahu berjumpa.

2004 itu pun saya sudah tahu Prof. menghidapi kanser terminal peringkat 4. Doktor mengesahkan Prof. hanya berbaki 2-3 bulan sahaja. Tetapi Allah memanjangkan umur Prof. sehingga segala ilmu tentang Khalifah Method diturunkan kepada pewaris-pewaris yang layak.

Mungkin saya terlalu meringkaskannya di sini. Prof. Al Mahdi adalah seorang Barat yang dilahirkan sebagai atheist, malah atheist tegar. Saya sehingga sekarang pun tidak pernah tahu nama Inggerisnya. Tetapi kisahnya mahsyur boleh dibaca melalui buku-bukunya. Beliau mencari agama dari semua agama sehinggalah akhirnya bertemu dengan Islam.

Kata beliau Islamlah agama kesempurnaan. Yang boleh memberi kepuasaan dalam jiwa dan seluruh potensi kemanusiaan yang ada padanya: akal, jasmani, ruhani.

Kesempatan terbaik saya apabila seorang rakan yang berkerja sebagai Pembantu Peribadi Prof menjemput saya ke Ampang untuk bertemu. Saya jadi tergamam. Teruja dengan tawaran, tetapi terhindar dengan kesibukkan kerja dan juga tidak tahu hendak berbincang apa. Walaupun terlalu banyak benda yang mahu ditanya.

Kesempatan pun larut, dan April 2006, Prof Muhammad Al Mahdi pulang ke 'kampung' halaman yang kekal. Bila rakan memberitakan pemergiaan Prof, saya sangat terkesan. Saya masih ingat bagaimana menulis ucapan takziah di blog, masih lagi boleh disemak dalam lipatan sejarah di sini. Barangkali saya memang mengkagumi tokoh akademik ini sungguh-sungguh sehingga menulis mengenai kerinduan dengan peristiwa pemergian beliau.

Hairan, orang yang saya hanya kenali namanya, mempunyai tempat yang khas di hati saya.
     
Saya masih mengingati Prof dalam banyak keadaan. Terutama bila mendengar perkataan Khalifah, dan khabarnya pra sekolah yang menggunakan brand Little Caliph adalah mengambil sempena Kaedah Khalifah (Khalifah Method-KM). Begitulah ingatan saya dihubungkan dan diulang-ulang. Barangkali mereka yang mengamalkan KM belum tentu mengenali Prof walaupun dialah tokoh menunjangi pedagogi pendidikan yang pada saya bertaraf revolusioner terutama untuk budaya Melayu dan masyarakat Malaysia.

Kenapa?

Kerana Prof Al Mahdi seperti yang disampaikan oleh lembaga pemegang Amanah, Dr Alini, "Prof tidak minta untuk dikenali. Prof juga tidak kisah jika namanya tidak disebut setiap kali KM dibengkelkan."

Subhanallah. Jenis academician apakah Prof Al Mahdi ini? Saya sering tertanya-tanya, dan melabelkan beliau sebagai Genuine Academician (Cendiakawan tulen). Tidak meminta upah atas apa yang telah beliau usahakan dalam kebanyakkan usia beliau, dan usia yang tersisa sebelum menemui Tuhan.

  


    

Comments

ieka said…
bolehkah ajarkan saya juga? hiihi
ASaL said…
inshaAllah, nothing that you don't know dear hahaha.
ieka said…
hahha knowing and remembering how to do it is different. but i'll take it as a compliment. Thank you and Amiin, may the dua be true for us :-p

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang